RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 500

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 500 av 587 FørsteFørste ... 360 370 380 390 400 410 420 430 440 450 460 470 480 490 496 497 498 499 500 501 502 503 504 510 520 530 540 550 560 570 580 ... SisteSiste
Viser resultater 9,981 til 10,000 av 11737
    Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ingen dårlig ide egentlig! I mitt tilfelle kunne den ha vært plassert i "slusa" (rommet mellom dørene i indre og ytre rom).

Men det er klart, hvis en eller annen går på do så...

Det hadde ikke gjort noe om X-Comfort-systemet hadde taklet tilstander, slik at ved trykk på en gitt bryter, gikk systemet inn i tilstand A, som igjen ignorerte bevegelses-sensor. Men det er nok ikke slik X-Comfort fungerer...
    Du kan vel kanskje sette en aktuator foran bevegelsesdetektoren som deaktiverer den i "kino-modus"

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er vel batteridrevet? Mulig jeg surrer...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Garasje

Skal prøve å ikke blande for mange andre byggeprosjekter inn i denne tråden, men bare belyse hvorfor det ikke skjer så mye på kinofronten.

Holder på med riving av gammel garasje og har nå fått strippet den ned til det minimale:
    -p1020171-jpg

Har drøyet i det lengste med å fjerne dørene og låsen - det er jo en del maling og gode koster der inne...:
    -p1020167-jpg

Har, som et meget realistisk mål, å får vekk skrotet (som jeg ikke sager til ved) innen nasjonaldagen. Blir jeg ferdig før det, er det mulig jeg kan bruke noen timer på kinoen!

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt! Ser at de var flinke til å spare sine slanter før i tiden (50-tallet?), da en del av reisverket bærer tydelige spor etter å ha vært brukt til andre bygg eller konstruksjoner...

Dette er jo en svært fornuftig tankegang som jo sparer vårt miljø, så jeg synes så absolutt at du bør vurdere litt gjenbruk av det solide reisverket til den nye garasjen din istedenfor å kappe alt opp til ved. Med ett par solide aktuatorer og litt fustasjeopphengsforkoplinger, så smetter også de nesten nymalte dørene her inn i den moderne tidsalder på nybygget...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, å bruke det som ved er gjenbruk nok for meg ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takramme-lister

Med regn ute kan man benytte ledige timer inne

Jeg kom (som vanlig) ikke så veldig langt i kveld, men jeg fikk i alle fall initiert "operasjon takramme-lister".

Som vi har vært inne på før, så feilet det "geniale" magnet-opplegget mitt - stort sett fordi alulistene ikke er magnetiske og magnetene (eller evt jernet) jeg måtte lime på listene bygget slik at det ble stående med litt avstand mot taket. Det så dessverre ikke bra ut...

Så de må skrus. Men hvordan?

Illustrasjonen under forklarer problemet:
    -taklist-jpg

Jeg har egentlig ikke noe å skru listene i. Det eneste er gipslagene og de vil jeg ikke skru i. Dessuten er det 5-6 cm opp til gipsen og det er tyne skruer som ikke rekker opp uansett...

Så jeg kommer til å gjøre følgende forsøk (se figur under):

-taklist-jpg

1. Stifte tett på den ene undersiden av rammen
    2. Kutte vegg stoffet som er på siden av rammen
    3. Markere alle steder med skruehull på listen
    4. Fjerne stifter på disse stedene
    5. Lime små klosser av egnet materiale på siden av rammen
    6. Holde listen på plass og forbore (her kan det bli tight)
    7. Skru på listen

Det er viktig at ikke disse klossene fyller hele mellomrommet mellom rammene. De (rammene) skal nemlig kunne tas ned igjen også (det vanlige komplisere-ting-ved-å-kreve-at-det-skal-kunne-skrus-ned-igjen-opplegget med andre ord).

I kveld fikk jeg ikke gjort mer enn å bestemme meg (egentlig er dette en formidabel oppgave for meg) og stifte den ene rammen.

Her i startfasen:
    -img_4494-jpg

Her er hele rammesiden tatt:
    -img_4498-jpg

De merkelige oppholdene mellom stiftene er der det er magneter under :roll:

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke dette takrammene som kan tas ned da? Hvorfor ikke bare ta den ned og lime/skru i en fornuftig arbeidshøyde?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Er ikke dette takrammene som kan tas ned da? Hvorfor ikke bare ta den ned og lime/skru i en fornuftig arbeidshøyde?
    Ja, de kan tas ned, men det er en rimelige drøy (tomanns)jobb. Og skal jeg ta med rakrammene måtte ha tatt ned sidelistene også. Det gidder jeg rett og slett ikke. Satser på å masseprodusere små treklosser og lime/kile dem fast.

For 2 av 4 lister er mellom rommet mellom takrammene så lite at jeg satser på å kunne plassere listen så asymmetrisk at jeg kan skru rett i takrammen samtidig som listen fint dekker mellomrommet. Dermed blir det i praksis bare to striper med stifter og klosser jeg trenger å forholde meg til.

Det betyr selvsagt ikke at det er en kveldsjobb - for meg...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he. Du legger altså "noen" timers arbeid i å få rammene nedtagbare. De samme rammene som er en drøy tomannsjobb du ikke gidder :-D

Kjente meg igjen der.

(PS! Rune du kommer aldri til å ta ned igjen de rammene skjønner du)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    He he. Du legger altså "noen" timers arbeid i å få rammene nedtagbare. De samme rammene som er en drøy tomannsjobb du ikke gidder :-D
    Hehe, jeg skjønner den tilsynelatende bristen på logikk, men hadde du ant hvor lei min omgangskrets var av min kinobygging, hadde du forstått hvor vanskelig det er å få med noen på å begynne å ta noe ned igjen... :|

Rammene er laget for å tas ned, men det bør nok være en bedre grunn enn å gjøre en annen jobb litt enklere. For så veldig mye enklere blir det nemlig ikke.

Og rammene har forresten vært tatt ned minst to ganger allerede ;-)

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo lese litt her...

http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ml#post1101700

Det er en mer eller mindre standard markise-sak med mørkeleggings-duk på som går ned i to lystette skinner.
    Jeg og har sett på dette. Finner ingen link eller henvisning til hvilken motor du bruker. Kan være det står, men det er ikke få sider denne tråden består av

Mvh
    Kjell

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Jeg og har sett på dette. Finner ingen link eller henvisning til hvilken motor du bruker. Kan være det står, men det er ikke få sider denne tråden består av

Mvh
    Kjell
    Hva var spørsmålet igjen?

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva var spørsmålet igjen?
    Hehe, godt poeng.

Hvilke motorer har du brukt på persiennene og hvem selger dem?
    Er det bare to "skruer" der du setter endeposisjonen på dem?

Skal gjøre det bedre neste gang

Kjell

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, godt poeng.

Hvilke motorer har du brukt på persiennene og hvem selger dem?
    Er det bare to "skruer" der du setter endeposisjonen på dem?
    Jeg først prøvde en type motor. Den viste seg å være for unøyaktig i endepunktene. Disse ble byttet til noen dyrere Somfy-motorer og disse fungerer perfekt. Problemet er at jeg ikke er kar om å huske noen modellnummer eller lignende. Jeg har et bilde her:

Men om dette er den første eller andre typen aner jeg ikke. Jeg tror kanskje det var den første og da hjelper det jo deg lite...

men altså: Somfy-motorer er det i alle fall.

Skal gjøre det bedre neste gang
    Nei, nei, det var bare at jeg hadde glemt hva det dreide seg om!

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet det er Fredag den 13 i dag, men synes likevell vi fortjener en liten vits
    Min tråd

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fredagsvitsen

Dette er en virkelig gammel sak, men det kan jo hende at noen ikke har hørt den....

Fruktsanking
    Tre oppdagelsesreisende ble tatt til fange av en hittil ukjent stamme, dypt inne i Afrikas jungel. De ble brakt til stammens høvding som sa: "Livet deres kan bli spart hvis dere klarer å finne 10 like frukter hver og bringer dem til meg før solnedgang!"

De tre forsvinner inn i jungelen å begynner å lete umiddelbart.

Etter en stund kommer det en kar tilbake med 10 epler og høvdingen sier: "Putt alle 10 opp i rumpa, uten å foretrekke en mine og livet ditt vil bli spart!"

Mannen prøver så godt han kan, men begynner å gråte før han får inn nummer en. Han blir raskt drept.

Litt etter kommer en kar til og han har med seg 10 druer. Han får samme beskjed av høvdingen og begynner jobben med å putte druene i rumpa. I motsetning til eplene går dette ganske greit. Men da mannen jobber med drue nummer 10, spruter han plutselig ut i gapskratt og blir umiddelbart drept.

Når de to døde karene møtes i himmelen, spør den ene den andre: "Hvorfor i alle dager begynte du å le? Du hadde jo bare en drue igjen så hadde du vært fri!"

Da begynner den andre karen å le igjen og sier mellom hikstene: "Jeg klarte ikke å la være når jeg så tredjemann komme bærende med 10 ananaser!"

---

Han en ananas-fri helg!

Active 1DrE sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok en gang ble det helg :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden FruW har jentekveld og jeg uansett er forvist til kjelleren (:-D), kunne jeg likegodt gjøre noe fornuftig.

Så i kveld stiftet jeg ferdig 3 "rammeskjøter". Ja, det ble visst 3 av 4. Den tredje ble akkurat litt for drøy til at jeg tok sjansen på å la være.

Jeg fikk også kuttet vekk overflødig stoff. Jeg hadde stiftet stoffet såpass langt "opp" at ikke stiftene kom i veien for mini-spikerslag-klossene jeg skulle lime på plass. Ja, når vi snakker om sola... Her er et lite utvalg av slike klosser:

-img_4499-jpg

Det er ca 6 mm tykke. Hadde bare nok til en "stripe". Må finne ut hvor disse listene kommer fra og prøve å få tak i flere. De var perfekte!

Her ser vi en slik bit limet og satt i press med en meget avansert rull med papp:
    -img_4500-jpg

Ja, de er små, men så kommer skruen omtrent i skjøten mellom rammen og klossen og jeg skal forbore. Det skal ikke sitte så himla bra dette her, så jeg håper jeg kommer unna med det.

Og hele stripen:
    -img_4502-jpg

Nå er det egentlig klart for forboring og så er det bare å skru på listen.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bra. Ser at du har såpass tett mellom klossene at selv om hver skrue ikke holder så mye, er det mange av dem. Og når du eventuelt må ta ned rammene er det jo mulig at du slipper å ta av listene hvis rammene med lister tas ned først...hvis du var med på den?:smile: (kommer jo an på hvordan endene blir festet)

Selv om du forborer mellom klosser og lister er det vel lurt å bruke "selvborende" skruer slik at de ikke sprenger av klossene igjen?

Og listene du har brukt ser jo ut som vanlige glattkantlister som brukes til eks foringer og annen belistning. Det er bare å ta med en bit til byggvareforhandleren så får du helt sikkert så mange meter du trenger.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Side 500 av 587 FørsteFørste ... 360 370 380 390 400 410 420 430 440 450 460 470 480 490 496 497 498 499 500 501 502 503 504 510 520 530 540 550 560 570 580 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •