RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 544

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 544 av 587 FørsteFørste ... 44 404 414 424 434 444 454 464 474 484 494 504 514 524 534 540 541 542 543 544 545 546 547 548 554 564 574 584 ... SisteSiste
Viser resultater 10,861 til 10,880 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Da er jo saken løst. RuneW legger T6 på brukten og handler inn et par Aleksandria
    Så kan han kose seg med tabellen
    Godt de skal stå skjult i så fall - styggere høyttalere skal du se lenge etter...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, så enkelt kan det gjøres. Også blir vi tillegg helt enige! :-D

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rune, kan du si noen om hvor dere satt i rommet da dere hørte på musikk i 2 kanaler?

Du har vel brukt vidvinkel på bilde som viser hele veggen, men på meg virker det som at høyttalerne står vinkelrett ut i rommet, sågar peker nesten utover, ikke innover?

Og avstanden mellom høyttalerne er ganske bred så hvor var da lytteposisjonen?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Rune, kan du si noen om hvor dere satt i rommet da dere hørte på musikk i 2 kanaler?

Du har vel brukt vidvinkel på bilde som viser hele veggen, men på meg virker det som at høyttalerne står vinkelrett ut i rommet, sågar peker nesten utover, ikke innover?

Og avstanden mellom høyttalerne er ganske bred så hvor var da lytteposisjonen?
    Ja, først må jeg presisere at denne delen av tråden started med problemene utenfor sweet spot. Alt alt klappet så fryktelig sammen. Når man satt i sweet spot funket det greit. Men det var aldri i nærheten av å være slik at to kunne sitte ved siden av hverandre og begge høre vokal fra et punkt. Det vet jeg ikke om er mulig med noen systemer? Det er jo derfor man har center...

Så hvor vi satt... Vi satt vel ca 3.8 m (i følge Audyssey ) fra hver front. Rommet er tett på 3.8 m bredt så L+R stod vel ca 3.4-3.5 fra hverandre. Ingen av disse målene er tilfeldige. Kravet fra østrogenmafiaen var en sittegruppe i bakkant av rommet. Dette + plassering av døren til rommet har egentlig i stor grad diktert plasseringen av sweet spot (i overkant av 3.5 meter til lerretsveggen). Det var med disse målene i hodet jeg måtte konstruere lerretsveggen og plassere L+R. For å få noe i nærheten av en likesidet trekant frontene langt ut mot sidene. veldig mye er låst. Dette er et eneste stort kompromiss...

Når det er sagt... Siden det endte opp med løse reclinere foran, så er de fritt fram for å dra en ene fram, slik som jeg gjorde nå sist. Da ble L+R flyttet så nærme midten som stenderverket tillot og recliner dratt fram 50 cm. Om jeg kan takke Mr Palcebo eller fysikken for det vet jeg ikke, men jeg mener ting falt mer på plass og sweet spot ikke ble riktig så minimalt.

Hva var det du spurte om igjen?

Jo, nei, det er absolutt ikke noe toe-out her, men de står rimelig parallelt med sideveggene nå.

---

Jeg tror "image"-messig at jeg begynner å nærme meg noe nå, men av en eller annen grunn synes jeg all vokal er 10-20 cm til venstre for senter og det er i seg selv ekstremt irriterende, men vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det.

Er litt usikker på om disse 15cm er noe hodet mitt har bestemt meg for eller hva det er. Jeg skal ha en kompis inn å lytte (når han gidder å dukke opp) og han skal komme med blanke ark (er ikke på AVForum). Får høre hva han synes.

Ellers har jeg en lang vei å gå for å få bassen til å sitte skikkelig. Jeg tar det som et sykdomstegn at noen sanger sitter som et skudd og andre ikke i det hele tatt. Har en mistanke om at T6'ene sliter litt med å "møte" Ernaene der nede i bunnen. Det er ikke noe problem å få mer "fylde" i bunnen ved å dra opp sub'ene, men det hjelper jo ikke T6 det spor...

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ellers har jeg en lang vei å gå for å få bassen til å sitte skikkelig. Jeg tar det som et sykdomstegn at noen sanger sitter som et skudd og andre ikke i det hele tatt. Har en mistanke om at T6'ene sliter litt med å "møte" Ernaene der nede i bunnen. Det er ikke noe problem å få mer "fylde" i bunnen ved å dra opp sub'ene, men det hjelper jo ikke T6 det spor...
    Og kildene? Hva låter bra i bassen og hva låter ikke bra?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og kildene? Hva låter bra i bassen og hva låter ikke bra?
    Først må jeg si at jeg er generelt grønn på kritisk lytting og (0,255,0) når det gjelder å ordlegge lytteopplevelsene...

Men en sang som låter ok hele veien er Eidsvåg / Til Alle Tider / Kort Visitt, mens en som ikke er så velfungerende bassmessig er Mark Knopfler / Baloney Again.

Grunnen til at jeg nevner disse to sangene er at de vel i utgangspunktet ikke er totalt ulike. Begge bruker vel en vanlig analog bassgitar.

Om det er produksjonen eller anlegget vet jeg ikke, men mener bestemt å huske at jeg har hørt Baloney Again bedre. Igjen, det kan være hodet mitt...

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To fine låter jeg må sjekke ut i stuekinoen på 2 kanal så snart jeg får anledning.

btw: skal du over på feil side av fjorden denne helga - messa vettu

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    btw: skal du over på feil side av fjorden denne helga - messa vettu
    Har dessverre ikke anledning

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du är väl en racer på Radioshack och Rew har jag för mig? Kollat frekvenssvep för eko, fase och alt det där? Aldrig lita totalt på rumkorrektion har jag märkt. Jag fick ett helt annat anlägg när jag gjorde allt manuellt.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, først må jeg presisere at denne delen av tråden started med problemene utenfor sweet spot. Alt alt klappet så fryktelig sammen. Når man satt i sweet spot funket det greit. Men det var aldri i nærheten av å være slik at to kunne sitte ved siden av hverandre og begge høre vokal fra et punkt. Det vet jeg ikke om er mulig med noen systemer? Det er jo derfor man har center...
    I et stereo oppsett er ikke dette mulig. Stereo er "ego trip" og nytes best alene midt i sweetspot

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Du är väl en racer på Radioshack och Rew har jag för mig? Kollat frekvenssvep för eko, fase och alt det där? Aldrig lita totalt på rumkorrektion har jag märkt. Jag fick ett helt annat anlägg när jag gjorde allt manuellt.
    Hehe- noen racer REW har jeg dessverre aldri vært, men må nok dra fram en laptop med REW for å danne meg et bilde av hva som skjer der nede i dypet. Det er jo mulig å dele litt høyt for å ha mulighet til å justere frekvensgangen på andre steder enn bare fra 40Hz og nedover...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    +1. Opplevde nøyaktig det samme

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Æsj... jeg hadde egentlig tenkt å kjøre en jeg-kjøper-en-receiver-med-den-mest-avanserte-romkorreksjonen-så-jeg-kommer-raskt-i-gang-og-kan-lene-meg-tilbake-og-faktisk-nyte-kinoen-taktikk, men det er vel kliss uunngåelig at jeg blir sittende å mekke, rote og tweake uansett...

Sukk...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om lydbildet havner til høyre eller venstre - sjekk ørene! :shock:
    Og nei jeg tuller ikke. Hadde samme meget irriterende problemet hjemme for et par år siden, helt til kona lyttet og ikke skjønte noe ting av hvorfor jeg klaget. Det ble veldig mye bedre etter en øreskylling! ops: :-D

Ikke gi deg med EN måling, men prøv deg frem. Det er lite som skal til for å ødelegge romkorreksjonen.
    Reflekterende flater, mikrofonplassering, antall målepunkter, rekkefølgen på mikrofonplasseringen til de forskjellige målepunktene, støy under målingen osv.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Om lydbildet havner til høyre eller venstre - sjekk ørene! :shock:
    Og nei jeg tuller ikke. Hadde samme meget irriterende problemet hjemme for et par år siden, helt til kona lyttet og ikke skjønte noe ting av hvorfor jeg klaget. Det ble veldig mye bedre etter en øreskylling! ops: :-D
    Øreskylling kan umulig skade på undertegnede. Er rimelig sikker på at det er mye gammelt rask der inne. Bestiller jeg time hos fastlegen nå så kanskje jeg får time før jul...

Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Ikke gi deg med EN måling, men prøv deg frem. Det er lite som skal til for å ødelegge romkorreksjonen.
    Reflekterende flater, mikrofonplassering, antall målepunkter, rekkefølgen på mikrofonplasseringen til de forskjellige målepunktene, støy under målingen osv.
    For ikke å snakke om familiemedlemmer som kommer brasende inn på det 8. målepunktet som sist jeg prøvde...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Æsj... jeg hadde egentlig tenkt å kjøre en jeg-kjøper-en-receiver-med-den-mest-avanserte-romkorreksjonen-så-jeg-kommer-raskt-i-gang-og-kan-lene-meg-tilbake-og-faktisk-nyte-kinoen-taktikk, men det er vel kliss uunngåelig at jeg blir sittende å mekke, rote og tweake uansett...

Sukk...
    Kan väl vara greit och byta ut hammaren med fjärrkontrollen ett par timmar för en gångs skull? :razz:

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øreskylling kan umulig skade på undertegnede. Er rimelig sikker på at det er mye gammelt rask der inne. Bestiller jeg time hos fastlegen nå så kanskje jeg får time før jul....
    ingen grunn til å vente. DIY

(skal være bilde av Revaxør øreskyller, fås på apoteket, men Ipaden klarer ikke å legge inn bildet)

:razz:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen grunn til å vente. DIY

(skal være bilde av Revaxør øreskyller, fås på apoteket, men Ipaden klarer ikke å legge inn bildet)

:razz:
    Hehe - ja, DIY er muligens løsningen... jeg HAR prøvd før, uten suksess. Enten hadde jeg ikke noe grums i øret, eller så fikk jeg det ikke ut... Mulig at dette greiene fungerer bedre enn det forrige. Bør være verdt et forsøk.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger foresten ikke å gå på Apoteket. Du bare varmer litt olivenolje og drypper noen dråper i det ene øret, tar en bomullsdott slik at det ikke renner ut/søler. Legger deg på sofaen på siden med øret med olje i vendt opp i ca 20 minutter. Så tar du lunkent vann og skyller øret, gjerne med skyllebalong men du kan like gjerne bruke en annen dings som egner seg å sprute vann med, pass bare på at det ikke blir høytrykk (så ikke Karcher, Foma eller kameratene ).
    Gjenta så prosessen på andre øret.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger foresten ikke å gå på Apoteket. Du bare varmer litt olivenolje og drypper noen dråper i det ene øret, tar en bomullsdott slik at det ikke renner ut/søler. Legger deg på sofaen på siden med øret med olje i vendt opp i ca 20 minutter. Så tar du lunkent vann og skyller øret, gjerne med skyllebalong men du kan like gjerne bruke en annen dings som egner seg å sprute vann med, pass bare på at det ikke blir høytrykk (så ikke Karcher, Foma eller kameratene ).
    Gjenta så prosessen på andre øret.
    Dette minner veldig mye om den mislykkede metoden jeg forsøkte sist

Side 544 av 587 FørsteFørste ... 44 404 414 424 434 444 454 464 474 484 494 504 514 524 534 540 541 542 543 544 545 546 547 548 554 564 574 584 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •