RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 564

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 564 av 587 FørsteFørste ... 64 424 434 444 454 464 474 484 494 504 514 524 534 544 554 560 561 562 563 564 565 566 567 568 574 584 ... SisteSiste
Viser resultater 11,261 til 11,280 av 11737
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg er på jakt etter et teppe å dekke gulvet mellom lytter og lerretsvegg med. Dette teppet fra Ikea blir beskrevet som "langhåret" men det er ikke mer enn 30mm. Vil dette teppet bare gjøre vondt verre? Er det noen der ute som har eksperimentert med flere lag tepper eller ha andre (ikke for tykke) ting under teppene?
    Jeg har prøvd mye forskjellig når det kommer til demping av kinoen, og hos meg så var det lite vellykket og dempe veggen bak front høytalerene, dette tok vekk mye av mellomtonen og diskanten, mens bassen virket overdreven og "bløt", hele lydbilde virket litt klemt. nå har jeg jo dempet mange flere steder i kinoen og, og de fungerer ypperlig, men det og dempe den veggen var ikke en hit hos meg.

Jeg har også prøvd og legge et ekstra tykt teppe på teppe i kinoen og dette og var mislykket, det ga mye av den samme effekten som jeg fikk med demping av veggen bak høytalerene.

Det og ha vegg til vegg teppe i rommet derimot anser jeg som helt nødvendig, når en i tillegg demper førsterefleksjon på sideveggene og slenger noen diffusore i taket så er man langt på vei.( kort versjon se på kinoen min her på forumet så ser du hva jeg mener)

Det neste for og ta vekk litt buldre bass var jo og vinkle subbene litt inn mot sweetspot og trekke de litt utifra veggen.

en siste ting for og rydde opp i nedre mellomtone er og få noe stort (et par daad bassfeller eller lignende) i bak hjørnene i kinoen.

Dette er ting som har fungert ypperlig hos meg, du har en særdeles lang tråd på gang her og det er mulig du har hørt alt dette her før.. Uansett det er vel ment og lykke til videre:-)

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er på jakt etter et teppe å dekke gulvet mellom lytter og lerretsvegg med. Dette teppet fra Ikea blir beskrevet som "langhåret" men det er ikke mer enn 30mm. Vil dette teppet bare gjøre vondt verre? Er det noen der ute som har eksperimentert med flere lag tepper eller ha andre (ikke for tykke) ting under teppene?
    Til å ta førsterefleksjon er det vel ikke så stor forskjell på tepper, demping er vel hovedregel at jo tykkere det er mer demper det.
    Dette er jo ku(lt)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje slapt av meg, men bare overfladisk googling gjorde meg ikke så mye klokere når det gjelder akkurat hva man kan gjøre med kit'et. Man kan lagre settingene på pc. Det fikk jeg med meg. Og måle på 32 punkter? DA har man god tid :-) Man kunne kanskje sette en ønsket frekvens-rezpons (house curve) også? Da begynner det å ligne noe! Er det pc-software med ok grensesnitt til dette? Synes det er langt mellom bildene av dette programmet på nettet. Igjen, jeg har bare gjort et overfladisk søk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig. Jeg fikk tilbud om å låne rf82mk2 og System Audio Mantra 50/70.
    Hvis du får RF82 mkII til å låte bra, skal vel RF7 kunne fleske til med mer og noe bedre av "alt" vil jeg tro. Nå er det ikke alltid større er bedre, men uansett et forsøk hvis du synes RF82 mangler noe. Etter det jeg har fått med meg skal hønnet også være av bedre kvalitet på både RF82 og RF7. Bakdelen med RF82/3 er dybden på høyttaleren. Det kan gi det noen begrensninger på plassering på podiet ditt. Du får rope ut hvis det skulle bli aktuelt med et lån i førsten av Mai.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting som du, tols1, muligens har fundert over:

Disse tidlige refleksjonene vi snakker om i diagrammet over, faller ikke de alle sammen under det "ufarlige/gode" spaciousness-området (og knapt nok det) vist under?

-rew_03_08-jpg
    (bildet samvittighetsløst rappet fra Master handbook of acoustics)

Eller surrer jeg (som vanlig)?
    Jeg er litt surrete i huet akkurat nå, men den figuren her viser vel hvordan øret oppfatter refleksjoner? Altså over 30- 40 ms oppfattes som ekko og vil da ikke forstyrre øret og hjernens oppfatning av den simulerte dybdeinformasjinen som ligger i stereolyd, men refleksjoner under dette er ikke direkte hørbart men vil allikevel påvirke hvordan hjernen blir lurt. Det er vel dette som er prinsippet bak LEDE, dempede refleksjoner foran og diffuserte refleksjoner bak (i rommet). De som går drastisk til verks lager jo reflektorer i 1. refleksjon som vinkles for å styre disse refleksjonen utenom sweetspot og bakover til diffusorer på bakveggen.

Men jeg stusset litt over at du fikk introdusert en refleksjon ved å montere demping. Veldig snodig.

Men ikke heng deg fullstendig opp i frekvenskurver og ETC-diagrammer. Det viktigste er at det låter bra, men det er jo også litt artig å se resultatet av forskjellige tiltak man gjør i rommet og hvordan det påvirker lydbildet

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg er litt surrete i huet akkurat nå, men den figuren her viser vel hvordan øret oppfatter refleksjoner? Altså over 30- 40 ms oppfattes som ekko og vil da ikke forstyrre øret og hjernens oppfatning av den simulerte dybdeinformasjinen som ligger i stereolyd, men refleksjoner under dette er ikke direkte hørbart men vil allikevel påvirke hvordan hjernen blir lurt.
    Når det gjelder surr i hue tror jeg at du har funnet din overmann...

Men hvordan øret oppfatter refleksjoner er vel akkurat det behandling av første-refleksjoner dreier seg om? Det er vel slik at førsterefleksjoner har (minst) to uheldige effekter:

1. Kamfilter-effekt
    2. "Lydbilde"-forvirring

For 2 er det vel slik at når førsterefleksjonen er sterk nok og tett nok, så får hjernen problemer med å skille den reflekterte lyden fra originallyden og dette medfører at "lydbildet blir ufokusert" (i mangel av noe bedre ord). Så vidt jeg husker, fra den tiden jeg leste om disse tingene, så kan en reflektert lyd komme i en av de 4 kategoriene som på bildet:

1. Bli oppfattet likt som originallyden (uhørbar)
    2. Bli oppfattet som romfølelse-lyd
    3. Bli oppfattet som forflytning av lydbildet ("ufokusert")
    4. Bli oppfattet som ekko

Jeg mente å ha husket ett diagram som beskrev hvor man burde ligge (og at det var mellom 1 og 2), men jeg vet ikke om det var akkurat dette fra Master-boka. Når jeg leser det nå så synes jeg det står litt lite. Mulig det var fra en av de andre akustikk-bøkene...

Poenget er i alle fall at man i teorien skal kunne se på ETC-diagrammet og se på hver refleksjon (ms og db) hvor på denne figuren man havner og hvilken (psyko)akustisk effekt det har...

Men jeg stusset litt over at du fikk introdusert en refleksjon ved å montere demping. Veldig snodig.
    Fikk nesten lyst til å gå dette etter i sømmene. Er det noen innstilling i REW eller andre ting man bør tenke på om man vil fokusere på slike ting? Sweep range eller en eller annen oppløsning? Kan REW f.eks. lage klikkelyder eller slikt for slike målinger spesielt?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gøran
    Det er vel USD 150 for lisensen som låses til produktet det skal brukes Pro kit på. I tillegg kommer selve Pro kit. Om du har noen i nærheten som har det og kan bruke sitt slipper du unna den kostnaden. Mener å huske HiFi-Klubben solgte det tidligere for ca 3500,- (eller deromkring).

Gøran
    Ok, $150 er faktisk en rimelig sum for å gi en spesifikk receiver en slik ekstra funksjonalitet - om man hadde hatt kit'et.

Er det noen i Sarpsborg/Fredrikstad-området som vil låne meg et slikt kit et par uker?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av megareksik
    Jeg har prøvd mye forskjellig når det kommer til demping av kinoen, og hos meg så var det lite vellykket og dempe veggen bak front høytalerene, dette tok vekk mye av mellomtonen og diskanten, mens bassen virket overdreven og "bløt", hele lydbilde virket litt klemt. nå har jeg jo dempet mange flere steder i kinoen og, og de fungerer ypperlig, men det og dempe den veggen var ikke en hit hos meg.
    Ja, det er nok ingen magisk formel som funker i alle rom - dessverre!

Det og ha vegg til vegg teppe i rommet derimot anser jeg som helt nødvendig, når en i tillegg demper førsterefleksjon på sideveggene og slenger noen diffusore i taket så er man langt på vei.( kort versjon se på kinoen min her på forumet så ser du hva jeg mener)
    Hvorfor er akkurat vegg til vegg-teppe helt nødvendig mener du?

Det neste for og ta vekk litt buldre bass var jo og vinkle subbene litt inn mot sweetspot og trekke de litt utifra veggen.
    Toe-in på sub'er? jeg må innrømme at jeg ikke har hørt om den vrien før. Jeg har imidlertid runde sub'er så akkurat det trikset funker nok ikke så bra hos meg

en siste ting for og rydde opp i nedre mellomtone er og få noe stort (et par daad bassfeller eller lignende) i bak hjørnene i kinoen.
    Ja, jeg kommer nok ikke unna noen bassfeller i hjørnene bak etterhvert. Tror jeg må vente litt med det til jeg får en oversikt over hvor skoen trykker. Det er et par frekvenser som har begynt å skille seg ut. Mulig at jeg må gå for tunede bassfeller og ikke bredbåndsfeller.

Dette er ting som har fungert ypperlig hos meg, du har en særdeles lang tråd på gang her og det er mulig du har hørt alt dette her før.. Uansett det er vel ment og lykke til videre:-)
    Tråden er lang, men det er jo mest bygging av selve rommet og lydisolasjonstiltak. Det er bare nå "i det siste" at jeg har begynt å fokusere på akustikken. Derfor er alle innspill av interesse.

Newcomer vidareje sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva tror du om at det kan være overflaten på dempeplaten du har lagt på gulvet som gjør det? Jeg har hørt at en del dempeplater med finish på den ene siden kan reflektere i noen kHz området. Prøv å snu platen.
    Ang teppe så er det mange som mener at det ikke er så bra siden det gir ujevn demping og dermed en eq-funksjon.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vidareje
    Hva tror du om at det kan være overflaten på dempeplaten du har lagt på gulvet som gjør det? Jeg har hørt at en del dempeplater med finish på den ene siden kan reflektere i noen kHz området. Prøv å snu platen.
    Ang teppe så er det mange som mener at det ikke er så bra siden det gir ujevn demping og dermed en eq-funksjon.
    Den ekstra refleksjonen var også med når jeg bare hadde side-demping. Tror ikke den har noe med gulvet å gjøre siden gulvdempingen tydelig fjernet en refleksjon et annet sted.

Så det er side-dempingen som introduserte den. Side-dempingene er jo laget av overskuddsmateriale fra rockwool-platene jeg har brukt i dørsluse-konstruksjonen, så det er ikke sikkert det er ideelt.

Men jeg må gjøre noen flere målrettede målinger for å komme til bunns i akkurat dette...

Newcomer vidareje sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde ikke sett nøye nok på kurvene dine, beklager. Har du prøvd med en snor på 36 cm for å finne nøyaktig hva som treffes av lyden?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder surr i hue tror jeg at du har funnet din overmann...

Men hvordan øret oppfatter refleksjoner er vel akkurat det behandling av første-refleksjoner dreier seg om? Det er vel slik at førsterefleksjoner har (minst) to uheldige effekter:

1. Kamfilter-effekt
    2. "Lydbilde"-forvirring

For 2 er det vel slik at når førsterefleksjonen er sterk nok og tett nok, så får hjernen problemer med å skille den reflekterte lyden fra originallyden og dette medfører at "lydbildet blir ufokusert" (i mangel av noe bedre ord). Så vidt jeg husker, fra den tiden jeg leste om disse tingene, så kan en reflektert lyd komme i en av de 4 kategoriene som på bildet:

1. Bli oppfattet likt som originallyden (uhørbar)
    2. Bli oppfattet som romfølelse-lyd
    3. Bli oppfattet som forflytning av lydbildet ("ufokusert")
    4. Bli oppfattet som ekko

Jeg mente å ha husket ett diagram som beskrev hvor man burde ligge (og at det var mellom 1 og 2), men jeg vet ikke om det var akkurat dette fra Master-boka. Når jeg leser det nå så synes jeg det står litt lite. Mulig det var fra en av de andre akustikk-bøkene...

Poenget er i alle fall at man i teorien skal kunne se på ETC-diagrammet og se på hver refleksjon (ms og db) hvor på denne figuren man havner og hvilken (psyko)akustisk effekt det har...
    Det er godt mulig du har rett. Jeg får nok ta frem Master-boka igjen og lese meg opp litt

Fikk nesten lyst til å gå dette etter i sømmene. Er det noen innstilling i REW eller andre ting man bør tenke på om man vil fokusere på slike ting? Sweep range eller en eller annen oppløsning? Kan REW f.eks. lage klikkelyder eller slikt for slike målinger spesielt?
    Såpass har jeg ikke satt meg inn i måleverden. Men man kan muligens for bedre s/n-forhold med lengre sveip? Klikkelyder tror jeg ikke den kan lage, men impulsresponsen er vel en simulert klikkelyd som inneholder hele frekvensspekteret. Man kan faktisk eksportere impulsresponsen som en MP3-fil, og da vil du høre hvordan en slik klikkelyd vil høres ut i rommet.

Tipset til vidarje om at overflatemetaerialet på dempeplaten kan reflektere, lyd er ikke helt usannsynlig. Prøv å vinkle dempeplaten slik at innfallsvinkelen blir større.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vidareje
    Hadde ikke sett nøye nok på kurvene dine, beklager. Har du prøvd med en snor på 36 cm for å finne nøyaktig hva som treffes av lyden?
    Har ikke gått så langt som til å bruke snortrikset enda. Tenkte å ta en runde nummer to for å undersøke ETC-diagrammet litt nøyere.

Det er godt mulig du har rett. Jeg får nok ta frem Master-boka igjen og lese meg opp litt
    Det er godt mulig jeg ikke har rett også

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Toe-in på sub'er? jeg må innrømme at jeg ikke har hørt om den vrien før. Jeg har imidlertid runde sub'er så akkurat det trikset funker nok ikke så bra hos meg

Vel jeg syns at vegg til vegg teppe gir rommet en fin balanse i forhold til flutter ekkoet.

Når det gjeldet to in på subben så er det litt det samme som med høytalerene, bassen blir fastere når den blir trekt litt ut ifra veggen og gjerne vinklet litt.

Dette er ikke mine ord, men sagt her på forum:

Generelt oppfører (bass)lyd seg slik at det er kraftigst volum i hjørnene, og omvendt. Det vil si at hvis du setter subben i et hjørne, vil volumet bli høyere generelt, (og hvis du setter subben i lytteposisjon, vil lyden være høy i hjørner / langs vegger).

Problemet ved plassering av høyttalere for nærme vegg/hjørner, er at man får en kamfiltereffekt, det vil si at noen frekvenser forsterkes, mens andre dempes kraftig (pga. positiv og negativ interferens). Det er det samme som nevnt øverst med at man ikke får en jevn frekvensgang.

mvh

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vel jeg syns at vegg til vegg teppe gir rommet en fin balanse i forhold til flutter ekkoet.
    Ok, grunnen til at jeg spør er at har en god del av taket mitt dekket med 40mm akustikkplater. Siden flutter-ekko må ha 2 parallelle reflekterende flater for å bli noe av, regner med/håper jeg på at jeg har tatt det meste med taket. Det kan antageligvis til og med bli i meste laget å ta begge flatene.

Når det gjeldet to in på subben så er det litt det samme som med høytalerene, bassen blir fastere når den blir trekt litt ut ifra veggen og gjerne vinklet litt.
    Dette kommer sikkert an på hvor man deler hen, men sub'er og fronter er normalt sett to helt forskjellige dyr. Mine sub'er ender jeg antageligvis opp med å dele på 50hz eller mindre. Da er bølgelengden 7 meter og oppover. Kamfilter-effekter er neppe dominerende i dette området, men det kan jo være at plassering av porter og nærhet til vegger har en del å si.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, grunnen til at jeg spør er at har en god del av taket mitt dekket med 40mm akustikkplater. Siden flutter-ekko må ha 2 parallelle reflekterende flater for å bli noe av, regner med/håper jeg på at jeg har tatt det meste med taket. Det kan antageligvis til og med bli i meste laget å ta begge flatene.

Dette kommer sikkert an på hvor man deler hen, men sub'er og fronter er normalt sett to helt forskjellige dyr. Mine sub'er ender jeg antageligvis opp med å dele på 50hz eller mindre. Da er bølgelengden 7 meter og oppover. Kamfilter-effekter er neppe dominerende i dette området, men det kan jo være at plassering av porter og nærhet til vegger har en del å si.
    Vel nå har i alle fall Akto demping i taket og teppe på gulvet og jeg har ikke registrert mye klaging på lyden hos han. Men alt i alt så kan dette jo handle om en smak sak..

Jeg har deling på 60hz, subbene står 130cm ifra ut ifra bak vegg og vinklet litt inn mot lytte posisjon og det fungerer hos meg, rommet mitt er 870cm langt. Mulig du kan prøve og sette subbene på en Auralex gramma plate, det vil fungere som spikes på enheten, noe som igjen pleier og gjøre bassen fastere. Det er forskjellige dyr ja men de har noe av de samme innvollene

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Test forskjellen mellom Music og Movie (antar det er det samme som Audyssey og Flat på min Denon), det gir forskjellig avrulling i diskanten.
    Står Audyssey til Off, så er manuell EQ inne i bildet (eller rettere sagt lyden).

Sjekk om Music Optimizer, Dynamic eq og Dynamic volume er på eller av.
    Dynamic eq kan gi et fint løft i lyden når du ikke spiller på fulle mugger.
    Den kan du også stille referansen til.

Jeg liker lyden best hos meg når Optimizer er AV, Dynamic eq er PÅ og Dynamic volume er AV. Dynamic Eq Reference level er satt til 0dB og jeg lytter til musikk med MV på -10 (sånn ca) Audyssey er satt til "Movie" (jeg antar Music = Flat)

PS! I Direct eller Pure Audio mode så er Audyssey AV!

Jeg har Pro kitet, og nei jeg synes ikke det er verdt pengene. Men det gir en mer nøyaktig korreksjon (høyere oppløsning), man kan slå av og på "BBC dip" og man kan legge inn "House Curve" innenfor +/- 3dB.
    Så ja jeg oppnådde bedre lyd, men skulle ønske man stod langt friere til å ratte inn lyden slik man selv vil OG ikke minst burde det vært mye raskere!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Test forskjellen mellom Music og Movie (antar det er det samme som Audyssey og Flat på min Denon), det gir forskjellig avrulling i diskanten.
    Står Audyssey til Off, så er manuell EQ inne i bildet (eller rettere sagt lyden).
    Hmmm... litt forvirrende at de forskjellige produsentene bruker forskjellige begreper på det samme.

Sjekk om Music Optimizer, Dynamic eq og Dynamic volume er på eller av.
    Dynamic eq kan gi et fint løft i lyden når du ikke spiller på fulle mugger.
    Den kan du også stille referansen til.
    Jeg er 82.7% sikker på at jeg dynamic eq på og de andre av, men dette bør jo dobbeltsjekkes. Jeg har gjort mye av testingen med lerretet åpent og PJ av, så det er ikke så lett å få oversikten med bare displayet på receiver...

Jeg liker lyden best hos meg når Optimizer er AV, Dynamic eq er PÅ og Dynamic volume er AV. Dynamic Eq Reference level er satt til 0dB og jeg lytter til musikk med MV på -10 (sånn ca) Audyssey er satt til "Movie" (jeg antar Music = Flat)
    PS! I Direct eller Pure Audio mode så er Audyssey AV!
    Ja, det er hva jeg har antatt.

Jeg har Pro kitet, og nei jeg synes ikke det er verdt pengene. Men det gir en mer nøyaktig korreksjon (høyere oppløsning), man kan slå av og på "BBC dip" og man kan legge inn "House Curve" innenfor +/- 3dB.
    Så ja jeg oppnådde bedre lyd, men skulle ønske man stod langt friere til å ratte inn lyden slik man selv vil OG ikke minst burde det vært mye raskere!
    +/- 3dB høres lite ut synes jeg, men det er vel bedre enn ingenting...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekte forresten litt med delefrekvenser i går. Har skrevet tidligere at jeg ikke målte noen forskjell og det var selvsagt bare tull. Problemet var at Onkyo'en ikke registrerte ny delefrekvensverdi før jeg hadde gått ett hakk tilbake i menysystemet... :roll:

Jeg tok målinger med alle mulige innstillinger (kan lastes ned her), men har bare tatt med noen utvalgte målinger under:

-dele-jpg

Jeg har fargekodet og vist delefrekvensene på diagrammet (rødt er med fronter til FULL). På denne målingen hadde jeg skrudd sub'amp litt vel høyt, men forskjellene bør synes uansett.

Audyssey foreslår 40Hz som delefrekvens (grønn), men det kan virke som 90Hz (lys lilla) roer ned forskjellene betraktelig. Jeg ser litt bort fra det som skjer under 10Hz her Jeg tenker spesielt på den plagsomme dip'en rundt 70Hz som jeg antok at var vanskelig å gjøre noe med uten "tiltak".

Men å dele så høyt kan da på ingen måte være tilrådelig. Jeg ser foreløbig på det som en kuriositet...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fredagsvits

Hvordan man får barn - og andre ting

En mor er på kjøkkenet og lager mat når hennes lille datter kommer inn og sier: "Mamma, hvor kommer babyer fra?". Moren tenker litt og sier: "Jo jenta mi, når mamma og pappa blir forelsket , gifter de seg, legger seg i sengen og har sex." Datteren ser fortsatt ut som et spørsmålstegn og moren uttdyper: "Det betyr at pappa putter tissen sin inn i mamma sin tiss og sånn er det du får en baby." Jentungen tenker seg om og det ser ut som hun godtar forklaringen. Men så sier hun: "Men da jeg kom inn på soverommet deres her en kveld så hadde du jo tissen til pappa i munnen! Hva er det du får da da?"

"Smykker, jenta mi. Smykker"

Ha en riktig god helg, med eller uten smykker
    (og beklager maset mitt med rommålinger og REW)

Side 564 av 587 FørsteFørste ... 64 424 434 444 454 464 474 484 494 504 514 524 534 544 554 560 561 562 563 564 565 566 567 568 574 584 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •