RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 536

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 536 av 587 FørsteFørste ... 36 396 406 416 426 436 446 456 466 476 486 496 506 516 526 532 533 534 535 536 537 538 539 540 546 556 566 576 586 ... SisteSiste
Viser resultater 10,701 til 10,720 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

3D BD-spiller

Jeg har tenkt å kjøre med en eller annen mediaboks/HTPC med streaming fra en NAS, men jeg trenger også en backup i tilfelle ett eller annet ledd i kjeden svikter - og det er det store muligheter for når ting blir avansert nok. Jeg må også ha ett eller annet å teste/starte med for evt mediasenter er på plass. Derfor er jeg på jakt etter en billig BD-spiller som støtter 3D.

Ser de har denne på pixmania.no:

Philips BLU-RAY SPILLER 3D BDP2980/12 kjøp billig sammenligne pris tilbud

Blir ca 878 m/frakt. Er den dugænes? Noen bedre/billigere?

Billigste på Elkjøp er denne:

LG 3D Blu-ray-spiller BP420N - Elkjøp

Blir en hundrings mer, men det er jo litt greiere å handle i butikk + at den ser vesentlig penere ut...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fredag

Vi kan ta en fredagsvits mens vi venter (på BD -anbefalinger...)

Piraten og tønna

En ny pirat-matros er på sin jomfrutur med et beryktet pirat-skip og
    kapteinen tar matrosen til side for å snakke litt om hvordan ting fungerer
    på skipet og slikt.

Til slutt sier kapteinen: "Er det noe du lurer på?"

"Eh... ja, kanskje en liten ting, kaptein...", sier matrosen.

"Spytt ut, gutt!"

"Jo, altså, jeg ser jo at det ikke er noen kvinner ombord, så jeg lurte
    på hva man gjør når man blir, eh... altså...", sier matrosen litt beskjemt.

"Ikke noe problem!", sier kapteinen, "Ser du den tønna der borte med hull i?"

"Ja, kaptein"

"Vel, hver gang du får suget, bruker du bare hullet i tønna. Dette kan du gjøre så
    ofte du vil. Alle dager unntatt tirsdager."

"Hvorfor ikke på tirsdager?"

"Da er det din dag i tønna!"

---

Ha en god og tønnefri helg!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, da var helgen atter en gang sikret

Når det gjelder BD-spillere, ville jeg gått for en som var DLNA-kompatibel.
    Med HTPC blir det kanskje unødvendig, men er uansett en kvalitet jeg verdsetter.
    Således er kanskje Samsung BD-E5500/XE ikke en dum idé, ligger vel innenfor prisklassen også ...

Expert 995,-
    Elkjøp 995/690,-

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, receiveren er DLNA-sertifisert. Blir det ikke bare smør på flesk å betale ekstra for en BD-spiller som også er det?

Ikke at det er så skrekkelig mye penger det er snakk om...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du tenker på å streame filmer til Onkyo'en så går ikke det. Det er kun audio streaming som fungerer. Det var det på 808 jeg hadde og ser ut til at det er det samme på den du har kjøpt når jeg ser gjennom spesifikasjonene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for info. DLNA er ikke så veldig viktig for meg siden det uansett blir en mediaspiller/HTPC på sikt, men det er jo kjekt å ha så lenge...

Det blir nok mest sannsynlig denne på meg:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig kan jeg tilføye at den støtter følgende formater (Elkjøps detaljliste var ikke så detaljert her):
    Bilde: DivX, MPEG-2, MPEG-4, WMV, MKV, DivX HD, AVCHD
    Lyd: WMA, AAC, MP3, LPCM

Robin fra Komplett skrev følgende om spilleren:

"Her får du mye Blu-ray for penger!, har hatt denne her en stund nå og syns den leverer godt bilde!
    Et minus er at når man skal se på filmer i smart-hub tjenesten, så henger det veldig når man skal bytte til en annen film
    Men alt i alt, en god blu-ray spiller, anbefales !"

Så det er jo noe å tenke på hvis man vil benytte "Smart-Hub" ...

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg har tenkt å kjøre med en eller annen mediaboks/HTPC med streaming fra en NAS, men jeg trenger også en backup i tilfelle ett eller annet ledd i kjeden svikter - og det er det store muligheter for når ting blir avansert nok. Jeg må også ha ett eller annet å teste/starte med for evt mediasenter er på plass. Derfor er jeg på jakt etter en billig BD-spiller som støtter 3D.

Ser de har denne på pixmania.no:

Philips BLU-RAY SPILLER 3D BDP2980/12 kjøp billig sammenligne pris tilbud

Blir ca 878 m/frakt. Er den dugænes? Noen bedre/billigere?

Billigste på Elkjøp er denne:

LG 3D Blu-ray-spiller BP420N - Elkjøp

Blir en hundrings mer, men det er jo litt greiere å handle i butikk + at den ser vesentlig penere ut...
    Du burde vurdert en spiller med test skift som eks Philips Bdb7700. Denne funker etter en software oppdatering
    Philips BDP7700 | Finn pris og omtaler - Kelkoo

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer BDP-140 - Blu-ray-spiller - Finn laveste pris, omtaler og informasjon

Kanske ett par hundralappar för mycket, men pyttpytt, får bli en film mindre denna månad? Den är 30% billigare i sverige av en märklig anledning.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spilleren jeg skal ha skal ha to funksjoner:

1. Fase1 - En midlertidig videokilde til jeg for mediaspiller/HTPC på plass
    2. Fase2 - en backup videokilde hvis det ande leamikket ikke funker

Så jeg trenger bare en helt basic BD-spiller. Trenger ikke noe fancy spiller med intern bildebehandling eller noe slikt. Det har sikkert PJ (eller receiver for den saks skyld...) bedre kretser for. Unntaket må være det med flytting av undertekster, for det er jo faktisk en reell feature.

Men dette kan jo selv min gamle Popcorn Hour A-110 også gjøre (med rippede filmer da), så jeg regner med at dette er kakestykke for moderne mediaspillere (som blir min endelige videokilde).

Om BD-spilleren koster 800 eller 1200 spiller forsåvidt liten rolle, men jeg er motstander av å betale for ting jeg aldri kommer (til å bruke likevel).

---

Unntaket er selvsagt hvis det er noe grunnleggende den spilleren jeg har valgt ikke klarer å videreformidle til receiveren (nye lydformater eller lignende). Da hadde det vært fint om noen hadde ropt varsku

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte sjølv min Panasonic Bluray for over 4000kr for snart 3 år sidan, når eg endeleg fekk HD tv. For HD kilde MÅ ein jo og ha då. Den har det blitt sett 3 BluRay filmar på...

Eg er sjølv ute etter ny BluRay spelar. Og har kika ein del på Samsung BD-E8900/8500/8300. Desse er relativt dyre, og eg veit ikkje om dei er noko for deg, men. Grunnen til at dei interesserer meg, er at såvidt eg forstår, fungerer dei som Tuner, mediaspelar, BluRay, og i tilleg harddisk i ein og same boks. Det eg ikkje veit endå (grunnen til at eg ikkje har bestil), er kor godt dei fungerer som mediaspelar. Det er det vanskeleg å finna svar på. I tillegg har du LG BDC590, som er utan harddisk, skal ha godt bilete, til ca. 1 500.

Ingen aning om dette er interessant for deg eller ikkje...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt kinobygging også...

Dagens oppgave var å finne på en festeanordning til lerretet i nedkant. Første post var å lage en provisorisk støtte for lerretet, slik at jeg kunne komme til i bakkant:

-dsc01392-jpg

Det var med hjertet i halsen jeg beveget meg rundt denne pinnen. Lerretsrammen er IKKE lett og jeg tør ikke tenke på hva som hadde skjedd om det hadde svingt inn ukontrollert...

I sin endelige form vil nok denne pinnen være en slags T for å avlaste lerretet sideveis på toppen og ha en pigg som sitter i et forboret hull i gulvet nede.

Jeg lage en slik støtte som dette på to sider i underkant, slik at lerretet er i lodd når det støtter litt hardt inn mot filtknotten:
    -dsc01389-jpg

Så var det "låseanordningen". Jeg valgte også her å gjøre det relativt enkelt. I tillegg er et krav at det ikke skal komme i veien for maskeringsrammen.

Her i åpen stilling:
    -dsc01393-jpg
    (hullet er plassert slik at plata vipper ned når man løsner på skruen)

Og her i låst stilling:
    -dsc01394-jpg

Jeg kommer nok til å bytte til en platebit med litt tykkere gods, for denne kommer til å gi seg litt for fort.

---

IR-transmitter blues

Jeg er i ferd med å bestille (les neste post for å se hva som hindrer meg) en slik fin Sony HW30 eller hva den heter. Denne sender brille-signaler via en Cat5-kabel. IR-transmitteren er vel best plassert rett over lerretet. Dette har jeg mulighet til hos meg, for jeg har ikke mindre en to ekstra k-rør trukket til PJ

Men når jeg skulle bruke disse k-rørene forsvant gliset... For hva gikk hvor? Og hvorfor? Jeg måtte lete i bildearkivet mitt tilbake til 2008 for å finne svaret - og irriterende nok var det FruW som til slutt knekte gåten.

Det første k-røret vi forsøkte fikk jeg trekkefjæra bare ca 50 inn i. For å prøve fra andre siden måtte vi vite hvilket av rørene i boksen som gikk til dette røret. Men her er det jo en del å ta av...:

-20080227-img_9484-jpg

Et triks da er å sette støvsugeren i røret og lytte etter hvilket rør i andre enden det piper/suger i. Men dette gikk heller ikke. INGEN av rørene i boksen viste tegn til luftbevegelse!

Men i... :-?

Jeg prøvede igjen fra PJ-siden, men måtte gi opp. Så prøvde min irriterende kone og klarte å lirke fjæra forbi på ett eller annet vis. Men da gikk den kanskje bare 4 meter. Siden det er minst 11 meter rør til fronten av rommet, var jo dette noe for kort... Etter å ha studert bilder, viste det seg at dette røret gikk til... høyre surround høyttaler-terminal! Selvsagt! Logisk...

Vel, det ER en logikk her og der er at i tilfelle det en gang kommer en over-hode-kanal, så skal jeg være klar!

For å gjøre en (unødvendig) lang historie kort - den andre boksen med k-rør var det vi var ute etter. Opprinnelig hadde jeg tenkt at dette røret skulle brukes til en trigger-ledning, men brille-signal er helt ok det og!

Her ser vi Cat5-kabelen ferdig trukket ned fra taket:
    -dsc01395-jpg

Dette er bokser som lager hull i undertaket og derfor ble de fylt igjen og tettet etter beste evne etter at kabelen var trukket.

Rull med 100m Cat5-kabel hører med i et hvert hjem:
    -dsc01399-jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

PJ-feste-blues

Ok, jeg har et lite PJ-feste-problem...

Jeg hadde i utgangspunktet tenk med takfeste-deler ala dette:

AVshop.no / CHIEF MFG Elite takplate sort
    CHIEF MFG Søyle Fast 7,6 cm - Sort
    AVshop.no / CHIEF MFG RPA Elite Universaloppheng - sort m/lås

Men nå ser jeg til min skrekk (men ikke akkurat til min overraskelse) at jeg har gjort en liten feilkalkulasjon... PJ-spikerslaget som jeg la så mye arbeid i tilbake i 2008 har fullstendig mistet sin funksjon fordi det er altfor langt fram i forhold til der PJ må/skal være.

På fotoet under har jeg skissert omtrent hvor takfestet må havne. Til venstre for den venstre røde streken (bjelken) er det ikke spikerslag i det hele tatt og det er heller ikke spikerslag mellom de røde strekene (den høyre røde streken illustrerer starten på PJ spikerslaget jeg lagde):

-dsc01398-jpg

Avstanden senter bjelke <-> kant spikerslag (grønn pil) er 12-13 cm og jeg ser ikke for meg at det er tilrådelig å forsøke å montere takplaten på den måten jeg har skissert. Ikke vet jeg målene på den, men det er vel ikke vesentlig mer enn 13 cm mellom hullene på den?

De spikerslagene jeg har å jobbe med er bjelken (gult felt til venstre under) og PJ spikerlaget (gult felt til høyre under):

-graphic1-png

Her et annet bilde som viser avstanden:
    -20080330-img_9621-jpg

Og enda et...:
    -20080330-img_9619-jpg

Som vi ser av retningen på treverket på bordet over spikerslaget, så gjør det ikke så mye om vi havner i nærheten av kanten (ikke endeved), men dette går vel ikke bra...:

-20080330-img_9616-jpg

----

Så hva gjør jeg da? Kanskje det er en så enkel løsning som en litt større takplate! Avstand mellom hullene på 18-20cm hadde vært perfekt og alle mine kvaler (ja PJ-feste-relaterte kvaler i alle fall) hadde forduftet. Finnes det takplater som er større og som passer til resten av opplegget?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan denne være løsningen på - alt?

Er innfestingen den samme?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Kan denne være løsningen på - alt?

Er innfestingen den samme?
    Kan du ikke bare ta en bit kryssfiner (15 eller 18mm) som er stor nok til å komme innpå spikerslaget, pusse den og male i samme farge som taket? Så skrur du takfestet i den?
    Evt trekke med molton.. Blir ganske diskret det også, projektoren vil jo dekke det meste.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av quiltmaster
    Kan du ikke bare ta en bit kryssfiner (15 eller 18mm) som er stor nok til å komme innpå spikerslaget, pusse den og male i samme farge som taket? Så skrur du takfestet i den?
    Evt trekke med molton.. Blir ganske diskret det også, projektoren vil jo dekke det meste.
    Alt blir dekket med svart bølgeskum til slutt så utseendet er ikke noe problem. Tenker med på at ting skal sitte - skikkelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir vel omtrent 158 mm fra senter til senter på den flate plata. Den andre blir omtrent 133 mm.

Vedlegg 94431

Hvis det bare går så vidt, og du ikke liker kryssfinér, er det bare å sette på noe "ekte plank", så går det vel bra

Edit:
    Fant datablad: CMA110-T, CMS115-T
    Var altså ikke så langt unna; hhv. 157,226 mm og 129,38 mm.

Her finner du også CAD-fila hvis du vil la en blikkenslager kikke på saken

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for fin info (datablader på de to takplatene) :-D

Dette kommer til å gå helt fint! Jeg må innrømme at jeg ble litt stresset her, fordi ting ikke gikk helt etter planen, men når jeg tenker litt etter, så var nok planen noe ala "jeg vet ikke helt hvor PJ havner, så jeg lager et spikerslag her i alle tilfelle".

Litt feil. Det var ikke akkurat slik. Jeg lage selvsagt spikerslag for å sikre at jeg ikke fikk kun en stripe (bjelken) med spikerslag. For å ha to (par) festepunkter måtte jeg lage et tilleggs-spikerslag på denne måten. Det eneste jeg dummet meg litt ut med var plasseringen av takboksene. Disse skulle nok ha vært plassert på baksiden av bjelken istedenfor på framsiden. Da hadde spikerslaget gått hele veien til bjelken og jeg hadde ikke behøvd å bli stresset av at takfestet (takplaten) var såpass mye mindre enn jeg hadde forestilt meg.

Jeg kommer til å gå for den flate plata og bore fire nye hull ala dette:
    -pj-png

Da får jeg 186 mm cc hull hull og det er godt nok i massevis. Jeg må nok ta ut litt til HDMI-ledningen også, men det er bare kos.

Ser at denne takplaten er lavere enn den jeg opprinnelig hadde tenkt på. Det er mulig jeg må gå opp et hakk på søylen...

Jeg føler i alle fall en slags kontroll nå, så nå kan jeg legge uten fare får å ligge våken og grunne

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten, det er noe ala dette jeg har planer om å kle inn "PJ-alkoven" med:

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men har du ikke 19mm hobbyplate hele veien da? Du er ikke avhengig av å ha dobbelt spikerslag under PJ ?

Hvor mye vier PJ da? 20kg? => 5kg per skrue... Det holder du jo fint med et gipsanker.

Du kan selvsagt bore inn et større hull i gipsen opp mot treverket, fylle dette med egnet lim, for så å presse inn en egnet rundstokk.
    Du vil da få trevirke hele veien til å skru i.

Det er jo også mulig å bore et hull eller 2 ekstra i plata. for å feste med flere mindre skruer.
    Edit: Ser du allerede har skissert dette.

Side 536 av 587 FørsteFørste ... 36 396 406 416 426 436 446 456 466 476 486 496 506 516 526 532 533 534 535 536 537 538 539 540 546 556 566 576 586 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •