RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 560

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 560 av 587 FørsteFørste ... 60 420 430 440 450 460 470 480 490 500 510 520 530 540 550 556 557 558 559 560 561 562 563 564 570 580 ... SisteSiste
Viser resultater 11,181 til 11,200 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Hehe, nå fikk jeg noe å le av på vei til senga. Kjenner til akkurat det der. Har også en slik gammel laptop (Acer Ferarri), som er tom før jeg kommer på nett. Med XP, og alle oppdateringer, og for lite minne, tar jo slikt en eeeevighet.:roll:

Men det er håp for oss. Har kjøpt greie batterier her til en av mine driller for en rimelig penge. Hvis de ikke har til din laptop så må den være spesiell, ser ut som de har alle modeller: Batterier og tilbehør til ACER - www.batteryClub.com
    Hehe - problemet med å kjøpe nytt batteri er at da trenger jeg ikke å kjøpe ny pc... om du skjønner logikken...

Neida, jeg har absolutt vært inne på tanken. Det blir godt under 200 for et nytt batteri og akkurat denne laptop'en har vært helt unikt stabil på alle mulige måter. Den har innebygget BD-drev og om det er umulig å rippe en BD-film på alle andre drev, så kan du banne på at det fungerer på denne. Og jeg tror nesten ikke Windows har krasjet en gang på den heller ikke med Vista og ikke med 7'ern. En slik stabil PC skal man egentlig ta vare på med ærbødighet og respekt!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Man får jo hva man betaler for, RuneW?
    Dette vet du jo. :wink:
    Jeg "vet" også, i den forstand som at jeg etter nittenogethalvt sekund, vraket et omtrentlig tilsvarende "lydkort", dog ikke modifisert på samme måte. (Behringer UCA200).

Etter alt "styr og ståk" som = tid og penger, bør du spandere på deg noe som er et lite hakk hvassere?
    Om målingene i bassområdet hadde blitt vesentlig bedre så hadde jeg vært med på den logikken.

Og det GÅR jo også an å dytte på plass ladekabelen mellom hver måling?
    Jeg rappet heller en PC fra jobben, så nå kan jeg måle i 3 timer om jeg vil.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må du sette deg ned å nyte fruktene av arbeidet i stedet for å lete etter feil mister..

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Må du sette deg ned å nyte fruktene av arbeidet i stedet for å lete etter feil mister..
    Jeg har egentlig gjort det siden før jul jeg - det er derfor det har vært så stille her

Men jeg føler at ting langt fra er på plass (og mye av utstyret som jeg har satt på plass er jo av høyst midlertidig karakter). Hittil har jeg hatt fokus på selve rommet og lydisolasjonen. Nå er vel egentlig del 2 av dette prosjektet som må på plass: Utstyret og de akustiske tiltakene.

Men en ting har du rett i: Jeg har egentlig ikke overskudd til å styre så veldig mye med dette. Jeg har utrolig lyst til å gi en eller annen "konsulent" en sjekk og si "Ordne det!". Det hadde vært noe :-)

Men ingen har meldt seg hittil, så da får vi prøve å gnure på litt selv så lenge!

For de som det måtte interessere, her er er et sett med målinger gjort i går:
    http://www.sub20hz.com/data/REW/2013...2013-02-02.zip

De er alle gjort i ørehøyde og i disse punktene i rommet:
    -rew-linger-png

Tallene 330 - 300 osv er avstand til lerretet (som igjen er 76 cm fra frontveggen).

Jeg har bare tatt fra sweet spot og fremover/mot venstre i denne omgang. Det "morsomme" er at i følge de fleste Room mode-kalkulatorer så treffer svært få av de toppene og dippene jeg kan se ut fra målingene noen rom-noder (rommet er 629 x 374 x 235). Et litt uheldig utgangspunk kanskje...

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte å gå dit i det forrige innlegget mitt men utelot det, men siden du nevner det.
    Jeg er heelt sikker på at det ikke finnes en "konsulent" som kan gi meg bedre lyd, i mine ører, med de premissene jeg har.
    Gøy å poste målinger med flate kurver på internett men jeg vet at du er mann nok til å følge dine egne preferanser

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg ser de bildene der, så lurer jeg på hva du betalte. Kan ikke ha vært mye, etter bildene og bedømme.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For mange vil nok det å gjøre målinger i romme fremstå som å "lete etter feil". Men for de av oss som synes det er interessant og lagt litt energi i det, så har det gitt belønning i form av totalt sett en vesentlig bedre lydopplevelse.

Men det krever litt innsats for å komme over den første kneika på læringskurven, og en hver må jo avgjøre selv om han synes det er verdt det.

Litt pussig at du ikke har fått noen tilbud, Rune. Det finnes da opptil flere i ditt område som har høy kompetanse på dette. Er ikke Snickers-is østfolding f.eks?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje ikke så rart, ettersom utstyret jeg i sin tid skrudde på var adskillig mer grovkalibret.
    Her er en Cummins KTA 50 V16-utgave på 50ltr slagvolum, og 1600Hk:

Vekt: Ca 5,5tonn
    Good times! Jeg "vokste opp" i en Halco 26" med marinisert Cummins "lastebilmotor". Jeg fikk aldri oppleve at båten gikk i plan... 5,5tonn? kan stemme 8)
    Tok fattern litt over 25år å bytte til en lettere og dobbelt så kraftig motor, så nå planer Halcoen og vannjetten kommer til sin rett. Beklager avsporingen!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tack för en fin och intressant byggetråd Rune och det måste vara härligt att äntligen kunna se film!
    Märkligt att Sound of silence marknadsför kalibreringskitet som ett professionellt kit och så har de gjort en utskärning som ser så uppenbart amatörmässig ut och som trots allt ganska enkelt hade kunnat gått att göra mycket finare. Konstigt..

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Verdens lengste byggetråd?

Oioioi.... for en byggetråd!... Puh!.. Det har tatt noen uker å lese gjennom denne... :-D
    Jeg har begynt å lese byggetråder først de siste månedene da jeg har planer om tilbygg på huset og ønske å bygge kino/familierom i kjelleren. Jeg finner stor inspirasjon i mange svært flotte byggetråder her på forumet.

Denne tråden her er vel nesten en raritet i seg selv. Over 5 år er det siden første post ble skrevet. 560 sider og over 11 000 poster pr dato... :shock:

For å i det hele tatt komme igjennom tråden, har jeg naturligvis måtte skumme meg igjennom. Jeg har glatt hoppet over all chitchatten, og den er det en del av for å si det mildt..
    Jeg har konsentrert meg om RuneWs poster med bilder og bildeforklaringer. Og mye av det har jeg også skummet raskt over. En del steder har jeg også lest mer av den pågående diskusjonen hvis det har vært noe som har interessert meg spesielt. Men jeg har nok dessverre gått glipp av mye også..

Jeg vil berømme RuneW for et fantastisk dokumentasjonsarbeid. Det har vært veldig morro og lese og lære hvordan man KAN gjøre det. Eller, i noen tilfeller, kanskje hvordan man IKKE bør gjøre det..

Det som gjør denne tråden så spesiell, i tillegg til lengden på den, er all humoren. Fredagsvitsene er én ting.. Men aller mest fantastisk har det vært å lese RunWs humoristiske beskrivelser av arbeide hans og selvironien over ting som ikke har lyktes på første forsøk.. eller andre...

I tillegg kommer alle On og off topic episodene som også er dokumentert. Historien om da fruW skalperte takboksen... historien om verneslippersene... historien om juniorW som strigråter og tror han er forlatt i etasjen over. Og påfølgende dårlig-far-god-kinobygger konklusjon.. historien om motorvarmekabler som får gjennomgå for n'te gang... Noe jeg forøvrig kjenner meg så alt for godt igjen i selv...8)

Det har vært en utrolig fornøyelse å følge denne tråden.

Tusen takk RuneW!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    I tillegg kommer alle On og off topic episodene som også er dokumentert. Historien om da fruW skalperte takboksen... historien om verneslippersene... historien om juniorW som strigråter og tror han er forlatt i etasjen over. Og påfølgende dårlig-far-god-kinobygger konklusjon.. historien om motorvarmekabler som får gjennomgå for n'te gang... Noe jeg forøvrig kjenner meg så alt for godt igjen i selv...8)

Det har vært en utrolig fornøyelse å følge denne tråden.

Tusen takk RuneW!
    Hehe - takk, det er mer der det kommer fra

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Tenkte å gå dit i det forrige innlegget mitt men utelot det, men siden du nevner det.
    Jeg er heelt sikker på at det ikke finnes en "konsulent" som kan gi meg bedre lyd, i mine ører, med de premissene jeg har.
    Gøy å poste målinger med flate kurver på internett men jeg vet at du er mann nok til å følge dine egne preferanser
    Det er altså ikke slik at jeg er fornøyd med lyden, men føler et behov for å "vise" det med målinger. Jeg er ikke fornøyd med lyden og håpet å kunne komme til bunns i det med målinger.

Jeg er ingen durkdreven lytter. Jeg kan høre at noe ikke er bra, men aner ikke hva som er feil og hvilke komponenter som har skylden...

Sitat Opprinnelig postet av Michaelsand
    Når jeg ser de bildene der, så lurer jeg på hva du betalte. Kan ikke ha vært mye, etter bildene og bedømme.
    Det var vel en 1500 m frakt eller så... er vel mest mic'en som kostet kanskje... Om dette var verdt pengene eller ikke vet jeg ikke, men det viktigste for meg var å komme litt i gang igjen.

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    For mange vil nok det å gjøre målinger i romme fremstå som å "lete etter feil". Men for de av oss som synes det er interessant og lagt litt energi i det, så har det gitt belønning i form av totalt sett en vesentlig bedre lydopplevelse.

Men det krever litt innsats for å komme over den første kneika på læringskurven, og en hver må jo avgjøre selv om han synes det er verdt det.

Litt pussig at du ikke har fått noen tilbud, Rune. Det finnes da opptil flere i ditt område som har høy kompetanse på dette. Er ikke Snickers-is østfolding f.eks?
    Driver han med audio fortsatt da?

Sitat Opprinnelig postet av MisterMR
    Tack för en fin och intressant byggetråd Rune och det måste vara härligt att äntligen kunna se film!
    Märkligt att Sound of silence marknadsför kalibreringskitet som ett professionellt kit och så har de gjort en utskärning som ser så uppenbart amatörmässig ut och som trots allt ganska enkelt hade kunnat gått att göra mycket finare. Konstigt..
    Ja, det kan du si... men så lenge den fungerer rent teknisk så bryr jeg meg overhodet ikke om hvordan lydkortet ser ut.

Men det ser ikke spesielt profesjonelt ut, det er helt sikkert...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satser på at den gjør jobben Du får hyle ut, mulig man må ha seg en slik en

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det er altså ikke slik at jeg er fornøyd med lyden, men føler et behov for å "vise" det med målinger. Jeg er ikke fornøyd med lyden og håpet å kunne komme til bunns i det med målinger.

Jeg er ingen durkdreven lytter. Jeg kan høre at noe ikke er bra, men aner ikke hva som er feil og hvilke komponenter som har ..

Hei,
    Hva høytalere bruker du i front, og hvilken forsterker. (Fant det ikke umiddelbart i tråden og tenkte det er raskere å spørre, du har jo noen sider å gå gjennom.)

Hva er det som føles feil? Kan jo hende du har noen store dipper som gjør at noen frekvenser er borte.
    Har du mye plass for å kunne justere og flytte frontene?
    Hvor høyt er det til taket? Er taket fulldempet?
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Newcomer vidareje sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at Snicker-is er tilbake på Hifi-sentralen i alle fall. EHED og Bx er også rimelig habile på akustikk. 8X12TOM er vel kanskje den som har fått best kontroll på rommet sitt.
    Vidar

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Hei,
    Hva høytalere bruker du i front, og hvilken forsterker. (Fant det ikke umiddelbart i tråden og tenkte det er raskere å spørre, du har jo noen sider å gå gjennom.)

Hva er det som føles feil? Kan jo hende du har noen store dipper som gjør at noen frekvenser er borte.
    Har du mye plass for å kunne justere og flytte frontene?
    Hvor høyt er det til taket? Er taket fulldempet?
    Fronter: PSB Image T6
    Receiver: Onkyo 3009

Hva er det som føles feil... det er her jeg ikke klarer å sette verken ord eller fingre på problemet. Lite trykk i (mellom)bassen er det i alle fall helt klart at det er. Akustisk (reggae) bass blir litt borte.

Noe annet, som jeg har "klaget" over før, er noe som virker som et ekstremt lite område man kan sitte i om ikke hele stereobildet skal "klappe sammen".

Det er relativt begrenset med plass til å leke med front-plassering. Kanskje 20-30 cm sideveis.

Taket er vel i utgangspunktet 235-240. Så er det foret ned med 5 cm akustikkplater i området mellom sweet spot og lerret (og spredte områder bakover). Jeg har ikke teppe på gulvet mellom sweet spot og lerret (enda).

Frontene er som en nødløsning å regne, men jeg vil helst være sikker på hva som er problemet før jeg går til innkjøp av noe (mye) dyrere.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva er det som føles feil... det er her jeg ikke klarer å sette verken ord eller fingre på problemet. Lite trykk i (mellom)bassen er det i alle fall helt klart at det er. Akustisk (reggae) bass blir litt borte.

Noe annet, som jeg har "klaget" over før, er noe som virker som et ekstremt lite område man kan sitte i om ikke hele stereobildet skal "klappe sammen".

Det er relativt begrenset med plass til å leke med front-plassering. Kanskje 20-30 cm sideveis.

Taket er vel i utgangspunktet 235-240. Så er det foret ned med 5 cm akustikkplater i området mellom sweet spot og lerret (og spredte områder bakover). Jeg har ikke teppe på gulvet mellom sweet spot og lerret (enda).

Frontene er som en nødløsning å regne, men jeg vil helst være sikker på hva som er problemet før jeg går til innkjøp av noe (mye) dyrere.

Ikke lett å si hva det kan være. Det som er en lett løsning for å luke ut "feilkilder" er å låne seg non andre høytalere. Gjerne da som er innenfor et mulig kommende budsjett. Da vil du utelukke ev høytaler problematikken.
    Jeg har hatt dårlig erfaring med demping i tak tidligere. Dette varierer nok mye fra oppsett til oppsett. Men i min gamle kino prøvde jeg med to 60x120x5 akustikkplater i taket og det gikk fra veldig bra til noe som ikke fungerte i det heletatt, så de ble fjernet umiddelbart.
    Jeg kjenner ikke frontene dine men kan virke som de kanskje har en begrenset spredning, og dermed også sweetspot smalt. (Kanskje)
    Regner med du har prøvd å vinkle de inn og ut.

Har du gjort noen frekvensmålinger i rommet?

Jeg liker, som du kanskje også har sett i tråden min, å starte med helt "blankt" rom. Så starte dempingen etterpå. Da synes det er lettere å få et bra resultat. Det er lettere å dempe akustikk enn å skape den. Ser mange andre gjør det stikk motsatte, tror det er lett å dempe for mye på feil steder da.
    Ser på bildene dine, ser ikke ut som du har ekstremt mye demping, men kan jo prøve å ta bort de dempetiltakene du allerede har som er løse. Så putte inn på nytt der det trengs. Det er jo tiltak som ikke koster penger.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate ROXY sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folk sier de er så dynamiske, vi er jo så flinke til å omstille oss, vi takler at forventede ting ikke skjer - hallo er vi ærlige nå?
    Savner vi ikke en lun, grov eller ren upolitisk vits på fredagen?

OK, Rune jeg kan steppe inn denne fredagen. But for the future?

En meget hektisk kar stormet inn på en lokal bensinstasjon.
    "Er det et kloster i nærheten".
    "Nei", kom det rolig fra karen bak disken.
    "Men har dere en dyrehage i området"?
    "Ja det har vi faktisk", kunne innehaveren bekrefte.
    " Å takk og pris - da er det en pingvin jeg har kjørt over"!

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kom plutselig på at disse kan Bi-ampes. Kanskje det kunne være en løsning å prøve? Har du ikke A/B valg på Receiveren din?
    http://www.psbspeakers.com/content/1...ish_Manual.pdf
    Kan koblingene (jumpere) være fjernet (slik at bare det ene elementet spiller)?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hm, det er merkelig, jeg kjenner ikke igjen dette vs. mine 6T som jeg hadde før, men jeg har lest på nettet at en del av de var koblet feil inne i høyttaleren, kan være verdt en titt?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Side 560 av 587 FørsteFørste ... 60 420 430 440 450 460 470 480 490 500 510 520 530 540 550 556 557 558 559 560 561 562 563 564 570 580 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •