RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 563

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 563 av 587 FørsteFørste ... 63 423 433 443 453 463 473 483 493 503 513 523 533 543 553 559 560 561 562 563 564 565 566 567 573 583 ... SisteSiste
Viser resultater 11,241 til 11,260 av 11737
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ikke mellom målingene, hvis detter det du mener. Jeg har satt avstand i setup i receiveren.
    Vel, litt av poenget er jo å justere på avstanden til du oppnår en jevn fin overgang mellom sub og fronter, men det vet du sikkert fra før. Du skal ikke bry deg om hvilken avstand du har i meter, du må justere deg inn til riktig fase.

Jeg har også lekt meg litt med å måle impulsresponsen ved x-over, slik at man ikke bare treffer fasen, men også at sub og front er i samme fase. http://avforum.no/forum/kalibrering-...lsrespons.html

Case Study: Sub Alignment using REW v5 - Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Vel, litt av poenget er jo å justere på avstanden til du oppnår en jevn fin overgang mellom sub og fronter, men det vet du sikkert fra før. Du skal ikke bry deg om hvilken avstand du har i meter, du må justere deg inn til riktig fase.
    Ja, jeg har nok syndet her (men det forklarer vel ikke de merkelige resultatene fra 30Hz og nedover). Har ikke finjustert avstanden til sub (fase) noe mer enn Audyssey foreslår (og som jeg har målt at stemmer). Kan jo godt være at det er en del å hente her og at REW kan være et nyttig verktøy.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke erfaring med Audyssey, kun YPAO på Yamaha. Men jeg har ikke kommet godt i mål med autokalibreringen og har alltid justert xo, avstanden og nivå manuelt etterpå. Og siden faseresponsen til subene antageligvis vil være ennerledes enn frontene, så vil ikke nødvendigvis den faktiske avstanden stemme med den akustiske avstanden til sweetspot.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hvis du velger Overlays-bildet og trykker på ETC får du frem... ja ETC-bildet (energy time curve). Ved å zoome inn riktig får du et bilde omtrent som dette (måling 1 og 2):
    -etc-1_2-jpg

Den blå er uten 1.refleksjonsdemping og den røde er med. Ved å holde ctrl-knappen nede, høyreklikke med musa og trekke cursoren mellom de toppene du vil sjekke, finner du avstand i meter og differanse i dB. Den blå peaken på 0,38 meter er 1. refleksjon i sideveggen.
    -etc-demp-jpg

Her vises kun den røde (med demping på plass).
    -etc-demp-jpg

Som du ser har du to refleksjoner til som er ganske fremtredende, en på 1,72 ms (59 cm) og en på 2,9 ms ( 99 cm). For å finne eksakt hvor i rommet disse stammer fra, kan du bruke snortrikset http://avforum.no/forum/kalibrering-...an-brukes.html
    Tusen takk for dette tipset, forresten! Viser seg å være veldig mye snacks gjemt bak den der beskjedne "overlays"-knappen gitt!

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig her - det er sjelden RK setter den riktige avstanden til sub, så det kan lønne seg å eksprimentere litt med dette ja !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns YPAO treffer rimelig bra jeg.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Syns YPAO treffer rimelig bra jeg.
    Det kommer sikkert an på rommet og oppsettet ellers, og for mange fungerer det sikkert bra.

Hos meg må jeg justere alle kanalene for å få noenlunde likt nivå etter autokalibrering, og EQ er som regel skrudd helt på jordet. Det finner man ut man ved å sette på pink noise generatoren i receiveren og switche mellom de forskjellige kanalene, og bruke RTA i REW.

Og jeg har kjørt korrigering flere ganger, alle målepunkter, både etter manualen og etter guiden her på forumet.

Men nok OT. Tilbake til Runes utfordringer

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja nå driver jeg å leker med plassering av absorbenter og ser hvordan det stemmer med kurvene i ETC. Ganske fascinerende!

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint å se at du er "i gang" igjen, Rune. Og med slike utfordringer er det jo litt å sette seg inn i, ser jeg. Blir veldig spennende og lærerikt å følge med på dette, du må ikke gi deg før årsaken(e) til problemene er funnet!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Fint å se at du er "i gang" igjen, Rune. Og med slike utfordringer er det jo litt å sette seg inn i, ser jeg. Blir veldig spennende og lærerikt å følge med på dette, du må ikke gi deg før årsaken(e) til problemene er funnet!
    Takk for det. Hadde en noe oppløftende opplevelse i går kveld/natt.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det. Hadde en noe oppløftende opplevelse i går kveld/natt.
    Det høres bra ut!
    Godt at tråden og folkene som deltar i den gir inspirasjon til å hente fram litt pågangsmot til å komme skikkelig i mål :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går hadde jeg nok en runde i kjelleren med målinger og lytting. Det var egentlig mest meningen å sjekke ETC-grafene målt målene i virkeligheten, men det ble litt ++.

For det første merket jeg at jeg hadde gjort en av mine (merkelig mange til aldri å ha kommer over korporal grad i militæret) generaltabber. Sub'ampen min har tre innstillinger:

STEREO | PARALLEL | BRIDGED

Jeg hadde da klart å sette denne på PARALLEL (istedenfor STEREO), noe som jeg regner med bare summer A og B input og kjører samme signalet ut på begge sub'ene. Når jeg sier generaltabbe er det fordi det er så dumt gjort - ikke fordi det har så mye å si. For det har det vel ikke. Eneste er at evt lurifakserier fra Audyssey sin side (sub-triksing) ikke vil fungere? Eller? Eller?

Uansett. Jeg kjørte ny Audyssey test med dette rettet opp. Denne gange gjorde jeg en enkel setup med EN måling i SS. Jeg skjønner egentlig ingen ting, og om det er innbilning eller ikke vet jeg ikke, men nå satt det hele en del bedre. Votter og vinter fra perfekt, men ikke håpløst.

Bassen var bedre, punch var bedre (men her er det fortsatt mye å gå på mener jeg), men det mest overraskende var at fokus nå plutselig var MYE bedre. Og plutselig ikke så var på sideveis forflytninger av hodet som jeg har vært plaget med før (bredere sweet spot).

Alt dette pga single-måling med Audyssey? Vel, jeg kjørte også pure direct uten sub'er og også da var både bassgjengivelse bedre og fokus fortsatt på plass. Dette skjønner jeg ingen ting av, men tar det til etterretning :neutral:

Gjorde også en del målinger og med det oppsettet jeg "alltid" har hatt fikk jeg følgende kurve:
    -rew_03_01-jpg
    (Har dratt opp sub'ene med 8dB i forhold til det Audyssey mente var ok...)

En del graps under 150Hz, men dette er sånn som jeg får prøve å rydde opp i etterhvert (tunede bassfeller)?

Tok også noen målinger med og uten diverse førsterefleksjons-behandlinger:
    -rew_03_02-jpg
    (fra 200Hz og opp og med en pinlig skrivefeil)

Det er lett å se at energien i de høyere frekvensene blir mer og mer borte - ikke så bra for en som sliter med disse frekvensene i utgangspunktet...

ETC uten noen demping:
    -rew_03_03-jpg

ETC med demping av vegg:
    -rew_03_04-jpg

Et merkelig fenomen her er at det ser ut til at dempingen av vegg har "laget" en tidlig-refleksjon som ikke er der uten dempingen. Høyst merkverdig.

ETC med demping av vegg og gulv:
    -rew_03_05-jpg

Dessverre laget jeg ikke en måling av bare demping av gulv og ikke vegg. Det kunne ha oppklart en del ting.

Slik så det ut (beklager dårlig mobilbilde):
    -rew_03_07-jpg

ETC av alle kurvene:
    -rew_03_06-jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting som du, tols1, muligens har fundert over:

Disse tidlige refleksjonene vi snakker om i diagrammet over, faller ikke de alle sammen under det "ufarlige/gode" spaciousness-området (og knapt nok det) vist under?

-rew_03_08-jpg
    (bildet samvittighetsløst rappet fra Master handbook of acoustics)

Eller surrer jeg (som vanlig)?

Newcomer vidareje sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å vinkle mikrofonen oppover? EHED foreslår ca 45 grader? Jeg har også lest at en del velger å la den peke rett opp. Det er også viktig at den står i ørehøyde.
    Bare et par forslag

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vidareje
    Har du prøvd å vinkle mikrofonen oppover? EHED foreslår ca 45 grader? Jeg har også lest at en del velger å la den peke rett opp. Det er også viktig at den står i ørehøyde.
    Bare et par forslag
    Alle forslag mottas selvsagt med takk!

Mic'en har stått i "sittende ørehøyde" pekende rett fram, men jeg kan jo gjøre noen vinklede forsøk. Sier EHED noe om hva man oppnår ved å vinkle den? Og hvor sier han dette (så kan jeg lese litt selv også)?

Newcomer vidareje sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har diskutert en del i det siste ang måleteknikk. Morten og jeg målte samme rom med et par dagers mellomrom og kom til veldig forskjellige resultater. Morten er guru'n og jeg en glad amatør
    Her er et par tråder: grandis sin byggetrÃ¥d... - Side 7

Byggestart hifirommet mitt. En byggetråd. - Side 5

Vidar

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant det du skriver om bare EN måling i sweetspot Rune. Jeg har samme opplevelsen her, og møtt mye motstand fra romkorreksjonsfolket.
    Men uansett hva "ekspertene" mener, så er jeg fortsatt like overbevist om at jeg har best lyd til musikk om jeg kun måler i SS.

Er det Audyssey MultiEQ XT32 du har? Har receiveren din mulighet til å bruke Pro kitet fra Audyssey?

Bruker du Audyssey eller Flat? Dynamic EQ? Dynamic Volume?

(Beklager at jeg ikke husker hvilken receiver du har - og sjefen synes ikke jeg har tid til å lese igjennom tråden for å finne det ut heller )

PS! Godt å se du er i siget igjen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Interessant det du skriver om bare EN måling i sweetspot Rune. Jeg har samme opplevelsen her, og møtt mye motstand fra romkorreksjonsfolket.
    Men uansett hva "ekspertene" mener, så er jeg fortsatt like overbevist om at jeg har best lyd til musikk om jeg kun måler i SS.
    Nei, jeg kan heller ikke forstå hvorfor ikke punktmåling skulle være det beste for opplevelsen i nettopp dette punktet? Flerpunktsmåling er vel for å få til et kompromiss fordelt på et område med en viss utstrekning?

Er det Audyssey MultiEQ XT32 du har? Har receiveren din mulighet til å bruke Pro kitet fra Audyssey?
    Ja, Audyssey MultiEQ XT32. Jeg tror det er mulig ja ("Onkyo TX-NR5009 and Onkyo TX-NR3009 are installer-ready ONLY in the EU and Asia."), men synes jeg husker det var fryktelig dyrt? Eller kanskje det er verdt det om man får noe mer kontroll...

Bruker du Audyssey eller Flat? Dynamic EQ? Dynamic Volume?
    Nei, det husker jeg ikke nå.

(Beklager at jeg ikke husker hvilken receiver du har - og sjefen synes ikke jeg har tid til å lese igjennom tråden for å finne det ut heller )
    Jeg har Onkyo 3009 og du kan vel tenkte deg hvordan sjefen min stiller seg til tidsbruken min...

PS! Godt å se du er i siget igjen.
    Takk, godt å komme litt ut av dvalen :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Teppe

Jeg er på jakt etter et teppe å dekke gulvet mellom lytter og lerretsvegg med. Dette teppet fra Ikea blir beskrevet som "langhåret" men det er ikke mer enn 30mm. Vil dette teppet bare gjøre vondt verre? Er det noen der ute som har eksperimentert med flere lag tepper eller ha andre (ikke for tykke) ting under teppene?

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, Audyssey MultiEQ XT32. Jeg tror det er mulig ja ("Onkyo TX-NR5009 and Onkyo TX-NR3009 are installer-ready ONLY in the EU and Asia."), men synes jeg husker det var fryktelig dyrt? Eller kanskje det er verdt det om man får noe mer kontroll...
    Det er vel USD 150 for lisensen som låses til produktet det skal brukes Pro kit på. I tillegg kommer selve Pro kit. Om du har noen i nærheten som har det og kan bruke sitt slipper du unna den kostnaden. Mener å huske HiFi-Klubben solgte det tidligere for ca 3500,- (eller deromkring).

Gøran

Side 563 av 587 FørsteFørste ... 63 423 433 443 453 463 473 483 493 503 513 523 533 543 553 559 560 561 562 563 564 565 566 567 573 583 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •