RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 532

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 532 av 587 FørsteFørste ... 32 392 402 412 422 432 442 452 462 472 482 492 502 512 522 528 529 530 531 532 533 534 535 536 542 552 562 572 582 ... SisteSiste
Viser resultater 10,621 til 10,640 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Det har vært mye Image T på brukten siste halve året, men det spørs jo hva du ønsker å legge i det....
    Usikker. Jeg hadde en enslig en på hånden, men det ble ikke noe av. Kjøpe et par for å bruke en blir litt for storfint for meg - spesielt når jeg er litt usikker på hvor lenge jeg beholder denne løsningen.

---

Ellers gikk FruW bananas på fredag. Hun ville ha fortgang i prosjektet og satte igang både det ene og det andre. Sying og hengsling av lerretet ble satt igang. Så dermed ble de siste brikkene i dempepuslespillet lagt.

Her er det som må kunne betraktes som bassfeller i frontvegg/tak-hjørnet:
    -dsc01229-jpg

Svart tusj viste seg å være en kurant løsning for å bli kvitt de skinnende patentbåndene:
    -dsc01228-jpg

Ja, om man har tålmodighet da... Heldigvis har jeg avkom som gjerne gjør en slik jobb:
    -dsc01231-jpg

Selvsagt mot klekkelig betaling

Veteraner i denne tråden vet jo at ormeyngelet mitt er gode på å farge ting svart...

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Veteraner i denne tråden vet jo at ormeyngelet mitt er gode på å farge ting svart...
    Moahahaa! Husker jeg lo godt av den posten

Kjekt å se litt aktivitet på denne kanten igjen også

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Må for øvrig korrigere deg litt her, dette skjedde nesten et år før tråden ble startet ;-) Under byggingen av E4 & E58)
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...tml#post535806

Godt å se at det er aktivitet igjen :-)
    Har du tenkt mer på lerett-klemmen som vi pratet om på lørdag?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab

Må for øvrig korrigere deg litt her, dette skjedde nesten et år før tråden ble startet ;-) Under byggingen av E4 & E58)
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...tml#post535806
    Hmm... sannelig har du rett! Ble litt knute på tråden(e) her...

Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Godt å se at det er aktivitet igjen :-)
    Har du tenkt mer på lerett-klemmen som vi pratet om på lørdag?
    Nei, har stort sett sittet foran TVn med glassaktig blikk etter seansen på lørdag...

Det Pål snakker om er altså utfordringen med å "få tak i lerretet" for å stramme det rundt lerretsrammen. jeg har et alt for stort lerret i forhold til rammen og må klippe det til og på en eller annen måte få til en festeanordning.

Hadde i utgangspunktet tenkt å sy lommer å tre et rør inni for å få jevn belastning, men alternativet Pål snakket om lørdags kveld var (så vidt jeg skjønte) å rulle lerretet rundt (i alle fall 180 grader) et rør og så klemme ett eller annet rundt dette røret slik at lerretet "sitter".

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner med at du har sett denne før, men her er den igjen alikevel...
    Rolf Hult stiftet lommene, brukte 1cm alurør og hoppestrikk for å få det til. Blir antakelig noe liknende hos meg, men satser på O-ringer istedenfor strikk, hvis jeg får tak i rett størrelse.

http://avforum.no/forum/av-rom-konst...tml#post592566
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Jeg regner med at du har sett denne før, men her er den igjen alikevel...
    Rolf Hult stiftet lommene, brukte 1cm alurør og hoppestrikk for å få det til. Blir antakelig noe liknende hos meg, men satser på O-ringer istedenfor strikk, hvis jeg får tak i rett størrelse.

http://avforum.no/forum/av-rom-konst...tml#post592566
    Ja, rammen min er omtrent tro kopi av Rolf sin. Men er veldig skeptisk til at jeg skal klare å sy/stifte slike lommer uten at det blir skjevt eller at lerretet blir skittent/ødelagt på en eller annen måte.

Og hvorfor er ikke DU ferdig forresten? Jeg skulle jo bare kopiere det du gjorde

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser frontene står der, har du bestemt deg for senter?
    Sikkert sagt det før men hadde det vært mulig å kjøpe semi-ferdigbygget, så hadde jeg rimelig sikkert gått for noe Econowave-greier. Er veldig fascinert av controlled directivity-høyttalere. Jeg aldri har hørt en, men synes prinsippet virker ekstremt fornuftig

Hadde det gått an å få tak i meget velprøvd/anerkjent Econowave-konstruksjon (med alt som behøves for å få det til å spille) i en finish-løs kit-variant for rundt 15k NOK ferdig inn i landet, ja da hadde jeg vært interessert... :-D

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, rammen min er omtrent tro kopi av Rolf sin. Men er veldig skeptisk til at jeg skal klare å sy/stifte slike lommer uten at det blir skjevt eller at lerretet blir skittent/ødelagt på en eller annen måte.
    Ja, jeg forstår din skepsis. Når man først har brukt noen tusen på et stykke lerret vil man jo helst ikke tabbe seg ut. Rolf sitt lerret var jo vel også av en annen type (SMX720 akustisk lerretsduk) og var kanskje sikrere å stifte. Men om du alikevel velger stifter så vil det nok være lurt å stifte tett. Da vil du garantert sikre deg mot at duken revner, selv om den stremmes hardt. Det beste er nok symaskin, men jeg er ikke sikker på om dette lar seg gjennomføre på en sikker måte uten at lerretet skades. Jeg kommer til å teste stifter på en lerretsbit først, og er nokså sikker på at det vil gå bra.
    Jeg ville ha ryddet et stort nok gulv, og lagt ut minst to hvite laken slik at lerretet ikke tar skade. Så er det jo egentlig bare å måle seg frem til hvor lommene skal gå og hvor det må stiftes.

Og hvorfor er ikke DU ferdig forresten? Jeg skulle jo bare kopiere det du gjorde
    Vel, i likhet med deg har jeg hatt massevis av prosjekter gående samtidig med kinobyggingen. Jeg har tenkt det ut slik at hvis man blir ferdig med alt det andre (kjedelige) først, blir belønningen ekstra stor når man kan sette seg ned i kinoen i fred og ro og vite at det ikke er andre ting som må gjøres. I tillegg har jo kinobyggingen for meg vært et rent overskuddsprosjekt som det bare har vært tid til om vinteren. I år har jeg allerede nå blitt ferdig med utejobbingen, og funderer i øyeblikket på takløsningen bakerst i kinoen. Kan forøvrig nevne at kinoen SKAL være ferdig innen utgangen av februar neste år. Så hvis du kan vente (noen måneder til?) så kommer nok mitt lerret på plass også...8)
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan forøvrig nevne at kinoen SKAL være ferdig innen utgangen av februar neste år.
    Hehe - jeg vet bedre enn å sette slike datoer nå...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - jeg vet bedre enn å sette slike datoer nå...
    Nå har jeg ihvertfall noe å jobbe (hardt) mot...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lerret hengslet på plass

FruW har vært ekstremt hjelpsom/ivrig med kinoen i det siste. Det er veldig hyggelig og det er faktisk ganske forfriskende å kunne diskutere løsninger med et annet menneske "on site".

Men baksiden er at hun er en "handlingens kvinne", men jeg er en mer tenkende/saktegående person. Uansett - med henne i nærheten, blir det ikke snakk om å stoppe i 5 minutter for å ta bilder...

Dette er litt beklagelig, men jeg regner med dette er et forbigående fenomen, slik at jeg kan komme tilbake til mitt normale tempo etterhvert (ok, kanskje litt raskere da :-))

I går fikk vi da på plass lerretets-rammen i hengslene sine. Fordi jeg hadde glemt alt jeg hadde planlagt så fint fra forrige runde med lerrets-planlegging, ble det gjort på en litt unødvendig knotete måte, men med flere (store og små) som holdt lerretet mens jeg festet hengslene, gikk det egentlig relativt greit.

Her henger det:
    -dsc01234-jpg
    (Vi satte på stofframmene også for å gi et litt mer helhetlig inntrykk)

På sidene er det fortsatt et åpent spørsmål hva jeg finner på. Sannsynligvis vil jeg i første omgang bare fyller dem med 15 cm isolasjon og sette svart stoff foran. Avanserte flyttbare skyvedører blir nok til V2.0 av kinoen.

---

Litt detaljer rundt opphenget av lerretet slik det er/blir:
    -heng05-png

Lerretet er hengslet i overkant med avstandsklosser som vist over. Dette gir en ca-avstand på 20 mm på alle kanter. Jeg har bare brukt to hengsler, men har stor tro på at lerretet er såpass stivt/overdimensjonert at det det holder. Det er uansett ikke hold nok i rammeverket på midten til at en midtplassert hengsel vil gjøre særlig nytte for seg.

Pga 20mm sprekk rundt rammen, har jeg plass til noen klosser som kan huse hunn-snepperter og det er på denne måten jeg håper å feste maskeringen:

-heng04-png

Selve maskeringen har jeg planlagt skal bestå at to tynne platebiter festet på en list. Jeg ser jeg har skrevet "MDF-kloss", men dette er jo selvsagt bare tull, fordi denne må gå langs hele maskeringslengden. I denne listen må jeg nennsomt bore ut og plassere hann-snepperter. ETTER (jeg begynner å lære) rammen er bekreftet passende, vil jeg male den svart og lime på fløyel kjøpt på AVShop (for 150 år siden) til formålet.

Maskeringen er tenkt å gå ca 15 mm utenfor stofframmene. Hvor langt inn på lerretet de skal gå er vel egentlig litt avhengig av hvordan bildet fra PJ treffer.

Slik blir det seende ut satt sammen:
    -heng03-png

Bedre løsningsforslag tas imot med takk, men jeg tror jeg har det i boks nå.

Det skremmende er at jeg har kommet til et punkt der jeg begynner å gå tom for ting jeg kan gjøre før jeg faktisk må få inn elektronikken for å komme videre!!!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok den inspirerende og deilige sommerværet som gjør at FruW ønsker å få dette i boks ;-) Rammen ser mer enn stiv nok ut til å henge på 2 hengsler.
    Selv om jeg selv ville valgt en i midten også. (Buksesele, belte og borrelås )

Det ser veldig bra ut med rammene på 8)
    At du velger å lage midlertidige rammer/plater i sidene gjør bare at vi kan kose oss med tråden lenger ;-)

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ?...Rolf sitt lerret var jo vel også av en annen type (SMX720 akustisk lerretsduk) og var kanskje sikrere å stifte. ......
    det tviler jeg sterkt på, har en bit Smx720 liggende og det er en type plastikk som i prinsippet kan revne ( men jeg tror ikke det er noen fare). Svogeren min har nettopp stiftet opp et Dreamscreen V2 akustisk lerretduk som han fikk av meg. Det gikk helt strålende og ble stramt og fint. En slik tekstilduk vil jeg tro tåler mer rivinger enn Smx.
    Imho

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FruW har vært ekstremt hjelpsom/ivrig med kinoen i det siste. Det er veldig hyggelig og det er faktisk ganske forfriskende å kunne diskutere løsninger med et annet menneske "on site".

Men baksiden er at hun er en "handlingens kvinne", men jeg er en mer tenkende/saktegående person. Uansett - med henne i nærheten, blir det ikke snakk om å stoppe i 5 minutter for å ta bilder...

Hehe, her er det motsatt. Hun skal tegne, forklare, tenke, lage en plan også videre, mens jeg løser ett problem før jeg går løs på det neste og blir veldig opptatt av fremdrift (les "bli ferdig", i stedet for å fundere seg i hel.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det tviler jeg sterkt på, har en bit Smx720 liggende og det er en type plastikk som i prinsippet kan revne ( men jeg tror ikke det er noen fare). Svogeren min har nettopp stiftet opp et Dreamscreen V2 akustisk lerretduk som han fikk av meg. Det gikk helt strålende og ble stramt og fint. En slik tekstilduk vil jeg tro tåler mer rivinger enn Smx.
    Imho
    Høres betryggende ut!
    Kommer selv til å kjøpe V4-duk, og tenker å stifte den siden vi ikke har symaskin (tar ikke sjanse på å slippe svigermor til på lerretet...).

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette er litt beklagelig, men jeg regner med dette er et forbigående fenomen, slik at jeg kan komme tilbake til mitt normale tempo etterhvert (ok, kanskje litt raskere da :-))
    DER kjente jeg meg (og forloveden) godt igjen gitt!
    Jeg har en kompis fra de nordlige breddegrader også som er en sånn slitsomt handlende mann. Jeg blir jo helt svimmel av fremgangen når jeg får hjelp fra en av dem! :lol:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke sjelden jeg blir litt svimmel av FruW sin kjapt (og gæli)-innstilling, nei...

---

Ellers:

Smekket sammmen et midlertidig rack i dag:
    -dsc01235-jpg

Toppen er droppet for bedre lufting + lettere jobb...:
    -dsc01236-jpg

Det ble sjekket at ting og tang fikk plass bak der:
    -dsc01239-jpg

Så nå er det bare å svartmale situasjonen så kan jeg begynne å handle komponenter

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig nice og se det er liv igjen på tråden din, alltid flotte og kreative løsninger som er like moro å se.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå snakker vi!
    Begynne å handle komponenter også 8) "Liker"

Har du små hjul/skli klosser under denne? Jeg tenker nå på Tordenvær problematikk.
    Hjemme er det elektriske veldig utsatt for tordenvær, så kontakter må trekkes ut. Jeg vet ikke hvordan det er hos deg.

Selv har jeg grei tilgang til kontaktene gjennom nedre hylle i racket mitt.
    Rett bak kurven med Wii-kontroller nede til venstre :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har filtknotter under som gjør at racket er lett å trekke fram, ja.

Trodde først du mente at det ville skli FOR godt og at du med tordenvær mente Ernaene...

Vi har veldig sjelden problemer med det elektriske pga tordenvær her siden det er kilometervis til nærmeste luftstrekk. Jeg har også overspenningsvern i skapet. Men blir det virkelig ille kan jeg jo ta sikringen siden det er en egen kurs til stikkene bak anlegget. Jeg ser ikke for meg at jeg fjerner diverse rammer og dill for å dra ut disse kontaktene i alle fall...

Ja, jeg skal selvsagt male dette midlertidige racket svart, sånn i tilfelle noen lurte... Klok av utallige skader, så har jeg begynt å sjekke at ting faktisk passer/fungerer for jeg begynner med finishen.

Side 532 av 587 FørsteFørste ... 32 392 402 412 422 432 442 452 462 472 482 492 502 512 522 528 529 530 531 532 533 534 535 536 542 552 562 572 582 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •