RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 540

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 540 av 587 FørsteFørste ... 40 400 410 420 430 440 450 460 470 480 490 500 510 520 530 536 537 538 539 540 541 542 543 544 550 560 570 580 ... SisteSiste
Viser resultater 10,781 til 10,800 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad

Da må vi jo se de tre siste HTFs filmer på nytt!
    Hehe - i alle fall noen av dem...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Lydisolason til resten av huset:

Som ventet forplanter de aller dypeste frekvensene seg i strukturen i huset. Dette er omtrent håpløst å unngå. Alt unntatt dette er så godt om umulig å høre.
    Det høres jo bra ut, men hvor mye merker du til de laveste frekvensene?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det høres jo bra ut, men hvor mye merker du til de laveste frekvensene?
    Lydisolasjonen er jo grovt sett omvendt proporsjonal med frekvensen, så da sier det seg selv at de aller laveste frekvensene høres/føles...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydisolasjonen er jo grovt sett omvendt proporsjonal med frekvensen, så da sier det seg selv at de aller laveste frekvensene høres/føles...
    Det skjønner jeg, men jeg tenkte sånn helt subjektivt hvor mye det føles i resten av huset. Vil det f.eks være problem at kona har besøk i stuen samtidig med at du ser film (med bra volum)?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det skjønner jeg, men jeg tenkte sånn helt subjektivt hvor mye det føles i resten av huset. Vil det f.eks være problem at kona har besøk i stuen samtidig med at du ser film (med bra volum)?
    Vanskelig å si. Kommer an på hva du mener med "bra volum".

Det går helt sikker 100% bra at jeg kan nyte en film mens hun har besøk. Det går antageligvis ikke bra om begge har besøk (og skal imponere noen med noen fete nyregrus-knusende demo-scener).

I går kveld satt jeg og så litt på Inception med et "bra volum". Ville nok bare ha spilt særlig høyere om jeg skulle imponere noen. FruW hadde lagt seg. Mulig hun allerede hadde sovnet, men hun hadde i alle fall ikke hørt noe.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke helt ferdig med snikkeriene...

I kveld har jeg holdt på å bore på meg dobbeltsidig senebetennelse med dette hemmelig prosjektet:

-p1050723-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er e høl er e håp!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I kveld har jeg holdt på å bore på meg dobbeltsidig senebetennelse med dette hemmelig prosjektet:

-p1050723-jpg
    Du kommer til å kjøpe deg blakk på spots / trafoer, om alle hull skal fylles!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Du kommer til å kjøpe deg blakk på spots / trafoer, om alle hull skal fylles!
    Hohoho, ja da hadde det blitt lys i stua!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ergo, er det neppe lys det er snakk om. Så hva da?
    Ut med språket, unge mann!

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva i all verden skal du med alle disse ca 122 hullene? Nå vil vi vite det!
    (Må ellers si at jeg liker det jeg ser. Kunne ha blitt deler til en vinge i et større modellfly, for eks...)

Edit: Maskeringer til lerret? Innramming til akustikkplater?
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter noen prøverunder med "lerret" (dvs. ruller med papir tapet på lerretsramma, komplett m/hull til senter...), viste det seg fort at vinuet til venstre under her er en sann plage:

Når det er mørkt ute (eller mørkeleggingsgardinene er nede), fungerer vinduer i så skrå vinkel nesten som speil, en artig effekt som kalles Fresnel-effekten:

[YOUTUBE]F-2cUWUe0fY[/YOUTUBE]

Dette er selvsagt totalt uakseptablet, men vinduet må være der. Dette er en del av dealen. Som jeg har gnålet om så lenge dette prosjektet har pågått: Dette er IKKE en kompromissløs kino, men MÅTTE fungere som et "levelig rom" i tillegg.

For en stund siden fablet jeg om noen avanserte, motorstyrte rammer som skulle kunne skyves automatisk på plass foran vinduet. Jeg kjøpte til og med noen svinedyre "skuffe-skinner" for å realisere dette. Men det ble litt ambisiøst og jeg hadde sikkert holdt på i mange måneder med dette. Dette prosjektet ble derfor skrinlagt. Men rammene står fortsatt i "garasjen" sin, som man kan se på bildet på toppen her...

Men ett eller annet må foran det /(&€%/(&€&% vinduet.

Så jeg bestemte meg for å lage en V2 av disse rammene. Noen rammer etter KiSS-prinsippet. Det betyr 100% manuell flytting. Og generelt lite dilldall. De forreige rammene jeg lagte, brukte jeg mye tid på å få 100% rette (dette betød limtrekonstruksjon i rett jig og kraftige materialer). De ble møkk tunge rett og slett.

Et poeng med V2 var at de skulle være lette (de skal kunne gli lett på filtknotter, uten for mye slit(asje)). De skal, tross alt, kun inneholde lydabsorberende materiale. Derfor valgte jeg å perforere materialene så inni hampen som vist for noen poster siden. Hadde jeg visst hvor tidkrevende dette skulle vise seg å være, hadde jeg nok muligens brukt nikkesaga og laget noen store firkantede hull isteden. Hullsaga ble relativt varm (og sløv?) etter godt over 100 hull... Jeg gikk over fra håndholdt til søylebormaskin etter ca 15 hull og takk for det. Selv om selv den slet etterhvert...

Slik blir rammene til slutt (sånn ca):

-vindusplate01-png

Nesten bare luft...

Et problem er at "garasjen" til rammen bare er 76 cm dyp, mens vinduet den skal dekke er 120 cm bredt. Etter en rask konsultasjon med østrogen-mafiaen, gikk det med all tydelighet fram at det var totalt uaktuelt å lage en ramme på 120 cm som ville bli stående å stikke litt fram selv om den var "retracted"...

Da ble det plan B (eller C om du vil) - å ha en tynn, leddet plate som kan vippes fram på følgende måte:

-vindusplate02-png
    (dobbelt lag med 40 mm akustikk-plater i orange)

Det er den nærmeste delen som er mest kritisk for førsterefleksjonsdemping. Den siste, tynne plata er for å dekke til vinduet. Sånn sett er dette en akseptabel løsning, rent funksjonsmessig.

Jeg har ikke helt funnet noen gode løsninger på hvordan "tynnplaten" skal realiseres/festes enda, men vi kommer vel på noe :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det gikk muligens fram av den forrige posten, men den andre oppgaven til rammene er å dempe førsterefleksjonspunktene.

Etter den (riktignok minimale) testingen jeg har gjort i stereo er inntrykket mitt at lydbildet er veldig stort (tilgi meg, jeg er ingen skribent med et imponerende vokabular), men jeg savner litt fokus. Det er ikke usannsynlig at demping av siderefleksjonene vil "snerpe inn" lydbildet noe. Eneste måten å finne ut dette på er å prøve...

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se det ja! De rammene bør bli lette, det er jo nesten ikke tre igjen! Bør jo funke bra det, men synd at du ikke kan bygge dem i full vindusbredde.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva med å fortsette på skyveprinsippet?

Kanskje lage en plate inn i den opprinnelige kassen. Forsøkt illustrert under. Kunne sågar vært laget av samme plater som du har brukt på veggene av estetiske hensyn.. ;-)

-skyveprinsippet-png

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo bruke magneter både på vinduskarm og i rammen.

Alternativt noe som dette. (sett ovenfra)
    Den tynne platen hengsles i ytterkant. En lang fjær eller strikk festes litt inne på den tykke delen.
    Fjæren holder plata både på plass i åpen og lukket stilling.
    -vindus_skjerm-jpg
    Blå viser i uttrukket stilling mens Grågrønn viser i lukket stilling fjæra er vist stiplet.

Det bør være en "slakk" fjær.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for forslag, RadHaz!

Jeg har vært innom tanken (plan A lignet veldig på dette, men med to like tykke rammer). Problemet er at det er litt avansert å få en slik plate-i-plate-løsning til å fungere. Da må den gå i noen slags spor, aller helst noen skuffeskinner... og vips, så begynner vi å fjerne oss litt fra KiSS-prinsippet igjen...

Jeg er en person som desperat trenger å øve på KiSS...

Men til V2 av kinoen har jeg tenkt å få til noen morsomme greier som ligner litt på det du har skissert!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    -vindus_skjerm-jpg
    En fjær eller en strikk på denne måten er det beste jeg har kommet opp med til nå også. Bør muligens komplementeres med en liten magnet i bunn for å få med den også...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Scrooge: Nå må du snart på polet

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    @Scrooge: Nå må du snart på polet
    Haha xD Venta lenge på den ja!
    Min tråd

Side 540 av 587 FørsteFørste ... 40 400 410 420 430 440 450 460 470 480 490 500 510 520 530 536 537 538 539 540 541 542 543 544 550 560 570 580 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •