RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 512

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 512 av 587 FørsteFørste ... 12 372 382 392 402 412 422 432 442 452 462 472 482 492 502 508 509 510 511 512 513 514 515 516 522 532 542 552 562 572 582 ... SisteSiste
Viser resultater 10,221 til 10,240 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    En liten skisse av tverrsnittet? Er litt usikker på hva du mener...
    Har du egen byggetråd?
    Ja, nå som du har fått oppmerksomhet, så kan det kanskje være like greit å ta resten der

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Mye forslag her, så får kaste ut noen jeg også så du får ennp mere å fundere over. Jeg vil anbefale deg Jamo D500 eller D600 som rene kino høyttalere. Ønsker du deg noe du kan nyte noe hifi på vil nye PSB Image T6 være et spennende valg.

Rune har hørt Image 6T før, både BVB og jeg hadde de på HTF en gang ( 2005 tror jeg) Jeg har hørt T6 og de er MYE bedre en 6T...
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    En liten skisse av tverrsnittet? Er litt usikker på hva du mener...
    Har du egen byggetråd?
    Opprettet en byggetråd her: http://avforum.no/forum/av-rom-konst...30-cinema.html

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Det er en god start!

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fredag??

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dwdbard
    Fredag??
    Får gi Rune et lite bidrag

Arthur og Edna var begge pasienter på ett mentalsykehus.
    En dag da de gikk forbi sykehusets basseng, hoppet plutselig Arthur i på den dypeste delen.
    Han sank til bunnen og ble liggende. Edna hoppet direkte i for å redde ham, svømte til bunnen og drog ham opp.
    Når sjefslegen fikk høre om Ednas heroiske innsats beordret han umiddelbart at Edna skulle skrives ut fra sykehuset.
    Han gikk til Edna og sa: ‘- Edna, jeg har både gode nyheter og dårlige nyheter.
    De gode nyhetene er at du blir utskrevet. Ettersom du var kapabel til å reagere rasjonelt i en akutt krisesituasjon gjennom å hoppe ut i bassenget og redde livet på en annen pasient, konstaterer jeg at du har et friskt hode.
    De dårlige nyhetene er at Arthur, pasienten du reddet, hengte seg selv i dusjen på sitt bad rett etter at du reddet ham. Jeg er lei for å måtte meddele at han er død.’
    Edna svarte: – Han hengte seg ikke selv, jeg hengte ham opp for tørk! Når får jeg reise hjem?

Intermediate ROXY sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får gi Rune et lite bidrag

Arthur og Edna var begge pasienter på ett mentalsykehus.
    En dag da de gikk forbi sykehusets basseng, hoppet plutselig Arthur i på den dypeste delen.
    Han sank til bunnen og ble liggende. Edna hoppet direkte i for å redde ham, svømte til bunnen og drog ham opp.
    Når sjefslegen fikk høre om Ednas heroiske innsats beordret han umiddelbart at Edna skulle skrives ut fra sykehuset.
    Han gikk til Edna og sa: ‘- Edna, jeg har både gode nyheter og dårlige nyheter.
    De gode nyhetene er at du blir utskrevet. Ettersom du var kapabel til å reagere rasjonelt i en akutt krisesituasjon gjennom å hoppe ut i bassenget og redde livet på en annen pasient, konstaterer jeg at du har et friskt hode.
    De dårlige nyhetene er at Arthur, pasienten du reddet, hengte seg selv i dusjen på sitt bad rett etter at du reddet ham. Jeg er lei for å måtte meddele at han er død.’
    Edna svarte: – Han hengte seg ikke selv, jeg hengte ham opp for tørk! Når får jeg reise hjem?
    OK! Denne krever en oppfølger.

Mentalsykehuset hadde fått seg et nytt svømmebasseng. En representant fra myndighetene kom på inspeksjon like etter at byggearbeidene var ferdige for å se på bruken av bassenget.
    Jo da, svarte sykehussjefefen: "De hopper, stuper og svømmer - og neste uke håper vi på enda mer aktivitet, da skal vi fylle vann i bassenget også!"

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - dere altså!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Både Kef och Swans har ju riktigt fina frontsett med center som är vuxen.
    Har bara hört Kef på Marantz och det var fantastiskt [...]
    Hvilke KEF-høyttalere var det?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av penol
    Eller Wayne Parhams Four PI Speakers Pi Speakers - Product Line and Driver Complements
    Jeg hadde grandiose planer om å kjøpe en trepakk med 4PI-høyttalere og ferdigkappede MDF. Hadde bare vært enkel liemskruing og noe lette fresing og vips... Finish betyr jo ingenting.

Dessverre viser det seg at det blir umulig for meg å få plassert såpass brede høyttalere på den måten som de fortjener (ekstrem toe-in). Jeg har rett og slett ikke god nok plass sideveis til en 46 cm bred høyttaler som er vridd i tillegg...

Synd. Disse hadde jeg egentlig litt tro på.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Dessverre viser det seg at det blir umulig for meg å få plassert såpass brede høyttalere på den måten som de fortjener (ekstrem toe-in). Jeg har rett og slett ikke god nok plass sideveis til en 46 cm bred høyttaler som er vridd i tillegg...

Synd. Disse hadde jeg egentlig litt tro på.
    Hva om du bygger kabinettene trapesformet? Da kan du fortsatt ha riktig baffelbredde, og få plass til å vri høyttalerne..? Evt. bygg høyttalerne med skrå baffel, slik at de har toe-in når de står parallelt med sideveggene?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Hva om du bygger kabinettene trapesformet? Da kan du fortsatt ha riktig baffelbredde, og få plass til å vri høyttalerne..? Evt. bygg høyttalerne med skrå baffel, slik at de har toe-in når de står parallelt med sideveggene?
    Jeg spurte Wayne Parhams om akkurat dette og det var ikke anbefalt.

Jeg spurte om:

1. Det gikk an å omrokkere elementene noe (horn sentrert over basselement og porten plassert som en hylleport på bunnen). Dette for å gjøre baffelbredden noe smalere i forhold til originalen.

2. Det gikk an å lage kassene trapesformet for å få dem vinklet uten å gjøre dem bredere (sett rett forfra).

Da han sa det ikke var anbefalt, spurte jeg om det var modifisering 1 eller 2 som ikke var anbefalt. Svaret var da:

Sitat Opprinnelig postet av Wayne Parhams
    It's both. There are two important issues. One is the spacing between drivers which (along with the crossover) sets the position and shape of the forward lobe. The other is internal standing waves, how the line up in relation to the cabinet walls and the driver and port. You do not want a pressure node to be where the driver or port are. Damping helps, but still, the positions in a speaker this size are important.

You can certainly make the changes, and with some testing, I'm sure you can manipulate variables to make it all work together nicely. That's part of the design process I go through. But my point is you cannot make these changes without testing, or you will not know how they will affect response. They will not be "neutral" changes - they will make a difference.
    Men jeg har selvsagt verken tid, ressurser eller hørsel til å drive med slik testing, så dette er totalt uaktuelt.

Igjen: Synd!

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får gi Rune et lite bidrag...
    Sitat Opprinnelig postet av ROXY
    OK! Denne krever en oppfølger...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stående bølger og noder inni kabinettet... Mye man skal ha kontroll på tydeligvis. For en amatør som meg sier jo dette mye om hvor gjennomtenkt konstruksjonen er, men det mulig dette er barneskolelærdom for de som driver med høyttalerkonstruksjon.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Stående bølger og noder inni kabinettet... Mye man skal ha kontroll på tydeligvis. For en amatør som meg sier jo dette mye om hvor gjennomtenkt konstruksjonen er, men det mulig dette er barneskolelærdom for de som driver med høyttalerkonstruksjon.
    Ja, det hadde som sagt vært knall å fått til å bruke dem. Jeg må undersøke om det er mulig å modde frontveggen min slik at jeg får plass. Det kan f.eks. være at disse, pga ekstrem toe-in, ikke har behov for demping i førsterefleksjon i like stor grad. Da kan jeg fort få 14 cm til å "boltre" meg på...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kunne jeg ha klart noe ala dette:

-wayne-perham-02-png

Med kryssing godt foran sweet spot:

-wayne-perham-01-png

Spørsmålet er da selvsagt hvilke negative konsekvenser det blir av å presse dem såpass langt mot sidevegg.

Åpenbare konsekvenser går mest på det estetiske/visuelle, nemlig at jeg nå får en situasjon hvor vinduet alltid er delvis dekket (upopulært), men slik hadde det vel blitt uansett, selv med trapesformet kabinett...

Jeg kunne selvfølgelig ha trukket hele stasen noe bakover, som dette:

-wayne-perham-03-png

Men jeg mistenker at dette ikke er spesielt lurt mht kanten på høyre side der...

Hele frontveggen ville ha blitt seende annerledes ut, kanskje noe ala dette:

-wayne-perham-04-png

Men bortsett fra at vinduet blir delvis tildekket er kanskje ikke dette egentlig så ille! Ja, hvis det akustiske er greit nok da... Får høre med konstruktøren om han har veldig mange motforestillinger.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser plutselig at jeg har bommet litt på dimensjonene til kassen. Aner ikke hvor jeg hadde de jeg tegnet i sted fra... antageligvis fra forslaget mitt til Mr Parham som han ikke likte...

PI-kassene er en god del bredere, så ting blir enda tightere enn det over. Slik blir det (hvis det er mulig å presse dem inn...):

-wayne-perham-05-png

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er vel ganske retningsbestemte, dvs. lav spredning, dermed skulle det vel bli mindre behov for dempning på sideveggen. Det er vel ingen ulempe?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lo godt da jeg så det siste påfunnet til ASUS, nemlig en ekstern sub:

Vil tro det er bra slam i den saken

Omtrent som i denne tenker jeg...

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Omtrent som i denne tenker jeg...

Hvilke KEF-høyttalere var det?
    Kokken har vel noe slik...

Side 512 av 587 FørsteFørste ... 12 372 382 392 402 412 422 432 442 452 462 472 482 492 502 508 509 510 511 512 513 514 515 516 522 532 542 552 562 572 582 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •