RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 562

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 562 av 587 FørsteFørste ... 62 422 432 442 452 462 472 482 492 502 512 522 532 542 552 558 559 560 561 562 563 564 565 566 572 582 ... SisteSiste
Viser resultater 11,221 til 11,240 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hehe - Mulig underbevisstheten spiller meg et puss, men jeg tror egentlig ikke har har så ekstremt store forventninger. Det er ikke akkurat high-end jeg har her nede...

Det ordner seg nok :-)
    (Men ikke av seg selv :-()

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch RB-81 II sort bokhylle/stativ, 8", 97dB/1 watt, stk - Mono AS

3 slike som fronter og center? Mono selger enkeltvis, matcher kanskje også bedre med surrounden din?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kikket litt på målingene dine, og synes vel egentlig ikke det er noe særlig å utsette på selve frekvensresponsen. Det er en del topper og daler men det blir det jo som regel. Med 1/6 smoothing ser det absolutt ikke helgæærnt ut

Bortsett fra at du har en ganske markant dip på 64 Hz som er der nesten uansett plassering i forhold til sidevegg. Men den peaken på 40-50 Hz bør vel kunne temmes med riktig xo mot subene?

Ellers ser jeg at 1. refleksjonsdempingen virker ganske bra. Den reduserer den reflekterte lyden med 24 dB. Men du har et par ganske kraftige refleksjoner etter 1,7 ms (59 cm) og en ved 2,9 ms (1 m). Dette er kanskje gulvet og taket?

Men jeg synes som sagt selve frekvensresponsen må være ok. Smoothest respons har du med høyttaleren 80 cm fra sidevegg (måling nr. 5, der har du også dempingen på plass tydeligvis). Men så er det plassering av sweetspot da.

Her i vår kino har jeg to sweetspot egentlig. Ett i den vanlige likesidede trekanten.
    Og hvis du tenker deg et punkt som ligger i samme avstand som mellom høyttalerne målt fra et punkt midt mellom høyttalerne, der har jeg sweetspot nå. Det passer bedre med rommet og gir marginalt lavere lykvalitet. Jeg har heller ikke så mye toe-in, (Morten EHED rettet på dette da han var på besøk) men dette kommer jo an på konstruksjonen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg har kikket litt på målingene dine, og synes vel egentlig ikke det er noe særlig å utsette på selve frekvensresponsen. Det er en del topper og daler men det blir det jo som regel. Med 1/6 smoothing ser det absolutt ikke helgæærnt ut
    Jeg hadde 1/12 smoothing for ikke å "skjule noe". Ser selvsagt bedre ut med 1/6, ja...

Bortsett fra at du har en ganske markant dip på 64 Hz som er der nesten uansett plassering i forhold til sidevegg. Men den peaken på 40-50 Hz bør vel kunne temmes med riktig xo mot subene?
    Mulig jeg gjør noe veldig rart, men det virker som justering av delefrekvensen mot sub'er gjør veldig liten forskjell. Kan jeg virkelig ikke ha klart å få til dette med å stille inn receiver da. Jeg kan jo velge mellom full tone, 40Hz, 60Hz, 80 Hz osv på frontene. Jeg målte med alle disse innstillingene og fikk disse måleresultatene:

-runepune-jpg

Her må det da være noe alvorlig galt siden det ikke synes at jeg har gjort noe?

Ellers ser jeg at 1. refleksjonsdempingen virker ganske bra. Den reduserer den reflekterte lyden med 24 dB. Men du har et par ganske kraftige refleksjoner etter 1,7 ms (59 cm) og en ved 2,9 ms (1 m). Dette er kanskje gulvet og taket?
    Gulvet har jeg ikke fått teppe på enda så det har hardt og fælt. Er nok en klar kandidat. Men taket burde være dempet - ja, dvs det er dempet i forhold til den sweet spot'en jeg hadde planlagt (som var 1 m lenger bak i rommet). Jeg kan jo sjekke om jeg med likesidet-trekant-sweetspoten som er nå ikke har noe demping i taket.

Hvilket verktøy i REW er det du brukte for å avsløre dette?

Men jeg synes som sagt selve frekvensresponsen må være ok. Smoothest respons har du med høyttaleren 80 cm fra sidevegg (måling nr. 5, der har du også dempingen på plass tydeligvis). Men så er det plassering av sweetspot da. Her i vår kino har jeg to sweetspot egentlig. Ett i den vanlige likesidede trekanten.
    Og hvis du tenker deg et punkt som ligger i samme avstand som mellom høyttalerne målt fra et punkt midt mellom høyttalerne, der har jeg sweetspot nå. Det passer bedre med rommet og gir marginalt lavere lykvalitet. Jeg har heller ikke så mye toe-in, (Morten EHED rettet på dette da han var på besøk) men dette kommer jo an på konstruksjonen.
    Ok, jeg takker og bukker så meget for tolkningen :-)

Det er nok fra 100Hz og ned jeg har de største problemene (som alle andre...).

Synes du forresten ikke denne er litt merkelig?
    -kino3-jpg

Dette er jo uten sub. Er det noe seriøst galt med måleutstyret mitt mon tro?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BigT
    Klipsch RB-81 II sort bokhylle/stativ, 8", 97dB/1 watt, stk - Mono AS

3 slike som fronter og center? Mono selger enkeltvis, matcher kanskje også bedre med surrounden din?
    Jeg er ikke fremmed for å prøve Klipsch jeg, men jeg skulle helst sett at de fungerte bedre enn de jeg har før jeg kjøpte dem. Jeg vet faktisk ikke hvem som forhandler Klipsch heromkring.

Newcomer perkforr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg er ikke fremmed for å prøve Klipsch jeg, men jeg skulle helst sett at de fungerte bedre enn de jeg har før jeg kjøpte dem. Jeg vet faktisk ikke hvem som forhandler Klipsch heromkring.
    Elkjøp har jo solgt Klipsch.

Ellers har det jo kommet en Soungarden i Fredrikstad. De selger jo Klipsch ifølge nettsiden deres.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker! Dette var jeg faktisk ikke klar over! Avslører hvor mye tid jeg bruker på å henge i HiFi-sjappene i distriktet...

Jeg skal høre med dem om mulighetene for å låne noe.

(Elkjøp selger ikke Klipsch lenger ser det ut som)

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men i all verden: Det står 1.859.273 visninger...
    Gjelder det bare denne tråden
    :shock: ?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg gjør noe veldig rart, men det virker som justering av delefrekvensen mot sub'er gjør veldig liten forskjell. Kan jeg virkelig ikke ha klart å få til dette med å stille inn receiver da. Jeg kan jo velge mellom full tone, 40Hz, 60Hz, 80 Hz osv på frontene. Jeg målte med alle disse innstillingene og fikk disse måleresultatene:

Her må det da være noe alvorlig galt siden det ikke synes at jeg har gjort noe?
    Men har du justert noe på avstanden på LFE-kanalen?

Gulvet har jeg ikke fått teppe på enda så det har hardt og fælt. Er nok en klar kandidat. Men taket burde være dempet - ja, dvs det er dempet i forhold til den sweet spot'en jeg hadde planlagt (som var 1 m lenger bak i rommet). Jeg kan jo sjekke om jeg med likesidet-trekant-sweetspoten som er nå ikke har noe demping i taket.

Hvilket verktøy i REW er det du brukte for å avsløre dette?
    Hvis du velger Overlays-bildet og trykker på ETC får du frem... ja ETC-bildet (energy time curve). Ved å zoome inn riktig får du et bilde omtrent som dette (måling 1 og 2):
    -etc-1_2-jpg

Den blå er uten 1.refleksjonsdemping og den røde er med. Ved å holde ctrl-knappen nede, høyreklikke med musa og trekke cursoren mellom de toppene du vil sjekke, finner du avstand i meter og differanse i dB. Den blå peaken på 0,38 meter er 1. refleksjon i sideveggen.
    -etc-demp-jpg

Her vises kun den røde (med demping på plass).
    -etc-demp-jpg

Som du ser har du to refleksjoner til som er ganske fremtredende, en på 1,72 ms (59 cm) og en på 2,9 ms ( 99 cm). For å finne eksakt hvor i rommet disse stammer fra, kan du bruke snortrikset http://avforum.no/forum/kalibrering-...an-brukes.html

Synes du forresten ikke denne er litt merkelig?

Dette er jo uten sub. Er det noe seriøst galt med måleutstyret mitt mon tro?
    Jo den er merkelig. Det ser ut som om noe ikke er kalibrert. Jeg fikk samme tendens da jeg brukte RadioShack SPL-meter og et enkelt Behringer U202 lydkort. Etter at jeg kalibrerte lydkortet og fikk lagt inn kalibreringsfil ble det bedre.

Du har forresten et ganske høyt nivå på målingene dine. Jeg tror vel ikke du måler med så høyt lydtrykk i praksis?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av websen
    Men i all verden: Det står 1.859.273 visninger...
    Gjelder det bare denne tråden
    :shock: ?
    Kun denne

Det er faktisk ganske unikt!

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn går det når man bruker 6 år på å bygge ferdig en kino

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lån deg andre høytalere og test.

Er det noen større 2 veis høytaler er det vært og prøve også.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan teste mine første helga i Mai Rune. Skal på utdrikningslag.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Du kan teste mine første helga i Mai Rune. Skal på utdrikningslag.
    En hel helg??? Får jeg beholde dem om du aldri dukker opp igjen?

Neida, jeg sier takk jeg!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av perkforr
    Elkjøp har jo solgt Klipsch.

Ellers har det jo kommet en Soungarden i Fredrikstad. De selger jo Klipsch ifølge nettsiden deres.
    Har fått positiv tilbakemelding fra Soundgarden i Fredrikstad om lån av høyttalere, så nå blir det høyttaler-bonansa...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått positiv tilbakemelding fra Soundgarden i Fredrikstad om lån av høyttalere, så nå blir det høyttaler-bonansa...
    Da "slipper" jeg kanskje unna?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da "slipper" jeg kanskje unna?
    Du kan sikkert det - om det andre lånet går i orden!

Det blir vel kinaputter i forhold til manne-høyttalerene dine, men...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan sikkert det - om det andre lånet går i orden!

Det blir vel kinaputter i forhold til manne-høyttalerene dine, men...
    De har vel RF-7 på Soundgarden også?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men har du justert noe på avstanden på LFE-kanalen?
    Ikke mellom målingene, hvis detter det du mener. Jeg har satt avstand i setup i receiveren.

Du har forresten et ganske høyt nivå på målingene dine. Jeg tror vel ikke du måler med så høyt lydtrykk i praksis?
    Hehe, nei hjelpe og trøste! Jeg har bare ikke brydd meg med å kalibrere absolutt nivå for disse målingene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har vel RF-7 på Soundgarden også?
    Mulig. Jeg fikk tilbud om å låne rf82mk2 og System Audio Mantra 50/70.

Side 562 av 587 FørsteFørste ... 62 422 432 442 452 462 472 482 492 502 512 522 532 542 552 558 559 560 561 562 563 564 565 566 572 582 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •