RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 524

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 524 av 587 FørsteFørste ... 24 384 394 404 414 424 434 444 454 464 474 484 494 504 514 520 521 522 523 524 525 526 527 528 534 544 554 564 574 584 ... SisteSiste
Viser resultater 10,461 til 10,480 av 11737
    Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Likte garasjen. Så veldig bra ut.

Jeg tror at i mørket så vil du ikke kunne se igjennom, men når prosjektoren lyser opp, så vil du faktisk ikke kunne se det da heller. PGA. lyset er ganske fokusert inn mot lerretet. Men dette bør du teste. Løsningen som paalab skisserer vil nok være en god løsning.

Jeg ser det er en del som har brukt isolasjon i frontrekken. Er dette noe du kommer til å gjøre? Det hadde visst noen positive sider ang bass og refleksjoner. 8)
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke bare det at man kan se gjennom disse rammene på siden. Når lyset fra PJ treffer frontveggen, som er lys og reflekterer, vil det vel fungere som et hvilket som helst strølys inn mot lerretet og viske ut bildet unødvendig. Sikkert lurt å trekke med noe mørkt stoff på frontveggen, og i disse tider er det jo uansett blitt poppis å dempe frontveggen, så da har man jo to fluer osv.
    Edit: forøvrig dritbra garasjelys-prosjekt!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Likte garasjen. Så veldig bra ut.
    Takk, det prosjektet har kostet sin del med blod, svette og tårer...

Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Jeg ser det er en del som har brukt isolasjon i frontrekken. Er dette noe du kommer til å gjøre? Det hadde visst noen positive sider ang bass og refleksjoner. 8)
    Ja, kommer nok til å dytte inn en god del demping bak der. Takk for at du minner meg på det - det betyr jo at veggen knapt nok vil synes og jeg ikke trenger å mørkelegge noe riktig enda!

Eneste stedet er "topp-ventilasjons-kassen" som synes øverst på bildet her:

Den kommer jeg nok til å male (selv om jeg muligens vil prøve å dempe også der).

Noen som har noen gode forslag til hvordan denne dempingen bør gjøres i praksis? Selv funderer jeg på å lage noen slags "matter". Isolasjon sydd inn i billig (finmasket) stoff for å hindre spredning av isolasjonsstøv. Plast er jo også en mulighet, men vet ikke helt om det har noen negativ akustisk innvirkning. Vil tro forskjellen er minimal, men merker det er lenge siden jeg leste om denslags og må lese meg opp på nytt...

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fredag 8)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det garasjelyset var temmelig sweet *Thumbs up*

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fredagsvitsen

En bonde handler seg en ny, ung hane. Så fort han slipper løs hanen hjemme på gården gyver den løs på hønene. Snart er alle de 150 hønene tilfredsstilt og bonden er meget imponert.

Etter noen timer er den unge hanen i gang igjen og harver over alle hønene på nytt. Nå begynner bonden å bli litt småbekymret. Aldri har han vært borti maken til spinnvill hane.

Neste morgen er det på'n igjen og denne gangen er det ikke bare hønene som får sitt, men også alle kalkunene, endene og til og med kua får en runde. Nok er nok, tenker bonden, og går ut på gårdsplassen for å få buret inn hanen. Men da han kommer ut ser han hanen ligger livløs på ryggen midt ute på plassen. Gribbene har allerede begynt å sirkle på himmelen.

Bonden bøyer seg ned til hanen og sier: "Dette hadde du godt av ditt syke, syke dyr!"

Hanen åpner et øye og sier: "Shhh! Du skremmer dem vekk!"

---

Ha en hanefri helg!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God helg!

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig god helg! :-D

Stian

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Men hadde ikke du Molton på rammene da?
    Nope, vanlig frontstoff fra Biltema/Dynabel.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Nope, vanlig frontstoff fra Biltema/Dynabel.
    OK. Takk for info!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høyttaler-stoff-rammene ferdig produserte

På lørdag formiddag fikk jeg tillatelse til å herje i kjelleren i noen timer så da kastet jeg meg over rammeprosjektet.

Passende hull til sneppertene er ca 10 og 11 mm (dette er nok noe snaut egentlig, men jeg hadde ikke 10.5/11.5 mm). For å få korrekt boredybde ble det simple tape-trikset tatt i bruk:
    -dsc00326-jpg

Men etter å ha boret 4 rammer slik, kom jeg på at en ramme hadde jeg jo allerede trukket med stoff. Tabbe, ettersom dette stoffet er som fluepapir for alt som lukter av spon og småflis. Jeg burde selvsagt ha boret før jeg trakk med stoff.

Vel, vel. Jeg fikk gjøre det beste ut av det å lage en slags "maskering" ala dette:
    -dsc00327-jpg

Det fungerte relativt greit og med litt forsiktighet, ble "sølet" minimalt:
    -dsc00328-jpg

For å slå sneppertene på plass var et rør det opplagte valget.

Ja, forresten, den delen av snepperten jeg skulle feste ser slik ut:
    -p1040046-jpg
    (Bruk fantasien og forestill deg en ikke-skjev variant av denne. Disse tre "mutantene" skal dynabel få lov til å sende til meg på nytt...)

Et rør med passende diameter var det opplagte valget for å banke disse på plass, men etter å ha kastet bort en time på å lete forgjeves etter et slikt rør, kom jeg på at jeg egentlig like godt kunne bruke den andre delen av snepperten...:
    -dsc00329-jpg

Så etter neon timer med boring, stoffing, klipping og hamring, ble jeg til slutt 100% ferdig med å produsere rammene:
    -dsc00332-jpg

Jeg har fortsatt igjen å feste hunn-delene av sneppertene til rammeverket. Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal finne de nøyaktige punktene der hullene til disse skal bores. Sånn det ser ut nå kommer jeg til å grovmåle (ca 5 mm nøyaktighet) og plassere en tynn kake med Tack-it på disse stedene og deretter trykke rammen mot stenderverket nøyaktig der den endelige plasseringen skal være. Går alt etter planen, vil jeg da få noen fine avtrykk der hann-delene av sneppertene er trykket mot stenderverket.

Gudene skal vite at jeg har nok Tack-it å bruke, men det er en annen historie...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut!
    Et liten dråpe med maling i enden av sneperten så lager den et fint merke for boring :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Ser bra ut!
    Et liten dråpe med maling i enden av sneperten så lager den et fint merke for boring :-)
    Ja, det kan gått hvis jeg hadde klart å føre hele rammen "ned" på 100% korrekt posisjon uten å vingle. Jeg ser for meg noe "avlange" merker med denne metoden - i alle fall hvis jeg skal holde på alene (noe jeg gjerne gjør).

Kanskje jeg prøver denne metoden til de minste rammene som er lettest å hanskes med. Takk for tips!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legg an rammen på noe nede, merk oppe, bor hull, fest sneppertene i rammen oppe. ha maling på de nedre, sett rammen på plass oppe (uten å klikke den helt inn, merk nede.
    Ved å gjøre operasjonen i 2 trinn vil du eliminere mulige borefeil også :-)

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt seint å komme med tipset nå, men slenger det ut likevel. Når rammen er satt sammen (og før den er trekt) fester man den der man vil ha den med tvinger. Så tar man en tynn bor, og borer gjennom rammen og inn i "stenderverket". Da får man det helt nøyaktig. Det lille hullet vil ikke vise etter man har malt rammen, men man kan sparkle om man vil.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Litt seint å komme med tipset nå, men slenger det ut likevel. Når rammen er satt sammen (og før den er trekt) fester man den der man vil ha den med tvinger. Så tar man en tynn bor, og borer gjennom rammen og inn i "stenderverket". Da får man det helt nøyaktig. Det lille hullet vil ikke vise etter man har malt rammen, men man kan sparkle om man vil.
    Ikke dumt! La oss håpe dette kan glede noen som starter et lignende prosjekt!

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Nortert i mappen med "gode tips". Utrolig hvor mye fremtidig frustrasjon man kan spare seg med å lese tråden til RuneW. Mange andre tråder utelater "knotet" og alt ser veldig raskt og grei ut. Helt til mr. Tommeltotter skal prøve selv (meg f.eks). Kjempeflott med all denne detaljinformasjonen og de fine bildene.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes faktisk noen dingser for å få hull på samme plass.
    Det er en liten tapp som festes i hull nr 1, der du nå har festet hann sneppert-delen, så holdes rammen i posisjon mot rammeverket, og gis et lett dunk på baksiden. Da har du i etterkant fått et lite merke i senter av der hvor hullet skal være.

Brukte slike selv, de selges på Biltema/Clas Ohlson, men husker ikke hva de heter.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Det finnes faktisk noen dingser for å få hull på samme plass.
    Det er en liten tapp som festes i hull nr 1, der du nå har festet hann sneppert-delen, så holdes rammen i posisjon mot rammeverket, og gis et lett dunk på baksiden. Da har du i etterkant fått et lite merke i senter av der hvor hullet skal være.

Brukte slike selv, de selges på Biltema/Clas Ohlson, men husker ikke hva de heter.
    Aaargh! :shock: ops:
    En dings jeg ikke kjenner til! Nå må katalogene finleses enda nøyere!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er hva jeg trur det er, så selges de ofte i sett sammen med treplugger. Er ment for å brukes når man skal skjøte med plugger og burde fungere ypperlig til dette formålet.

Trur dette er lenken, ser desverre ikke ut som de har til 10/11mm

http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=164717213

Til og med en liten illustrasjon:

: Stor bild

Side 524 av 587 FørsteFørste ... 24 384 394 404 414 424 434 444 454 464 474 484 494 504 514 520 521 522 523 524 525 526 527 528 534 544 554 564 574 584 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •