RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 5 av 587 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 505 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Blir ikke det en litt "rotete" løsning da? (No offence, Skogs!).
    Hadde sjøl visse problemer med 10meters HDMI-kabler, (prøvde flere billigkabler), men det hele løste seg med en "Dreamscreen-kabel" fra AV-Shop!
    Den koster riktignok noen kroner, men er vel verdt pengene?
    Jada, HDMI-kabelen blir nok ikke noen hodepine for meg. Lange strekk er vel ikke lengere noe problem? Det finnes repeatere og til og med dingser som konverterer til optisk signal og tilbake, slik at man kan ha flere hundre meters strekk om man vil... Klart det koster litt men...

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser virkelig bra ut!

Når det gjelder kondenseringen i lydfelle din, så vi dette kun være et problem på utluften. Der du pumper ut varm fuktig luft ut i kald luft. Dette vil jo bli drevet ut av luft strømmen. Det du bør passe på er å få utluftingen litt ut fra veggen slik at det meste av dampen kommer ut på utsiden av kledningen på huset. Da unngår du en del ising og fare for råte på kledningen.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Dette ser virkelig bra ut!

Når det gjelder kondenseringen i lydfelle din, så vi dette kun være et problem på utluften. Der du pumper ut varm fuktig luft ut i kald luft. Dette vil jo bli drevet ut av luft strømmen. Det du bør passe på er å få utluftingen litt ut fra veggen slik at det meste av dampen kommer ut på utsiden av kledningen på huset. Da unngår du en del ising og fare for råte på kledningen.
    Eksempel: Du slipper ut luft med temp 20°C og 50% relativ luftfuktighet.
    Denne luften vil kondensere ved Ca 9°C (relativ fuktighet =100%)

Vedlegg 25025

Det som kan være viktig er at isolasjonen mellom Muren og Luftfellen ikke blir for tynn, slik at dette tilfellet oppstår inne i veggen. (dvs. at lydfellen blir for kald.)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eksempel: Du slipper ut luft med temp 20°C og 50% relativ luftfuktighet.
    Denne luften vil kondensere ved Ca 9°C (relativ fuktighet =100%)

Vedlegg 25025

Det som kan være viktig er at isolasjonen mellom Muren og Luftfellen ikke blir for tynn, slik at dette tilfellet oppstår inne i veggen. (dvs. at lydfellen blir for kald.)
    Takk for psykisk support Pål!

Jeg tipper meningen med skjemaet du la ved var å sette meg helt ut, og det funka alldeles utmerket ;-)

For å ta det siste først: Hvor tynn/tykk antar du isolasjonen må være? Jeg fikk anbefalt 2-3 cm av leverandør og de påstod at det var hundrevis av installasjoner som hos meg, uten fuktproblemer.

Når det gjelder ut-luften vil den som skrevet bli suget ut gjennom denne. Jeg vet ikke om jeg har så mange muligheter når det gjelder hvor langt UT fra veggen denne kan plasseres, men den blåser luften NED så det er kanskje ikke noe problem med panelen?

Når det gjelder sideveis plassering er jeg litt mer usikker. Jeg har følgende plasseringsmuligheter per idag (rødt rektangel):

Det må jo være LITT luft under. Derfor bare den venstre siden av veggen. I tillegg har vi dette med snø...

Hvis vi dristig beveger oss på utsiden av gjerdet, ser vi at det muligens er plass til viften mellom takrennen og gjerdet:

En litt nærmere titt:

Har får luften relativt fri passasje nedover og snø skal heller ikke være noe problem (hvis vi ikke snakker om 2 meter av guffa).

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Takk for psykisk support Pål!

Jeg tipper meningen med skjemaet du la ved var å sette meg helt ut, og det funka alldeles utmerket ;-)

For å ta det siste først: Hvor tynn/tykk antar du isolasjonen må være? Jeg fikk anbefalt 2-3 cm av leverandør og de påstod at det var hundrevis av installasjoner som hos meg, uten fuktproblemer.
    Har du brukt isoblokk? 25Cm?
    Personlig ville jeg kanskje valgt 5cm...

Når det gjelder ut-luften vil den som skrevet bli suget ut gjennom denne. Jeg vet ikke om jeg har så mange muligheter når det gjelder hvor langt UT fra veggen denne kan plasseres, men den blåser luften NED så det er kanskje ikke noe problem med panelen?

Når det gjelder sideveis plassering er jeg litt mer usikker. Jeg har følgende plasseringsmuligheter per idag (rødt rektangel):

Det må jo være LITT luft under. Derfor bare den venstre siden av veggen. I tillegg har vi dette med snø...

Hvis vi dristig beveger oss på utsiden av gjerdet, ser vi at det muligens er plass til viften mellom takrennen og gjerdet:

En litt nærmere titt:

Har får luften relativt fri passasje nedover og snø skal heller ikke være noe problem (hvis vi ikke snakker om 2 meter av guffa).
    Det beste ville jo være å legge den utenfor gjerdet slik du sier.
    Den bør nok ha en bakkeklaring på 25-30cm og som du nevner så kan jo snø bli et problem.
    Inntakssiden bør nok høyere opp over bakken for å unngå "snøsuging" Kanskje en liten morsom effekt under "istid"

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du brukt isoblokk? 25Cm?
    Personlig ville jeg kanskje valgt 5cm...
    25 cm isoblokk er korrekt gjettet.

Det beste ville jo være å legge den utenfor gjerdet slik du sier.
    Den bør nok ha en bakkeklaring på 25-30cm og som du nevner så kan jo snø bli et problem.
    Inntakssiden bør nok høyere opp over bakken for å unngå "snøsuging" Kanskje en liten morsom effekt under "istid"
    Bakken ligger en del lenger ned på inntakssiden, så der blir det minst 1.2 ned til bakken. Istid med snø.... grøss og gru ;-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen framgang?

Har du enkel eller dobbel dør ut? Utgangsdør som slår inn, og en innerdør som slår inn?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du enkel eller dobbel dør ut? Utgangsdør som slår inn, og en innerdør som slår inn?
    Jeg skal ha dobbelt dørsett på begge utgangene av rommet - både innover i huset og ut av huset.

Det blir vel utgangsdør som slår ut og innedør som slår inn???

---

Fremgang og fremgang... Mest på det teoretiske planet...

Sånn punktvis:

- Jeg har snakket meg Brian Ravnaas på GreenGlue og kommet fram til at jeg kjører 3 lag gips i taket med 50% GG dekning mellom 1-2 og 2-3. Kommer til å benytte meg av "20% tørre områder"-teknikken som vist under:

Sparer litt GG og bedrer visstnok isolasjonen av lavere frekvenser noe. Greit så lenge det blir litt snaut med GG

- Ja, så har jeg kjøpt 5 kasser GG på AVShop, siden de hadde nærmst halv pris og i praksis samme pris som ved egenimport (uten alt knotet)

- Har også bestemt meg 90% for ventilasjonsløsningen

Hadde det ikke vært fordi den /&%(&/ bilen stod på verksted (jeg hadde bestemt meg for aldri å kjøpe Ford, men gjorde ett unntak denne gangen for å vise at jeg hadde ett åpent sinn...), så skulle jeg ha dratt til Oslo og hentet GG'en og ventilasjonsdelene denne uka.

Har også snakket med snekker. Han skal komme på befaring en eller annen dag (håper det blir i år...). Han skal få gleden av å sette opp stenderverk og bjelkelag.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har forresten snakket en del med gutta på RealTraps om bassfeller. Jeg tenkte som så at det meste av "spot-bokser" er luft, så hvorfor ikke kle dem med spesialmatter og bruke dem som bassfeller? De ligger jo fint til i grenselande mellom vegg og tak!

Nå viser det seg at typiske spot-kasser (ca 20 cm høye og 35 cm brede) blir litt snaue til formålet. RealTraps har noen "tak-matter" (som består av "innmaten" til deres MiniTraps) som er 2x4 fot. Han mente at å sette disse etterhverande diagonalt mellom vegg og tak ville bli en bra løsning. Men dette blir litt drøyt for meg, tror jeg. Jeg har rett og slett ikke så god takhøyde at jeg har plass til dette. Kan vel egentlig ikke avse mer enn 25 cm nedbygging fra taket. Da blir diagonalen temmelig rar (drøye 50 cm bred og 25 cm høy). Det ser ikke så værst ut (nesten som et hvelvet tak), men er litt i tvil om virkningsgraden på bassfellene med en så "flat" diagonal. Det skal jo helst være en del luft bak disse platene da...

Oss fer sjau...

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja Rune, mye en må tenke på, skal prøve å stemme med utsende, god høyde, bra demping og pris.. Huff!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Ja Rune, mye en må tenke på, skal prøve å stemme med utsende, god høyde, bra demping og pris.. Huff!
    Regner med å gjøre dette en gang i livet, så jeg må nesten gjøre så godt jeg kan ...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ha dobbelt dørsett på begge utgangene av rommet - både innover i huset og ut av huset.

Det blir vel utgangsdør som slår ut og innedør som slår inn???

---

Fremgang og fremgang... Mest på det teoretiske planet...

Sånn punktvis:

- Jeg har snakket meg Brian Ravnaas på GreenGlue og kommet fram til at jeg kjører 3 lag gips i taket med 50% GG dekning mellom 1-2 og 2-3. Kommer til å benytte meg av "20% tørre områder"-teknikken som vist under:

Sparer litt GG og bedrer visstnok isolasjonen av lavere frekvenser noe. Greit så lenge det blir litt snaut med GG

- Ja, så har jeg kjøpt 5 kasser GG på AVShop, siden de hadde nærmst halv pris og i praksis samme pris som ved egenimport (uten alt knotet)

- Har også bestemt meg 90% for ventilasjonsløsningen

Hadde det ikke vært fordi den /&%(&/ bilen stod på verksted (jeg hadde bestemt meg for aldri å kjøpe Ford, men gjorde ett unntak denne gangen for å vise at jeg hadde ett åpent sinn...), så skulle jeg ha dratt til Oslo og hentet GG'en og ventilasjonsdelene denne uka.

Har også snakket med snekker. Han skal komme på befaring en eller annen dag (håper det blir i år...). Han skal få gleden av å sette opp stenderverk og bjelkelag.
    Da blir du vel nødt til å sparkle taket likevell? eller skal du lime på noe annet utenpå.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.. kjenner til det der.. En gang i livet er jo ikke så ofte..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir du vel nødt til å sparkle taket likevell? eller skal du lime på noe annet utenpå.
    Har stygge planer om å ha på en form for "akustikkplater". Har ikke kommet til den delen enda...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nesten-tabbe!

Og jeg som hadde vært så (riktignok ifølge meg selv) genial og avsluttet sålen med en fuge for ikke å overføre vibrasjoner fra gulv til vegg...

I kveld kom jeg endelig igang med å gjøre noe, i motsetning til å sitte å lure og planlegge. Stort var sjokket da jeg ryddet vekk en del skrot som stod mot nordveggen. Hæh? Hvor var fugen min???

Jeg hadde glemt at jeg i et desperat forsøk på å gjøre gulvet noenlunde rett, hadde brukt selvrettende masse langs store deler av denne veggen. Selvsagt uten tanke på fugen...

...pappskalle...pappskalle...pappskalle...

Så da var det bare å begynne å meisle da...

Ser ut til at den billige fugemassen fra Europris er av forventet kvalitet også... Må nok gå over med to striper i sprekken mot sålen og veggen fpr å få det tett.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig litt æksjn. Fem sider med bare planlegging av utlufting. Jeg aner en laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang tråd.

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke noen slik skille mellom vegg og betonggulv selv, trodde det ville holde å ha ett slik skille mellom gulvet som legges og veggen? Bør jeg lage ett skille nå i betongen, nå som det gulvet enda ikke er lagt?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten et slikt skille vil bassen finne frem "overalt".

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere har vel rett begge to... ett eller annet skille bør det være.

Hvis man legger "flytende" gulv (legge gulvet på lekter som på en eller annen måte er dempet mot gulvet), er nok ikke "min" metode nødvendig.

Jeg får lav nok takhøyde som jeg gjør og satser på at fugen rundt sålen gjør det unødvendig å lage flytende gulv.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Endelig litt æksjn. Fem sider med bare planlegging av utlufting. Jeg aner en laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang tråd.
    Haha - jeg skjønner deg godt. Det blir nok litt ketchup-flaske-effekt når jeg først starter, tenker jeg...

Side 5 av 587 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 505 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •