RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 498

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 498 av 587 FørsteFørste ... 358 368 378 388 398 408 418 428 438 448 458 468 478 488 494 495 496 497 498 499 500 501 502 508 518 528 538 548 558 568 578 ... SisteSiste
Viser resultater 9,941 til 9,960 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Über kult. Må finne hva du har montert i vinduet får å få til det der. Kunne tenkt meg å ha samme greia i stua just for fun.
    Du kan jo lese litt her...

http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ml#post1101700

Det er en mer eller mindre standard markise-sak med mørkeleggings-duk på som går ned i to lystette skinner.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Vet ikke helt om det er noe å gratulere med... Sier vel mest om hvor utrolig saktegående hele prosjektet er :roll:

Men det var en lettelse at ikke hele AVForum gikk i stå med 7 siffer i tallet da!
    Gratulerer med 1.mill visninger

Må si jeg er imponert over automasjonen i din blivende kino, dette tar virkelig form I dette tempoet ser det ut til du er ferdig lenge før 2.mill visninger

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Gratulerer med 1.mill visninger

Må si jeg er imponert over automasjonen i din blivende kino, dette tar virkelig form I dette tempoet ser det ut til du er ferdig lenge før 2.mill visninger
    He he - vi får se :-)

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RuneW spurte meg i en PM om hvordan man setter op scenatier i Eaton RF programvaren, så jeg lager et innlegg her med en rask beskrivelse.

Først må man jo selvfølgelig søke inn alle aktuatorer og batteriforsynte deltakere, så må man sette streker mellom de enhetene som skal inngå i dine scenarier. Når du setter forbindelser til en bryter med dobbel vippe, så må du huske å være nøye med hvilken side du velger på bryteren. Skal en aktuator styres av begge sidene av en bryter, eller flere "forvalg" på en fjernkontroll, så må det settes en strek til hvert forvalg og respektive vippe.

• 1. Så når du har satt nok forbindelser til alle komponenter i et scenarie, høyreklikker du på den aktuatoren som skal konfigureres, og velger innstillinger. I mitt eksempel, "Stue Hjørne Bak"

• 2. Så velger du i menyen til venstre hvilken "vippe/knapp" du vil konfigurere. I mitt eksempel fra leiligheten min, så har jeg valgt "Fjernkontroll, Forvalg 1, Venstre vippe".

• 3. I dette feltet velger du hvilke funksjoner du vil bruke, som standard så står det vel "On/Off/Dimming" på "Kort trykk opp" knappen (og resten er skygget ut) det endrer du til det som passer deg. I dette eksemplet er det valgt "Ønsket belysningsnivå". Merk at jeg har valgt dette på både "Kort trykk opp" og "Kort trykk ned", dette er fordi jeg har dedikert hele "Forvalg 1" på fjernkontrollen til scenarier, så "Kort trykk ned" knappen setter innstillingene for et annet scenarie.

• 4. Her velger du hvilken belysningsstyrke du vil ha i dette scenariet, på denne aktuatoren, og hvor lang tid den skal bruke på å dimme. Om jeg har forsått riktig, så er tiden man stilller inn, i forhold til dimmetid fra 0-100%. Så om man velger 5sek her, så vil det ta 2,5sek fra 0-50% lysstyrke.

Dette må jo repeteres for alle aktuatorene som skal inngå i dette scenariet.

Håper det var forståelig, fyr løs med spm på det som er uklart. Jeg er jo litt kjent med systemet, så det er kanskje noen ting jeg har oversett, som dere kanskje vil stusse litt på.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes du burde tatt et eksempel fra virkeligheten og ikke et slikt overforenklet eksempel som over

Jeg kan jo begynne seansen med et passe dumt spørsmål:

Hvordan blir jeg kvitt koblinger? Av en eller annen grunn har den ene dimmeaktuatoren min koblinger mot en haug forskjellige knapper på fjernkontrollen min (selv om det bare vises en strek mot den):

-x1-png

Jeg vil ha bort 3 av 4!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvilken fjernkontroll du har, men som du også ser på mitt eksempel, så har jeg mange oppføringer av fjernkontrollen i min meny også. Dette fordi det kommer en oppføring fra hver kanal/vippe du har valgt å sette strek til på fjernkontrollen. Regner med, at når du setter en forbindelse mot fjernkontrollen, så kommer det en popup, som du må velge hvilken kanal/forval/vippe du vil knytte streken til.

Men for å svare på spm ditt; Du høyreklikker på den streken du har fra "Downlight bakvegg" og til fjernkontrollen, da kommer det en popup som du må velge hvilken strek du vil endre. (Det samme skjer om du har mange kryssende streker, selv om de ikke kommer fra samme enheter)
    Når du har valgt hvilken strek du vil endre, så kommer den valige "høyreklikkemenyen" opp, og du kan slette forbindelsen.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OFF-TOPIC midt i scenariopraten her, men allikevel..

Ang styring med Logitech Harmony:
    Jeg tenkte på å bruke noe slikt til styring:

3142 - 12-Channel Infrared Relay Board with Remote Control

Selve IR-mottakerdioden kan sikkert bare loddes løs fra kretskortet og plasseres i en veggboks i kinoen, med en ledning inn til tekninsk rom hvor man plasserer denne i en litt stor koblingsboks med en strømledning inn på som fordeles til de komponentene som trenger det inni der. Dette skal jo aldri betjenes igjen, når det først er satt opp.

Man trenger vel strengt tatt ikke mere enn 4 forskjellige scenarier i kinoen, så man kjøper 2 slike:

Binarinngang 2x230V, CBEU-02/01

Fjernkontrollen bruker du jo bare akkurat mens du lærer vekk IR koden til Harmony software'en, så legges jo den vekk i en skuff..

Det blir jo ikke noen direkte billig løsning, det blir jo for over 2000kr, men det er iallefall mindre enn Sensio sitt system, og man kan jo utvide med flere binærinnganger om man trenger flere styringer etterhvert..

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Litt OFF-TOPIC midt i scenariopraten her, men allikevel..

Ang styring med Logitech Harmony...
    Ja, det var jo også en løsning! Får nesten komme tilbake til den biten når jeg får litt mer dreis på det grunnleggende, som jeg sliter litt med...

Jeg mener bestemt at jeg kunne trekke forbindelser mellom enhetene og bryteren/fjernkontrollen i gå, men i dag vil det seg bare ikke...

Jeg får en melding som under og den skjønner jeg ikke et skvatt av...:
    -x3-png

Ett eller annet med kvalitet på forbindelsen? Første gang jeg forsøkte satt jeg riktignok i naborommet, men likevel... Nå på slutten har jeg sittet inne i kinoen med max 3 meter mellom bryter og den fjerneste aktuatoren. Velger jeg (å vise) signalkvalitet ser det slik ut:

-x2-png

Prøver jeg å overføre ting til enhetene (eller deltakerene som det så skøyeraktig er oversatt til), så får jeg denne:

-x4-png

Enda en merkverdighet er et på en av dimmeaktuatorene så får jeg et annet utvalg av muligheter for hva et langt trykk på en knapp skal gjøre. En av tingene som mangler er det mest opplagte - dimme ned/opp. Dette er utvalget jeg får:
    -x5-png

Jeg vet at jeg har litt ymse versjoner av dimmeaktuatorene. Kan det være slik at f.eks. eldre har et mindre utvalg av funksjoner? Synes dog at dimme opp/ned, burde ha vært representert.

Men jeg har sikkert misforstått noe vesentlig - det har hendt en eller 2 millioner ganger før...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du høyreklikker på den streken du har fra "Downlight bakvegg" og til fjernkontrollen, da kommer det en popup som du må velge hvilken strek du vil endre. (Det samme skjer om du har mange kryssende streker, selv om de ikke kommer fra samme enheter)
    Når du har valgt hvilken strek du vil endre, så kommer den valige "høyreklikkemenyen" opp, og du kan slette forbindelsen.
    Dette funket! Takk!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det problemet har hendt meg og, og jeg har ikke helt funnet noen god løsning på det. Men jeg ender opp med å laste inn deltagerne på nytt.

Jeg har dog ikke hatt noen grønne streker til det komponentet det er snakk om da. Det er jo litt snodig. Du bruker passord på dette oppsettet? Slik at du oppnår routing?

Ang utvalget av muligheter så må jeg si at det har jeg ikke vært borti.. Jeg installerte jo dette anlegget i min leilighet i 2006, og i 2008 så sluttet jeg å jobbe som elektriker, så har ikke fulgt med på utviklingen av xcomfort egentlig, men skulle jo tro at alle aktuatorene skulle ha samme muligheter.. Hvem har du kjøpt disse hos da? Utlandet eller lokal elektrikker?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det problemet har hendt meg og, og jeg har ikke helt funnet noen god løsning på det. Men jeg ender opp med å laste inn deltagerne på nytt.

Jeg har dog ikke hatt noen grønne streker til det komponentet det er snakk om da. Det er jo litt snodig. Du bruker passord på dette oppsettet? Slik at du oppnår routing?
    Nei, visste ikke at routing var avhengig av passord jeg vettu! Får prøve det og se om det blir noe dreis på det da...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle sammen på nytt eller bare aktuatoren eller bare bryteren?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle sammen på nytt eller bare aktuatoren eller bare bryteren?
    Ta alle sammen du, og lag et simpelt passord.. runew eller noe...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå tok akkurat laptop'en kvelden, og det gjør jeg også (vi har flate batterier begge to).

Vurderer å starte på helt blanke ark i morgen. Er det en måte å begynne helt på nytt på? Ting ligger jo lagret i de forskjellige enhetene?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå tok akkurat laptop'en kvelden, og det gjør jeg også (vi har flate batterier begge to).

Vurderer å starte på helt blanke ark i morgen. Er det en måte å begynne helt på nytt på? Ting ligger jo lagret i de forskjellige enhetene?
    Det ligger lagret i enhetene ja, men det skal holde å søke inn enhetene på nytt i et nytt vindu.. og ikke åpne et dokument du har lagret idag.

Det hender programvaren blir litt satt ut av dekning og routing når man legger til nye komponenter uten å laste hele anlegget på nytt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Skal forsøke dette i kveld.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda en merkverdighet er et på en av dimmeaktuatorene så får jeg et annet utvalg av muligheter for hva et langt trykk på en knapp skal gjøre. En av tingene som mangler er det mest opplagte - dimme ned/opp. Dette er utvalget jeg får:

Jeg vet at jeg har litt ymse versjoner av dimmeaktuatorene. Kan det være slik at f.eks. eldre har et mindre utvalg av funksjoner? Synes dog at dimme opp/ned, burde ha vært representert.

Men jeg har sikkert misforstått noe vesentlig - det har hendt en eller 2 millioner ganger før...
    Testet dette på mitt eget anlegg i går kveld, og hvis jeg programmerer ønsket belysningsnivå på korte trykk, så klarer jeg ikke å velge dimming på lange trykk. Mulig det er flere generasjoner av dem... Mine er jo fra 06.

En annen tanke er jo, at hvis det hadde vært den eneste enheten som styrer aktuatoren, så får man faktisk ikke slått av det lyset

Et alternativ du kan bruke, er f.eks at "nede" på vippen kan du programmere trykkknappdimming, og "oppe" så kan du ha 2 forskjellige ønskede lysnivå på kort/langt trykk.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... det vil seg visst ikke for meg dette greiene.

Når jeg prøve a begynne på blanke ark og leser inn "deltakerene" på nytt, får jeg etterhvert denne dialogen:

-passord-png

Jeg har aldri (bevisst) satt noe passord og aner ikke hva dette passordet skal være... Velger jeg knappen "m. eller glemt." (litt vanskelig å henge med på oversettelsen her) kommer følgende dialog opp:

-passord2-png

Betyr dette at jeg må inn i alle bokser og trykke på en eller annen knapp?

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest de siste 10-15 innleggene må jeg si at jeg angrer stort på at jeg droppet Xcomfort til mitt prosjekt.

Jeg tror du får til dette også Rune, og på veien lærer du mye nytt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... ting ser ut til å fungere mye bedre når jeg fjerner alle forsøk på routing.

Side 498 av 587 FørsteFørste ... 358 368 378 388 398 408 418 428 438 448 458 468 478 488 494 495 496 497 498 499 500 501 502 508 518 528 538 548 558 568 578 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •