RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 547

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 547 av 587 FørsteFørste ... 47 407 417 427 437 447 457 467 477 487 497 507 517 527 537 543 544 545 546 547 548 549 550 551 557 567 577 ... SisteSiste
Viser resultater 10,921 til 10,940 av 11737
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sjekk denne tråden: http://avforum.no/forum/lerret/12067...yd-gammen.html

Audunivers hadde vinklet sin V2-duk, men jeg vet ikke om han har det i dag, eller bruker samme duk som deg. Du kan jo sende han en PM. Har prøvd å finne noen som har moireproblemer på V3-duken, men uten hell. Det ser ut som om det var V2-duken som hadde mest problemer.

Klippet dette fra AVShop da V3-duken kom:

Moire er ikke lenger et problem

Et kjent problem med lydtransparente duker er "moire", som er bildestøy som skyldes at pikslene fra projektoren interfererer med dukens struktur. Vi har løst dette problemet med å både sy duken i en helt spesiell struktur i tillegg til å vinkle den 15% før den blir formsydd. I tillegg leveres duken med to grovhetsgrader, slik at du kan bruke den siden som passer best til din nåværende eller kommende projektor.

Ser jo ut som om duken din allerede er ferdig vinklet. Og den er ikke vinklet 15 grader, men 15%...(gjelder kanskje ikke DIY-duk i løsvekt!)

Kanskje Lygren eller Gorm har noen kommentarer på dette. Er jo ikke sikkert at du trenger å foreta deg noe spesielt for å unngå moire, da!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Er det DIY av V2/V3 må en vinkle duken selv. 15 grader er greit... Når du uansett skal benytte HW30 er imidlertid risikoen for moire lav i alle tilfelle, men jeg hadde absolutt anbefalt å heller være på den trygge siden å vinkle duken noe. Hvis det er en formsydd duk er den allerede vinklet.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Etter å ha svartmalt rammen, limte jeg (med god hjelp fra FruW) fløyelstripene med slikt lim:

Det fungerte ekstremt godt ........
    var det lett å bruke også? (sølet kan vel tyde på at det ikke var kirurgisk presisjon )

Har prøvd Biltema spraylim tidligere og det var kjempedårlig. Med det var boks med grønn etikett.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Er det DIY av V2/V3 må en vinkle duken selv. 15 grader er greit... Når du uansett skal benytte HW30 er imidlertid risikoen for moire lav i alle tilfelle, men jeg hadde absolutt anbefalt å heller være på den trygge siden å vinkle duken noe. Hvis det er en formsydd duk er den allerede vinklet.
    Det er DreamScreen Acoustic ultraHD V3 300x200cm jeg har. Vet ikke om det engang er nok duk til å vinkle den 15 grader...

-15-grader-vinkling-png

...nei det er det definitivt ikke, som man kan se av skissen over.

Duken dekker med nød og neppe bildeflaten, men det er langt ifra nok duk igjen til å få den ordentlig rundt lerretsrammen.

Jeg tror faktisk ikke jeg kan vinkle lerretet mer enn kanskje 5-7 grader før jeg får problemer med å brette det rundt og lage lommer. Er det da noen vits i å teste og styre med en dukbit? Eller skal jeg bare ta max vinkel av det jeg får til?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    var det lett å bruke også? (sølet kan vel tyde på at det ikke var kirurgisk presisjon )

Har prøvd Biltema spraylim tidligere og det var kjempedårlig. Med det var boks med grønn etikett.
    Spray har vel aldri vært synonymt med kirurgisk presisjon...

Når man prøver å legge spraylim på en 3 cm lang kant, så kan man nesten ikke skylde på limet når det blir litt uttafor ;-)

Men limet fungerer bra det. Har egentlig ikke noe å innvende på det. Dysa renser seg ok når man holder boksen oppned og sprayer (ups, kanskje ikke så rart det ble litt på gulvet...).

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er DreamScreen Acoustic ultraHD V3 300x200cm jeg har. Vet ikke om det engang er nok duk til å vinkle den 15 grader...

Smartingene som har funnet ut dette med 15 grader har antakelig prøvd med en projektor som har gitt moire, og vridd lerretet gradvis helt til moiren forsvant. Det kan bety at hvis du får dette problemet hos deg, vil det ikke hjelpe med 5 eller 7 grader. Det vil antakelig fremdeles være der.

Jeg tror ikke jeg hadde brydd meg med å vri duken. Sony sine nyeste projektorer har så høy pixelfillrate at moire uansett vil være et ikke-problem på duker som er såpass finvevde. Men, som alltid, man vet jo ikke før man har prøvd...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har DIY V2 duk og har ikke vinklet den. Jeg har da en gammel Sony HW10 og opplever ikke moire.

Husker ikke om du har kjøpt deg projektor, men Sony med sin teknologi produserer ikke moire. Det er min mening, og kan også leses rundt om på nettet.

Når det gjelder 10 mm rør så lagde jeg duk på samme måte som du skal, med lommer. Jeg kjøpte 10 mm rundstål hos den lokale metallselgeren. Betalte kilopris for stålet og endte opp med rundt 300 kr for 3 x 6 meter. Hydraulikkrør forhørte jeg meg om, og det var veldig dyrt. Mener over 2000 kr.

Duken ble stram og fin, brukte skruer som jeg skrudde gjennom duken på undersiden av rørene, banket med hammer på skruene for å bøye de og dermed stramme duken mer der det trengtes. Fikk en lokal sydame til å sy lommene.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    ?...... Sony sine nyeste projektorer har så høy pixelfillrate at moire uansett vil være et ikke-problem på duker som er såpass finvevde. Men, som alltid, man vet jo ikke før man har prøvd...
    Høy fillrate er desverre ingen garanti for å slippe problemer. F eks. VW 60 var det ganske mange som rapporterte en slags "interferens" med leretter med symetrisk mønster, det var vel spesielt SMX som hadde disse problemene. Men D-Ila hadde ikke dette problemet heller ikke vanlig LCD kun Sxrd. LL har skrevet om dette i sin tråd.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av penol
    Jeg har DIY V2 duk og har ikke vinklet den. Jeg har da en gammel Sony HW10 og opplever ikke moire.

Husker ikke om du har kjøpt deg projektor, men Sony med sin teknologi produserer ikke moire. Det er min mening, og kan også leses rundt om på nettet.
    Jeg har kjøpt en HW30.

Når det gjelder 10 mm rør så lagde jeg duk på samme måte som du skal, med lommer. Jeg kjøpte 10 mm rundstål hos den lokale metallselgeren. Betalte kilopris for stålet og endte opp med rundt 300 kr for 3 x 6 meter. Hydraulikkrør forhørte jeg meg om, og det var veldig dyrt. Mener over 2000 kr.
    Jeg har endt opp med 2 x 6 meter 12mm rør med 1.2mm godstykkelse. Prisen min var ikke så avskrekkende den heller.

Duken ble stram og fin, brukte skruer som jeg skrudde gjennom duken på undersiden av rørene, banket med hammer på skruene for å bøye de og dermed stramme duken mer der det trengtes. Fikk en lokal sydame til å sy lommene.
    Dette ser jeg ikke helt for meg. Gjenget du røret og brukte maskinskruer?

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg festet lerretet på baksiden av en fast ramme.

Et bilde sier vel mer. 10 mm rundstålet ligger i lommen og til venstre for skruen du ser på bildet. Jeg skrudde i 5 skruer på øvre langside først, og fikk hjelp til å dra det ned ved å holde i stangen i nedre lomme. Skrudde så forsiktig som vist på bildet, for deretter å slå og bøye skruen for å stramme ekstra der det var nødvendig.

Det skal sies at duken som kom på rull (2 x 4 meter) var litt skrukkete, og jeg ble skuffet når jeg rullet den ut. Metoden som jeg har prøvd å beskrive ovenfor klarte heldigvis å dra såpass i duken at alt ble slett og fint. Duken virker veldig sterk, og det skal mye til for å lage revner. Jeg fikk også sydamen til å legge inn ekstra stoff i lommene slik at de ble sterkere.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

-15-grader-vinkling-png

...nei det er det definitivt ikke, som man kan se av skissen over.

Duken dekker med nød og neppe bildeflaten, men det er langt ifra nok duk igjen til å få den ordentlig rundt lerretsrammen.

Jeg tror faktisk ikke jeg kan vinkle lerretet mer enn kanskje 5-7 grader før jeg får problemer med å brette det rundt og lage lommer. Er det da noen vits i å teste og styre med en dukbit? Eller skal jeg bare ta max vinkel av det jeg får til?
    Er det dette som er å vinkle duken?! Da skjønner jeg plutselig litt mer!
    Hvordan får jeg sjekket om jeg har moire før jeg eventuelt bygger lerretet? Henger man da bare duken løst opp på veggen og vinkler den til det eventuelt forsvinner for deretter å plukke den ned og bygge i den vinkelen eller finnes det noe annet triks? Tips til amatør mottas med takk

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg festet lerretet på baksiden av en fast ramme.

Et bilde sier vel mer.[/IMG]
    Du har rett. Når forstod jeg hva du snakker om!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1:2.35-maskering

Litt videre pusling.

Jeg husker ikke hvem på forumet som har gjort det før meg så jeg får ikke takket for ideen, men opplegget er i alle fall å ha to løse striper av ett eller annet lett materiale som jeg kan maskere med ved 1:2.35-visning.

Kanskje. Hvis jeg gidder. Vi får se.

Men poenget er at jeg i alle fall vil være KLAR for det. Derfor var planen å plassere 10 stk relativt gromme neodym-magneter på strategiske steder på baksiden av lerretet. Og selvsagt ditto metall (evt magneter) på disse lette maskerings-stripene (om det blir aktuelt å lage dem).

Her har vi en magnet med (senke)hull for skrue klar til å bli skrudd fast:
    -1-p1060434-jpg

Magnetene ble skudd bittelitt under overflaten og sparklet over:
    -1-dsc01358-jpg
    (poenget er at lerretet skal skli lett over, men sparkelen kunne jeg nok ha droppet)

Jeg vet ikke 100% nøyaktig hvor en evt 1:2.35-maskering vil havne, så magnetene ble plassert godt innenfor.
    -2-dsc01359-jpg

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en snedig løsning for å få hengt opp maskeringspaneler. Skjulte magneter

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det var en snedig løsning for å få hengt opp maskeringspaneler. Skjulte magneter
    Jeg har kopiert løsningen, men husker ikke hvem det var fra eller hvordan det endte opp med å fungere for ham...

En skjematisk fremstililng:

-1_235-png

Den nederste maskerings-platen vil selvsagt hvile på nedkant (nederste rød pil) og således holde seg på plass. Når det gjelder den øverste kommer jeg til å forskyve magneter og motmagneter/metallstykker for å skape en løftekraft (blå piler) slik at platen hele tiden vil hige etter toppen av lerretet...

Det er i alle fall teorien

Videre planlegger jeg å plassere noen matchende (men ikke like sterke) magneter over lerretet (og på framsiden av den ene maskerings-platen), slik at jeg kan smekke dem på plass der når de ikke er i bruk.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville det være en ide å plassere magneter i toppen også?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Ville det være en ide å plassere magneter i toppen også?
    Dette er en god ide! Dessverre litt sent ettersom maskerings-rammen allerede er produsert og "filtrert".

Kan jo alltids plassere noen heidundrendes kraftige magneter på baksiden som virker gjennom 4mm finer, men tror ikke det blir nødvendig. Eller så går det f.eks. an å frese seg 3 mm ned i fineren med håndoverfres. Utfordringen blir å stoppe etter 3 mm og ikke støve ned hele rammen...

Skulle det vise seg at topp-platen sklir nedover skal jeg ta ideen din og se hva jeg kan finne på!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble forøvrig medlem i Darblet-klubben i dag jeg også

Jeg hadde behov for litt GreenGlue i forbindelse med deling av barnerom i to. Kommer til å skru på et lag gips med GG i tillegg til sponplatene snekkerfantene skrur på. Og da "ble det med" en Darblet på ordren gitt...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt videre lerrets-ramme-arbeider...

Lerretsrammen farges mørk. For å få litt forgang i tørkeprosessen, ble spraymaling brukt:
    -3-dsc01360-jpg
    (Vannmalingen jeg har brukt på stenderverket i lerretsveggen har vel fortsatt ikke tørket helt og den slags maling harmonerer dårlig med lerret som skal trekkes rundt og muligens etterstrammes...)

Så - det eneste virkelig "harry" opplegget jeg har kostet på meg i denne ekstremt moderate "kinoen" min, nemlig blå LED strips på innsiden av lerretsrammen.

To slike striper ble handlet inn (for lang tid siden):

Målet er å ha "noe å se på" når f.eks. musikk spilles eller skape stemning i rommet. Vetta følæne jeg. Egentlig hadde jeg vel bare innmari lyst til å teste LED strips...

Uansett, her er påføringen i full gang:
    -1-p1060450-jpg

Det er lim på baksiden av stripen, så dette gikk som en lek. Skarpe hjørner her heller ingen problemer:
    -2-p1060451-jpg

Her er herligheten på plass:
    -3-p1060455-jpg

Så var det tid for testing. De lyser noe forskrekkelig. Dette bildet er faktisk tatt med alle de andre lysene i rommet på full pupp:
    -1-dsc02642-jpg

Teorien er at siden disse kommer bak lerretet, vil de spre seg i stoffet og lyse opp lerretet på et vis. Bare tiden vil vise hvordan dette vil fungere i praksis...

Her uten de andre lysene:
    -2-dsc02644-jpg

En ting er klingende klart: Mine LED striper må dimmes!!!

Og det er her DU kommer inn. Ja, du som er ekspert på X-Comfort og LED striper. Hvordan skal jeg komme med fra en X-Comfort dimmeaktuator til dimmede LED-striper. Jeg antar det må være en PWM-dimmer i mellom, men jeg har det ikke helt klart for meg hvordan jeg styrer denne med X-Comfort aktuatoren.

Hjeeeelp!

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg veldig spent... Her kommer jeg til og følge nøye med,
    Liker når det er bare litt Harry:-) her kommer jeg til og rappe litt
    Ideer ser jeg... Håper du finner løsning på dimmingen
    Foresten! Kan du bruke de dommerens som man får kjøpt på Ibay
    Til de forskjellige ledd stripene?? Bare et forslag

Side 547 av 587 FørsteFørste ... 47 407 417 427 437 447 457 467 477 487 497 507 517 527 537 543 544 545 546 547 548 549 550 551 557 567 577 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •