RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 520

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 520 av 587 FørsteFørste ... 20 380 390 400 410 420 430 440 450 460 470 480 490 500 510 516 517 518 519 520 521 522 523 524 530 540 550 560 570 580 ... SisteSiste
Viser resultater 10,381 til 10,400 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Ser ikke helt hvordan ledningen skal være i veien? =)

Plasser ledningen under t-skjorten, og rett til kilden i lomma?
    Da er det fint lite som kan gå galt.

Har selv gjort det på denne måten i jobbsammenheng, der det fort blir brukt en god del verktøy. Og ennå ikke hatt noe problem med det =)
    Det er i hals-området jeg har irritert meg over ledningen, men det kommer muligens av at Sennheiser-proppene mine detter så lett ut. Pga dette må jeg ha en god del "slakk" for at jeg skal kunne fritt snu hodet alle veier uten at proppene blir dratt ut. Dermed blir den en irriterende "løkke" i halsregionen.

Sannsynligvis er ikke dette like problematisk med disse øreklokkene, siden ikke ledningen like lett blir dratt ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trikset er å benytte øreproppene slik de er laget å brukes.

Har du en slik "ring" som samler begge lederne, som du kan ta opp/ned?
    Ta den helt ut, så trer du hodet igjennom løkken, og strammer til denne "ringen".
    Da vil du alltid ha øreproppene ved nakken, og det skal mye mer til for at de skal falle ut av ørene =)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og så til noe helt annet...

Og så til noe helt annet... X-Comfort igjen.

Noen elektrikere her som vet om følgende er mulig?

La oss si at jeg har dette:

- Bevegelses-sensor (230V ut (i10s-600s)) (link)
    - Fotocelle (230V ut) (link)
    - X-Comfort CBEU-02/01 binærinngang
    - X-Comfort CDAU-01/03 dimmeaktuator

Jeg vil oppnå dette:

Når det mørkt ute skal lysene (6 stk dimbare Philips master LED 7w)
    på med ca halv effekt. Når det blir registrert bevegelse (men da selvsagt
    bare når det er mørkt), skal effekten på lysene være 100%.

Er dette mulig med komponentene over?

Jeg er ingen elektriker og har begrenset erfaring med X-comfort, men er det mulig å la dimmeaktuatoren få tilførsel fra fotocellen og programmere den til å ha 50% effekt ved "påslag" (at den får tilførsel) og styre binærinngangen med bevegelses-sensoren og via denne gi beskjed til dimmeaktuatoren om å gå til 100% så lenge det er 230V på binærinngangen (styrt av timeren på bevegelses-sensoren)?

Skjematisk som dette:

-utelys-og-dimming-png

Vær så god å slakt! Dette skal gjøres etter boka! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke til X-Comfort i detalj akkurat, men slik jeg ser det må både fotocelle og bevegelsessensor kobles via hver sin binærinngang som sender signalet trådløst til dimmeaktuatoren da denne ikke har noen fysiske innganger.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pengatom
    Kjenner ikke til X-Comfort i detalj akkurat, men slik jeg ser det må både fotocelle og bevegelsessensor kobles via hver sin binærinngang som sender signalet trådløst til dimmeaktuatoren da denne ikke har noen fysiske innganger.
    Den trådløse signaleringen til dimmeaktuatoren er forsøkt illustrert med et "lyn".

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Rune!

Jeg har en kamerat som jobber på Solar Norge, han er helt opphengt i X-comfort og alle de funksjonene det tilbyr. Han programmerer og setter opp og styrer noe vannvittig med det.

Han har skikkelig peilling og hvis du ønsker det så kan jeg sikkert sette deg i kontakt med han. Jeg vil tro han kan svre på alt du lurer på og litt til.

Send meg en PM om du ønsker noe videre hjelp den veien.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Den trådløse signaleringen til dimmeaktuatoren er forsøkt illustrert med et "lyn".
    Ja, men tenkte mer på koblingen mellom fotocellen og dimmeaktuatoren...

Eller tenkte du å bruke fotocellen til å lage et brudd på lederen mellom aktuatoren og lyskilden? Da vil det jo fungere slik du skriver ja. Sette aktuatoren på 50% hele tiden, og 100% ved bevegelsedeteksjon...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pengatom
    Ja, men tenkte mer på koblingen mellom fotocellen og dimmeaktuatoren...

Eller tenkte du å bruke fotocellen til å lage et brudd på lederen mellom aktuatoren og lyskilden? Da vil det jo fungere slik du skriver ja. Sette aktuatoren på 50% hele tiden, og 100% ved bevegelsedeteksjon...
    Ja, det er omtrent slik jeg tenkte ja, men det er vel litt "grisete" å gjøre det slik?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Hei Rune!

Jeg har en kamerat som jobber på Solar Norge, han er helt opphengt i X-comfort og alle de funksjonene det tilbyr. Han programmerer og setter opp og styrer noe vannvittig med det.

Han har skikkelig peilling og hvis du ønsker det så kan jeg sikkert sette deg i kontakt med han. Jeg vil tro han kan svre på alt du lurer på og litt til.

Send meg en PM om du ønsker noe videre hjelp den veien.
    Jeg takker og bukker og sender PM :-)

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg takker og bukker og sender PM :-)
    Kontakten er videreformidlet, har pratet med han og spurt han, og har sendt deg en PM på dette Rune.

Lykke til!!

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er omtrent slik jeg tenkte ja, men det er vel litt "grisete" å gjøre det slik?
    Hva mener du med grisete?

Det er nok slik det må gjøres.
    Men problemet med xcomfort enhetene er at man ikke kan sette opp "AND" blokker som man kunne gjort med en PLS. Derfor må dette gjøres i hardwiring og ikke i software'en direkte.
    Så om fotocellen er "aktivert" og lyset står på 50%, så vil den gå til 100% med bevegelse. Men om fotocellen ikke er aktivert, så så vil den gå fra 0-100% med en gang. Man klarer ikke å programmere inn at den skal beholde lyset avslått hvis det er lyst nok ute.
    Da må bevegelsesenoren få sin styrespenning fra fotocellen, slik at den ikke kan aktiveres uten at det er mørkt.

Så programmerer du inn en bryter slik at du kan slå det på manuelt om du vil det utenom. Problemet er at om du "slår av" lyset på bryteren, så vil fortsatt bevegelsesensoren slå på lyset neste dag, fordi den ikke bryr seg om den trykkbryteren du har programmert til av/på, annet enn akkurat i det øyeblikket du faktisk betjener den.

Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Kontakten er videreformidlet, har pratet med han og spurt han, og har sendt deg en PM på dette Rune.

Lykke til!!
    Kan du høre med han om hvor mye forskjell det er i X-Comfort software'en fra "Comfort Mode" til "Proff Mode"?
    Mulig det er mulig å programmere med litt dypere funksjoner i "Proff Mode"?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Hva mener du med grisete?
    Vel, har fått høre at det meste jeg tenker på er grisete, så...

Det er nok slik det må gjøres.
    Men problemet med xcomfort enhetene er at man ikke kan sette opp "AND" blokker som man kunne gjort med en PLS. Derfor må dette gjøres i hardwiring og ikke i software'en direkte.
    Så om fotocellen er "aktivert" og lyset står på 50%, så vil den gå til 100% med bevegelse. Men om fotocellen ikke er aktivert, så så vil den gå fra 0-100% med en gang. Man klarer ikke å programmere inn at den skal beholde lyset avslått hvis det er lyst nok ute.
    Da må bevegelsesenoren få sin styrespenning fra fotocellen, slik at den ikke kan aktiveres uten at det er mørkt.
    Ok, men da ser det ut til at min grise-nød-løsning faktisk kan vise seg å ikke bare være en mulig løsning (men mine komponenter), men den eneste mulige løsningen?

Godt nok for meg

Så programmerer du inn en bryter slik at du kan slå det på manuelt om du vil det utenom. Problemet er at om du "slår av" lyset på bryteren, så vil fortsatt bevegelsesensoren slå på lyset neste dag, fordi den ikke bryr seg om den trykkbryteren du har programmert til av/på, annet enn akkurat i det øyeblikket du faktisk betjener den.
    Jeg ser ikke behovet for noen manuell kontroll egentlig, så jeg tror ikke jeg gidder å balle med noen ekstra bryter.

Kan du høre med han om hvor mye forskjell det er i X-Comfort software'en fra "Comfort Mode" til "Proff Mode"?
    Dette er det kanskje mulig å sjekke selv, nå som det er åpnet for proff-funksjonalitet for alle?

"Bestilling av proff-modus for MRF-programmet (proff-lisens)

Bestilling av proff-lisens er ikke lenger nødvendig. MRFversjon 2.0 og nyere inneholder automatisk funksjonalitet som tidligere var forbeholdt profflisens."
    (Nei, jeg vet ikke hva jeg snakker om...)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er det kanskje mulig å sjekke selv, nå som det er åpnet for proff-funksjonalitet for alle?

Det skal jeg også sjekke ut, mitt x-comfort anlegg fungerer strøkent, så jeg har ikke hatt noe behov for å endre noe på en stund, derfor er jeg litt utdatert på software biten.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal jeg også sjekke ut, mitt x-comfort anlegg fungerer strøkent, så jeg har ikke hatt noe behov for å endre noe på en stund, derfor er jeg litt utdatert på software biten.
    Virker det, så er det vel best å holde pølsefingrene laaaangt unna.

Men det er ikke så lett...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker det, så er det vel best å holde pølsefingrene laaaangt unna.

Men det er ikke så lett...
    Så sant, så sant. Men nå kan man legge inn bakgrunnsbilder og gruppere flere aktuatorer og greier, så må nok se på det

Etter at garasjen min blir bygget til sommeren, så vil jeg ha inn noen LED i gesimskasser og over porten en slik dim/bevegelse/fulltlys løsining hadde vært ganske kjekt tror jeg.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter at garasjen min blir bygget til sommeren, så vil jeg ha inn noen LED i gesimskasser og over porten en slik dim/bevegelse/fulltlys løsining hadde vært ganske kjekt tror jeg.
    Jeg skal rapportere tilbake hvordan dette opplegget fungerer når det er ferdig. Elektrikeren skal liksom komme neste uke (noe han snart har sagt i 4 mnd... ).

Newcomer stigsol sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av de største forskjellene i programmeringen er nok at de trådløse forbindelsene som tidligere kom opp som rødt/dårlige fikk man tidligere ikke gjort noe med. Det kan man nå, så dersom man vet at man har forbindelse trådløst så kan man overstyre dette. På denne måten slipper man litt "labbing":-D

Dersom du laster ned den nyeste softwaren fra Eaton sine sider, så er den allerede "åpnet" i proffmodus.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Før og nå

Ingen fredagsvits i dag, men noen før og nå-sammenligninger til ettertanke...

Hva vi gjør hvor:
    -fredag1-jpg

Barneoppdragelse:
    -fredag2-jpg

Respekt for lærere:
    -fredag3-jpg

Og så til min personlige favoritt:
    -fredag4-jpg

Ha en trivelig helg!

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den siste passer akkuratt på meg! God Helg!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den var steinbra! Spikeren på huet

Side 520 av 587 FørsteFørste ... 20 380 390 400 410 420 430 440 450 460 470 480 490 500 510 516 517 518 519 520 521 522 523 524 530 540 550 560 570 580 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •