RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 516

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 516 av 587 FørsteFørste ... 16 376 386 396 406 416 426 436 446 456 466 476 486 496 506 512 513 514 515 516 517 518 519 520 526 536 546 556 566 576 586 ... SisteSiste
Viser resultater 10,301 til 10,320 av 11737
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Å kopiere bildenettadresser/Photobucket/Youtube og lime de inn funker. Muligens Flick og andre også, men det har jeg ikke testa.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Å kopiere bildenettadresser/Photobucket/Youtube og lime de inn funker. Muligens Flick og andre også, men det har jeg ikke testa.
    Ja, det fungerer helt sikkert, men problemet er at de ikke blir lagret på avforum sin server og kan derfor forsvinne den dagen bildetjenesten man har brukt får problemer.

Kunne jo ha vært brukt midlertidig, men jeg satser på at avforum-guruene klarer brasene iløpet av noen korte dager :-)

Jeg skulle bare melde om en liten fremgang på kinofronten (av alle ting!). Fikk besøk av elektriker i går. Klokken 21:30. Vil tro han har nok å gjøre for tiden...

Han fikk i alle fall koblet til Ludolysene®, så nå er faktisk alt av lys på plass :-)

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser den. Syns selv det er irriterende å lete gjennom gamle tråder uten bilder. Har tatt iPhone-bilder i det siste, og da er det "sytalaust" å bruke Photobucket.

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ja, denne imponerende veggen mener jeg å ha sett før!

Men er det virkelig så "ille" med 230cm med 3.8 m til sweet spot? Kanskje med 2.35:1-filmer...

Synes skjermen virker relativt dominerende som den gjør allerede, jeg...:

Jeg har ca. 2,7 m til sweet spot og planlegger 330 cm lerret i 2,35:1 format... er det altfor stort? Fant et kalkuleringsark som sa at det var OK... men noe usikker, skjermen blir MASSIV...

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og har har vi takrammen på plass med spot-"kassene":
    -img_2965-jpg
    Om jeg får spørre, hvordan festet du spikerslagene i gipsen i taket? Du kledde boksene med tresponplater? Jeg sitter og vurderer om jeg skal lage bassefeller skrått i taket som du har gjort her her, men at jeg bygger disse med akustikkplater med lysspotter mellom hver plate... Vil massive bassfeller i taket fungere bedre eller dårligere hvis de konstrueres til å slippe lyden igjennom og bli filtrert når lyden går gjennom begge veiene? Vil ikke taket slik det er her, fungere mer som en deflektor? Eller fungerer bass-lyd på helt andre premisser enn annen lyd?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Jeg har ca. 2,7 m til sweet spot og planlegger 330 cm lerret i 2,35:1 format... er det altfor stort? Fant et kalkuleringsark som sa at det var OK... men noe usikker, skjermen blir MASSIV...
    Det er en smaksak og tilvenningssak
    Jeg har selv 155' lerret ( justerbart med variabel maskering) som gir ca 4 meter bildebredde. Sofaen er i underkant av tre meter unna. Jeg har ikke noe problem med dette. De som er i kinoen bemerker at det er stort bilde men de klager ikke 8)

Mitt synspunkt er at når en har stort bilde så bør ikke skjermen sitte for høyt på veggen. Det er det å måtte tilte hodet for mye bakover som er ubehagelig.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg får spørre, hvordan festet du spikerslagene i gipsen i taket?
    Spørs hvilke spikerslag du snakker om. Eller egentlig ikke. Så vidt jeg husker er ingenting festet i gipsen noe sted i kinoen min. Er noe festet i taket, så er det festet i takbjelkene (gjennom gipsen). Snakker du om rammene som går på tvers av taket (på bildet over) så er den festet i hver sin ende (og det var forøvrig en god slump jobb for å få til akkurat det...).

Du kledde boksene med tresponplater? Jeg sitter og vurderer om jeg skal lage bassefeller skrått i taket som du har gjort her her, men at jeg bygger disse med akustikkplater med lysspotter mellom hver plate... Vil massive bassfeller i taket fungere bedre eller dårligere hvis de konstrueres til å slippe lyden igjennom og bli filtrert når lyden går gjennom begge veiene? Vil ikke taket slik det er her, fungere mer som en deflektor? Eller fungerer bass-lyd på helt andre premisser enn annen lyd?
    Ja, bassfeller er et helt annet "dyr" enn vanlige akustikk-tiltak. Det kan skrives bøker om dette (og det er det forresten allerede gjort), så jeg skal ikke gå for detaljert inn på dette. Og ikke alle er vel helt enige heller.

Nå har jeg vel egentlig ikke laget 100% bassfeller i tak-vegg-hjørnene. Jeg kommer evt til å vente til jeg finner ut hvor evt problemene ligger (i frekvens). Men de kassene jeg har laget er vel på en måte det som kan kalles en forenklet panel absorber:

Begynner å bli lenge siden jeg leste meg opp på dette, men så vidt jeg husker skal dette være vesentlig mer effektivt enn en ren Glava-i-hjørnet-løsning - ja hvis vi regner samme størrelse da.

Grunnen til at jeg valgte skråkasser, var for å få størst mulig flate som kunne vibrere (dempe), man hadde jeg gjort det igjen ville jeg ha valgt rette kasser. Det ble rett og slett alt for mye jobb (for meg) med vinklede kasser!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ludolys på plass

Ikke så mye spennende å rapportere, men jeg får ta med det lille som skjer...:-D

Her om kvelden var trikkern hos meg og fikk gjort to ting: Det ene var å måle hvor lang grise-dyr-kabel (4x10mm²) jeg trenger fra hoved-sikringsskapet til sikringsskapet i garasjen. Det andre var å montere Ludolysene. Jeg brukte tre forsøk før jeg klarte å få kjøpt en trafo som faktisk fikk plass i den begrensede plassen (forstod i ettertid at jeg hadde vært litt gnien på plassen da jeg lagde kassene).

Det gikk så vidt, men nå har jeg lysene jeg trenger ungdommen skal spille Ludo (eller hva det nå er som er hot) der nede.

Det er disse det er snakk om:
    -img_4526-jpg

Skikkelig ukoselig lys, men en test med bare disse lysene, for å se om det er nok futt i dem. 20w per spot er jo ikke all verden, men det viste seg at det holder til den bruken de er tiltenkt (hvis ikke, finnes det LED-lyskilder som gir litt mer bang for the watt):
    -img_4527-jpg

Og her et bilde at alt av lys på:
    -img_4528-jpg

Så nå er lyskilde-kapittelet over (bortsett fra PJ da selvfølgelig...).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siste på gadget-fronten er forresten en slik (førjulspresang til meg selv):

I tilfelle jeg ikke har sagt det før - jeg leser en del (klikk på boken i signaturen for å se selv). Derfor er en slik sak kjekk å ha. Ja, den er i alle fall morsom med det derre e-ink-greiene

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så mye spennende å rapportere, men jeg får ta med det lille som skjer...:-D

Det gikk så vidt, men nå har jeg lysene jeg trenger ungdommen skal spille Ludo (eller hva det nå er som er hot) der nede.

Skikkelig ukoselig lys, men en test med bare disse lysene, for å se om det er nok futt i dem. 20w per spot er jo ikke all verden, men det viste seg at det holder til den bruken de er tiltenkt (hvis ikke, finnes det LED-lyskilder som gir litt mer bang for the watt):
    Og her et bilde at alt av lys på:

Så nå er lyskilde-kapittelet over (bortsett fra PJ da selvfølgelig...).
    Synes dette ser riktig så vellykket ut!:-D
    Husk nå på at ting vil forandre seg litt når du får andre ting på plass - eksempelvis et Ludobrett!

Tidligere har jeg vel slengt fra meg en kommentar om at 20w spots gir mer lys enn man kanskje vil tro, samtidig som at disse har en langt lavere temperatur enn 35- og 50watts utgavene. (Brannfare U know.;-) )

Håper i alle fall at du kan skjære klar av LED-alternativet, som (i mine øyne) fortsatt har plagsomme mangler ift halogenspots...

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syntes dette ble veldig pent :-) Tror jeg selv går for LED...

Angående Kindle, hvorfor ikke Kindle Fire? Jeg har Kindle selv, fantastisk produkt og tjeneste. Har bøkene på PC, telefoner, iPads og Kindle-enheten... kan lese litt når jeg føler for det.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg selv går for LED...
    For å "fryse ihjel" av en elendig fargetemperatur?
    No way, yet.:evil:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående Kindle, hvorfor ikke Kindle Fire? Jeg har Kindle selv, fantastisk produkt og tjeneste. Har bøkene på PC, telefoner, iPads og Kindle-enheten... kan lese litt når jeg føler for det.
    Kjøpte i og for seg en Kindle Fire i dag (riktignok for en kompis...).

Men Fire er jo en tablet-konkurrent (med ditto standard skjerm). Du vet jo selv hvor behagelig det er å lese på en e-ink-skjerm? Jeg skulle ha en enhet å lese på, så det valget var enkelt!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Håper i alle fall at du kan skjære klar av LED-alternativet, som (i mine øyne) fortsatt har plagsomme mangler ift halogenspots...
    Ting har vel skjedd på LED-fronten, men er forsåvidt enig. Halogen er mer "cozy". Det med LEDs er at de ikke blir varmere i fargen når de dimmes.

Jeg HAR faktisk noen LED-downlights i kinoen, men de slår seg kun på ved strømbrudd

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Spot on", Rune! Kanskje i dobbelt forstand, attpåtil?

La gå at det absolutt har skjedd en viss utvikling på LED-siden, men de har fortsatt tilgode å bli betegnet som lysmessig stemningsskapende.
    Og som du påpeker - spesielt når de dimmes.
    Men for all del! Det er vel bare et tidsspørsmål før dette er løst på en tilfredsstillende måte.....

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fredag!!!
    Venter på en go' vits eller på en virkelighets-historie fra deg.
    Nå har du jo hatt framgang i kinoen også ;-)

F5...
    F5...
    F5...
    F5...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Travelt på jobben nå, så jeg vet ikke... Kanskje i ettermiddag. Eller, forresten, da har jeg (som du vet) heller ikke tid. Må for skams skyld prøve å forberede HTF litt.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Travelt på jobben nå, så jeg vet ikke... Kanskje i ettermiddag. Eller, forresten, da har jeg (som du vet) heller ikke tid. Må for skams skyld prøve å forberede HTF litt.
    Når jeg tenker meg om er det noen ting som jeg også må gjøre klart il HTF også :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk akkurat inn en her fra sekretæren vår som muligens kan brukes:

-dirty-jpg

Ha en god helgevask!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he God helg!
    Helgevasken gjorde jeg for øvrig ferdig i går slik at jeg er klar for HTF i morgen :-)

Side 516 av 587 FørsteFørste ... 16 376 386 396 406 416 426 436 446 456 466 476 486 496 506 512 513 514 515 516 517 518 519 520 526 536 546 556 566 576 586 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •