RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 52

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 52 av 587 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 48 49 50 51 52 53 54 55 56 62 72 82 92 102 112 122 132 142 152 162 172 182 192 552 ... SisteSiste
Viser resultater 1,021 til 1,040 av 11737
    Newcomer Ammatør sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Viberasjon PJ

Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det høres veldig rart ut. Hvor rom-i-rom har du? Har du også frittstående vegger?
    Jeg har bygget et rom som står helt fritt, hviler kunn på gulvet som også har klaring på ca 3 cm fra alle vegger. Sponplaten for PJ festet står mellom to takbjelker på 4,7 - 5.3 meter. Gorm hadde et innspill om og bruke hylle på bakveggen, men det virker langt med kasteavstand på 6,05 m, men det blir vell til at jeg må teste ut dette når ny PJ kommer i hus.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ammatør
    Jeg har bygget et rom som står helt fritt, hviler kunn på gulvet som også har klaring på ca 3 cm fra alle vegger. Sponplaten for PJ festet står mellom to takbjelker på 4,7 - 5.3 meter.
    Dette høres jo virkelig skremmende ut, men jeg kan ikke skjønne hvordan dette skal kunne skje hvis det ikke er fysisk kontakt (mer enn luft).

Du har vel ikke vært uheldig og "kortsluttet" tak/gulv ett eller annet sted? Det er jo det store marerittet i rom-i-rom-sammenheng...

En slik vibrasjons-overføring kan jo overføres direkte til lydoverføring, i alle fall i bassområdet. Sliter du med dette også?

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Isolasjon

Hva er dette? Slumsing? Her må det acrylmasse til
    Vedlegg 31419
    Pass på at du ikke putter for mye isolasjon mellom bjelkelag og tak.
    Da kan du risikere å få risting i PJ pga, hopping og løping i 1. etg.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Hva er dette? Slumsing? Her må det acrylmasse til
    Nei - hva er det jeg har gjort???

Trodde heller at du skulle komme meg noen tips til hvordan hele spikerslag-prosjektet kunne ha vært gjort lettere ;-) Jeg kom f.eks. på i etterkant at hvis jeg hadde skrudd fast vinklene ETTER spikerslaget, hadde jeg kanskje spart halvannen time... Godt jeg ikke skal leve av snekkerarbeidet mitt...

Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Pass på at du ikke putter for mye isolasjon mellom bjelkelag og tak.
    Da kan du risikere å få risting i PJ pga, hopping og løping i 1. etg.
    Ja, jeg hører de sliter med det... Får prøve å være oppmerksom på akkurat dette.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, tenkte jeg skulle nevne et problem jeg har fått etter og montert inn sponplate mellom to av takbjelkene. Jeg bygget rom i rom med 5 cm klaring til det gammle taket over og nå sliter jeg med viberasjon i PJ når ungene hopper og springer over stuegulvet som ligger i rommet over selv om der ikke er kontakt mellom tak 1 og tak 2, mulig det ble for tett ?
    Dette høres jo virkelig skremmende ut, men jeg kan ikke skjønne hvordan dette skal kunne skje hvis det ikke er fysisk kontakt (mer enn luft).

Du har vel ikke vært uheldig og "kortsluttet" tak/gulv ett eller annet sted? Det er jo det store marerittet i rom-i-rom-sammenheng...

En slik vibrasjons-overføring kan jo overføres direkte til lydoverføring, i alle fall i bassområdet. Sliter du med dette også?
    Står "Yttervegg" og "Innervegg" på samme gulv?
    Det kan være at vibrasjonene fra hoppingen går fra yttervegg, via gulvet og inn i innerveggen, for så å forplante seg videre til PJ som henger på det området av taket som kan bevege seg mest.
    Dette kan fort forekomme dersom du har et tynt betongdekke eller et bjelkelag.

Rune du har jo et fysisk skille mellom disse

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg tviler sterkt på "Kortsluttning" siden hele konstrukksjonen stendere i vegger og takbjelker ble holdt med avstandstykker av stål ut i lecaen inntill en hadde montert så mangen gipsplater at dette ble selvberende og avstivet før avstandsstykkene ble fjernet etter hvert, gjennom denne operasjonen brukte jeg en dyktig inleid snekker for å vere på den sikre siden.

Jeg tro rett og slett at luftlaget mellom øverste tak og nederste tak er helt tett og derav forplanter viberasjonene som kommer av bevegelse/slag i gulvet i rommet over seg nedover som trykkbølger, men jeg er ikke plaget med lydforplantning ut fra rommet når jeg spiller høyt, det hele virker veldig merkelig

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tviler sterkt på "Kortsluttning" siden hele konstrukksjonen stendere i vegger og takbjelker ble holdt med avstandstykker av stål ut i lecaen inntill en hadde montert så mangen gipsplater at dette ble selvberende og avstivet før avstandsstykkene ble fjernet etter hvert, gjennom denne operasjonen brukte jeg en dyktig inleid snekker for å vere på den sikre siden.
    Han har ikke tatt en kjapp en og hold på plass en eller flere av himlingsbjelkene med ett eller annet mot det eksisterende taket vel (og glemt å fjerne det)? Men det hadde du vel sett?

Jeg tro rett og slett at luftlaget mellom øverste tak og nederste tak er helt tett og derav forplanter viberasjonene som kommer av bevegelse/slag i gulvet i rommet over seg nedover som trykkbølger, men jeg er ikke plaget med lydforplantning ut fra rommet når jeg spiller høyt, det hele virker veldig merkelig
    En ting jeg reagerte litt på med himlingen din, var at du bare brukte 2x4 (var det ikke 2x4 da mon tro?) på et såpass langt strekk (selv bruker jeg 2x8 etter snekkers anbefaling). Kanskje taket ditt er litt "mykt", hvis det går an å bruke et slikt uttrykk?

Men hva vet vel jeg. Jeg er ingen snekker....

Men jeg skal være så ærlig å innrømme at din erfaring plager meg litt... Noen andre med rom-i-rom som har opplevet noe lignende tro?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg reagerte litt på med himlingen din, var at du bare brukte 2x4 (var det ikke 2x4 da mon tro?) på et såpass langt strekk (selv bruker jeg 2x8 etter snekkers anbefaling). Kanskje taket ditt er litt "mykt", hvis det går an å bruke et slikt uttrykk?
    Det kan fort være som RuneW skriver at taket rett og slett blir for mykt.
    Med så langt spenn, burde bjelkelaget til taket vært på cc. 30cm. (ved 2x4")

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han har ikke tatt en kjapp en og hold på plass en eller flere av himlingsbjelkene med ett eller annet mot det eksisterende taket vel (og glemt å fjerne det)? Men det hadde du vel sett?

Men hva vet vel jeg. Jeg er ingen snekker....

Men jeg skal være så ærlig å innrømme at din erfaring plager meg litt... Noen andre med rom-i-rom som har opplevet noe lignende tro?
    Jeg var med under hele byggingen for og følge med akkurat denne typen ting ikke ble glemt altså avstivere som ble stående.

Det er korrekt at bjelkalaget uten avstivere skulle vert dimensjonert noe grovere, men her er lagt inn avstivere langs taket på hver stender der lyskassene er bygget og ble derav stivet av med disse som en kompensasjon for og ungå og bygge taket ned enda mere med tykkere bjelkelag, 2,17 m takhøyde etter akustikktaket var montert er lavt og jeg ville nøding enda lavere, men nå prøver jeg og montere PJ på hyllle som monteres på bakvegg og dette ville gi bare fordeler med tanke på bilde kvalitet i følge Gorm

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

OT i henhold til RW tråden,,
    så tror jeg problemet kan ligge i spott kassene, hvis de ikke der dempet på noen måte..

Troeen

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå har jeg lest gjennom hele tråden din, å mann, for et prosjekt! dette er noe som respekteres på det dypeste! har vel egentlig aldri vært borti en mere grundig men dog artig tråd å følge. nå som jeg er oppdatert på prosjektet, vil jeg følge med som en hauk!

gleder meg til videre framskritt!! stå på! ser virkelig ut som om ting begynner å komme på plass!!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SLUTT PÅ PROSJEKTET... :-(

Må dessverre meddele at jeg ikke kom lenger enn 25% på dette prosjektet. Jeg dessverre innse at jeg sannsynligvis aldri kommer i mål med dette jeg har startet. Tålmodigheten til både meg selv og andre har blitt satt sterkt på prøve, og når jeg, etter 6 mnd bare kan vise til et reisverk og noen k-rør, må jeg dessverre kaste inn håndkledet.

Dessverre - hadde vært veldig gøy å få sett det ferdig.

Ungene vokser og kjelleren blir sannsynligvis gjort om til to barnerom.

Tusen takk til alle dere som har støttet meg underveis. Beklager å måtte skuffe alle dere.

:-(

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    a
    Ofte kjent som den første bokstaven i alfabetet :-D

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ap..........

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apr

Active RimJob sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neeeeei! Hold det gående mann!

Intermediate bler sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forumets første...

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Ofte kjent som den første bokstaven i alfabetet :-D
    Og jeg må bare innrømme at limpinnen er jææævlig sticky i dag... :evil:

hehe, good one!

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SLUTT PÅ PROSJEKTET... :-(

Må dessverre meddele at jeg ikke kom lenger enn 25% på dette prosjektet. Jeg dessverre innse at jeg sannsynligvis aldri kommer i mål med dette jeg har startet. Tålmodigheten til både meg selv og andre har blitt satt sterkt på prøve, og når jeg, etter 6 mnd bare kan vise til et reisverk og noen k-rør, må jeg dessverre kaste inn håndkledet.

Dessverre - hadde vært veldig gøy å få sett det ferdig.

Ungene vokser og kjelleren blir sannsynligvis gjort om til to barnerom.

Tusen takk til alle dere som har støttet meg underveis. Beklager å måtte skuffe alle dere.

:-(
    Ai ai, gikk på den faktisk

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ilsnarr!
    Kom ikke her å påstå noe annet!

Side 52 av 587 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 48 49 50 51 52 53 54 55 56 62 72 82 92 102 112 122 132 142 152 162 172 182 192 552 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •