RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 539

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 539 av 587 FørsteFørste ... 39 399 409 419 429 439 449 459 469 479 489 499 509 519 529 535 536 537 538 539 540 541 542 543 549 559 569 579 ... SisteSiste
Viser resultater 10,761 til 10,780 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    I dag så hadde du vel strengt talt ikke trengt HDMI kabel i det hele tatt :?
    Signalene kan jo overføres trådløst.
    Jada, men det er nok både billigere og mer stabilt å bruke kabel. Dessuten er lufta full nok av signaler i utgangspunktet. Vet ikke hvilke frekvenser en slik trådløs sak bruker, men om det er i nærheten av de samme frekvensene som annet ustyr (wifi, bt, x-comfort etc.) så blir det dårligere signalkvalitet på alt.

Skal du dekke denne med Molton (samme farge som taket) eller høyttalerstoff?
    Nei hadde egentlig ikke tenkt det. Får se hvor stygt det blir... :razz:

Vil denne dempingen redusere luftsirkulasjonen rundt PJ? Dette avhenger selvsagt av plasseringen på utluft.
    Utlufta er ikke noe problem, for den er i framkan av projektoren. Da er det nok mer usikkert med luftinntaket for dette er i bakkant og dette kommer med dagens plassering mye nærmere enn de 30 cm som er anbefalt av Sony...

Jeg håper PJen har en overvåkning av temperaturen, slik at jeg kan følge litt med og evt gjøre justeringer av plassering (det er alltids muligheter for å flytte den 5-10 cm lenger fram/ned) om det skulle bli krise.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

PJ montert!

I ettermiddag/kveld fikk jeg frie tøyler av FruW til å gjøre hva jeg ville nede i kinoen (jeg tror hun ser lyset i tunnellen og gjerne ser at jeg blir helt ferdig) og dermed fikk jeg tatt noen viktige skritt videre.

Første post var å gjøre ferdig "projektor-alkoven" med disse bølgeskum-platene. Før disse ble satt på plass, måtte jeg imidlertid spraylakke kontakten. Ellers ville den skilt seg rimelig godt ut med sin hvitfarge...:
    -dsc02041-jpg

Så var det bare å måle og kappe og måle en gang til for å få det rett. Det er ikke for ingenting at feilkapp er mitt mellomnavn:
    -dsc02051-jpg

Men til slutt kom det meste på plass:
    -dsc02043-jpg
    (merk den mørke kontakten oppe i venstre hjørne)

Det sier litt om hvor oppslukt jeg har vært at denne har fått stå urørt helt til i kveld:
    -dsc02044-jpg

Men opp med esken og opp med projektoren:
    -dsc02045-jpg
    (på dette tidspunktet var den ganske "fersk" - ikke engang helt ute av plasten...)

Jeg har vært heldig med beregningen av PJ, avstander og vertikal offset. Jeg beregnet tidligere at jeg måtte ha senter PJ ca 20 cm (var det ikke det da) ned fra taket for å "nå ned til lerretstoppen). Etter å ha vatret opp PJ og zoomet maks på lerretet, hadde jeg kanskje 5 cm å gå på...

Men det var en del knot med dette Chief-festet, altså. Bl.a. var ingen av skruene som fulgte med som passet i hullene i PJen (de var litt for lange). Litt unødvendig, men med litt modifisering gikk det da etterhvert.

Her et testbilde på et gult laken som henger på tvers av lerrets-retningen:
    -dsc02049-jpg
    (jeg prøvde med et av stretch-laknene til FruW, men med et lerret på 250 burde jeg vel ha forstått at det ikke kom til å gå bra - nok om den historien...)

Ellers vil skarpe øyne se at HDMI-kabelen som er trukket til PJ er fungerende. Om den fortsatt er det når man skal se 3D aner jeg ikke...

Men nå gnurer det seg til her!

Senter kommer i morgen og da setter jeg den på litt oppvarming en dag.

I grove trekk har jeg da igjen:

1. Lage hylle til senter
    2. Henge opp surrounds
    3. Måle hvor bildet fra PJ kommer
    4. Ta ned lerretsramme
    5. Male den svart
    6. Trekke lerret
    7. Lage maskeringsramme rundt lerret

+ småpirk jeg ikke er helt i mål med...

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så veldig bra ut og dekke "projektor-alkoven" med dette dempematerialet. Det vil helt sikkert dempe litt av støyen fra projektorens underside opp mot dempeskummet. Den løsningen tror jeg sannelig jeg skal kopiere. Jeg får nemlig også et lite innbyggingsrom for min projektor.
    Og gratulerer med masse utstyr forresten! Blir vel samme proj på meg også, VW95 er litt for dyr for meg (hvis det ikke snart dukker opp noe på brukten, da...)
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inte många jag vet om som tar sin första rumkorreksjon på ett stretchlakan

Gratulerar, ett steg närmare nirvana!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fredagsvitsen

-password-jpg

En god helg til dere alle! Denne helgen skal i alle fall JEG kose meg!
    (uansett lengde på passord...)

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut 8-)

Vil tro at du skal kose deg i helgen!
    Tror jeg snart må ta en tur og kikke litt.

For kort passord

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg snart må ta en tur og kikke litt.
    Det er det selvsagt fritt frem for :grin:

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble jo fett, Rune! Gleder meg over fremgangen i det siste. Nyt helgen!

Newcomer Thomse sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    -password-jpg

En god helg til dere alle! Denne helgen skal i alle fall JEG kose meg!
    (uansett lengde på passord...)
    Hehe... Denne var bra...!:-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Senter ankommet

Denne pakken kom i dag:
    -dsc02054-jpg

Ikke så veldig spennende. Jeg visste jo at det var dette som var inni...:
    -dsc02055-jpg

Denne senteren må gå under kategorien "søt"...

Ellers pådro jeg meg en skikkelig skink i nakken i dag og er satt ut av kino-bygge-spill for et par-tre dager. Nei, kinken, kom definitivt ikke av at jeg bar denne senteren fra bilen og inn...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Krya på dig!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God bedring RuneW. Kink i nakken er ikke no godt :P Du får la fruW bli din erstatter til du er frisk igjen. God helg!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb Puppe Healing

PUPPENS KRAFT: Puppehealing skal hjelpe mot muskelspenninger. Varme pupper legges på området der pasient har smerter.

Side3 tester puppehealing - Side3

Skulle vel fikse nakken raskt :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    PUPPENS KRAFT: Puppehealing skal hjelpe mot muskelspenninger. Varme pupper legges på området der pasient har smerter.

Hehe om kinken kom ifra å løfte den centern eller ikke blir nok et mysterium :-D Men gleder meg til rc 64ll centern min kommer ja! Da skal jeg vise samboern kink å be om healing!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon

Kan kink helbrede kink?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo fort være senteren.
    Du forbredet deg på en tung pakke, og så var den veldig lett
    Alternativt kan det jo ha noe med at hodet har stått vridd oppover (uvant stilling om dagen) når du monterte PJ.
    Uansett håper jeg du har kommet deg slik at du får jobbet videre :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - kan være uvante nakkebevegelser, ja... Men jeg har alltid et partre runder med dette i året så det er vel noe latent som ligger og murrer og bare må slå ut i full blomst med jevne mellomrom...

---

Ellers fikk jeg opp de 4 bakhøyttalerene i helgen (de er jo ganske lette av seg). Det første jeg la merke til er at jeg har plassert høyttalerterminalene for høyt. Det var beregningen at de skulle komme noe over høyttalerene, for jeg var usikker på om ledningene kom til å få plass om jeg plasserte dem rett bak høyttalerene. Men i ettertid ser jeg at dette ikke er noe problem og at det hadde sett mye penere ut med disse bak. Jeg skal prøve lage noen "dekkplater" som skjuler terminalene (skal veldig lite til ettersom de er flush med veggen), men dette kommer som en runde 2-ting, når jeg har fått ting til å spille.

Ellers var jeg litt fortvilet over bassresponsen i rommet en periode. Riktignok har jeg hele tiden visst at jeg måtte "ta det jeg fikk" når det gjelder dette. Jeg har nesten ikke frihet i det hele tatt når det gjelder plassering av sub'er (eller fronter). Men jeg fikk aldri noe skikkelig trøkk i sub'ene fra sweet spot. Det vil jo alltid være mindre bass der enn rett ved sub'ene, men det var liksom ikke måte på hvor stor forskjell det var. Det var nesten ikke overlevbart rett ved sub'ene, men i sweet spot var det mildt sagt "moderat" med dypbass.

Etter å ha prøvd "alt" og kalibrert, begynte jeg å fikle med volumknappene til sub-amp'en og til min store forskrekkelse (og lettelse) ble det mer bass når jeg skrudde den ene ned. AAARGHHHH!!! Motfase!!!!!!!!!

Så jeg hadde gjort den enkleste og mest grunnleggende tabben som går an å få til innen oppsett... Men det skal sies, at jeg må ha gjort en tabbe et sted på sub-kabelen, for på høyttaler-terminalene på sub'ampen var alt korrekt koblet. Jeg må gå disse sub-kablene etter i sømmene ved en annen anledning, for dette var ikke helt bra...

Så nå er det bass. Det gjenstår selvsagt masse prøving og feiling med innstillingene. Mitt foreløbige inntrykk er at jeg, med samme innstillinger, drukner i dypbass på musikk og savner det på film. Jeg har ikke satt meg nok inn i mulighetene på 3009'en, men håper og tror det er en intelligent måte å få denne til å automatisk kunne justere disse tingene mellom 2.0-innhold og 5.1/7.1-innhold.

---

Ellers har jeg testet de lydisolerende egenskapene til rommet og dommen er denne:

Lydisolason til resten av huset:

Som ventet forplanter de aller dypeste frekvensene seg i strukturen i huset. Dette er omtrent håpløst å unngå. Alt unntatt dette er så godt om umulig å høre.

Lydisolasjon til nærmeste nabo hvis hus er 12 meter fra kinoveggen (men jeg lyttet ca en meter fra veggen):

Positivt overrasket. Riktignok kunne jeg spilt enda høyere/dypere ved testen (jeg brukte Hotel california live og ikke noen film, men jeg sparte ikke på volumet, for å si det slik), men når man stod ved nabosiden, var det slik at man måtte lytte litt for å merke seg bass-slagene (og da ver det stille rundt meg). Dette kommer ikke til å bli noen plage for naboen!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres veldig bra ut Rune!
    Rart at vi ikke har merket dette med kablene på HTF? Eller har vi brukt noen andre. Kanskje dette er litt av grunnen til at noe bass uteble et år, at det rett og slett var E1 og E2 som tok mye av bassen?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres veldig bra ut Rune!
    Rart at vi ikke har merket dette med kablene på HTF? Eller har vi brukt noen andre. Kanskje dette er litt av grunnen til at noe bass uteble et år, at det rett og slett var E1 og E2 som tok mye av bassen?
    Jeg (om)skjøtet den ene kabelen hjemme for et par-tre dager siden, siden "noen" hadde kuttet kabelen ca 20 cm fra speakon-pluggen. Sikkert en rask måte å koble fra anlegget på...

Så:

Forklaring 1: Jeg har skjøtet/loddet feil nå sist.

Forklaring 2: Vi har kjørt motfase på HTF, men ikke merket det pga det utrolig rotete lydbildet vi har hatt og de merkelige plasseringene vi har brukt

Forklaring 3: Kabelen var av type uten farge, men med riller. Jeg har alltid brukt "+ på riller"-prinsippet, men det er mulig dette har blitt gjort annerledes.

Jeg skal i alle fall ta et 9V batteri og kjøre hvilken-vei-beveger-elementet-seg-testen når dette kobles til, for å få en endelig klarhet i dette en gang for alle...

Men jeg drøyer til jeg klarer å krype langs gulvene igjen ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg (om)skjøtet den ene kabelen hjemme for et par-tre dager siden, siden "noen" hadde kuttet kabelen ca 20 cm fra speakon-pluggen. Sikkert en rask måte å koble fra anlegget på...

Da må vi jo se de tre siste HTFs filmer på nytt!

Side 539 av 587 FørsteFørste ... 39 399 409 419 429 439 449 459 469 479 489 499 509 519 529 535 536 537 538 539 540 541 542 543 549 559 569 579 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •