RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 527

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 527 av 587 FørsteFørste ... 27 387 397 407 417 427 437 447 457 467 477 487 497 507 517 523 524 525 526 527 528 529 530 531 537 547 557 567 577 ... SisteSiste
Viser resultater 10,521 til 10,540 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av audunivers
    Brukte en syl først og skrudde rett i duken. Gikk helt fint, og ikke antydning til at duken vridde seg el. Dette var en V2 duk og trådene er ganske sterke. Tror sylen "skubbet" fibrene til siden (litt som kevlar) isteden for å feste og flise seg i skruene:-D
    Dette var slike oppløftende opplysninger jeg håpet å få! Får jeg bent fibrene til siden, så vil jo lerret i praksis beholde 100% av styrken sin!

Og må jeg re-stramme duken en gang, så må jeg i verste fall løsne på 9 skruer og gjøre syl-trikset på nytt.

Da blir det nok den høyre hengslingsmetoden på meg. Kommer til å frese ut (*) spor til hengslene slik at jeg får gjemt dem bak stofframmene:

-lerret3-png

Sitat Opprinnelig postet av audunivers
    For å holde lerretet på plass nede festet jeg noen magneter fra Clas i reisverket disse kom med en egen plate som jeg monterte på lerretsrammen.
    Fungerte helt ypperlig.
    Magneter er alltid morsomt! Jeg får se hva det blir til. Mulig jeg må til med litt kraftigere lut i tilfelle lerretsrammen skal kunne finne på å vri seg etter den er ferdig med duk. Vurderer å skru det fast mot bakkant med slike vinkler som forsøkt illustrert under:

-lerret4-png

Kanskje det er mulig å få til noe som kan vris til siden når man løsner på skruen. Da burde det være gjort på 1 minutt å få lerretet "fri".

(*) Og det blir nok en relativt stor utfordring å unngå å få frese-støv/spon utover alt stoffet i kinoen. Vi snakker nok telt her.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hjelper kanskje litt dersom du klarer å feste hengslebeslaget på baksiden i stedet for toppen med dobbelknekket hengsel (eller fustasjopphengsforkoblinger for den saks skyld)...

-hengsle-jpg

Eller blir det feil vinkler på disse knekkene??? Uansett så ser jeg for meg at det må være en liten fordel med slike dørhengsler med tanke på muligheten for å ta ned lerretet ved behov.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakk med "Svigers" han har nok et treskjæringsjern som egner seg til dette.
    Man må jo ikke frese dette...
    regner med at du tenker 3-4 hengsler, og ikke en hel "pianohengsle"

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Det hjelper kanskje litt dersom du klarer å feste hengslebeslaget på baksiden i stedet for toppen med dobbelknekket hengsel (eller fustasjopphengsforkoblinger for den saks skyld)...
    Hehehe :-D

Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Eller blir det feil vinkler på disse knekkene??? Uansett så ser jeg for meg at det må være en liten fordel med slike dørhengsler med tanke på muligheten for å ta ned lerretet ved behov.
    Faktisk ser jeg for meg selve innmonteringen (og evt fjerning) av lerretet som en av de lettere operasjonene her. Jeg kommer til å montere hengslene på lerretet først og så sette det opp (noenlunde rett) og skru fast hengslene på stenderverket etterpå. Deretter sette på stofframmene til slutt:

-lerret5-png

Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Snakk med "Svigers" han har nok et treskjæringsjern som egner seg til dette.
    Man må jo ikke frese dette...
    regner med at du tenker 3-4 hengsler, og ikke en hel "pianohengsle"
    Nei, nei, nei. Ikke noe pianohengsle nei - jeg er ingen machosist

Regner med å bruke ca 3 hengsler. Mulig det går an å bruke feinsaga + stemjern for å få det til sånn noenlunde og evt lime på noe papp for å få den helt nøyaktige dybden...

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er bilder av lerretsrammen min, med hengsler montert i toppen.
    Den har 90gr vinkel når lerretet er på plass, og 180gr vinkel når lerret er løftet opp.
    Jeg brukte fire fester på mitt 120" (16:9) lerret.

Jeg brukte syl for å stikke hull i duken. Det var ingen problem med at duken ble "dratt" ved skruing

Hjemme hos Denonbuster: Onkyo PR-SC5509, Rotel RB1510 + RB1562-hengsle-festet-rammen-jpg

Hjemme hos Denonbuster: Onkyo PR-SC5509, Rotel RB1510 + RB1562-festet-ramme-jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - det var deg, ja

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var meg

Rammene rundt ligger utenpå hengslene. Selv om hengslene ikke er felt inn i treverket.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fredag 8)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett gift par var på sykehuset i forbindelse med at de skulle ha sitt første barn. Når doktoren tok i mot dem sa han at de nettopp hadde fått en ny maskin som kunne overføre noe av smertene kvinnen følte over på faren og spurte om de var villige til å prøve. Paret syntes dette var en glimrende ide og doktoren skrudde smerteoverførings-knappen på 10% til å begynne med og forklarte at selv 10% smerte antageligvis var mer en mannen noen gang hadde opplevd.

Men ettersom fødselen gikk sin gang, følte mannen at det gikk ganske greit og bad om å få 20% smerte-overføring. Mannen syntes dette også gikk greit.

Doktoren sjekket mannens blodtrykk og var forbløffet over hvor normalt det var. Mannen hadde opplagt en ekstremt høy smerteterskel og de bestemte seg for å gå til 50%. Heller ikke dette voldet mannen store plager og de gikk til slutt helt til 100%.

Kona fødte et velskapt barn og opplevde minimalt med smerter og hun og mannen var enige om at dette var en fantastisk måte å gjøre det på. De takket doktoren for at de fikk bruke den fantastiske maskinen!

Når de kom hjem lå postmannen død ved inngangsdøra.

---

Ha en postmannfri helg!

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Ja, det var meg

Rammene rundt ligger utenpå hengslene. Selv om hengslene ikke er felt inn i treverket.
    Hvilken dimensjon brukte du på materialet til lerretrammen? JEg ser på din hjemmekino at du har laget 120 tommers lerret, brukte du noen avstvninger?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate ROXY sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hver gang jeg slenger innom tråden din Rune så tenker jeg: Hva er det med denne mannen?
    En vanlig dødlig ville bare klasket opp noe ferdigpanel, skrudd opp et lerret, dyttet høyttalere på plass, puffet elektronikken inn i en Ikea-greie, plugget inn nødvendig kabel, fått inn kroppsvennlig sitteredskap, lagt lytte-/seervennlig software i skuffen, montert sixpack og ekspandert mais i umiddelbar nærhet av softspot - og gitt seg hen til nytelsen.

Er du en selvplager, synes du ikke at du fortjener å ha det godt, har du tatt kontakt med kommunehelsetjenesten?

Rune, har du det bra?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Tipper diagnosen lett kan henledes i retning av perfeksjonist ROXY, til stor glede for alle oss andre som dermed kan stæle alle de fantastiske løsningene RuneW har kommet opp med over årenes løp... Tror det i dette tilfellet handler vel så mye om veien til målet som selve målet! Stå på Rune, IKEA-hyller er for resten av oss!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Lygren! Veien er målet, og så er det veldig spennende å se hvordan humper og hull blir forsert :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ROXY
    Rune, har du det bra?
    På en skala fra 1 til 10, så kanskje... 6? Livet mitt er langt fra perfekt - dessverre.

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Tipper diagnosen lett kan henledes i retning av perfeksjonist ROXY, til stor glede for alle oss andre som dermed kan stæle alle de fantastiske løsningene RuneW har kommet opp med over årenes løp... Tror det i dette tilfellet handler vel så mye om veien til målet som selve målet! Stå på Rune, IKEA-hyller er for resten av oss!
    Hehehe - jeg har vel vært gjennom dette før. Det er ikke noe merkverdig med min manglende framgang. Det hele koker ned til dette:

- Jeg er en familiefar med konstant dårlig samvittighet for at jeg ikke bruker mer tid på kone, barn og husarbeid.

- Jeg har en helt vanlig 8-16-jobb og har ikke lange perioder med fri hvor jeg kan ta skippertak.

- Pga de to punktene over blir det ekstremt mye en-time-her-og-en-time-der og som alle vet, blir dette ofte bare å komme igang, få gjort minimalt for deretter å pakke sammen igjen. En ekstremt lite effektiv måte å jobbe på.

- Jeg kan som regel ikke noe av det jeg driver med, noe som resulterer i mye knoting og feiling og tenketid (klø-seg-i-hodet-tid).

- Etter 23 er det som regel fritt fram til å gjøre hva jeg vil (uten å ha dårlig samvittighet). Problemet er at jeg merker at det blir tyngere og tyngere å holde på til kl 1-2 på natta når man skal opp tidlig neste morgen. Jeg kunne holde på slik før, men nå sliter jeg litt med det. Mulig at jeg har blitt litt eldre?

- Ja, og selvsagt har jeg litt "spesielle" løsninger på ting...

Men ting blir ferdig når det blir ferdig. Jeg kan love at jeg aldri har vært så ferdig som jeg er nå!

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    - Etter 23 er det som regel fritt fram til å gjøre hva jeg vil (uten å ha dårlig samvittighet). Problemet er at jeg merker at det blir tyngere og tyngere å holde på til kl 1-2 på natta når man skal opp tidlig neste morgen. Jeg kunne holde på slik før, men nå sliter jeg litt med det. Mulig at jeg har blitt litt eldre?
    :shock: 1-2 på natta? Jøss, jeg holder på senest til 22-22.30. Da er jeg så trøtt at jeg bare blir stående og tenke, ingenting blir gjort. Nå er jeg jo oppe 5.30 hver morgen, men hadde jeg stått opp seinere hadde jeg allikevel aldri klart din ungdommelige utholdenhet. Det må jo skyldes alderen, desverre nærmer den seg stadig raskere femti...:?
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    :shock: 1-2 på natta? Jøss, jeg holder på senest til 22-22.30. Da er jeg så trøtt at jeg bare blir stående og tenke, ingenting blir gjort. Nå er jeg jo oppe 5.30 hver morgen, men hadde jeg stått opp seinere hadde jeg allikevel aldri klart din ungdommelige utholdenhet. Det må jo skyldes alderen, desverre nærmer den seg stadig raskere femti...:?
    Hehe - hadde jeg stått opp 5:30 så hadde det nok stilt seg vesentlig annerledes med meg også gitt

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    :shock: 1-2 på natta? Jøss, jeg holder på senest til 22-22.30. Da er jeg så trøtt at jeg bare blir stående og tenke, ingenting blir gjort.
    Ja, nettopp. Blir egentlig mye av det merker jeg...

Nå er klokka ca 2 og jeg er akkurat ferdig med "dagens" økt. Hadde faktisk et par timer midt på dagen også, så jeg kan ikke klage!

Alt av materialer til lerretsrammen var kappet og klart. Ja, helt til jeg oppdaget sjarmen med norske byggevarehus (der materialer ikke er 120mm brede, men litt 118mm og litt 120mm). Jeg blir så hakkende irritert... Bare å kappe deler av haugen på nytt...

Jeg har rett og slett ikke arbeidsbord til å lage hele rammen i en omgang. Derfor brukte jeg splitt og hersk-metoden og lage to like vinkel-konstruksjoner hver for seg (som siden skulle settes sammen til et rektangel):
    -dsc00439-jpg
    (Biltema-stor-vinkelen (med noe slark) ble brukt, men det ble også kontrollmålt)

Når disse to hadde tørket, måtte jeg utvide bordet i begge retninger for å balansere rammen på plass:
    -dsc00444-jpg

Jeg hadde som mål å slå Hunsbedt på nøyaktighet, men dessverre ble det også her 2 mm forskjell på diagonalmålene...

Men jeg gråter ikke av den grunn. Maskeringen vil uansett dekke for slike vederstyggeligheter!

Neste post er å limeskru 4 stk Rolf Hult-diagonaler og sette på to Hunsbedt-forsterkninger i bakkant.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2mm.... det kunne jeg aldri godtatt :shock:

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når materialene får tørket litt så kan det både være -2 mm og +4mm man vet aldri ;-)
    2mm på diagonalen vil jeg vel si er innenfor toleransene.

Side 527 av 587 FørsteFørste ... 27 387 397 407 417 427 437 447 457 467 477 487 497 507 517 523 524 525 526 527 528 529 530 531 537 547 557 567 577 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •