RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 561

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 561 av 587 FørsteFørste ... 61 421 431 441 451 461 471 481 491 501 511 521 531 541 551 557 558 559 560 561 562 563 564 565 571 581 ... SisteSiste
Viser resultater 11,201 til 11,220 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Heisann godtfolk!

Har vært "noe" fraværende i det siste grunnet alt fra stress på jobb til (tør jeg si det) dalende interesse for AV. Det siste er muligens et utslag av at jeg ikke helt vet hvor jeg skal begynne med å forbedre lyden jeg har og har bare latt det skure der nede i kjelleren.

Hvor trykker skoen? Er det frontene? Er det sub'ene? Er det receiver? Er det rommet? Er det plassering av fronter? Er det plasseing av sub'er? Er det en kobimasjon? Er det slik at det er totalt bortkastet tid å bruke 3 uker på å plassere frontene fordi sub'ene ikke lar seg integrere med frontene? Er det noe galt med frontene (han jeg kjøpte dem av fikk heller ikke bassen til å sitte)?

Med så mange parametre og med min begrensede kunnskap og generelt stressede livssituasjon, må jeg dessverre kaste inn håndkle slik som det er nå. Litt pyton med tanke på hvor mye tid og penger jeg har brukt men...

Jeg skulle ønske at jeg bare kunne kjøpe tre slike:

Alpha-12 Zephyr - Alpha Series - Waveguide Speaker Kits DIY Sound Group

Og to slike:

Ken Kreisel DXD-12012 - Høyttalere

Så kunne alt være i orden. Jeg er vel omtrent så desperat at om noen kunne garantere at dette ville bli bra, ja så hadde jeg gjort det :-D

Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Ikke lett å si hva det kan være. Det som er en lett løsning for å luke ut "feilkilder" er å låne seg non andre høytalere. Gjerne da som er innenfor et mulig kommende budsjett. Da vil du utelukke ev høytaler problematikken.
    Ja, det er en start. Jeg er ikke frekk nok til å "kjøpe" noe på elkjøp for å levere tilbake innen 30 dager (og ikke vet jeg om de har noe jeg vil ha heller). HiFi-Klubben i Sarpsborg har kanskje noe de kan låne ut...

Jeg har hatt dårlig erfaring med demping i tak tidligere. Dette varierer nok mye fra oppsett til oppsett. Men i min gamle kino prøvde jeg med to 60x120x5 akustikkplater i taket og det gikk fra veldig bra til noe som ikke fungerte i det heletatt, så de ble fjernet umiddelbart.
    Jeg kjenner ikke frontene dine men kan virke som de kanskje har en begrenset spredning, og dermed også sweetspot smalt. (Kanskje)
    Regner med du har prøvd å vinkle de inn og ut.
    Ja, har gjort noen forsøk. Liten sweet spot er en ting, men den tamme lyden er nesten enda verre.

Har du gjort noen frekvensmålinger i rommet?
    Ja, men med litt begrenset entusiasme:
    http://avforum.no/forum/av-rom-konst...?=#post1915362

Målingene ga meg nesten flere spørsmål enn svar...

Jeg liker, som du kanskje også har sett i tråden min, å starte med helt "blankt" rom. Så starte dempingen etterpå. Da synes det er lettere å få et bra resultat. Det er lettere å dempe akustikk enn å skape den. Ser mange andre gjør det stikk motsatte, tror det er lett å dempe for mye på feil steder da.
    Ser på bildene dine, ser ikke ut som du har ekstremt mye demping, men kan jo prøve å ta bort de dempetiltakene du allerede har som er løse. Så putte inn på nytt der det trengs. Det er jo tiltak som ikke koster penger.
    Jeg har vel prøvd noe midt i mellom. Jeg har et par rammer på førsterefleksjonspunktene på sideveggene, men disse er flyttbare og kan lett fjernes ved testing. Så har jeg en "dead" end bak anlegget med en god del 20cm dempematter. Taket er delvis dempet med 4cm akustikkplater, spesielt i førstereflesjons-området.

Ellers er det blankt.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er utrolig kjedelig når ting ikke fungerer. Ihvertfall når du har lagt ned så mye tid og penger og oppnådd et utrolig resultat.

Ang høytalere:
    Det jeg tenkte på, var å låne noen demopar i butikken, ikke ta en 30dagers bytterett på elkjøp. ;-) Låner du noen du vet har bra sprut og trykk burde det også skje noe i rommet ditt.

Dersom tidligere eier også hadde problemer med frontene kan det jo være noe feil.

Hvilke subber har du?

Det kan jo hende at "dead" end'n bak anlegget suger energi og dermed oppfattes det som tamt. Har du dekket hele frontveggen med 20cm dempeplater? Treffer denne dempingen feile frekvenser kan jo dette være ganske utslagsgivende.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang høytalere:
    Det jeg tenkte på, var å låne noen demopar i butikken, ikke ta en 30dagers bytterett på elkjøp. ;-) Låner du noen du vet har bra sprut og trykk burde det også skje noe i rommet ditt.

Dersom tidligere eier også hadde problemer med frontene kan det jo være noe feil.
    Tanken har streifet meg, men det er liksom ikke SÅ feil heller... Mye hadde nok vært oppklart ved et lån ja. Skal se å få ut fingeren.

Hvilke subber har du?
    Disse:

Det er ikke sikkert at disse fungerer som jeg ønsker - i alle fall ikke i rommet mitt. De er brutale, men jeg er ikke sikker på at de er brutale på de rette stedene...

Det kan jo hende at "dead" end'n bak anlegget suger energi og dermed oppfattes det som tamt. Har du dekket hele frontveggen med 20cm dempeplater? Treffer denne dempingen feile frekvenser kan jo dette være ganske utslagsgivende.
    Jeg har ikke dekket hele fronteggen. 40-50% med 20cm glava (pakket inn i tøy) er vel nærmere sannheten. Jeg synes det er rart at dette skal gjøre at bassen blir "fraværende".

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv subene ute i romet

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så hvertfall fryktelig brutale ut! hvilket element står i de?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    så hvertfall fryktelig brutale ut! hvilket element står i de?
    TCSounds TC-2000

Sub'ene er omtrent samme konstruksjon som denne (bare at mine er litt høyere og tynnere):

DIY TC Sounds TC-2000 15" ported 270L - Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En herlig tråd som jeg desverre til tider bare har fått bruddstykker av men det jeg har sett er veldig bra.

Jeg liker, som du kanskje også har sett i tråden min, å starte med helt "blankt" rom. Så starte dempingen etterpå. Da synes det er lettere å få et bra resultat. Det er lettere å dempe akustikk enn å skape den. Ser mange andre gjør det stikk motsatte, tror det er lett å dempe for mye på feil steder da.
    Ser på bildene dine, ser ikke ut som du har ekstremt mye demping, men kan jo prøve å ta bort de dempetiltakene du allerede har som er løse. Så putte inn på nytt der det trengs. Det er jo tiltak som ikke koster penger.
    Jeg gjorde dette og mener det kan være ett godt tips for å skille barter og snørr. EHED målte mitt nye dedikerte kinorom og deretter gikk vi på med akustikkremedier og fikk gode resultater med disse, vi målte i ettertid og fant raskt ut hva som hjalp og ikke gjorde det. Rommet mitt er 20m2 og måler slett ikke verst, lyden er faktisk bedre enn i rommet på 45m2 anlegget sto i før, der var det minimalt med demping. Har totalt 8 Viocustic plater a60x60 - 4 stykk på frontvegg 2 stykk paralellt med langveggen i ørehøyde og to stykk i 1-refleksjon i tak. Har også i bestilling to stykk plater som skal opp på sidevegger som er bestilt fra sounds of science og måler 75x100. Jeg har også to stykk Rockwoll akustikkplater som skal fungere på bakvegg.
    Det skal sies at rommet hadde ett kraftig behov for absorbenter men føler ikke at rommet er i nærheten av å være overdempet. Rommet er 3,8 X4.9 + 1m2 under trapp - rommet har en åpen løsning opp til 1-etasjen.

målinger og om kan sees i denne tråden om ønskelig.

grandis sin byggetråd...

Lykke til og håper det løser seg...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjipt at det skal gå den veien høna sparker, men du er ikke alene om å være lei denne hobbyen. Den er i grunn ganske latterlig til tider.

Nå skal jeg være litt streng....hvor mange timer har du brukt på rommet? (Det vet vi alle ) Hvor mange timer har du brukt på kalibrering av annlegget? Det er ikke noe parallell her forøvrig, men jeg gjetter at det tipper godt i favør av rommet.
    Du har klinket til med et av de beste rommene på denne siden av 2000, så har du kastet inn et par Ernaer, som ikke har mulighet til å flyttes. Så kom det tre stk PSB inn på hver sin plass siden av disse.
    Nå har jeg ikke fulgt med i det siste, så det kan være at du har flyttet de ut på gulvet og holdt på, men at de skal gi godlyd i SW der de er "ment å stå", det er kanskje for mye forlangt?
    Du MÅ få noen hjem til deg som kan måle og vurdere rommet før videre tiltak, hvis du ikke orker selv (og du har min fulle forståelse for det). EHED vil være perfekt til å vurdere dette. Han begynner å få drag på sakene og kan trolig hjelpe deg langt på vei. Om det koster noe vet jeg ikke, men kjenner jeg han rett, er det vel så mye hobby, så det er ganske sikkert verdt hver lille krone.
    Det ville vært trist om sagaen skulle endt her og kinoen ble gjort om til barnerom....

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trist dette her Rune.

Hvor dårlig låter det? Har du prøvd andre høyttalere? Jeg har sjelden, hverken her i Stavanger eller da jeg bodde i Fredrikstad opplevd at lyden ble best der jeg trodde at lyden skulle være best, endte begge ganger med å få best resultat med å plassere høyttalerne på den ene enden av langsideveggen. Kortsideveggen har aldri fungert hos meg. Men rommet ditt er vel ganske låst i forhold til flytting av høyttalere.

Ønsker deg bare lykke til - det vil nok ordne seg, men det er dumt med slike ting som tar så utrolig mye tid.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med de som sier at du må få hjelp. Det er ingen poeng å la rommet være ubrukt, kun fordi du selv ikke får lyden til å "sitte". Det finnes masse kompetanse der ute som sikkert ken kjøpes for en rimelig penge, og dersom det gjør at rommet kan brukes, ja da er det vel verdt hver eneste krone?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det pleier jo å være ganske god dugnadsånd her på forumet, så jeg synes det er litt pussig om ikke noen fra området med litt erfaring kan troppe opp og bistå med litt brtainstorming og testing.

Ellers er jo Morten (EHED) både flink og hyggelig. Han var her hos meg og gjorde noen små justeringer som åpnet opp lydbildet.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg er enig med de som sier at du må få hjelp. Det er ingen poeng å la rommet være ubrukt, kun fordi du selv ikke får lyden til å "sitte". Det finnes masse kompetanse der ute som sikkert ken kjøpes for en rimelig penge, og dersom det gjør at rommet kan brukes, ja da er det vel verdt hver eneste krone?
    Jeg skal kommentere de andre postene etterhvert, men begynner med denne.

Det er heldigvis ikke så galt fatt at rommet ikke er i bruk! Det er mye i bruk. Tror nesten ikke jeg kunne ha brukt det så mye mer enn jeg gjør nå med de berømmelige 24 timene døgnet har... Ungene elsker rommet og kan ikke få vært der nok :-)

Jeg har også hatt besøk av bekjente som sier de aldri har hørt bedre kinolyd. Jeg tilgir dem, for de vet ikke hva de sier... Noen filmer låter bra - andre ikke (selv om de på papiret skal det). Et tegn på at oppsettet mitt sliter.

Men musikk hører jeg aldri på der nede. Det gir meg veldig lite.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er lett ville jeg nok ha fjernet det du har på frontveggen av demping, for så å sette inn litt og litt. Det kan hende at du har for mye der. Demper du for mye i toppen synes jeg ofte lydbildet blir tamt og mindre engasjerende. Jo mindre demping jo bedre. Så ha bare det du må ha i rommet.
    Jeg tror du har mye av demping som tar samme frekvenser, kan dermed fort bli for mye.

Det kan også hende at mdfpanelene dine gir en form for demping/lunhet i toppen, og dermed trenger du mindre av annen (topp)demping.

Du bør også teste med et annet front par, som jeg skrev tidligere, bare for å utelukke problemer. Kan jo være så enkelt at de frontene du nå har er maksimalt dårlig match med rommet.
    Det skader heller ikke å teste med mere effekt for å se hvordan høytalere reagerer på det.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Kjipt at det skal gå den veien høna sparker, men du er ikke alene om å være lei denne hobbyen. Den er i grunn ganske latterlig til tider.
    Nei, jeg har aldri følt meg alene om å være lei. FruW har vært lei den lenge

Nå skal jeg være litt streng....hvor mange timer har du brukt på rommet? (Det vet vi alle ) Hvor mange timer har du brukt på kalibrering av annlegget? Det er ikke noe parallell her forøvrig, men jeg gjetter at det tipper godt i favør av rommet.
    Ja, hadde håpet å ikke bruke 5-6 år på den biten...

[QUOTE=SannaX]Du har klinket til med et av de beste rommene på denne siden av 2000, så har du kastet inn et par Ernaer, som ikke har mulighet til å flyttes. Så kom det tre stk PSB inn på hver sin plass siden av disse.

Du får det til å høres lett ut å flytte på de &%¤/&%¤/%¤ røra...

Nå har jeg ikke fulgt med i det siste, så det kan være at du har flyttet de ut på gulvet og holdt på, men at de skal gi godlyd i SW der de er "ment å stå", det er kanskje for mye forlangt?
    Jeg tror jeg skjønner hva du mener. Det er et problem at jeg er litt låst i hvor jeg kan plassere utstyret. Noen vil kanskje mene at jeg ikke har noen rett til å klage og syte all den tid jeg ikke engang er villig til å dra frontene ut på gulvet foran lerretsveggen...

Men:

1. Det er ikke aktuelt.
    a) Jeg har ikke frie tøyler i kjelleren. Ett av premissene var at anlegget skulle være mest mulig skjult.
    b) Jeg har ikke nerver til å ha unger der nede med dyre fronter ut på gulvet

2. Det ER faktisk opp til flere kinoer her på forumet som har ekstremt lik plassering av frontrekke/sub'er med omtrent samme dimensjoner på rommet, f.eks. kinoen til denne kjekke, unge mannen:

Jeg har hørt opptil flere uttale at det er helt ok lyd der i gården, så da tenker jeg som så at det kanskje burde være mulig hos meg også. Jeg er sikkert naiv men...

Jeg er heller ikke 100% fastlåst til dagens frontvegg. F.eks hadde jeg har moro av å bygge tre slike som dette:

Alpha-12 Zephyr - Alpha Series - Waveguide Speaker Kits DIY Sound Group

Og de er anbefalt toe-in mot SS. Da måtte jeg ha bygget om frontveggen til en slags skrånende utgave på sidene ala dette:

-alpha-12-zephyr-png

Du MÅ få noen hjem til deg som kan måle og vurdere rommet før videre tiltak, hvis du ikke orker selv (og du har min fulle forståelse for det). EHED vil være perfekt til å vurdere dette. Han begynner å få drag på sakene og kan trolig hjelpe deg langt på vei. Om det koster noe vet jeg ikke, men kjenner jeg han rett, er det vel så mye hobby, så det er ganske sikkert verdt hver lille krone.
    Ja, om jeg kan få noen klare svar så er jeg villig til å bruke noen kroner på konsulent-hjelp. Det er ikke der skoen trykker. JEG hadde i alle fall tatt meg betalt for å ta turen fra Nittedal til Sarpsborg!!!

Det ville vært trist om sagaen skulle endt her og kinoen ble gjort om til barnerom....
    Mmmm.... det vil selvsagt ikke skje, med mindre du mener "barnekino" når du skriver barnerom :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Trist dette her Rune. Hvor dårlig låter det?
    Tja... når jeg med mine mudderører ikke er fornøyd, så er det vel et sted mellom grusomt og Tjernobyl...

Men for å være seriøs så er del dette litt av dilemmaet mitt - at jeg ikke er dreven nok til å sette fingeren på hva som er galt. Med mine enge amatørmessige ord:

- Lite punch (rock er drit kjedelig)
    - Hull mellom mellombass og sub (se over)
    - Ufokusert
    - Føler at jeg må hale musikken ut ut av høyttalerene

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er lett ville jeg nok ha fjernet det du har på frontveggen av demping, for så å sette inn litt og litt. Det kan hende at du har for mye der. Demper du for mye i toppen synes jeg ofte lydbildet blir tamt og mindre engasjerende. Jo mindre demping jo bedre. Så ha bare det du må ha i rommet.
    Jeg tror du har mye av demping som tar samme frekvenser, kan dermed fort bli for mye.
    Jeg skal ta med dette tipset i krigen. Rommet er vel i dag en grov versjon av live end dead end, sånn som et slags utgangspunkt i en kjent variant. Kan selvsagt være at det blir helt feil...

Det kan også hende at mdfpanelene dine gir en form for demping/lunhet i toppen, og dermed trenger du mindre av annen (topp)demping.
    Tror ikke jeg har noen MDF-paneler. For du mener vel ikke selve veggene (MDF-panel) for de er jo steinharde og demper vel omtrent ingen ting.

Du bør også teste med et annet front par, som jeg skrev tidligere, bare for å utelukke problemer. Kan jo være så enkelt at de frontene du nå har er maksimalt dårlig match med rommet.
    Det skader heller ikke å teste med mere effekt for å se hvordan høytalere reagerer på det.
    Jeg skal begynne med å få lånt meg en velprøvd CD-spiller / integrert forsterker for å fjerne usikkerhet rundt kildebiten (hvis han kompisen som har slikt engang svarer på mailen sin).

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Nei, jeg har aldri følt meg alene om å være lei. FruW har vært lei den lenge

Ja, hadde håpet å ikke bruke 5-6 år på den biten...

Du får det til å høres lett ut å flytte på de &%¤/&%¤/%¤ røra...
    Hehe, det håper jeg og du slipper, for da tror jeg seriøst rommet er blitt barnerom
    Innbiller meg at de røra ikke er blant de letteste, så ser den.
    Mente forøvrig ikke at utstyret skulle bli stående ute på gulvet...kun testes der ute, for å se om det ga noen forskjell.
    Regner med at du har prøvd å nærme deg/flytte deg lenger fra SW når du lytter. Det kan være du har noe utfasing i rommet. Det kan også være utfasing mellom høytalere og subber, men det er nok her du trenger litt seriøs målehjelp.
    Jeg tror absolutt du kan klare å få godlyd selvom alt skal stå bak lerretet, som du selv sier, er det mange som får det til.
    Hyggelig å høre at rommet uansett er mye i bruk, og at det er elsket av ungene. Da er en del av målet nådd.
    Kan godt hende andre høytalere kunne løst en del, men tror ikke jeg ville begynnt der. Andre får til PSB veldig bra. Detta årner sæ!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beholde fronter, bytte, jeg vetta søren... Jeg skal i alle fall ikke gå i den fellen å kjøpe et par fronter til 40k og tro at alt ordner seg da...

Men jeg tenkte (som skrevet over her) å låne noen garantert velfungerende komponenter av andre, så jeg kan få utelukket en del mulige feilkilder. Mangler imidlertid noen "normale" høyttalere. Har et par monster-klipscher på hånden, men det er jo rene flyttelasset :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I formiddag tok jeg en haug med nye målinger, uten at jeg ble så mye klokere (og det er ikke fordi jeg er spesielt klok fra før...).

Jeg målte bare på den ene fronten (mer og uten sub). Prøvde et utall av variasjoner med og uten demping av førsterefleksjon, høyttaler med og uten toe-in, foran lerretsveggen ute på gulvet, diverse avstander fra sidevegg osv.

-rew2-jpg

Her var vel resultatet av første og beste måling slik det stod:

-rew3-jpg

Vanskelig å se rom for forbedringer her...

Jeg fikk (som vanlig) et salig virrvarr av resultater, men i bassområdet var det to-tre frekvenser som skilte seg ut:

Topp på 53 Hz (konsekvent)
    Bunn på ca 70/64 Hz avhengig av om frontene er dratt foran lerretsvegg eller ikke

Sweet Spot
    187 fra sidevegg
    308 fra front
    100 fra gulv

Rom
    Bredde: 373
    Høyde: 235
    Lengde: 670

30 MB med REW måle-data

Om noen klarer å tyde noe av innholdet av disse målingene så lykke til! Dette gidder ikke jeg mer med med de komponentene jeg har nå i alle fall... /%(/¤(&%¤)%#

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Beholde fronter, bytte, jeg vetta søren...
    Du har fått en del innspill om forskjellige måter å finne ut av deler av problemet tror jeg. Låne noe utstyr og få bistand til måling/vurdering av løsninger høres veldig fornuftig ut synes jeg.
    Min analyse av situasjonen bærer nok preg av at jeg i jobben min til daglig jobber med mennesker og hvordan de tenker. Jeg lurer nemlig på om det her er snakk om et samspill mellom flere fysiske forhold (demping, utfasing, refleksjoner, romnoder, utstyrsproblemer mm, nevnt av flere), og din forventning til hvordan resultatet skal være. Du har jo jobbet så mye og lenge med dette rommet at det skal mye til at ikke ethvert resultat ville blitt et antiklimaks? Du sier jo selv at andre som er innom sier at lyden er den beste de har hørt....... Selv om dette tydeligvis ikke er folk du anser som lydguruer tyder det på at du nok har rimelig høye forventninger!

Et totalt lyddempet rom som du har laget er vel nødt til å gi noen utfordringer tenker jeg, men kan ikke skjønne at et oppsett med to subtårn mellom frontene ikke skulle kunne fungere ypperlig selv på kortveggen.

En blanding av akustiske tiltak, litt eq og høytalere som møter rommet sine krav burde kunne gi meget god lyd og hvis du selv kanskje klarte å nullstille deg litt ( dette er dog ekstremt mye mer krevende enn en skulle tro) ville etter min mening gi et tilfredsstillende resultat.

Side 561 av 587 FørsteFørste ... 61 421 431 441 451 461 471 481 491 501 511 521 531 541 551 557 558 559 560 561 562 563 564 565 571 581 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •