RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 545

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 545 av 587 FørsteFørste ... 45 405 415 425 435 445 455 465 475 485 495 505 515 525 535 541 542 543 544 545 546 547 548 549 555 565 575 585 ... SisteSiste
Viser resultater 10,881 til 10,900 av 11737
    Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking

Ahh... siste målepungtet... " DING DONG "... Svigermor på døra. Og i diplayet står det "ERROR, Nice try, but try again"

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vært stille den siste uken, men det er da tross alt Fredag! 8)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Det har vært stille den siste uken, men det er da tross alt Fredag! 8)
    Jepp, vi har hatt "*******s-uke" med jobben denne uka, med besøk fra hele verden og testing, teambuilding og elendighet... All Work and no play maks Rune a dull boy...

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det var så liten futt i RuneW på fredan må en legge ut en nestengrovis.
    ---------------------------------------------------------------------------------

As an airplane is about to crash, a female passenger jumps up frantically and announces, "If I'm going to die, I want to die feeling like a woman."

She removes all her clothing and asks, "Is there someone on this plane who is man enough to make me feel like a woman?"

A man stands up, removes his shirt and says, "Here, iron this!".

Forøvrig... fått no mere sving på Sweetspoten ?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Runew
    Jepp, vi har hatt "*******s-uke" med jobben denne uka...
    Det ante meg at det var noe slik.
    Regner med at du kommer sterkt tilbake ;-)
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    "Here, iron this!".

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det viser seg at sweet spot er et irriterende lite område og selv om jeg sitter mutters alene, føler jeg at jeg må "sikte" med hodet for å plassere vokal i midten. Er det noen med erfaring som vet om det er noen grep som kan tas som kan avhjelpe?
    Har du prøvd å lytte med og uten absorbentene på siden av rommet, de som skal dempe førsterefleksjonen? Jeg kunne fortalt hva jeg tror vil skje, men det ville ødelegge eksperimentet noe fordi du ville bli forutintatt, så det kan vi heller ta etter at du har prøvd.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen framgang om dagen?

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fredag, her er en annen:

Hvordan man får politiet til å komme når man trenger dem:

Bjørn fra Hosle i Bærum var på vei for å legge seg da hans kone sa han hadde glemt å slå av lyset I garasjen. Garasjen lå i tilknytning til huset og Bjørn åpnet bakdøren for å gå og slukke, …men oppdaget plutselig at det var folk der inne som holdt på å forsyne seg av noen av hans ting. Han ringte politiet, som spurte om noen hadde kommet seg inn i huset. Han sa ja. Politiet svarte at alle politibilene var opptatt og rådet ham derfor til å låse alle dører, så skulle de sende en bil når det ble noen ledig. OK , sa Bjørn, la på røret og telte til tretti. Da ringte han politiet igjen. “hei, jeg ringte nettopp om at det var noen som stjeler fra min garasje. Nå behøver dere ikke komme, for jeg har skutt dem”. Så la han på. I løpet av få minutter var 6 politibiler, et helikopter, en brannbil og to ambulanser på plass. De tok tyvene på fersk gjerning. En av politimennene gikk bort til Bjørn og sa, “Jeg synes du sa at du hadde skutt dem…?” Bjørn svarte: “- Og jeg synes så tydelig du sa, at dere ikke hadde noen ledige biler…”

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Xtreamer Ultra 2 Deluxe - Kjølemod

Ja, jeg har vært fraværende en stund nå, men det betyr ikke at jeg ikke har GJORT noe... Jeg har bl.a. sloss med lerretsmaskering over lengere tid nå. Kommer til å skrive litt om det etterhvert, men det ville blitt for dumt å blogge detaljert om noe så ørkesløst saktegående...

----

Men det er mange tråder og mange prosjekter... Har jo en Xtreamer Ultra 2 Deluxe som jeg skal bruke som mediasenter og den var litt bråkete av seg. Derfor måtte det en vifte-mod til. Skrev om dette i en annen tråd, men kan jo ta det her også...

Siden jeg hadde en del skrot liggende, var det bare å brette opp ermene...

Først var det å ta ut hovedkortet fra enheten og finne en passende kjøler. Jeg hadde egentlig bare en liggende så valget var enkelt. Det var en original kjøler fra Intel som nesten passet. Jeg måtte sage av et hjørne for at den skulle passe. Ingen bilder av den seansen, dessverre, men kan love at det jeg var ganske forsiktig med å ikke få løst kobberspon rundt på kjøleren...

På bildet under er kjøleren på plass og vi ser hjørnet det er snakk om:
    Xtreamer Ultra 2 Deluxe-p1060028-jpg

Kjøleren dekker forøvrig både CPU og GPU (som heldigvis hadde samme høyde) og kjølepasta ble selvsagt påsmurt de to før montering.

En annen vinkel:
    Xtreamer Ultra 2 Deluxe-p1060027-jpg

Relativt liten klaring mot visse komponenter...:
    Xtreamer Ultra 2 Deluxe-p1060030-jpg

For de som lurer på hva de blå kladdene er så er det det geniale produktet SUGRU. Det var ikke mulig å skru fast denne kjøleren (da måtte jeg ha gjenget opp kobberet) så da festet jeg den med sugru. Ikke pent, men boksen skal aldri selges så det blåser jeg i. Det SITTER i alle fall

Originalvifta er hastighetsregulert og har 4-pins-kontakt. Jeg skal bare ha 12V og jord... Den skal gå hele tiden, men når den blir lydløs så er det greit...
    Xtreamer Ultra 2 Deluxe-p1060032-jpg

Så ble "inner-lokket" montert (eller hovedkortet montert i lokket da):
    Xtreamer Ultra 2 Deluxe-p1060033-jpg
    (hullet i lokket er utvidet en del).

Så var det konstruksjon av den nye luftveis-system-dingsen:
    Xtreamer Ultra 2 Deluxe-p1060034-jpg

Testing av passform:
    Xtreamer Ultra 2 Deluxe-p1060036-jpg

For å feste denne konstruksjonen til Xtreameren ble dobbelsidig tape fra Biltema valgt:
    Xtreamer Ultra 2 Deluxe-p1060041-jpg

Her lagt på Xtreameren:
    Xtreamer Ultra 2 Deluxe-p1060042-jpg

Og her "vifteholderen" trykket godt ned på og festet:
    Xtreamer Ultra 2 Deluxe-p1060043-jpg

Vifteregulator på plass (står på minimum):
    Xtreamer Ultra 2 Deluxe-p1060044-jpg

Og superstillegående Noctua-vifte påmontert:
    Xtreamer Ultra 2 Deluxe-p1060038-jpg
    (mulig jeg maler den sort på utsiden når jeg gidder)

Den vinner ingen skjønnhetskonkurranse, men KJØLINGEN gjør den meget bra. Vifta kan bare høres om man stikker øret omtrent inni den og
    det er helt stille i rommet.

Når det gjelder kjølingen... Jeg lar bildene tatt etter en stund med HD-avspilling tale for seg...:

Xtreamer Ultra 2 Deluxe-temp01-jpg

Xtreamer Ultra 2 Deluxe-temp02-jpg

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se at det er litt aktivitet igjen.
    Støy er det greit å bli kvitt :-) Hvor stor vifte er det?
    Har du laget før og etter video på denne også?

Det er vist fredag også ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se at det er litt aktivitet igjen.
    Støy er det greit å bli kvitt :-) Hvor stor vifte er det?
    Har du laget før og etter video på denne også?

Det er vist fredag også ;-)
    120mm vifte. Med video, tenker du på støymåle-video?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    120mm vifte. Med video, tenker du på støymåle-video?
    Ja, du har det jo med å dokumentere slik ;-)

Styrer du denne med fjernkontroll eller App?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du har det jo med å dokumentere slik ;-)
    Jeg har nok blitt litt slappere på dokumentasjonsfronten... Men du får bare ta mitt ord på at den originale 50mm-vifta lager vesentlig mer leven enn 120mm-vifta :-)

Ja, og den massive kobberblokka jeg har satt på lader vekk varmen relativt mye bedre enn originalen:

Styrer du denne med fjernkontroll eller App?
    Ja!

Det følger med en egen fjernkontroll (som jeg trenger når jeg setter den opp), men jeg bruker XBMC Remote på telefonen. Denne kobler seg opp mot boksen via WiFi og gjør det til en lek å navigere.

Målet er nok imidlertid en plate av noe slag til denne type navigering.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fredagsvitsen

Sex-sandalene

Et gift par er på ferie på Jamaica og tar en titt inn i en sandal-butikk.

"Kom inn, kom inn", hører de en stemme si med typisk Jamaicansk aksent.

Ekteparet går helt inn i butikken og møter en smilende jamaicaner i shorts og t-skjorte.

"Jeg har akkurat det dere trenger", sier han. "Jeg har sex-sandaler! Ta dem på og du får et helt utrolig sex-driv!"

Kona titter megetsigende bort på mannen og sier: "Kanskje dette er noe for oss, elskling?"

Mannen mener imidlertid ting er helt ok som de er og har heller ingen tro på at disse sandalene gjør noe fra eller til. Men selgeren vil ikke gi seg og sier: "Bare ta dem kjapt på. Merker du ikke noe, trenger du ikke å kjøpe dem".

"Ok da", sier mannen og sparker av seg sine egne sandaler og tar helt uinteressert på sex-sandalene.

Idet mannen setter foten i den siste sandalen blir han helt vill i blikket. Hele mannen oser av sexlyst på et nivå som kona ikke har sett på flere tiår. Men før noen rekker å reagere har mannen tatt jamaicaneren i håret, dratt han med til nærmeste bord og lagt ham nedpå. Deretter river han av ham buksene med den ene hånda mens han holder ham nede med den andre. Så tar han et godt grep om hoftene på den stakkars mannen og gyver løs.

Jamaicaneren begynner å hyle: "Nei, stopp! Du har tatt sandalene på feil fot!!!"

Ha en fantastisk, sandalfri helg!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God helg!!

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sandelig lenge siden det har vært fredag nå ja :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Maskerings-ramme Del x

Kanskje på tide med en heads up igjen...

Mye mas på jobb og slikt i det siste og i morgen kommer det snekkere i 2 uker og skal snu opp ned på halve annen etasje her (men barnerommet må deles så ormeyngelet får hvert sitt rom før de tar livet av hverandre...).

Men jeg har gnuret litt nede i kinoen. For det meste har jeg gjort feil og tatt dumme avgjørelser og antageligvis gjort ting på mest mulig tidkrevende måte...

Det er denne maskeringsrammen jeg har holdt på med for det meste. Den vi ser den spede begynnelse på her:

Jeg fikk da etterhvert kappet til og limt de fire delene sammen. Dette fikk jeg aldri tatt bilde av, men den ble nå i alle fall nesten rektangulær.

Rammen har to funksjoner:

1. Dekke over glipen mellom lerret og lerretsvegg (siden lerretet er hengslet må det nødvendigvis være litt luft mellom).

2. Ramme inn selve output fra PJ relativt nøyaktig slik at hele bildet og bare bildet treffer lerretet.

For å få til det siste justerte jeg PJ slik den vil bli til slutt (etter vatring i alle retninger) og markerte de 4 hjørnene der bildet traff på lerretsrammen (blå sirkel under):
    -p1060064_2-jpg
    (det var disse målingene som er grunnlaget for dimensjonene på maskeringsrammen)

Den observante ser kanskje tallene 35 og 38 med ditto piler på bildet over. Dette er avstanden i mm fra kanten på maskeringen til rammeverket på lerretsveggen. Slike målinger ble foretatt rundt omkring og ut fra dette kunne jeg grovplassere sneppertene.

Det viste seg at det var klin umulig å masseprodusere "sneppert-festene" til denne rammen, det var variasjoner over alt og for å illustrere dette viser jeg under et knippe løsninger for sneppertplasseringer:

-p1060021-jpg

-p1060022-jpg

-p1060023-jpg

-p1060024-jpg

Bare dette tullet tok jo elendig mye tid, men etterhvert var alle sneppertene på plass:

-p1060026-jpg

To be continued...

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, du er ikke den eneste som må ty til kreative innfestinger for snepperter for tiden...
    Uansett, fint dokumentert som vanlig. Og jeg ser veldig frem til resultatet. Ser at du også går for 16:9 løsning. Det er jo nesten to år siden jeg bygde min 16:9 lerretsramme, og nå har jeg veldig lyst på noe større, i scopeformat, pga en viss BEF...
    Skal jeg bli ferdig i vinter må det bare bli som det er, så får man heller bygge versjon II når det klør i fingrene igjen.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir mer og mer klart at kinoen min blir en 1.0-versjon med forbedringspotensiale både her og der

Ønskeliste for V2.0:

- Hevesofa
    - Utvendig AC/varmepumpe som kobles mot luftinntak
    - Annen frontvegg/lerretsløsning m/motorisert maskering
    - Annen frontrekke
    - Motoriserte sidemaskering/førsterefleksjons-greier
    - Rumperisterløsning

etc.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Videre maskeringramme-knot:

Med alle hann-sneppertene på plass, var neste post hunn-sneppertene. Først var det å henge opp rammen på 4 skruer (som ble skrudd i hvert sitt hjørne).

I teorien skulle det da være mulig å måle seg til hvor hunnsneppertene skulle plasseres. Dette måtte (igjen) gjøres individuelt med det det medførte av tidsforbruk.

Her ser vi en hannsneppert der den havnet med rammen på riktig sted. Så var utfordringen å måle seg fram til en eksakt posisjon for hunnsnepperten:
    -p1060047-jpg

Etter en grovmåling ble det produsert små klosser i varierende tykkelser som hunnsneppertene skulle stå i. Så ble en og en tilpasset. Det ble gjort ved hjelp av det gode, gamle Tack-it-trikset:

-p1060048-jpg

Etter å ha lagt et tynt lag tack-it, ble klossen presset mot hannsnepperten...:
    -p1060049-jpg

...og så be fordypningen etter hannsnepperten brukt til å merke av senter til hunnsneppert-hullet:
    -p1060051-jpg

Etter en del minutter med tack-it og pressing mot hannsnepperter, ble hull boret og hunnsnepperter banket inn. Her har vi hele hunnsneppert-klosse-produksjonen:
    -p1060060-jpg

Så ble hver enkelt kloss satt inn på sin hannsneppert og posisjonen avmerket:
    -p1060059-jpg
    (dette er jeg rimelig sikker på er kloss "D")

Deretter var det å fjerne maskerings-ramme og lerrets-ramme (for Gud vet hvilken gang) og skru fast klossene med hunnsneppertene på de avmerkede stedene, for deretter å skru lerretsrammen opp igjen (for Gud vet hvilken gang).

Her er et par prakteksemplarer:
    -p1060064-jpg

Side 545 av 587 FørsteFørste ... 45 405 415 425 435 445 455 465 475 485 495 505 515 525 535 541 542 543 544 545 546 547 548 549 555 565 575 585 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •