RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 542

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 542 av 587 FørsteFørste ... 42 402 412 422 432 442 452 462 472 482 492 502 512 522 532 538 539 540 541 542 543 544 545 546 552 562 572 582 ... SisteSiste
Viser resultater 10,821 til 10,840 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plagsom liten sweetspot

For å pense tråden litt over på noe mer AV-relatert.

Her om dagen hadde jeg besøk av et par svogere og vi "havnet" nede i kinoen etterhvert. Der satte jeg på litt musikk og lot en av den senke sitt legeme ned i sweet spot mens jeg stod ved siden av. Da jeg starter avspillingen tenkte jeg "her må det være noe galt fatt" for vokalisten var jo klistret til venstre høyttaler!

Det viser seg at sweet spot er et irriterende lite område og selv om jeg sitter mutters alene, føler jeg at jeg må "sikte" med hodet for å plassere vokal i midten. Er det noen med erfaring som vet om det er noen grep som kan tas som kan avhjelpe? Jeg har jo overhodet ikke gjort noen seriøse forsøk på å plassere/vinkle frontene enda, men tenkte kanskje noen hadde noen tips. Sånn mens vi venter på at kinoen skal bli ferdig....

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Via receiver eller 2-kanals-forsterker? Noen mulighet for at receiver, dersom det benyttes, har satt opp frontene med ulik høyttaleravstand?

Har opplevd det samme før en gang og det var jeg jeg som hadde slurvet med å korrigere høyttaleravstanden på frontene.

Ellers må det vel nesten være kraftig refleksjon som kan forårsake noe slikt? Skal vel nesten mye til for at det grunnleggende i stereo-bildet blir forskøvet. Nesten uansett hvor håpløst plassert HT burde signalet de gjengir møtes på midten når avspilt samtidig.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Ellers må det vel nesten være kraftig refleksjon som kan forårsake noe slikt? Skal vel nesten mye til for at det grunnleggende i stereo-bildet blir forskøvet. Nesten uansett hvor håpløst plassert HT burde signalet de gjengir møtes på midten når avspilt samtidig.
    Sitter jeg (akkurat) i midten er det jo greit, men synes vokalen "stikker av til siden" veldig fort når man forskyver hodet litt til siden.

Jeg skal se over avstandene til receiver en gang til, men tror de var korrekte. Skal også prøve med Pure Direct (eller hva det heter) og se om det er noe lydbehandling som ikke gjør det det skal.

Har i og for seg dempet førsterefleksjon både i tak og på sidevegger, så jeg håper ikke det er der det skorter....

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Sitter jeg (akkurat) i midten er det jo greit, men synes vokalen "stikker av til siden" veldig fort når man forskyver hodet litt til siden.

Jeg skal se over avstandene til receiver en gang til, men tror de var korrekte. Skal også prøve med Pure Direct (eller hva det heter) og se om det er noe lydbehandling som ikke gjør det det skal.

Har i og for seg dempet førsterefleksjon både i tak og på sidevegger, så jeg håper ikke det er der det skorter....
    Hva slags høyttalere snakker vi om her?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Hva slags høyttalere snakker vi om her?
    Det er det som er så rart - vi snakker jo tross alt high end (PSB Image T6)

Hmmm... han som solgte dem til meg "fikk dem ikke til". Jeg antok det var rommet... Håper ikke det er noe galt med dem. Det høres ikke ut som det er noe alvorlig galt i alle fall.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe motfase som spiller deg et puss?

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmmm... han som solgte dem til meg "fikk dem ikke til". Jeg antok det var rommet... Håper ikke det er noe galt med dem. Det høres ikke ut som det er noe alvorlig galt i alle fall.
    Finner du noe nyttig her tro?

PSB Image T6 loudspeaker | Stereophile.com

PSB Image T6 Speaker System | Home Theater
    "Most speakers image well in my setup, and the PSBs were no exception. They precisely positioned centered vocals and instruments, so that most listeners would swear the center speaker was on—when it was not. Depth, if present in the recording, was also convincing."

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Ikke noe motfase som spiller deg et puss?
    Da blir jeg overrasket. Er frontene i motfase er vokalen "overalt".

Men med det surrehuet mitt, så kan man vel ikke utelukke noen ting...

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jasså... Jukser vi med Qsound eller ? :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd "kontorhøyttalerne" eller de du har i stua oppe for å sjekke ut om det er rommet?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tviler det er rommet, PSB er det letteste jeg har hatt i hus noen gang når det gjelder plassering.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du forsøkt med forskjellig vinkling/toe-in? Jeg opplevde ganske store forskjeller i lydbildet ved å vinkle de litt ut fra sweet-spot.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å ha lest gjennom hele tråden din.
    Hvilken avstander har du til Ht og lytteposisjon? Merker dette til en viss grad her hos meg også, og har egentlig kommet frem til at avstand Ht lytteposisjon er litt kort.
    Eller rommet i seg selv er litt for smalt, så jeg får ikke stor nok avstand mellom ht og mellom ht/sweetspot.
    Men kansje det er noe annet hos deg?

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er nok ganske vanlig. 10cm til hver side, så faller stort sett lydbildet sammen, i mer eller mindre grad. Det er sånn i alle anlegg jeg har hatt, og alle har vært over gjennomsnittet og bra kalibrert i et bra rom.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å henge meg på tols1's forslag:
    Hva vinkling angår, så bør du i alle fall først prøve en posisjon hvor høyttalerne peker rett frem.
    Deretter kan du gradvis vinkle de mot lytteposisjon, men ikke så mye at du får dem "rett i trynet"!
    Vanligvis får man et greit resultat når spissen av vinkelen havner et stykke bak der du sitter.
    "Fenomenet" er i ganske stor grad avhengig av høyttalertype / egenskaper / plassering
    Elektrostater som et eksempel, (og som jeg selv bruker), er håpløst gjerrige mtp sweetspot, uansett.
    Det samme vil til en viss grad også gjelde for konvensjonelle høyttalere, selv om disse nok er mer tilgivende.
    Du kan uansett ikke forvente å oppleve solisten stå spikret i midten når du sitter utenfor sweetspot, samme hva slags høyttaler du spiller på.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men Scrooge, sweetspot skal være bredere enn "2cm" vel?

På Dali Suite har jeg et ganske bredt sweetspot, men jeg brukte jo samme fremgangsmåte som du beskriver. Først rett frem, så litt innover til jeg fant en fin balanse.

Hadde det vært snakk om B&W med Nautilus pipe, så hadde jeg skjønt mere. De opplever jeg som rimelig retningsbestemte.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, "2cm" er vel litt snaut ja!
    Selv om jeg nok er litt ute på tynn is når jeg snakker om høyttaleres spredningsmønster, så er jo dette noe som varierer en god del!
    Dali Suite har nok en grei løsning på dette, i motsetning til (mine) Martin Logan, nevnt som et annet eksempel.
    Der er det sannelig ikke så mye om å gjøre at de "2cm" faktisk gjelder!
    I alle fall om man er særlig kravstor mtp stagesound / plassering av solist og instrumenter i lydbildet.
    Har sagt det før, og sier det igjen: Musikk kan kun nytes fullt ut i sweetspot, og bare der!:lol:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Har du forsøkt med forskjellig vinkling/toe-in? Jeg opplevde ganske store forskjeller i lydbildet ved å vinkle de litt ut fra sweet-spot.
    Som jeg skrev så har jeg dessverre gjort lite av denslags fininnstillinger/forsøk enda.

Sitat Opprinnelig postet av Mr.logan
    Hvilken avstander har du til Ht og lytteposisjon? Merker dette til en viss grad her hos meg også, og har egentlig kommet frem til at avstand Ht lytteposisjon er litt kort.
    Eller rommet i seg selv er litt for smalt, så jeg får ikke stor nok avstand mellom ht og mellom ht/sweetspot.
    Men kansje det er noe annet hos deg?
    Uten å ha gått over avstandene med mikrometer, så er det vel ca 3.8 meter til hver front og ca 3.4 m mellom dem.

Sitat Opprinnelig postet av RiZLa_7
    Dette er nok ganske vanlig. 10cm til hver side, så faller stort sett lydbildet sammen, i mer eller mindre grad. Det er sånn i alle anlegg jeg har hatt, og alle har vært over gjennomsnittet og bra kalibrert i et bra rom.
    Ja, det lurer på om jeg skal slå meg til ro med at det er slik det er. Jeg er fortsatt litt i stuss om det er et sykdomstegn eller sunnhetstegn at det er en så klart definert sweet spot...

Jeg tror ikke jeg hadde vært helt komfortabel med at det hadde hørtes likt ut 50 cm til siden heller...

Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Haha, "2cm" er vel litt snaut ja!
    Selv om jeg nok er litt ute på tynn is når jeg snakker om høyttaleres spredningsmønster, så er jo dette noe som varierer en god del!
    Dali Suite har nok en grei løsning på dette, i motsetning til (mine) Martin Logan, nevnt som et annet eksempel.
    Der er det sannelig ikke så mye om å gjøre at de "2cm" faktisk gjelder!
    I alle fall om man er særlig kravstor mtp stagesound / plassering av solist og instrumenter i lydbildet.
    Har sagt det før, og sier det igjen: Musikk kan kun nytes fullt ut i sweetspot, og bare der!:lol:
    Amen!

-------

Jeg gikk gjennom receiverens innstillinger nok en gang og tror du ikke den hadde satt den ene fronten 10cm lenger vekk enn den andre da? Jeg rettet på dette og da syntes jeg vokal ble enda bedre definert i midten. Jeg vinklet litt grovt fram og tilbake og syntes faktisk sweet spot virker større når jeg vinklet innover...

Og, ja, høyttalerene er i fase Jeg brukte batteri-testen for å være 110% sikker:

[YOUTUBE]bvtt7oH1Too[/YOUTUBE]

Vokal hadde heller aldri vært sentrert på den måten den er om de ikke hadde vært i fase.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting som jeg er litt usikker på om bøller til for meg er en avstiver som treffer rett på det nederste bass-elementet:
    -dsc02057-jpg

Hadde det vært mellomtone/diskant så hadde jeg vært bekymret, men dette elementet er vel et lavt delt basselement og det skal vel ikke bety all verden om denne avstiveren er her?

Det er ikke store jobben å flytte den hvis plasseringen er bekymringsverdig. Den havnet der fordi jeg opprinnelig hadde tenkt å ha store stativhøyttalere (type EconoWave/Midgaard Centaurion). Et alternativ er muligens å sette høyttalerene på en liten pidestall for å heve den over avstiveren...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det kan godt hende at sw.s virker større / bredere med mer vinkling innover. Men hvordan går det da med lydbildet ellers?
    Antakelig klapper det sammen som et korthus, og mister høyde og definisjon mtp plassering?
    Som alltid - man må som regel kompromisse, også her. ;-)

Høyttalerne er nok helt sikkert i fase ja, ellers hadde du neppe opplevd sw.s. som sådan.
    PS: Har du anledning, og materialet tilgjengelig, så prøv å spille diverse spor på "Amused to Death" med Roger Waters.
    Om høyttalerplassering / vinkling etc stemmer, så vil du garantert få deg en overraskelse! :-D

Side 542 av 587 FørsteFørste ... 42 402 412 422 432 442 452 462 472 482 492 502 512 522 532 538 539 540 541 542 543 544 545 546 552 562 572 582 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •