RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 549

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 549 av 587 FørsteFørste ... 49 409 419 429 439 449 459 469 479 489 499 509 519 529 539 545 546 547 548 549 550 551 552 553 559 569 579 ... SisteSiste
Viser resultater 10,961 til 10,980 av 11737
    Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Følger spent med på konstruksjon av lerret og når du skal trekke duken. Håper jeg får lært noen triks fra en multikunstner som deg selv. Mulig det står tidligere i tråden din, men kan jeg plage deg med å spørre om hvilken størrelse det blir på ditt lerret?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    248x139 er omtrentlig synlig lerretsflate.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bukket under for min svake side og fikk min USA-korrespondent til å handle inn to slike i går:

Trengte noen X-Comfort-komponenter i forbindelse med ombyggingen vår av 2. etg. så da slengte jeg på en slik på handlelista:

Så når disse delene kommer, skal det være mulig å dimme disse LED-greiene med min X-Comfort fjernkontroll!

---

Når det gjelder lister på innsiden av lerretsrammen for å beskytte mot direktelys fra LEDene, så har jeg en del 4mm finer igjen. Får se om jeg gidder å sage opp nok striper til dette. Jeg har litt annet å pusle med serru...

Merkelig nok medfører bytting av 2 verandadører, utlekting av en yttervegg for bedre isolasjon, flytting av et vindu, omgjøring av et stort barnerom til en gang og to barnerom hvor veggen mellom dem skal lydisoleres med ekstra lag gips og GG, bytting av 2 andre innerdører og fjerning av ikke-bærende (heldigvis) innnervegg for mere "luft" rundt en trapp og innsetting av to takvinduer en god del arbeid - selv om vi har snekkere til å gjøre det meste.

Vi skal ta alt av lister og tapetsering selv (og det elektriske, men det er allerede gjort). Møkkajobb, men det ser ut til å kunne bli ok.

---

Poenget er at jeg ikke går rundt og ikke vet hvordan jeg skal få tiden til å gå...

Men jeg lover å pusle litt med kino-ting også ;-)

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fredag ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en som ikke er så grei å oversette...

One day, Harry came upon a big, long ladder that stretched into the clouds. He'd walked this way every day and this ladder was never there before.
    Curious and brave, he began to climb. Eventually, he climbed into the layer of clouds, and saw this rather fat woman lying there on a cloud.

She spoke: "Take me now or climb the ladder to success!" Harry figured success had to be better than this, so he continued climbing. He came upon another level of clouds, and found a thinner, cuter woman than before.

She also spoke: "Take me now or climb the ladder to success!" Harry saw that his luck was changing and so continued his climb. On another level of clouds, he found a rather attractive woman with not so bad of a figure.

She stated, "Take me now or climb the ladder to success!" Harry really liked his advantage now! He climbed quickly and deftly, and sure enough, on the next level, he found a gorgeous, lithe, well-endowed woman lying seductively on the cloud.

"Take me now or climb the ladder to success," she huskily whispered. Harry couldn't believe his eyes, but his greed caught the best of him. He climbed to the next level, expecting Aphrodite or similar.
    Suddenly, the ladder ends, and a latch closes behind him. He looks over to see a 400-pound, 6'8" hairy biker looking guy with tattoos. The biker gets up and walks menacingly toward Harry.
    Apprehensively, Harry whispers, "Who are you?"
    The biker answers, "I'm Cess."

---

Ha en biker-fri helg!

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God helg!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Excellent fredagshumor, god helg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mens vi sitter og venter på en seig kompilering, kan jeg presentere mine planer når det gjelder strammesystem av lerretet:

Dette operasjonen har jeg gruet meg til lenge siden et feilskjær kan bli fatalt og duken langt fra er gratis... Derfor har det blitt enda mer nitidig planlegging enn normal fra min side

Skritt 1
    Legge duken på 3 nyvaskede laken og legge rammen oppå. Deretter klippe vekk overskytende delere av lerretet og hjørner:

-lerretsduk-bretting-001-png

Skritt 2
    Tilbakebretting og stifting (med vanlig stiftemaskin). Her er det viktigere at linjene er rette enn at linjene er 90.0000 grader i forhold til rammen. Når dette er gjort kan hull til strammingen klippes ut:

-lerretsduk-bretting-002-png

Skritt 3
    Tre inn rørene:

-lerretsduk-bretting-003-png
    (måling, kapping og endeplugging (*) er selvsagt gjort på forhånd)

Skritt 4
    En unødvendig illustrasjon som viser stengene ferdig tredd...:

-lerretsduk-bretting-004-png

Skritt 5
    Brette sidekantene rundt og tre/stramme snorer (strammepunktene (**) er markert med gule sirkler):

-lerretsduk-bretting-005-png

Skritt 5
    Brette topp/bunn-kantene rundt og tre/stramme snorer:

-lerretsduk-bretting-006-png

(*) Endeplugging er ikke der dere griser tror, men rett og slett operasjonen å gjøre enden på rørene mindre spisse slik at duken ikke skal rives opp. Denne operasjonen består i å file ned kanten og lage en plugg av Sugru som formes rundt i enden av røret.

(**) Mer om strammepunktene kommer i neste runde. kompileringen er ferdig for 10 minutter siden...

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, så det er sånn du vil gjøre det! Har sett frem til dette, og må jo si at det ser ut som en snedig løsning. Dobbeltvirkende strammesnorer hadde jeg ikke tenkt på, blir spennende å se om det funker i praksis!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Aha, så det er sånn du vil gjøre det! Har sett frem til dette, og må jo si at det ser ut som en snedig løsning. Dobbeltvirkende strammesnorer hadde jeg ikke tenkt på, blir spennende å se om det funker i praksis!
    Jeg hadde tenkt på "enkeltvirkende" først, men ser for meg at det er lett å dra ting skjevt på den måten. Noen steder må jeg imidlertid ha det (der snorene ville ha krysset senterhøyttaleren (som skal bli plassert tett på lerretet)).

Det beste ville sikkert ha vært å hatt en mekanikk som strammet selve snoren (for å få 100% lik strekk på begge sider - en mikro-jekke-stropp hadde vært suverent), men ser ingen annen vei enn å stramme snoren mot et sted på treverket.

Eller noen strekkfisker...:

Skal holde et halvt øye åpent etter noen passende slike.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv de billigste/minste fra Biltema har en bruddgrense på 1100 kg og koster 99,- stk:

Overkill i alle retninger med andre ord...

En ideell strekkfisk ville ha vært en med lav bruddstyrke men langt virkeområde, men det virker som det ene som regel følger det andre.

---

Disse var jo ikke så dyre:

Men er litt usikker på den kroken i enden der... Greit når det er stramt, men kanskje litt mer knot når jeg holder på.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan blir det med synligheten på de trådene (+ strekkfisk) når du skrur lyset i LED-listen?

Er ikke det et problem så kan kanskje et sett med billige lastestropper gjøre jobben.

-29930-jpg-flash_frame310_x_315-jpg

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vil sammenføyningen i hjørnene bli ved å gjøre det på denne måten? Regner vel med det uansett blir skjult av maskeringen.
    Får ikke hjulpet deg med strekkfisker med lav bruddstyrke, men skal du ha noen med lang virkemåte så ville jeg sjekket delekataloger til biltilhengere. Byttet en del bremser på tilhengere og der har det vært en del strekkfisker med meget lang virkemåte.
    En annen mulighet kan være tynne gjengestag med øyebolter og muttre som du kan stramme så langt du bare vil.
    Vil et lerret bestandig strekke seg samme hvor mye man strammer det før stifting? Bør man da sørge for å ha en slik strammeløsning for å nettopp kunne etterstramme etter en stund?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådene havner jo bak led'ene så de vil neppe kaste skygge på duken. Finnes det noen små små jekkestropper, så er det helt klart en mulighet å bruke slike.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Hvordan vil sammenføyningen i hjørnene bli ved å gjøre det på denne måten? Regner vel med det uansett blir skjult av maskeringen.
    Får ikke hjulpet deg med strekkfisker med lav bruddstyrke, men skal du ha noen med lang virkemåte så ville jeg sjekket delekataloger til biltilhengere. Byttet en del bremser på tilhengere og der har det vært en del strekkfisker med meget lang virkemåte.
    En annen mulighet kan være tynne gjengestag med øyebolter og muttre som du kan stramme så langt du bare vil.
    Vil et lerret bestandig strekke seg samme hvor mye man strammer det før stifting? Bør man da sørge for å ha en slik strammeløsning for å nettopp kunne etterstramme etter en stund?
    Det er nok bare oss analfikserte som MÅ ha et slikt etterstrammingssystem

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke en strikkløsning? Da er du sikret at eventuell slakk i duken hele tiden vil bli kompensert for...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir det stramt nok med bare strikk? Jeg tenkte som så at hvis man likevel må ha et strammeopplegg så kan man likegodt kutte strikken og basere seg på det lille snora tøyer.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Blir det stramt nok med bare strikk? Jeg tenkte som så at hvis man likevel må ha et strammeopplegg så kan man likegodt kutte strikken og basere seg på det lille snora tøyer.
    Kraftige strikker a la "rørstrikk" bør vel holde, men jeg tror ikke det trengs. Er det ikke noe strekk i duken?

Bare tenk deg om hvis du ønsker å bruke fjærer, for det vil ha en svingningsfrekvens det spiller med på. Du kan dermed få lyder bakom lerretet.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser for meg en elektromagnet med automatisk justerbar spenning inn på spolen ettersom strekk/slakk i duken.
    Tror det er mer RuneW-nivå en bare en simpel strikk "lissom"

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den ville vel generert for mye varme, heller en step-motor, strekklapper på taufestet og en PID regulator til å holde rett tension...:-D

Når en ser på bilder fra transparente lerret slik som denne (fra AVShop):
    -img_5410-jpg

...da ser jeg for meg at disse oppspenningstrådene og dingsene blir synlige. Selvsagt avhengig av farge og tykkelse.

Rammelerret generelt holder lenge med røffe gummistrikker, så jeg tror jeg ville gått i den retning.

Side 549 av 587 FørsteFørste ... 49 409 419 429 439 449 459 469 479 489 499 509 519 529 539 545 546 547 548 549 550 551 552 553 559 569 579 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •