RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 543

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 543 av 587 FørsteFørste ... 43 403 413 423 433 443 453 463 473 483 493 503 513 523 533 539 540 541 542 543 544 545 546 547 553 563 573 583 ... SisteSiste
Viser resultater 10,841 til 10,860 av 11737
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    En ting som jeg er litt usikker på om bøller til for meg er en avstiver som treffer rett på det nederste bass-elementet:
    -dsc02057-jpg

Hadde det vært mellomtone/diskant så hadde jeg vært bekymret, men dette elementet er vel et lavt delt basselement og det skal vel ikke bety all verden om denne avstiveren er her?

Det er ikke store jobben å flytte den hvis plasseringen er bekymringsverdig. Den havnet der fordi jeg opprinnelig hadde tenkt å ha store stativhøyttalere (type EconoWave/Midgaard Centaurion). Et alternativ er muligens å sette høyttalerene på en liten pidestall for å heve den over avstiveren...
    Hmm.
    Synes i det hele tatt at den høyttalerplasseringen ser mindre bra ut, rett og slett! :roll:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du utdype?

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å lage en liten konsoll til å ha de på.
    Det er vel egentlig bare gunstig i forhold til plasseringen av diskanten i forhold til lerretet.
    Bildet viser ca. dagens plassering av diskant med gul linje.
    De burde kunne flyttes opp til rød linje som er nærmere senter av lerretet.
    -dsc01215_mod-jpg

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke det har så mye å bety for lyden dette egentlig. Men jeg forstår om du vil teste. For å få sjelefred kan du like greit flytte avstiveren helt ned, eller like i overkant av høyttalerene.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et alternativ er muligens å sette høyttalerene på en liten pidestall for å heve den over avstiveren...
    Jeg synes ofte det er en fordel å ha diskanten høyt, dvs høyere enn når den står på gulvet. Tror det er lurt å sette høytalerne på noe. Hvertfall er det lett å teste.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Hva med å lage en liten konsoll til å ha de på.
    Det er vel egentlig bare gunstig i forhold til plasseringen av diskanten i forhold til lerretet.
    Det er korrekt. Problemet er at mange gulvstående høyttalere er designet med et visst samspill "med gulvet". jeg er usikker på i hvilken grad dette går utover lydegenskapene hvis jeg hever dem på den måten. Nå er de jo i og for seg allerede hevet over gulvnivå pga den isolerte høyttalerplata...

Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Jeg tror ikke det har så mye å bety for lyden dette egentlig. Men jeg forstår om du vil teste. For å få sjelefred kan du like greit flytte avstiveren helt ned, eller like i overkant av høyttalerene.
    Kom akkurat på at den avstiveren også er feste til stofframmene, så den lar seg ikke flytte...

Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Jeg synes ofte det er en fordel å ha diskanten høyt, dvs høyere enn når den står på gulvet. Tror det er lurt å sette høytalerne på noe. Hvertfall er det lett å teste.
    Ja, kommer nok til å prøve dette, ja.

Når det gjelder lyden slik den er i dag, så er det i alle fall ikke noe problem at den er "snever" eller "lav". Jeg synes den blir løftet opp et sted (mye) høyere enn høyttalerplasseringen (i høyden) skulle tilsi.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man skal pirke (og det gjør jo RuneW) så bør ikke en høyttaler med MTM konfigurasjon løftes. De er vanligvis konstruert for diskant i ørehøyde. Løfter man høyttaleren får man forskjellig avstand fra de to mellomtonene til ørene og derfor utfasing ved enkelte frekvenser.

Som Rune selv er inne på er det også en god grunn til at basselementet sitter langt ned på høyttalerene, dette for å unngå kanseleringer fra gulvet.

La høyttaleren stå, la avstiveren sitte der, få på stofframmene og fortreng raskest mulig hvordan det SER ut - så kan du benytte ørene i stedet og finne ut at etter en kalibrering så spiller dette faktisk bra! :-D

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du utdype?
    Jada, gjerne! Beklageligvis har jeg ikke hatt anledning til å sette meg ned foran tastatur og skjerm før nå.
    AVforum er sperret i systemet til Olav Thon, på den måten at jeg kun kan lese, ikke skrive! :?
    Nok om det.
    Grunnen til kommentaren, er at jeg synes høyttalerne står altfor nærme sideveggene, og antakelig er det ikke så langt til veggen bak heller?
    Høyttalere liker seg best når de har litt godt med luft rundt seg, og dermed kan du neppe regne med en optimal lyd i ditt tilfelle.
    Jeg ville i ditt sted, forsøkt å trekke sidehøyttalerne litt lenger ut fra sideveggene, men ser jo at du fort kan komme i konflikt med stenderverket.

Ellers vil jeg mene at du bare kan glemme den horisontale avstiveren foran basselementet. Etter mitt skjønn, vil den ikke påvirke lyden på noensomhelst måte.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Grunnen til kommentaren, er at jeg synes høyttalerne står altfor nærme sideveggene, og antakelig er det ikke så langt til veggen bak heller?
    Høyttalere liker seg best når de har litt godt med luft rundt seg, og dermed kan du neppe regne med en optimal lyd i ditt tilfelle.
    Nei, dette er en kino som nesten ikke består av annet en kompromisser... Jeg har aldri regnet med å oppnå perfekt lyd i stereo. Det vil nok være film som dominerer her i huset. Men jeg vil nå en gang gjøre et forsøk.

Når det gjelder nærhet til sidevegger og bakvegg, så er de relativt nærme sidevegg. Lerretsveggen er ca 75 cm fra den ekte veggen så fronten på høyttaleren er ca 70 fra denne. I tillegg har jeg 20 cm isolasjon bak alle tre høyttalerene i front. Jeg innbiller meg i min enfoldhet at dempingen bak og til siden kan være et virkemiddel for å bøte på at høyttalerene er for nærme veggene.

Men du skal ikke se bort fra at jeg vil/må skifte type høyttaler pga at det ikke er mulig å få det til å bli bra med "vanlige" høyttalere og at jeg må på noe som har litt mer kontroll på spredningen. Jeg har nevnt EconoWave til det kjedsommelige (og hadde jeg hatt et garantert velfungerende kit på hånden, så hadde jeg kjøpt det i dag).

Jeg ville i ditt sted, forsøkt å trekke sidehøyttalerne litt lenger ut fra sideveggene, men ser jo at du fort kan komme i konflikt med stenderverket.
    Det er helt korrekt observert :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Hvis man skal pirke (og det gjør jo RuneW) så bør ikke en høyttaler med MTM konfigurasjon løftes.
    Men kan egentlig T6 kalles en MTM-høyttaler? Det er jo en 5.25" over og en 6.5" under diskanten. Trodde det måtte være to like elementer, men jeg vet egentlig ingenting om det og det kan godt være at de samme reglene gjelder her også...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva høyttalerplassering angår:
    Om det er fysisk mulig, så kan du jo rokere Ernaer / høyttalere?
    Da vil du jo straks få litt bedre arbeisforhold for høyttalerne, samtidig som at Ernaene på sin side vil trives bedre helt uti hjørnene?
    Om det går, så ville jeg i alle fall gjort et forsøk! ;-)

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stiller meg undrende til prinsippet om at MTM høytalere ikke skal/kan løftes, som et absolutt prinsipp.

Mennesker er av forskjellig høyde og stoler og sofaer er i forskjellig høyde, så dermed blir plassering av mellomtone i forhold til ører tilfeldig. Dermed kan en forhøying like gjerne hjelpe som det motsatte.

Når det gjelder kanselering av bass er det jo flere faktorer i rommet som spiller inn en nærhet til gulvet. Ting er jo ikke såå enkelt som en tror..

Nå er det jo utvilsomt at det er et problem, klart det går ann å prøve å glemme det, men det er jo fristende å gjøre noe med det hvis det kan gjøres enkelt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva høyttalerplassering angår:
    Om det er fysisk mulig, så kan du jo rokere Ernaer / høyttalere?
    Alt er mulig, men som du ser av den grønne ellipsen under, så må enten frontene stå sammen med senter i en klynge eller så står de og spiller rett bak en mye mer ødeleggende avstiver enn per i dag...

-dsc02065-jpg
    (hardt etterbehandlet bilde for å få fram noe som helst av det svarte hullet bak lerretet)

Da vil du jo straks få litt bedre arbeisforhold for høyttalerne, samtidig som at Ernaene på sin side vil trives bedre helt uti hjørnene?
    Om det går, så ville jeg i alle fall gjort et forsøk! ;-)
    At sub'ene skal plasseres helt ute i hjørnene er vel en sannhet med visse modifikasjoner. En kvart vegglengde fra hjørnet er det mange som mener er stas og det er faktisk nøyaktig der de står i dag...

---

Jeg har eksperimentert litt mer i kveld og med en kombo av å flytte meg 50 cm lenger fram (dette fant jeg fram til ved å høre på Amused to death til ting kom så langt ut til siden som mulig, men det er vel ikke mer hokus pokus enn at det ble et likesidet triangel ut av det), fjerne alt av toe-in og sette høyttalerene helt inn mot stenderverket (altså lengst mulig vekk fra veggen), så ble det slett ikke så galt altså. Slett ikke.

Jeg har også mulighet til å eksperimentere med demping av området merket med rødt til siden for høyttaleren, siden det nå plutselig var 15 cm mer plass der.

Nå skal jeg kjøre en ny runde med kalibrering med de nye posisjonene så får vi se...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Stiller meg undrende til prinsippet om at MTM høytalere ikke skal/kan løftes, som et absolutt prinsipp.

Mennesker er av forskjellig høyde og stoler og sofaer er i forskjellig høyde, så dermed blir plassering av mellomtone i forhold til ører tilfeldig. Dermed kan en forhøying like gjerne hjelpe som det motsatte.

Når det gjelder kanselering av bass er det jo flere faktorer i rommet som spiller inn en nærhet til gulvet. Ting er jo ikke såå enkelt som en tror..

Nå er det jo utvilsomt at det er et problem, klart det går ann å prøve å glemme det, men det er jo fristende å gjøre noe med det hvis det kan gjøres enkelt.
    Nå var min forenkling av problemstillingen kun et forsøk på å berolige RuneW, så da må ikke du komme her å skremme han igjen :-D

Når det gjelder løfting av MTM, så tror jeg de fleste forstår (inkludert deg) at det var løfting av diskanten godt over ørehøyde jeg siktet til. Når to elementer spiller de samme frekvensene, noe jeg antar elementet over og under diskanten gjør så er summeringen korrekt midt i mellom elementene (såfremt delefilteret ikke bidrar til en fasedreining på ene elementet). Mao rett frem for diskanten sålenge den sitter midt i mellom mellomtoneelementene. Var det en teskje forklaring god nok?

Jeg vil tro og anta at høyttalerne har en høyde og diskantplassering som er sånn rundt regnet i normal lyttehøyde i utgangspunktet og om RuneW letter de fhv høyt over gulvet for å komme over avstiveren er han lenger på villspor lydmessig enn de få cm de muligens i utgangspunktet er feil fordi RuneW enten er veldig liten, veldig lang, har en veldig liten stol eller liker å se på film oppreist. OSV

Saken er fortsatt: Plassering er rimelig låst, avstiver er låst - så grubling på hvis om at hva hjelper ikke. Kjør romkalibrering og nyt lyden!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...fordi RuneW enten er veldig liten, veldig lang, har en veldig liten stol eller liker å se på film oppreist. OSV
    Jeg pleier å se gjennom Ringenes Herre Extended-trilogien stående. Synes det gir et helt spesielt kick...

For å være seriøs, så synes jeg høyde-diskusjonen er litt interessant. Er det selve høyden eller vinklingen som er det essensielle? For det akustiske senteret for disse "billigboksene" må da være MYE høyere enn det jeg evt ville ha kommet opp i?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers så holder jeg på med dette maskeringsramme-tullet...

Her en (av fire) "råvinkler" ferdig satt sammen:

-ramme01-jpg

-ramme02-jpg

Disse er laget med "overlengde", slik at jeg kan gjerde dem på DeWalten etter nøyaktige mål rett før de skal settes sammen til et rektangel.

Det viste seg at å skjære 4 x 9 cm + 4 x 4 cm strimler av 4mm finer ikke var så veldig lett å få til. Siden det var så smale striper antok jeg at det var greit å bruke parallell-anlegget, men det viste seg å være en generaltabbe.

For både ved starten (og kanskje spesielt) ved slutten på plata ble det ørsmå feil som viste seg å forplante seg på en særdeles lite hyggelig måte til de neste kuttene. Dette resulterte i at lengere og lengere stykker i endene av hver stripe måtte kasseres og jeg har faktisk gått tom for 4mm finer...

Neste gang blir det kapping etter rettholt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og så kom disse pluggene i posten i dag:

-magneter-jpg

De har jeg tenkt å henge opp evt 1:2.35-maskering med (som visse andre her på forumet har gjort før meg).

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå var min forenkling av problemstillingen kun et forsøk på å berolige RuneW, så da må ikke du komme her å skremme han igjen :-D
    bø 8)

Når det gjelder løfting av MTM, så tror jeg de fleste forstår (inkludert deg) at det var løfting av diskanten godt over ørehøyde jeg siktet til. Når to elementer spiller de samme frekvensene, noe jeg antar elementet over og under diskanten gjør så er summeringen korrekt midt i mellom elementene (såfremt delefilteret ikke bidrar til en fasedreining på ene elementet). Mao rett frem for diskanten sålenge den sitter midt i mellom mellomtoneelementene. Var det en teskje forklaring god nok?
    Trenger ikke teskje, men forsto absolutt ikke at du mente ekstrem forhøyning. Slik det ser ut på bildet er det vel snakk om ca 20 cm eller noe slikt. Da kommer diskanten på frontene på høyde med senter. Noe jeg tror er positivt.

Jeg vil tro og anta at høyttalerne har en høyde og diskantplassering som er sånn rundt regnet i normal lyttehøyde i utgangspunktet og om RuneW letter de fhv høyt over gulvet for å komme over avstiveren er han lenger på villspor lydmessig enn de få cm de muligens i utgangspunktet er feil fordi RuneW enten er veldig liten, veldig lang, har en veldig liten stol eller liker å se på film oppreist. OSV
    Tror du overdriver bevist her

Saken er fortsatt: Plassering er rimelig låst, avstiver er låst - så grubling på hvis om at hva hjelper ikke. Kjør romkalibrering og nyt lyden!
    Det er jo ikke låst. Bare å sette hver høytaler litt høyere og høre om det er bedre. Så enkelt og ikke noe "hvis om atte"

Forøvrig illustrerer bildet til RuneW av Wilson(?) høytalerne at diskanter kan plasseres høyere (med anntatt bedre resultat enn PSB T6)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildet til RuneW er vel en Alexandria og det er ikke tvil om at det låter bæsj i forhold til et par PSB T6. :-D

Nå er vel saken den at T6 IKKE er en MTM som jeg trodde, men snarere en 3-veis med doble basser, og da er problemet jeg maser om langt nærmere ikke-eksisterende.

Alexandria har forøvrig begge mellomtonene og diskanten i hvert sitt kabinett som kan vinkles uavhengig av hverandre, nettopp for å oppnå korrekt avstand til lytter og dermed ingen tidsmessig forsinkelser og faseproblemer. Det geniale er at de har en skala hvor man etter å ha målt lytteavstand og høyde går inn i en tabell og finner korrekt vinkling ifht skalaen.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jo saken løst. RuneW legger T6 på brukten og handler inn et par Aleksandria
    Så kan han kose seg med tabellen

Side 543 av 587 FørsteFørste ... 43 403 413 423 433 443 453 463 473 483 493 503 513 523 533 539 540 541 542 543 544 545 546 547 553 563 573 583 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •