RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 51

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 51 av 587 FørsteFørste ... 11 21 31 41 47 48 49 50 51 52 53 54 55 61 71 81 91 101 111 121 131 141 151 161 171 181 191 551 ... SisteSiste
Viser resultater 1,001 til 1,020 av 11737
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Så lurer jeg fortsatt litt på om jeg skal sette vinkler på himlingsbjelkelaget... De er veldig "vinglete" per i dag. Mulig de blir stivet av i underkant med gipslagene, men føler meg ikke helt trygg... Kommer i alle fall til å vurdere dette i området rundt projektoren. Vil helst ikke ha noe risting i bildet!
    Legg vinkler i projektorfestet resten lar du være!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Her fant jeg noe... :-D
    D-Profile

Takker Pål!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Legg vinkler i projektorfestet resten lar du være!
    Blir nok slik, ja. Gleder meg til å komme igang med dette sub-prosjektet!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok en pakke fra min terminal-pusher på eBay, Hong Kong Superseller, kom fram i påskeuken. Denne gang bananterminaler med litt kortere lengde:

-img_9593-jpg

De forrige jeg bestilte (i bakgrunnen) var tydeligvis ment for gjennomføring i treverk (les: høyttalere), og ville ha blitt unødvendig lange (redusert det viktige rommet inne bak panelet). De siste jeg bestilte tror jeg blir bra, og kommer til å gjøre et større innkjøp snart.

Husk at jeg skal være med på en bestilling..... Må komme til deg en kveld å sjekke om jeg kan bruke de samme terminalene. PS. eller du kan komme. Rommet er ferdig i dag.....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleA
    Husk at jeg skal være med på en bestilling..... Må komme til deg en kveld å sjekke om jeg kan bruke de samme terminalene. PS. eller du kan komme. Rommet er ferdig i dag.....

Så kan jeg lære deg å quote med det samme ;-)

Jeg har allerede bestilt, men det gjør ikke noe. Kan bestille mer jeg. Det er ingen kvantumsrabatt uansett, så det blir egentlig det samme. Jeg har en HDMI-kontakt til overs (bestilte 2) også hvis noen er interessert i den (men den er dyr).

Skal du ha det samme panelet som meg OleA? Hvor mange terminaler trenger du egentlig?

Og, ja, når/hvis jeg får tid skal jeg selvsagt ta meg en tur! Kanskje ta med speilrefleks-kameraet og få tatt noen skrytebilder også?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Så kan jeg lære deg å quote med det samme ;-)

Skal du ha det samme panelet som meg OleA? Hvor mange terminaler trenger du egentlig?
    Skal feste terminalene i Elko lokk. OAØ spesial :wink: Usikker om det blir pent men det er lov å prøve.... Skal ha minimum 14, håper på 24

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal feste terminalene i Elko lokk. OAØ spesial :wink: Usikker om det blir pent men det er lov å prøve.... Skal ha minimum 14, håper på 24

Er det slike du tenker på, da eller?

Sikkert ok, hvis plasten holder og de er flate. Skal du ha 2 par per lokk?

14 par eller 7 par terminaler?

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skjær ut kjerner av 4mm Finerplate el.l. (innsiden av hullsagen) og bruk slike som tynne skiver. da holder det sikkert.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei.

[url=http://www.elhandel.no/catalog/product_info.php?cPath=29_23&products_id=1411703[/url]
    elhandel.no - Påveggskappe L888 dobbel 33mm
    elhandel.no - Sentralplate, tett for ELKO kombiplate

Dette bør vel tas i en egen tråd ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei.

[url=http://www.elhandel.no/catalog/product_info.php?cPath=29_23&products_id=1411703[/url]
    elhandel.no - Påveggskappe L888 dobbel 33mm
    elhandel.no - Sentralplate, tett for ELKO kombiplate

Dette bør vel tas i en egen tråd ;-)

Ja, start gjerne din egen tråd!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spikerslag til PJ ferdig!

Snila fra Østfold er tilbake!

Endelig fikk jeg begynt på mitt unødvendig kompliserte PJ-spikerslag...

Dette var altså utgangspunktet:
    -img_9605-jpg

De tre løse k-rørene er:

- 16mm til kontakt til PJ
    - 16mm til trigger PJ + evt tak-høyttaler (ikke le - man vet aldri hva som kommer ;-))
    - 32mm til HDMI

Først den evinnelige bakboksen som jeg har bak hver eneste el-boks i hele rommet (og som nesten ble min bane...):
    -img_9606-jpg

32mm røret med en overaskende proffesjonell bøy:
    -img_9608-jpg
    (merk de to patentbånd-bøylene rett ved siden av hverandre for at røret skal komem i lodd ned gjennom taket)

Jeg er ikke helt sikker på hvordan selve gjennomføringen av HDMI-ledningen skal gjøres enda, men det kommer vi tilbake til...

Så tid for vinklene som skal stive av bjelkelaget akkurat ved projektoren. Dette rotet er altså et 8-tommeltotters forsøk på å sikre at den kommer i rett høyde (den skal ligge OVER spikerslaget):
    -img_9611-jpg
    (det skulle selvsagt vise seg at selv med dette spetakkelet greide jeg å få den 2 mm for langt ned - 'følæne' hvet hvordan, men at det kostet meg 30 minutter å rette opp fadesen er helt sikkert... slik dritt holder jeg på med hele tiden... kan det ha noe med tidspunktet å gjøre mon tro...?)

Her er nå i alle fall begge vinkelene sånn ca på plass:
    -img_9612-jpg

Og så spikerslagene til spikerslaget...:
    -img_9613-jpg
    (ja, jeg har ca 300 tvinger)

Og her er vi igang med å lage selve spikerslaget. I mangel på materialer gikk jeg løs på et par ekstra furubord jeg hadde liggende i reserve i tilfelle skader på soverumsgulvet...:
    -img_9614-jpg
    (Jeg kan sverge på at jeg telte opp alle furu bordene og bare kom til 5. Derfor ble alle mål gjort med tanke på en bredde på 45 (5 x 9) cm. Men som alle kan se av ildet over dukket det 6. bordet opp når jeg skulle lime det hele sammen... Jaja, de fleste PJ-fester er vel under 45 cm brede...)

Her er to solide 20mm tykke bord skrudd på, både for ekstra spikerslag og for å holde platen rett. Har også saget et merkelig mønster for å unggå boksene i taket...:
    -img_9615-jpg

Genialt med disse ekstra bordene, ikke sant? Helt til du prøver å sette platen på plass og oppdager at de selvsagt krasjer med vinklene du skrudde opp for 1 ime siden.... for &/%/()&%&&/%&/€/€(/?)(/=/(&/()!!!!!

Så var det å skru ut og sage og skru inn igjen. Her med krasjområdene skravert og avsagede bord:
    -img_9616-jpg

Men så fikk jeg nå omsider platen på plass. Kappet etter 20mm bordene ble limt på utsiden av vinklene igjen slik at det er tykt og godt materiale for PJ-feste hele veien:
    -img_9617-jpg

Og her ser vi stasen nesten fra siden (jeg klarte ikke å tvinge kameraet opp og inn i bjelken over):
    -img_9618-jpg

Vi prøver oss fra venstre...:
    -img_9619-jpg

...og høyre side:
    -img_9620-jpg

Her er platen som snirkler seg rundt boksene:
    -img_9621-jpg

Jeg har litt igjen med fugemasse og stas i dette området...

Hey! Jeg har tydeligvis brukt lang tid på å skrive dette, for når jeg startet var klokke 01:30 og nå er den 03:17...

God natt, morgen eller hva det er. Det er nå man kan angre på at man har tre småtroll som ikke skjønner hva ordet "helg" betyr :-)

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det her blir bra. Godt feste med patentband er ikkje domt. Det å trekker i røyr er jæveligt om ikkje røyret er godt festa.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men i svarte nøkken og mye jobb du legger i dette!
    men det blir sinnsykt bra!

vil anbefale en ting, og det er og trekke den HDMI kabelen til prosjektoren, før du kler igjen tak og vegger! plutselig kan det stoppe et sted, og da kan være greit og ha muligheten til og "dunke" litt på røret, så den kommer seg helt til enden av røret... hehe

jeg har fulgt med på denne tråden fra post 1, og må si det er mye interisant lesing (har lest alt, har ikke oversett ett eneste innlegg, hehe)
    og du har lagt ned sinnsykt mye jobb i dette!
    når regner du med og være ferdig? 2010? hehe....

hmm...nå er klokka 0411, kanskje på tide og legge seg...

Newcomer Ammatør sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prosjektor innfesting

Snila fra Østfold er tilbake!

Endelig fikk jeg begynt på mitt unødvendig kompliserte PJ-spikerslag...

Dette var altså utgangspunktet:
    -img_9605-jpg

De tre løse k-rørene er:

- 16mm til kontakt til PJ
    - 16mm til trigger PJ + evt tak-høyttaler (ikke le - man vet aldri hva som kommer ;-))
    - 32mm til HDMI

Først den evinnelige bakboksen som jeg har bak hver eneste el-boks i hele rommet (og som nesten ble min bane...):
    -img_9606-jpg

32mm røret med en overaskende proffesjonell bøy:
    -img_9608-jpg
    (merk de to patentbånd-bøylene rett ved siden av hverandre for at røret skal komem i lodd ned gjennom taket)

Jeg er ikke helt sikker på hvordan selve gjennomføringen av HDMI-ledningen skal gjøres enda, men det kommer vi tilbake til...

Så tid for vinklene som skal stive av bjelkelaget akkurat ved projektoren. Dette rotet er altså et 8-tommeltotters forsøk på å sikre at den kommer i rett høyde (den skal ligge OVER spikerslaget):
    -img_9611-jpg
    (det skulle selvsagt vise seg at selv med dette spetakkelet greide jeg å få den 2 mm for langt ned - 'følæne' hvet hvordan, men at det kostet meg 30 minutter å rette opp fadesen er helt sikkert... slik dritt holder jeg på med hele tiden... kan det ha noe med tidspunktet å gjøre mon tro...?)

Her er nå i alle fall begge vinkelene sånn ca på plass:
    -img_9612-jpg

Og så spikerslagene til spikerslaget...:
    -img_9613-jpg
    (ja, jeg har ca 300 tvinger)

Og her er vi igang med å lage selve spikerslaget. I mangel på materialer gikk jeg løs på et par ekstra furubord jeg hadde liggende i reserve i tilfelle skader på soverumsgulvet...:
    -img_9614-jpg
    (Jeg kan sverge på at jeg telte opp alle furu bordene og bare kom til 5. Derfor ble alle mål gjort med tanke på en bredde på 45 (5 x 9) cm. Men som alle kan se av ildet over dukket det 6. bordet opp når jeg skulle lime det hele sammen... Jaja, de fleste PJ-fester er vel under 45 cm brede...)

Her er to solide 20mm tykke bord skrudd på, både for ekstra spikerslag og for å holde platen rett. Har også saget et merkelig mønster for å unggå boksene i taket...:
    -img_9615-jpg

Genialt med disse ekstra bordene, ikke sant? Helt til du prøver å sette platen på plass og oppdager at de selvsagt krasjer med vinklene du skrudde opp for 1 ime siden.... for &/%/()&%&&/%&/€/€(/?)(/=/(&/()!!!!!

Så var det å skru ut og sage og skru inn igjen. Her med krasjområdene skravert og avsagede bord:
    -img_9616-jpg

Men så fikk jeg nå omsider platen på plass. Kappet etter 20mm bordene ble limt på utsiden av vinklene igjen slik at det er tykt og godt materiale for PJ-feste hele veien:
    -img_9617-jpg

Og her ser vi stasen nesten fra siden (jeg klarte ikke å tvinge kameraet opp og inn i bjelken over):
    -img_9618-jpg

Vi prøver oss fra venstre...:
    -img_9619-jpg

...og høyre side:
    -img_9620-jpg

Her er platen som snirkler seg rundt boksene:
    -img_9621-jpg

Jeg har litt igjen med fugemasse og stas i dette området...

Hey! Jeg har tydeligvis brukt lang tid på å skrive dette, for når jeg startet var klokke 01:30 og nå er den 03:17...

God natt, morgen eller hva det er. Det er nå man kan angre på at man har tre småtroll som ikke skjønner hva ordet "helg" betyr :-)
    Hei, tenkte jeg skulle nevne et problem jeg har fått etter og montert inn sponplate mellom to av takbjelkene. Jeg bygget rom i rom med 5 cm klaring til det gammle taket over og nå sliter jeg med viberasjon i PJ når ungene hopper og springer over stuegulvet som ligger i rommet over selv om der ikke er kontakt mellom tak 1 og tak 2, mulig det ble for tett ?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ammatør
    Hei, tenkte jeg skulle nevne et problem jeg har fått etter og montert inn sponplate mellom to av takbjelkene. Jeg bygget rom i rom med 5 cm klaring til det gammle taket over og nå sliter jeg med viberasjon i PJ når ungene hopper og springer over stuegulvet som ligger i rommet over selv om der ikke er kontakt mellom tak 1 og tak 2, mulig det ble for tett ?
    Det høres veldig rart ut. Hvor rom-i-rom har du? Har du også frittstående vegger?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sooound
    men i svarte nøkken og mye jobb du legger i dette!
    men det ble sinnsykt bra!
    Det første delen av setningen din er jeg fullstending enig i...

vil anbefale en ting, og det er og trekke den HDMI kabelen til prosjektoren, før du kler igjen tak og vegger! plutselig kan det stoppe et sted, og da kan være greit og ha muligheten til og "dunke" litt på røret, så den kommer seg helt til enden av røret... hehe
    Takk for tips! Ja, jeg kommer til å trekke, ikke bare HDMI-kabel, men samtlige kabler før rørene tildekkes.

Når det gjelder HDMI-kablel, så vant jeg jo denne 10-meters kabelen fra DreamScreen. Denne er sikkert bra, men alt for kort til å trekkes rundt slik k-røret ligger. Hvis jeg skal bruke denne må jeg derfor legge den fritt i "sikk-sakk" over og under bjelkelagene. Er litt usikker på om denne måten å gjøre det på har livets rett...

jeg har fulgt med på denne tråden fra post 1, og må si det er mye interisant lesing (har lest alt, har ikke oversett ett eneste innlegg, hehe)
    Kondolerer ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men, hvorfor har du lagd kasse bare rundt den ene boksen i taket? skal det ikke være på begge?

ref.:
    http://avforum.no/forum/attachments/...g-img_9612.jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men, hvorfor har du lagd kasse bare rundt den ene boksen i taket? skal det ikke være på begge?

ref.:
    http://avforum.no/forum/attachments/...g-img_9612.jpg
    Bare den ene er til strøm. Den andre blir det terminal på og vil således bli tettet med det utenpåliggende lokket.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du har nå jaggu meg svar på alt å! hehe
    virker som du har planlagt dette litt for mye, heh.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du har nå jaggu meg svar på alt å! hehe
    Hadde jeg bare hatt det... lurer fortsatt på drøssevis av ting...

virker som du har planlagt dette litt for mye, heh.
    Det er nok dessverre korrekt, ja... ;-)

Side 51 av 587 FørsteFørste ... 11 21 31 41 47 48 49 50 51 52 53 54 55 61 71 81 91 101 111 121 131 141 151 161 171 181 191 551 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •