RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 551

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 551 av 587 FørsteFørste ... 51 411 421 431 441 451 461 471 481 491 501 511 521 531 541 547 548 549 550 551 552 553 554 555 561 571 581 ... SisteSiste
Viser resultater 11,001 til 11,020 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    I tillegg til hoppestrikk er det jo også korte lastestropper, den typen med en krok i hver ende. Husker ikke om det har vært foreslått, men det er jo lett å få tak i både på Biltema og Clasern. Disse er jo temmelig fleksible, muligens for mye, men burde kanskje prøves.
    Jeg kjøpte inn et par slike på Biltema i helgen for å teste (har egentlig mange fra før, men ville prøve med "ferske"). De er selvsagt alt for lange, så jeg har to alternativer:

1. Klippe dem og lage løkker vha slangeklemmer

Er forsøkt og det ser ut til å kunne funke, hvis man gjør det på den ene og ikke på den andre måten...:

-strikk-png

2. Bruke hele og gjøre noe ala dette:

-lerretsduk-stramming-v2-png

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte en slik ball på Biltema her om dagen:

De er ikke SÅ kraftige som Biltema skal ha de til, for å si det slik, men med flere i parallell, så begynner det å ligne noe. Muligens kan 5-6 slike være brukbart på hvert strekkpunkt på duken.

En metode er å begynne med 2 og 2 så man får spent hele duken sånn noen lunde. Deretter kan man rett og slett øke strekket ved å legge til strikker. Denne metoden kan muligens også brukes om man vil etterstramme duken.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Kjøpte en slik ball på Biltema her om dagen:

De er ikke SÅ kraftige som Biltema skal ha de til, for å si det slik, men med flere i parallell, så begynner det å ligne noe. Muligens kan 5-6 slike være brukbart på hvert strekkpunkt på duken.

En metode er å begynne med 2 og 2 så man får spent hele duken sånn noen lunde. Deretter kan man rett og slett øke strekket ved å legge til strikker. Denne metoden kan muligens også brukes om man vil etterstramme duken.
    Fordelen med strikkene er som du sier, man kan lett variere hvor stort strekk man vil ha.

MEN, ulempen med rimelige forbruksstrikk er at de strekkes fort, er de oppspent varer strekket bare dager. Og så tåler de ikke hverken lys eller luft, de råtner og blir sprø. Har litt erfaring med dette, jeg jobber jo i Posten.
    Og vi bruker kilovis med kvalitetsstrikk hver måned (hvit type, husker ikke merket, men de har fungert best.) Kan gjerne sende deg et par hundre om du er interessert.

Det er derfor jeg heller vil satse på en stabil type som kan vare et år eller to. O-ringer (blir mye mas fra meg om disse, håper det er greit!) av silikon eller gummi er impregnerte og tåler bedre strekk over tid. Det kan vel også sies om hoppestrikk, den kan være utrolig sterk og seig.

Har også liggende en del "høystartstrikk" vi bruker for å sende opp seilfly. Denne kommer i to typer, flerkordeler tvunnet i en slags kappe, og en tykk strikk på 6-8mm. Kan godt være denne også kan brukes, men da må den skjøtes til korte ringer. Akkuarat som du har foreslått i posten ovenfor. Da blir skjøtene det svake punktet, de vil gi etter etter en tid...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg satser på å prøve først med O-ringer. Bestilte to forskjellige typer:

10 Pcs 44mm x 36.9mm x 3.1mm Rubber O Ring Oil Seal Gaskets

75mm x 3.1mm x 68.8mm Rubber O Rings Gaskets

Har bestilt 40 stk av hver, totalprisen ble ca kr 200,-. Fri frakt også. Blir spennende å se om dette er brukandes. Hvis ikke så havner disse i hylla for "testet, men mislykket" ...
    Jeg har kopiert deg rått og brutalt. Jeg aner ikke hvilke størrelser jeg egentlig trenger, så dine forslag var like gode som noe. Så får vi se hvordan de passer når det kommer...

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe i veien for å bruke helt vanlige strekkfjærer?
    En liten gummi kloss eller filt mellom fjæren og treverket så vil de ikke lage noen ulyder. :?:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Er det noe i veien for å bruke helt vanlige strekkfjærer?
    En liten gummi kloss eller filt mellom fjæren og treverket så vil de ikke lage noen ulyder. :?:
    Tror kombinasjonen å få spennet kraftig nok/få dem på plass kan bli vanskelig med disse. Jeg har ikke så god plass.

Sjekk (det bedrøvelige bildet (alt jeg hadde for hånden)) under:

-ramme04-jpg

Her er duken vist (bare at den kommer på baksiden av treverket da) og du ser også hva jeg har å gå på når det gjelder spenn.

Med mindre jeg "bygger ut" treverket (noe det godt kan hende at jeg blir tvunget til å gjøre) har jeg ikke så god plass. Dette kommer an på hvor mye duken tøyer seg osv. Men tror stålfjærer kan bli litt vanskelig å få til.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du bruker denne løsningen kombinert med en god fiskesene eller stålwire og fjærer så burde det virke?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Dersom du bruker denne løsningen kombinert med en god fiskesene og fjærer så burde det virke?
    Ja, det har jeg tro på. Jeg skal imidlertid først prøve å unngå for mange forstyrrende elementer rett på baksiden av duken. jeg vet fortsatt ikke hvordan det vil påvirke ting (filmtitting + blålys).

Men som "spenningsmetode" har jeg fortsatt stor tro på den metoden vist over. Og med fjærer - gjerne i friluft for å unngå skrangling (bortsett fra de helt i kanten da) - er det sikkert tett på optimalt, for da kan man spenne strekket rett fra dukkant til dukkant og få 100% symmetrisk spenn.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var det den neglebitende operasjonen å gå løs på lerretsduken. Det er ikke bare å begynne å klippe og herje med et tekstil til mange tusen kroner (DreamScreen Acoustic ultraHD V3 300x200cm). Men min historie og mitt mellomnavn (som er "Feilkapp" om noen skulle lure), så ble dette nesten ikke til å holde ut.

En ting er sikkert: Her tok jeg ingen sjanser på å måle og skrive ned tall. Her ble lerretsramma klasket nedpå duken så ikke klassikere ala riktig-til-1mm-men-10cm-feil skulle skje:

-1-dsc02718-jpg

Som vi ser over så er det noen blå tape-biter hist og her. Dette er markeringene av brettekant og klippekant. Akkurat nå husker jeg ikke målene med mener brettekanten var 8 cm fra rammekanten og klippekanten 12 cm:

-2-dsc02719-jpg

Ting tyder på at 8 cm muligens er for mye og at når duken strekkes vil den gå for langt inn på ramma til at det er mulig å bruke strikk-og-skrue-metoden. Vi får se når vi kommer så langt. Det er jo ingen krise - hadde vært verre om det hadde vært for snaut!

Med disse på plass var det å markere kantene tydelig med tusj og rettholt:
    -3-dsc02721-jpg

Se der ja! Dette ble jo ganske fint...:
    -4-dsc02722-jpg

Når alle streker var på plass, kunne rammen fjernes igjen og kunstverket betraktes:
    -5-dsc02723-jpg

Når man først hadde ødelagt duken med tusj føltes det ikke så ille å klippe i den:
    -6-dsc02724-jpg

Så til selve stiftingen. Jeg lagde et tusjmerke på stiftemaskinen å gå etter, slik at stiftene skulle komme mer eller mindre like langt fra bretten:
    -7-dsc02725-jpg

Og som vi alle ser fungerte det ikke så veldig bra:
    -1-dsc02734-jpg

Men dette har heldigvis ingen verdens betydning så lenge det er like langt til bretten fra "begge sider" av stiften.

Når vi snakker om stifter... Det viste seg å ikke være så veldig lett å stifte gjennom to lag V3 duk - i alle fall ikke med utstyret mitt. Jeg prøvde alle triks i boka for å få fine stiftinger (som å kjøre maskinen sakte ned til hodet ligger an på stiften, holde den der og så klaske til den). Men jeg fant egentlig ingen spesiell teknikk som funket med en viss pålitelighet. Det ble veldig mye jamring, oppnevnelse av nye profeter og krøllete stifter. Her et representativt utvalg:

-3-dsc02740-jpg

Det var forresten en ting som fungerte veldig bra og det var å bruke en annen type stifter jeg hadde kvarta fra jobben. Disse var dessverre litt store (hvor mange millioner forskjellige størrelser er det mulig å produsere stifter i?), slik at de ble så tighte i holderen at de ikke ville føres fram av den dere fjærede "skyveren" inne i stiftemaskinen. Så jeg måtte åpne den per stift og manuelt skyve stiftene fram... Jaja...

I neste mer-eller-mindre-fremgangs-post er det stålrør som gjelder.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vinklet du ikke duken 15 grader?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det hadde jeg ikke stor nok duk til dessverre. Dette pluss at det sies at moire-problemene er så godt som eliminert med V3 + HW30 gjorde at jeg valgte å gå "straight" ;-)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser spennende ut dette RuneW, du gjør som vanlig en god jobb både med dokumentering og gjennomføring. Lurte på om du har noen planer om å sikre/forsterke lommen i duken noe bedre enn med stiftene? Har ikke sett den løsningen før.
    Ser for meg at stiftene kan ha et litt skarpt og begrenset inngrep, og kanskje kan holdet og stiftbøyningen bli litt svekket vet oppstramming. Typisk litt mer strekk rundt ramme hjørnene og der festene tar tak i metall røret der man har laget hull i lomma.

Ser at kjøpedukene ofte har sydde lommer, der har man en litt sterkere "sammenbinding" som kanskje tåler litt mer juling under oppstrammingen. Nå skal det vel sies at de rammelerretene jeg har montert ikke drar duken rundt et hjørne, men bare slik at metall stanga i lomma rekker over "knaggen" på ramma, og det er fleksibiliteten i selve duken som man jobber i mot og opprettholder spennet.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Ser spennende ut dette RuneW, du gjør som vanlig en god jobb både med dokumentering og gjennomføring. Lurte på om du har noen planer om å sikre/forsterke lommen i duken noe bedre enn med stiftene? Har ikke sett den løsningen før.
    Ser for meg at stiftene kan ha et litt skarpt og begrenset inngrep, og kanskje kan holdet og stiftbøyningen bli litt svekket vet oppstramming. Typisk litt mer strekk rundt ramme hjørnene og der festene tar tak i metall røret der man har laget hull i lomma.
    Rolf Hult (som jeg i stor grad har kopiert konseptet til) brukte jo latterlig få stifter i sin løsning i forhold til meg:

Basert på dette har jeg tatt sjansen på at mitt opplegg holder. Men det er godt mulig at jeg burde ha sydd i tillegg. Jeg er veldig usikker på hele opplegget egentlig...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    En av fordelene med denne duken er jo at den er såpass tykk at du "slipper unna" med ett lag. I tillegg er den relativt fleksibel / tøyelig. Tror også det bør holde med stiftene, jeg tror til og med at du kanskje hadde sluppet fint unna med en løsning ala Rolf Hult... Dog er det utrolig morsomt å se hvordan du kompromissløst går løs på enhver oppgave!

Når det gjelder vinklingen tror jeg ikke du skal bekymre deg så mye rundt det med mindre du velger LCD. Du er nødt til å gå for SXRD eller D-ILA etter mitt syn når duken er såpass rett som din. LCD tror jeg nesten du kan garantere at vil interferere... Det skal veldig mye til for at SXRD og D-ILA interfererer, tror knapt jeg har sett det skje noen gang, og jeg har sett ett og annet slik lydtransparent lerret etterhvert!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    En av fordelene med denne duken er jo at den er såpass tykk at du "slipper unna" med ett lag. I tillegg er den relativt fleksibel / tøyelig. Tror også det bør holde med stiftene, jeg tror til og med at du kanskje hadde sluppet fint unna med en løsning ala Rolf Hult... Dog er det utrolig morsomt å se hvordan du kompromissløst går løs på enhver oppgave!
    Takk skal du ha!

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Når det gjelder vinklingen tror jeg ikke du skal bekymre deg så mye rundt det med mindre du velger LCD. Du er nødt til å gå for SXRD eller D-ILA etter mitt syn når duken er såpass rett som din. LCD tror jeg nesten du kan garantere at vil interferere... Det skal veldig mye til for at SXRD og D-ILA interfererer, tror knapt jeg har sett det skje noen gang, og jeg har sett ett og annet slik lydtransparent lerret etterhvert!
    Jepp, siden jeg har en VPL-HW30 så regner jeg med ta det årnær sæ :-D

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Rolf Hult (som jeg i stor grad har kopiert konseptet til) brukte jo latterlig få stifter i sin løsning i forhold til meg:

Basert på dette har jeg tatt sjansen på at mitt opplegg holder. Men det er godt mulig at jeg burde ha sydd i tillegg. Jeg er veldig usikker på hele opplegget egentlig...
    Det der var jo så enkelt at det grenser opp til å være genialt :-D
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sugrubehandling av stenger

Siden duken nødvendigvis må dras over enden på de nederste stengene, måtte jeg prøve å gjøre dette så skånsomt som mulig for duken. Om det er nok vet jeg ikke, men jeg har i alle fall gjort et helhjertet forsøk med Sugru i endene. Hvitt ble valgt (uten noen som helst grunn):

-1-dsc02742-jpg

Også "over-stengene" fikk en rundte med vinkelsliperen i endene for å fjerne alt av skarpe kanter:
    -2-dsc02743-jpg

Jepp, i dag var Sugru'en herdet og stengene klare til bruk og jeg måtte bare prøve les-stripene med lerret foran:
    -1-dsc02745-jpg

Ups... det var kanskje litt kjapt... hvordan kom denne duken på?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, kjempebra og tøft! LEDene kan muligens dempes en smule på sikt...:grin:
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel det har seg slik at jeg i kveld fikk et anfall av impulsivitet, noe som er en meget alvorlig sinnslidelse for en som meg... Vel, det er var vel ikke bare meg. Min langt bedre halvdel og undertegnede er som natt og dag. Jeg tenker, planlegger, fremlegger planer her på forumet, får innspill, reviderer planene, tenker litt mer osv. Hun, på den annen side, var antageligvis den som fant på Nike sitt valgspråk...

Så med FruW i kjelleren skjer det alltid ett eller annet :roll:

Uansett, jeg var også litt gira på å se hvordan duken ville ta seg ut så vi bestemte oss for å fleske til og lage et superenkelt strammeopplegg:

-2-dsc02751-jpg
    (et par steder er det skranglepotensiale der kroker treffer treverk, men jeg skal justere litt på lengdene av nylonsnorene slik at ingen kroker kommer i nærheten av noe).

Jepp, vakkert er det definitivt ikke, men merkelig enkelt. Vil man ha et punkt strammere, legger man bare på en strikk til:
    -3-dsc02752-jpg

Krokene som er brukt er disse:

9.90,- for 10 stk

Jeg har latt meg fortelle av min strikk-pusher at disse strikkene ikke er all verdens (synd, for de er jo så vakre ), man han skal visstnok skaffe meg noen bedre

Det er uansett en meget smal sak å bytte strikker med dette opplegget. Det var egentlig bare ment som en test, men det kan godt hende at jeg ikke gidder gjøre noe mer ut av det. Duken er "stram som et trommeskinn". Kanskje ikke helt, men det er i alle fall rett og fin og stram nok (det er vel ikke et poeng at den skal være så stram som mulig bare den er rett og skrukkefri?).

FruW mente at V-klipp i duken var det som var mest fornuftig styrkemessig. jeg må si meg enig:

-4-dsc02755-jpg

Uten et kvidder av beregning viste det seg at hullene i avstiverene passet perfekt med plassering av snorene:
    -5-dsc02757-jpg

Så - hvordan funker det?

Over alle forventninger, egentlig. Jeg begynte med enkeltstrikker og da var "spennet" så lavt at alt var lett (duk kunne forskyves litt etc). Når jeg var fornøyd, øket jeg bare antall strikker til spennet ble bra.

Et ankepunkt mot å ha tråder bak var at de skulle bli synlige pga led-stripe-belysningen. Vel, ser du dem?

Det er klart - jeg vet fortsatt ikke hvordan det går med bilde fra PJ, men jeg ser ingen logisk grunn til at det ikke skulle funke. Med dagens (latterlig lille) senter, kommer ikke snorene i veien, men oppgraderer jeg, må jeg muligens justere litt. Den tid den sorg.

---

Når jeg får hjelp til å bare igjen så skal jeg skru opp leamikket...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, kjempebra og tøft! LEDene kan muligens dempes en smule på sikt...:grin:
    Jadda, X-comfort-deler og PWM-dimmere er på vei! LED-stripene er ALT for sterke slik de er nå på fullt øs. Faktisk så sterke at det ikke er noen enkel sak å få tatt bilder av dem og de er svært ubehagelige å se på.

Side 551 av 587 FørsteFørste ... 51 411 421 431 441 451 461 471 481 491 501 511 521 531 541 547 548 549 550 551 552 553 554 555 561 571 581 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •