RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 53

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 53 av 587 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 49 50 51 52 53 54 55 56 57 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 163 173 183 193 553 ... SisteSiste
Viser resultater 1,041 til 1,060 av 11737
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    SLUTT PÅ PROSJEKTET... :-(

Må dessverre meddele at jeg ikke kom lenger enn 25% på dette prosjektet. Jeg dessverre innse at jeg sannsynligvis aldri kommer i mål med dette jeg har startet. Tålmodigheten til både meg selv og andre har blitt satt sterkt på prøve, og når jeg, etter 6 mnd bare kan vise til et reisverk og noen k-rør, må jeg dessverre kaste inn håndkledet.

Dessverre - hadde vært veldig gøy å få sett det ferdig.

Ungene vokser og kjelleren blir sannsynligvis gjort om til to barnerom.

Tusen takk til alle dere som har støttet meg underveis. Beklager å måtte skuffe alle dere.

:-(
    Det var jo ille!
    Hva skal vi gjøre vi som prøver å få tiden til å gå på jobben

Enkelte ting kødder man ikke med!
    Slutt med tøvet og gi oss en skikkelig oppdatering av gårsdagens K-rør og boksedekking

Jeg har for øvrig sluttet med å kødde 1. April etter at Sønnen min ble født 1.april. Han fyller 3 år i dag og har fått sin første radio med cdspiller.
    (når skal den opereres tro?) Det skal tidlig krøkes for god "mygler" å bli

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kanskje jeg kan fortsette LITT til...

Hehehe - Dere er for skarpe for meg, guttær! Jeg har gitt opp å lure min egen famile (kona er for smart til å bli lurt 1 april), så jeg tenkte jeg skulle prøve meg på "min andre familie", men det gikk jo like dårlig... ;-)

Sitat Opprinnelig postet av anders85
    nå har jeg lest gjennom hele tråden din, å mann, for et prosjekt! dette er noe som respekteres på det dypeste! har vel egentlig aldri vært borti en mere grundig men dog artig tråd å følge. nå som jeg er oppdatert på prosjektet, vil jeg følge med som en hauk!

gleder meg til videre framskritt!! stå på! ser virkelig ut som om ting begynner å komme på plass!!
    Hei og velkommen til avforum generelt og denne tråden spesielt, anders85! Ikke noe er som å se nye kommer til!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skvatt til...i ca 2 sekunder..hehe...godt forsøk

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Jeg har for øvrig sluttet med å kødde 1. April etter at Sønnen min ble født 1.april.
    Jeg og min tvillingsøster er også født den første, det har mildt sagt ikke vært få som har ymtet noe frempå opp igjennom om hvorvidt jeg er en spøk eller tilsvarende...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Første forsøk på trekking av høyttalerkabel

I går kveld gjorde jeg mitt første forsøk på å dra noe som helst gjennom et k-rør og da er det ekstremt smart å begynne med 2 enkle 6mm2 ledninger, uten glidemiddel, på det absolutt lengste strekket i rommet... mer om det senere.

Først et lite jubileum - min siste bakboks:
    -img_9626-jpg
    (neiiii, jeg kom akkurat på nå at jeg har en til på andre siden av rommet - hadde glemt den fordi veggboksen der har stått ferdig en stund...)

Mens vi venter på at limet på den NEST-siste bakboksen tørker, kan jeg skrive litt om trekkingen. Flere her har tipset om at jeg bør dra (høyttaler)ledningene gjennom rørene FØR jeg lukker veggene. Er godt tips, og jeg begynte i går kveld.

Som skrevet over så brukte jeg ikke noen form for glidemiddel og jeg tok likesågodt det lengste strekket i rommet (11-12 meter med 2 90-graders bend og 2 45-graders bend) etter går-dette-bra-så-går-allting-bra-tankegangen...

Her er boksene med kabel og innholdet på vei inn i røret:
    -img_9622-jpg
    (jeg aner ikke hvordan man egentlig skal gjøre det, så jeg surret vev-tape rundt enden på trekkefjøra og kablene)

Jeg skal være ærlig nok å innrømme at det var overraskende tungt å dra dette gjennom røret - til tider knaket det i fortøyningene og jeg var sikker på at tapen skulle ryke. Det gjorde ikke ting lettere at kablene hadde en tendens til å krølle seg som dette:
    -img_9627-jpg
    (gjerne sammen med hverandre for å være ekstra morsomme)

Så det ble 1m meter med trekking og så jogge tilbake og prøve å "ukrølle" kablene så godt man kunne, så dra 1 m til osv. osv. Hvem vet hvor mange ganger kabelene ble tvinnet rundt hverander inne i k-røret...

Må innrømme at jeg var litt pessimistisk etter 4 meters trekking og jeg dro om trent så hardt jeg kunne (riktignok ikke så veldig hardt...;-)). All logikk skulle jo tilsi at det bare ville bli hardere og hardere. Men det virket som det "slapp litt" etterhvert - det ble i alle fall ikke hardere.

Så etter rykk-og-napp-prinsippet kom jeg da endelig igjennom etterhvert:
    -img_9624-jpg

Og med det spaghettikaoset jeg forventer skal bli inne i boksen, er det like greit å merke kablene først som sist... ;-)
    -img_9625-jpg

Jepp, så da gikk det jo bra -> allting går bra!!!

---

Ha en fortsatt god 1. april og beklager det lille stuntet mitt tidligere... Klokka var 00:30 og jeg la plutselig merke til at at datoen var 1/4 og fikk en uimotståelig trang til å være morsom...

Active spastik sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og med det spaghettikaoset jeg forventer skal bli inne i boksen, er det like greit å merke kablene først som sist... ;-)
    lurt. det gjorde itte jeg ops:

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke du en tegning som viser k-rørplassering i boksen da?
    Dvs. hvilke k-rør som kommer hvor og hva de går til.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Har ikke du en tegning som viser k-rørplassering i boksen da?
    Dvs. hvilke k-rør som kommer hvor og hva de går til.
    Nei, egentlig ikke, men når du får dusinvis av tykke ledninger på plass, så ser du nesten ikke hvor de kommer ut fra heller.

Men jeg kommer nok til å lage en oversikttegning, slik at jeg har sånn ca koll på hva som kommer ut hvor.

Må bare trekke ledningene først slik at jeg finner det ut... ;-)

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er boksene med kabel og innholdet på vei inn i røret:
    -img_9622-jpg
    (jeg aner ikke hvordan man egentlig skal gjøre det, så jeg surret vev-tape rundt enden på trekkefjøra og kablene)

-img_9627-jpg

-img_9624-jpg
    Noen små tips til deg for å trekke kabelen enklere.

Rull ut ca. det antall meter kabel du trenger, rett denne på gulvet slik at du ungår snur på kabelen.

Bryker den andre enden av trekke fjæren til å feste kabelen i, den har en lang fjær ende slik at du kommer enklere rundt alle vinklende i rørene. Avisoler kabelen og stikk noen av kordellene gjennom øyet på fjæren, tvinn sammen kordellene slik at du får en fin fast løkke, tape rund dette igjen med elektro tape på en slik måte at kabelen er pen og strømlinje formet med fjæren.

Det er en stor fordel om du kan ha en liten hjelpende hånd å matte kabelen inn i røret samtidig som du drar, har man god ryttme i trekkingen går det som en drøm!

Lykke til vidre med et kjempe prosjekt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Noen små tips til deg for å trekke kabelen enklere.

Rull ut ca. det antall meter kabel du trenger, rett denne på gulvet slik at du ungår snur på kabelen.

Bryker den andre enden av trekke fjæren til å feste kabelen i, den har en lang fjær ende slik at du kommer enklere rundt alle vinklende i rørene. Avisoler kabelen og stikk noen av kordellene gjennom øyet på fjæren, tvinn sammen kordellene slik at du får en fin fast løkke, tape rund dette igjen med elektro tape på en slik måte at kabelen er pen og strømlinje formet med fjæren.

Det er en stor fordel om du kan ha en liten hjelpende hånd å matte kabelen inn i røret samtidig som du drar, har man god ryttme i trekkingen går det som en drøm!

Lykke til vidre med et kjempe prosjekt.
    Takk for tips fra en som tydeligvis er langt nærmere en fullblods elektrikker enn undertegnede... ;-)

Det med en hjelpende hånd var noe jeg virkelig savnet, ja. Tror det hadde gått en del glattere da. Skal alliere meg med en når jeg tar resten!

Skal også prøve tipset med å legge ut kabel i passende lengde på forhånnd. Var inne på tanken, men kviet meg når jeg så det vannvittig rotet og skrotet på gulvet...

Newcomer RyGi sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode tips fra BEF!
    Jeg hadde tilsvarende problem når jeg skulle trekke mine 14 meters strekk, satan som jeg dro! Jeg hadde på det meste 3 90 graders bøyer og en på 45.

Forsøkte først med tape jeg også, men jeg hadde tydeligvis ikke festet denne godt nok så den falt av halvveis og satte da en meeeget effektiv stopper for all kabeldragning i det røret Forsøkte med en kraftig støvsuger for å få ut teipen (satan for en hvislelyd det ble i røret) , men det funket heller ikke. Måtte kappe opp og skøte..

Gikk over til å avisolere kabelen og lage en løkke, som BEF så klokt tipset om, og så fikk jeg min samboer til å dytte litt i andre enden og da funket det fint.

At det gikk som en drøm er vel å ta i litt, men kabelen kom ihvertfall ut til slutt etter x antall vannblemmer

Lykke til med videre kabeldragning!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RyGi
    ...og så fikk jeg min samboer til å dytte litt i andre enden og da funket det fint.
    Ja, det burde funke med kabeltrekking også...

Newcomer RyGi sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vil du snakke om det?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde ikke det enkelte vært å trekke kablene gjennom før man legger rørene?

La btw en karakter igjen på tråden!

Regner den som "Den hellige gral" når det gjelder Bygging av kinorom!!

Du får høre med akto om de kan utgi dette i bokform?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Du er inne på noe der... ;-)

Har muligens litt med at jeg ikke fikk bestemt meg for kabler før langt ute i prosessen, men til alle andre som leser BGuarden har et MEGET godt poeng...

Når det er sagt: Siden jeg klarte "worst case" strekket alene (sans.. eh.. glidemidler) relativt greit, regner jeg med at resten går fint.

La btw en karakter igjen på tråden!

Du får høre med akto om de kan utgi dette i bokform?
    Tusen takk for de hyggelige ordene, BGuarden :-)

Bok ja, haha. Den hadde vel blitt like stor som telefonkatalogen (og like spennende...).

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan trekke kabel i rør før man monterer dem, da er man helt nødt å være to personer eller man kan kjøpe rør med ferdig trekt kabel.

Det enkleste er å trekke kabelen etter man har montert rørene. Grunnen til at det anbefales å trekke kabel før man tetter vegger er vis man har noen vinkler på røret som er litt for "harde" skal man ha mulighet for å rette opp i dette. En annen ting er at i et AV-rom er det ikke bestandig man trekker kabler som er beregnet på trekking i rør.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OT: Når vi er inne på hyggelige ord, må jeg skryte av gode bruktkjøp-initiativet ditt! Jeg følger heller med der enn på Finn, for å si det slik. Jeg har nemlig ingenting imot brukt utstyr når jeg skal fylle opp kinoen min (med mulig unntak av receiver).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje nevnt før men det finnes også spray som kan brukes og som fungerer som glidemiddel. Jeg brukte en spray jeg hadde liggende som egentlig er beregnet for rørleggere når de skjøter sammen PP rør, men den var knall. Kan hende at det er noe eget for elektrikere.

Opplagt ting er jo selvsagt også etter hvert å merke hvor rør går slik at du ikke skrur de i stykker med gipsskruer og annet...
    Kan også tipse om at jeg har tatt bilder av det jeg har gjort før jeg kler det igjen og det har vært til hjelp etterpå når man skal henge opp bilder osv.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skiboy
    Kanskje nevnt før men det finnes også spray som kan brukes og som fungerer som glidemiddel. Jeg brukte en spray jeg hadde liggende som egentlig er beregnet for rørleggere når de skjøter sammen PP rør, men den var knall. Kan hende at det er noe eget for elektrikere.
    Jepp. Kommer til å handle inn glidemiddel før jeg setter igang med å trekke for alvor. Også med tanke på at det muligens skal UT igjen en gang også...

Sitat Opprinnelig postet av Skiboy
    Opplagt ting er jo selvsagt også etter hvert å merke hvor rør går slik at du ikke skrur de i stykker med gipsskruer og annet...
    Kan også tipse om at jeg har tatt bilder av det jeg har gjort før jeg kler det igjen og det har vært til hjelp etterpå når man skal henge opp bilder osv.
    Akkurat bilder skulle det ikke være noe mangel på her i gården ;-)

Side 53 av 587 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 49 50 51 52 53 54 55 56 57 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 163 173 183 193 553 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •