RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 548

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 548 av 587 FørsteFørste ... 48 408 418 428 438 448 458 468 478 488 498 508 518 528 538 544 545 546 547 548 549 550 551 552 558 568 578 ... SisteSiste
Viser resultater 10,941 til 10,960 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av mclaren
    Kan du bruke de dommerens som man får kjøpt på Ibay
    Til de forskjellige ledd stripene??
    Regner med du mener "dimmerene" (i/o og s/e ligger irriterende nærme hverandre på tastaturet, så jeg forstår godt hvordan dimmerene kan bli til dommerens ).

Problemet er å finne en LED driver/dimmer som lar seg styre av et 0-10 V DC signal (X-Comfort [CAAE-01/01] Analogaktuator) eller et 0-230V AC-signal (X-Comfort [CDAU-01/03]).

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du investerer i en 0-10V Xcomfort aktuator, så kan du kjøpe en slik:
    0-10V Signal LED PWM Dimmer

Evt. har du ganske mange valg her: PWM LED Light Dimmers for LEDs and LED lighting products

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat satt opp led strips hjemme med Xcomfort. Trenger Xcomfort Analogaktuator 1-10V, PWM dimmer (dimmes med 1-10V) og en 12V LED trafo. Dette fungerer helt supert hos meg. Har under overskap på kjøkkenet.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak

Evt. har du ganske mange valg her: PWM LED Light Dimmers for LEDs and LED lighting products
    Tusen takk for lenker! Er noe av dette godkjent for bruk i Norge?

Sitat Opprinnelig postet av bjelmert
    Har akkurat satt opp led strips hjemme med Xcomfort. Trenger Xcomfort Analogaktuator 1-10V, PWM dimmer (dimmes med 1-10V) og en 12V LED trafo. Dette fungerer helt supert hos meg. Har under overskap på kjøkkenet.
    Veldig interessant at har pløyet denne marken før meg. Kan stripene skrus helt av med en 1-10V aktuator? Har du link til en slik 1-10V PW-dimmer? Nå har jo Ak gitt meg en link da, men likavæl da.

Edit: Det er 0-10V PWM-dimmer Ak har linket til.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak

Denne kan se ut til å være midt i blinken:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.... Jeg ser jo nå at å få dimmet denne dumme stripen med LEDs vil koste meg dyrt:

X-Comfort [CAAE-01/01] Analogaktuator:
    minst 1500,-

1 Channel 0-10V / Push PWM Dimmer 12 - 24VDC 10A:
    minst 600,-

Mulig jeg må blåse i hele dimmingen og heller kjøre fast på redusert spenning...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Tusen takk for lenker! Er noe av dette godkjent for bruk i Norge?

Veldig interessant at har pløyet denne marken før meg. Kan stripene skrus helt av med en 1-10V aktuator? Har du link til en slik 1-10V PW-dimmer? Nå har jo Ak gitt meg en link da, men likavæl da.

Edit: Det er 0-10V PWM-dimmer Ak har linket til.
    Hei igjen

Var jeg litt sen med å svare her. Noe billig affære kan man vel ikke kalle det nei. På Xcomfort sin aktuator har du også en relestyrt utgang (230V). Så du må koble 230V til Xcomfort aktuator, så 230V rele utgang -> trafo -> 12V inn på PWM Dimmer og 1-10V ut fra Xcomfort aktuator rett til 1-10V inn på PWM dimmer. Håper dette ble forståelig nok :P

Jeg brukte følgende komponenter:
    1 stk Nordesign LED PWM Dimmer 1-10V Art.nr: 180913200
    1 stk Nordesign LED Trafo 50W Art.nr: 186900050
    1 stk Xcomfort Analogaktuator 1-10V El.nr:4560569

Bjørnar

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.... Jeg ser jo nå at å få dimmet denne dumme stripen med LEDs vil koste meg dyrt:

X-Comfort [CAAE-01/01] Analogaktuator:
    minst 1500,-

1 Channel 0-10V / Push PWM Dimmer 12 - 24VDC 10A:
    minst 600,-

Mulig jeg må blåse i hele dimmingen og heller kjøre fast på redusert spenning...
    Har du testet med lerretet foran? Kanskje det demper såpass at det bli levelig..?
    Alternativt går det kanskje å legge en tynn list eller stoffremse mellom LED-lysene og lerretet, slik at det ikke bli direkte lys?

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja her skinner Ipaden igjen... Med en god mix av at jeg ikke leser innlegget før jeg poster:-P godt at du er god på og tyde språk hehe.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Xcomfort sin aktuator har du også en relestyrt utgang (230V). Så du må koble 230V til Xcomfort aktuator, så 230V rele utgang -> trafo -> 12V inn på PWM Dimmer og 1-10V ut fra Xcomfort aktuator rett til 1-10V inn på PWM dimmer. Håper dette ble forståelig nok :P
    Krystallklart faktisk. Er det bare 1-10V aktuatoren som har releutgang?

Sitat Opprinnelig postet av quiltmaster
    Har du testet med lerretet foran? Kanskje det demper såpass at det bli levelig..?
    Alternativt går det kanskje å legge en tynn list eller stoffremse mellom LED-lysene og lerretet, slik at det ikke bli direkte lys?
    Har ikke testet med lerret foran så det blir spennende. Har vært inne på tanken om å lime på en tynn list i forkant for å unngå direkte lys selv. noe ala dette:
    -led_skjerming-jpg

Får se om jeg har ork til å ta nok en runde med lerretsrammen i garasjen. Hun begynner å bli tung å dra på, den gamle dama...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har ikke testet med lerret foran så det blir spennende. Har vært inne på tanken om å lime på en tynn list i forkant for å unngå direkte lys selv. noe ala dette:
    -led_skjerming-jpg

Får se om jeg har ork til å ta nok en runde med lerretsrammen i garasjen. Hun begynner å bli tung å dra på, den gamle dama...

Jeg har kun erfaring med 1-10V Aktuatoren, men etter hva jeg kan forstå av katalogen fungerer de på akkurat samme måte (s22):
    http://www.moeller.no/webapp/Xcomfor...og_xC_2011.pdf

LED lyser vel ikke veldig fint på lav spenning, blir litt "blaffring".

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kun erfaring med 1-10V Aktuatoren, men etter hva jeg kan forstå av katalogen fungerer de på akkurat samme måte (s22):
    http://www.moeller.no/webapp/Xcomfor...og_xC_2011.pdf

LED lyser vel ikke veldig fint på lav spenning, blir litt "blaffring".
    Er ikke hele poenget med PWM at spenningen er på 12V hele tiden. Eller du mener kanskje lav inn-spenning? Forstår ikke hvorfor dette skulle blafre noe mer egentlig, men dette har jeg liten (ingen) erfaring med...

Men det er ikke noe problem for meg å gå for 1-10V aktuatoren (bortsett fra det økonomiske da selvsagt) altså.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke hele poenget med PWM at spenningen er på 12V hele tiden. Eller du mener kanskje lav inn-spenning? Forstår ikke hvorfor dette skulle blafre noe mer egentlig, men dette har jeg liten (ingen) erfaring med...

Men det er ikke noe problem for meg å gå for 1-10V aktuatoren (bortsett fra det økonomiske da selvsagt) altså.
    Du har nok helt rett. Tror ikke det er noe problem i dette tilfelle.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

-led_skjerming-jpg

Hehe, frem og tilbake ER dobbelt så langt :wink:

Mulig jeg ikke har fått det med meg, men lerretet strekkes over den "ytterste" rammen vi ser på bildene, slik at det blir luft mellom lerret og der hvor du har tegnet inn listen?

I såfall trenger jo ikke listen å flukte slik du har tegnet, men heller bruke en flat list som du kan feste med dobbeltsidig tape oppå..
    -2-p1060451-jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det du skisserer ser ut som en mye bedre ide! Kan muligens klare meg med noe papp eller plast til og med (jeg må jo sikre meg at det er vesentlig tynnere materiale enn de ytterlistene som lerretsduken hviler på.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal prøve å få en kjenning i statene til å sende meg en slik:

12VDC strømforsyninger har jeg en del av. Muligens noen som takler 40W også (LED-stripene er 2 x 24w, men begge er kortet ned en del).

Da er det bare X-Comfort-luringen igjen som virkelig vil tære på lommeboka...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Darbee

I et anfall av lomme-penge-brenning (eller er det penge-lomme-brenning) bestilte jeg en Darbee på AVShop for et par dager siden. Og tror du ikke pakka kom omtrent før jeg hadde sendt bestillingen da? Fin fart, AVShop!

Slik ser den ut:

-darbee-jpg

Noen sier den er stygg. Jeg synes den er søt. Den er enda mindre enn jeg hadde sett for meg (omtrent så stor som mobilen min, men selvsagt en del tykkere...). Lurer faktisk på om jeg skal plassere den oppe på PJ'en med en bit borrelås-tape. Oppe på og på baksiden av PJ ser man jo ingen ting.

Eneste skjæret i sjøen er at kontakten i PJ-alkoven min selvsagt er enkel... Jaja, det er jo ikke akkurat uoverkommelig å bytte den til en dobbel :-)

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste skjæret i sjøen er at kontakten i PJ-alkoven min selvsagt er enkel... Jaja, det er jo ikke akkurat uoverkommelig å bytte den til en dobbel :-)
    Hehe, jeg satte inn en dobbelkontakt i projektorbåsen, men kommenterte selv at det muligens er for lite. Så da må det jo bli en dobbel til... (projektor, slede til scopelinse, darbee...osv)
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

-led_skjerming-jpg

Jeg har en led pære med fjernkontroll som jeg syntes lyste litt for sterkt. Jeg teipet bare litt ugjennomsiktig over og da ble det dust og fint. Da slipper du å ta ned ramma men kan gjøre hele operasjonen " on site"

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - heldigvis er ramma fortsatt nede. Jeg har jo ikke fått på duken enda (selv om jeg endelig har bestemt meg for hvordan jeg skal få den på).

Side 548 av 587 FørsteFørste ... 48 408 418 428 438 448 458 468 478 488 498 508 518 528 538 544 545 546 547 548 549 550 551 552 558 568 578 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •