RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 546

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 546 av 587 FørsteFørste ... 46 406 416 426 436 446 456 466 476 486 496 506 516 526 536 542 543 544 545 546 547 548 549 550 556 566 576 586 ... SisteSiste
Viser resultater 10,901 til 10,920 av 11737
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    ........du også går for 16:9 løsning. Det er jo nesten to år siden jeg bygde min 16:9 lerretsramme, og nå har jeg veldig lyst på noe større, i scopeformat, pga en viss BEF...
    det kan jo da være en trøst at BEF også startet med 16:9 før han gikk til 21:9.

Selv foretrekker jeg helt klart scope, men det forutsetter at en gjør som BEF og utvider bredden vesentlig, gjør en ikke det er det faktisk bedre med 16:9. Size DOES matter........

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat! Skal man først slå til på scope, så må det gjøres riktig. Og større lerret krever mer lys. Da tvinger det seg frem en scopelinse av god kvalitet. Derfor velger jeg å kjøre i gang med 16:9, så kan nytt lerret og tilleggsutstyr komme til etterhvert.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi forteller videre om maskeringsramme-historien...

Når jeg plasserte sneppert-feste-klossene, var jeg nøye med å feste dem slik at de garantert ikke ville sperre for rammen (slik at den ikke kom helt tight inntil stenderverket). Dette gjorde jeg ved å dytte kloss/hunnsneppert så godt jeg kunne inn på hannsnepperten og deretter feste klossen cs 5mm tilbake fra maskerings-rammen.

Det viste seg selvsagt ved prøvemontering av rammen at jeg hadde enten vært litt raus med disse 5mm eller at jeg rett og slett ikke hadde fått dyttet hunnsnepperten langt nok inn på hannsnepperten. Uanset åsak - 3-4 av sneppertene "tok ikke tak" godt nok og jeg måtte ta av maskeringsramme, skru ned lerretsrammen (for Gud vet hvilken gang + 1), flytte disse sneppert-klossene noen mm, og skru opp hele stasen igjen...

Når jeg må ha hjelp for hver gang lerretsrammen skal skrus ned eller opp, sier det seg at tålmodigheten til mine familiemedlemmer blir satt på prøve...

Men jeg fikk nå rammen på plass til slutt. Da viste det jeg egentlig ante på forhånd, nemlig at avstanden mellom maskeringsramme og lerretsramme ikke var helt jevn og jevnt over litt for stor i tillegg. Små variasjoner i stenderverk og maskeringsramme forsterket hverandre noen steder og utjevnet hverandre andre steder. Summen ble at avstanden varierte mellom 2mm og 5mm

På bildet under ser vi en glipe som i følge perspektivets prinsipper skulle ha blitt mindre lenger vekk i bildet, men som heller blir større...:
    -dsc02145-jpg

Jeg var usikker på hvor synlig dette ville bli "in the end", men som vanlig orket jeg ikke tanken og måtte gjøre tiltak.

Her har vi en skisse av problemet:
    -glipe01-png

Jeg vurderte en periode om jeg skulle la rammefilten gå litt utenfor 4mm finerplaten mot lerretsrammen for å "fylle igjen glipen", men det tror jeg hadde blir rart.

Derfor var det bare å ta på seg jakka, da ut i snikkerboden og kappe opp 10 løpemeter med 5 cm brede 4mm kryssfiner-"striper". Hver slik skulle da limeskrus oppå den eksisterende rammen som vist her:
    -glipe02-png

Jeg istedenfor å sloss med millimeterene, valgte jeg å lage stripen "oversize" og heller sage av det overskytende etterpå. Som avstand brukte jeg en helt vanlig fyrstikk.

Så, etter diverse timer med kapping, liming, skruing, skjøting og akrobatiske øvelser med holding av skrue, skrutrekker, list og fyrstikk på en gang (da gjerne over hodehøyde mens limet renner ned i øynene), kom jeg i havn med prosjekt "pen glipe":

-dsc02146-jpg

Litt vanskelig å se, men nå er det i alle fall ikke mer enn en mm forskjell og den sitter tight og fint, uten å være i fysisk kontakt (skrangling) med lerretsrammen.

Så bar det ut i garasjen for videre behandling. I første rekke bestod dette i å fjerne den overskytende delen av den siste 4mm finerstripen. For å gjøre en lang historie kort - dette fungerte dårlig:

Mens dette fungerte adskillig bedre:

(noen ganger glemmer man hvilke verktøy man har)

Det var alt for i dag og takk for meg :smile:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det forresten noen som har noen ide om hvor jeg kan få tak i 2.5 meter lange 10mm alu-rør ???

Nå som det nærmer seg trekking av lerret på lerretsramme, hadde det vært greit å hatt dette i boks. 10mm stålrør kan også gjøre susen, men jeg vet ikke hvor jeg får tak i det heller....

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med kobber-rør (ikke myk-glødede)?Disse får du jo kjøpt hos Rørleggere.
    Vil tro du får de i lengder på 3m. Biltema selger de bare som 2m :-(
    Ellers får du jo gardinstenger på Jysk.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Er det forresten noen som har noen ide om hvor jeg kan få tak i 2.5 meter lange 10mm alu-rør ???

Nå som det nærmer seg trekking av lerret på lerretsramme, hadde det vært greit å hatt dette i boks. 10mm stålrør kan også gjøre susen, men jeg vet ikke hvor jeg får tak i det heller....
    Rør/klammer mm - Tolcon

Denne siden hadde 6 meter lengder av 15mm

Holder til i Oslo, kanskje ikke helt optimalt?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Hva med kobber-rør (ikke myk-glødede)?Disse får du jo kjøpt hos Rørleggere.
    Vil tro du får de i lengder på 3m. Biltema selger de bare som 2m :-(
    Blir ikke dette mykt selv om de ikke er myk-glødede (på Biltema blir de kalt "halv-harde")? På den annen side - den kobberblokka jeg sagde meg gjennom på Xtreamer-kjøleren var sannelig hard nok å komme i gjennom...

Finner man noe solid som passer i innerdiameteren på Biltemarørene, så går det kanskje an å skjøte med mer eller mindre vellykket resultat? Noen forslag til hva som kan passe?

Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Ellers får du jo gardinstenger på Jysk.
    I ett stykke med 2.5m lengde?

Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Rør/klammer mm - Tolcon

Det har de og 15 mm kan sikkert brukes. Tenkte å slange inn en test-bestilling for å finne ut hva pris/frakt ble, men det kreves bruker/passord og dette er, så vidt jeg kan forstå, ikke noen hvem som helst kan opprette... :sad:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fredagsvitsen

En viktig eksamen

En lærerinne var i ferd med å avslutte timen og sa til studentene at de måtte huske den viktige prøven i morgen. Det var ingen unnskyldning for ikke å møte opp med mindre de var seriøst syke eller hadde dødsfall i nær familie.

En frekk, ung mann sier: "Hva med alvorlig utmattelse på grunn av seksuell aktivitet?"

Når den verste latteren har lagt seg sier lærerinnen rolig:
    "Ingen unnskyldning. Da får du heller skrive med den andre hånden"

En riktig god helg - med venstre eller høyre hånd! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

10mm rør

Stikker du innom nærmeste Tess butikk så har/skaffer de deg 10mm hydraulikkrør i "vanlig" stål eller syrefast. Tess har også leverandøravtale med de størtste stålprodusentene (ruukki, norsk stål, m.fl) så de kan skaffe alu-rør også.

Hvis det skulle vise seg å bli vanskelig så kan du sende meg en pm så skal jeg se hva jeg får ordnet fra avdelingen på Jessheim.

-axen

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr Axe
    Stikker du innom nærmeste Tess butikk så har/skaffer de deg 10mm hydraulikkrør i "vanlig" stål eller syrefast. Tess har også leverandøravtale med de størtste stålprodusentene (ruukki, norsk stål, m.fl) så de kan skaffe alu-rør også.

Hvis det skulle vise seg å bli vanskelig så kan du sende meg en pm så skal jeg se hva jeg får ordnet fra avdelingen på Jessheim.

-axen
    Hei Mr Axe!

Dette var et meget bra tips! TESS er ikke så langt fra jobben her heller så mulig jeg rekker å stikke innom fra jobb.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig det.
    Så mye tips/triks og lærdom jeg har hentet fra den fantastiske byggetråden din så skulle det bare mangle om jeg ikke kunne gi litt tilbake

-axen

Newcomer mrcradock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende lerretskonstruksjon!

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Rør/klammer mm - Tolcon

Disse er de samme som Mapress og VSH rør som brukes av rørleggere.
    Brukes som til/fra rør på radiatorer bl.a. og delene presses på under hydraulisk trykk.
    Jeg kan hooke deg opp med Mapress rør i dim 12, 15 eller 18mm i 6m lengder til en god pris hvis du er interessert. Ulempen er at du må kjøre helt til Fredrikstad for å hente de + sende meg en PM.

FDV: FDV Mapress
    Delthral
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker! Får se hvordan det går med TESS-opplegget først.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er 12 x 1.2 mm rør under bestilling. Takk for all hjelp!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye nyttig info her, suger det til meg. Godt du tråkker opp veien her, Rune...

Skal du sy eller stifte rørposer i lerretet? Nå som du er en kløpper på stryking (for de som husker tilbake på DET prosjektet), er det vel bare å finne bruksanvisningen på symaskinen? Eller blir det fru W som tar jobben?
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Videre maskeringsramme-arbeider...

Tid for fløyel.

Hadde kjøpt noe som etter ordrebekreftelsen fra AVShop skulle være "3 stk DreamScreen Velour rull DIY 3m". Men da jeg (gjen)åpnet pappesken med denne (ca. 2 år gamle) bestillingen fant jeg overraskende bare 2 ruller. Noen har rotet med noe (men det kan godt hende det er meg selv).

Heldigvis var rullene såpass brede at jeg med et nødskrik kunne klare med med halve bredden. Dermed ble operasjon Splitt & Hersk satt igang og etter pinlig nøye klipping hadde jeg til slutt 12 meter med akkurat bred nok fløyel.

Etter å ha svartmalt rammen, limte jeg (med god hjelp fra FruW) fløyelstripene med slikt lim:

Det fungerte ekstremt godt og dessverre dekket jeg deler av garasjegulvet med det ekle klisset også. Noen som vet om en væske som løser opp slikt lim for rengjøring (dere kan stryke rødsprit og acetylen).

Jeg lagde stripene i oversize så de gikk 3-4 cm på utsiden av hjørnene:
    -p1060427-jpg

Men jeg lot selve hjørnene være ulimte en stund til:
    -p1060423-jpg

Her et mer eller mindre meningsløst bilde fra undersiden:
    -p1060426-jpg

Og hele dekket av fløyel:
    -p1060422-jpg

Her tok bildene slutt pga av kliss, men gangen var som følgende:

1. I hvert hjørne ble fløyelen fra hver side lagt oppå hverandre og derreter kuttet med kniv med felles kutt. Da skal liksom skjøten bli bra.

2. Lim ble påført og hjørne-delene av fløyelen ble lagt/presset på plass og skjøten fintilpasset.

På dette tidspunktet (etter egentlig en del tid ) hadde jeg bare limt fløyel på 2 av 6 sider...:
    -fl01-jpg

Ok, "endeveden" av finerplatene trenger vi kanskje ikke regne med da. Så 2 av 4 sider var limt. Det endelige resultatet skulle da bli omtrent som dette:

-fl02-jpg

Men det var jaggu ikke bare opplagt at jeg skulle få fløyel godt rundt kanten (rødt over). Skulle gjerne hatt en cm bredere striper...

Men det gikk altså to runder til for å møysommelig få lim-brettet fløyelen rund kantene hele veien.

I et klassisk anfall av hjernesvinn tok jeg stolt i bruk min kontaktlimburk - en som denne:

Hvorfor jeg fikk det innfallet at kontaktlim i slike mengder var egnet til å lime fast en kant på 3 cm kan man alltids lure på. Jeg hadde det svare strev med å porsjonere ut "dæsjer" med kontaktlim som jeg måtte grisestresse med å få påført finer og fløyel for det tørket og klumpet seg til en uregjerlig masse med egen vilje.

Jeg tror jeg limte et par meter før jeg plutselig kom på at med en slik -:

- så er det jo faktisk mulig å påføre kontaktlim på en kontrollert måte, i stripeform uten at dritten tørker mellom hendene på deg før du er ferdig med å jobbe.

Jeg brukte i alle fall mindre tid på de siste 14 meterene med tube enn de 2 første med burk.

Jaja, etterhvert ble jeg ferdig og nå står maskeringsrammen 100 ferdig og venter på bruk i kinorommet. Ingen bilder av ferdig produkt dessverre, men det regner jeg med at kommer etterhvert.

Neste post på programmet er selve lerretsrammen :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye nyttig info her, suger det til meg. Godt du tråkker opp veien her, Rune...

Skal du sy eller stifte rørposer i lerretet? Nå som du er en kløpper på stryking (for de som husker tilbake på DET prosjektet), er det vel bare å finne bruksanvisningen på symaskinen? Eller blir det fru W som tar jobben?
    Hehe - tror vi satset på stifting jeg gitt! Jeg liker ikke tanken på å handtere lerretsduken slik som den nødvendigvis må handteres for å få den gjennom en symaskin.

Jeg er litt spent på selve prosessen med å brette rundt og stifte. Skal vel ikke så store unøyaktigheter til før det blir ujevnt strekk og bølgetendenser kanskje? Kommer litt an på hvor mye "strikk" det er i lerretet. Dette vet jeg ikke noe om.

Noe annet jeg ikke vet noe om er i hvilken vinkel jeg skal ha det. Jeg har hlrt rykter om at noen eksperimenterer med vinklingen av lerretet (da i forhold til lerretsrammen) for å minimalisere moiré (som kan være et problem med lydtransparente lerreter).

Hvor stort er dette problemet med Sony VPL-HW30 egentlig? Er dette (rotering) noe jeg vil angre på hvis jeg blåser i?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble jo veldig bra dette! Smart å vente med å kutte hjørnene. Tar det tipset også med meg.

Det fungerte ekstremt godt og dessverre dekket jeg deler av garasjegulvet med det ekle klisset også. Noen som vet om en væske som løser opp slikt lim for rengjøring (dere kan stryke rødsprit og acetylen).
    Kan du prøve med aceton? Eller er det det samme som acetylen? (er ikke det en gass, da?)

Ellers, hva med varmepistol og spatel? Går ingenting av så setter du bare fyr på dritten!

Noe annet jeg ikke vet noe om er i hvilken vinkel jeg skal ha det. Jeg har hlrt rykter om at noen eksperimenterer med vinklingen av lerretet (da i forhold til lerretsrammen) for å minimalisere moiré (som kan være et problem med lydtransparente lerreter).

Hvor stort er dette problemet med Sony VPL-HW30 egentlig? Er dette (rotering) noe jeg vil angre på hvis jeg blåser i?
    Hvilket lerret er det du har? Hvis det er Dream Screen HD V3 eller tidligere, må lerret vinkles med 15 grader. Det kan hende dette må prøves, med mindre eller større vinkel.
    Er det V4 trenger du ikke å vinkle slik jeg har forstått det. Perforeringen på denne duken har ikke "mønster", men ligger tilfeldig spredd. Da treffer ikke pikselstrukturen noen struktur i lerretet, og du unngår moire.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble jo veldig bra dette! Smart å vente med å kutte hjørnene. Tar det tipset også med meg.

Kan du prøve med aceton? Eller er det det samme som acetylen? (er ikke det en gass, da?)

Ellers, hva med varmepistol og spatel? Går ingenting av så setter du bare fyr på dritten!
    Hehe - jeg mente selvsagt aceton (panneklask).

Hvis alt annet feiler, kanskje jeg skulle prøve med acetylen (er det ikke skjærebrenner-gass?).

Hvilket lerret er det du har? Hvis det er Dream Screen HD V3 eller tidligere, må lerret vinkles med 15 grader. Det kan hende dette må prøves, med mindre eller større vinkel.
    Er det V4 trenger du ikke å vinkle slik jeg har forstått det. Perforeringen på denne duken har ikke "mønster", men ligger tilfeldig spredd. Da treffer ikke pikselstrukturen noen struktur i lerretet, og du unngår moire.
    Og det er V3 ja. Blir en ekstra utfordring... Kanskje det går an å skjære av en bit på 30x30 cm for testingens skyld?

Noen som vet om noen test-mønstere man kan kjøre for lettest å finne ut av dette?

Side 546 av 587 FørsteFørste ... 46 406 416 426 436 446 456 466 476 486 496 506 516 526 536 542 543 544 545 546 547 548 549 550 556 566 576 586 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •