RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 493

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 493 av 587 FørsteFørste ... 353 363 373 383 393 403 413 423 433 443 453 463 473 483 489 490 491 492 493 494 495 496 497 503 513 523 533 543 553 563 573 583 ... SisteSiste
Viser resultater 9,841 til 9,860 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Cinemarillion
    Jeg har ikke helt tid til å stave meg gjennom tysken her, men leste på MediaPortal-forum litt om denne. Fins plugin til mediaportal , og skal kunne styre xcomfort.

Eaton Xcomfort: IP-Symcon :: Automatisierungssoftware
    Forvirringen er nå til å ta og føle på her... I følge IP-Symcom (og google translate ) så er den eneste påkrevde HW Eaton CKOZ-00/03, som jeg selvfølgelig ikke har...

Jeg har jo den (enda) dyrere CRSZ-00/01, som jeg trodde var det som måtte til for å styre fra PC. Er det noen som kan opplyse meg om hva den egentlige forskjellen på disse to burkene er? Jeg klarer jo å lese at "CKOZ-00/03 er et kommunikasjonsgrensesnitt for å samkjøre andre systemer via USB med Moeller RF", men tilbakestående som jeg er forstår jeg ikke hvorfor et system som IP-Symcom må bruke denne mot PC istedenfor CRSZ-00/01...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fredagsvitsen

Etter en heftig time i senga, legger en kar seg på ryggen, fisker fram en sigarett og begynner å lete etter lighteren. Han finner den ikke og spør jenta om hun har en.

"Jeg tror det ligger en fyrstikkeske i nattbordet", sier hun.

Mannen åpner skuffen og ser til sin skrekk at det er et innrammet bilde av en barsk mann i skuffen.

"Er dette mannen din?", sier han engstelig, parat til å rømme ut av vinduet med klærne under armen.

"Neida, din tullebukk", sier jenta og legger seg helt inntil ham.

"Er det kjæresten din, da?", sier mannen.

"Langt der ifra", sier hun og begynner å småbite på øreflippen hans.

"Ja, hvem er det da?", sier mannen.

"Det er jo meg - før operasjonen", sier hun.

---

Ha en god og operasjonsfri helg!

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :lol: Ja ja, spist er spist..:wink:

God helg!

Stian

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var helgen reddet!

Newcomer Cinemarillion sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Forvirringen er nå til å ta og føle på her... I følge IP-Symcom (og google translate ) så er den eneste påkrevde HW Eaton CKOZ-00/03, som jeg selvfølgelig ikke har...

Jeg har jo den (enda) dyrere CRSZ-00/01, som jeg trodde var det som måtte til for å styre fra PC. Er det noen som kan opplyse meg om hva den egentlige forskjellen på disse to burkene er? Jeg klarer jo å lese at "CKOZ-00/03 er et kommunikasjonsgrensesnitt for å samkjøre andre systemer via USB med Moeller RF", men tilbakestående som jeg er forstår jeg ikke hvorfor et system som IP-Symcom må bruke denne mot PC istedenfor CRSZ-00/01...
    Nei. Det er tydeligvis ikke mulig å kombinere de to burkene i én hendig sak med for eksempel både RS232 og USB. Den ene er til å programmere, og den andre er til å styre. Skjønt man kan jo styre med programmeringsgrensesnittet, men sikkert bare i proprietær software, all annen sw bruker USB-burken?
    Sitat Opprinnelig postet av IP-Symcom
    Zur Programmierung des Systems im Komfort-Modus wird zusätzlich die Programmier-Schnittstelle (CRSZ-00/01) benötigt.
    I tillegg skriver de at man bruker CRSZ-00/01 til å programmere komfortmodus, og det er jo forsåvidt greit, men kan vi som ikke allerede har kjøpt CRSZ-00/01 klare oss uten? Det hadde jeg likt, og jeg mener at det burde være mulig, siden programmet skal kommunisere med alle dingsene.

Hvis ikke får jeg gå tilbake til planen om å leie

C

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg orker ikke å gråte over spilt melk og har bestilt en CKOZ-00/03. Fikk lyst til å prøve noe nytt og spennende og bestilte fra Polen som anbefalt i en annen tråd.

Nettstedet er dette: Xcomfort-sklep.pl

Pris levert til Poste restante Strömstad ble ca 950,- (NOK) med alt. Så får vi se om det i det hele tatt kommer noe...

---

Ellers har jeg fått en(da) en ny bunke med alu-lister, så nå kan snart naboene igjen høre den lystige lyden av DeWalt-sagblad som sakte men sikkert blir ødelagt ved å slipe seg gjennom aluminium

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dagens Hong Kong

Dagens DealExtreme-dose kom i dag i form av fire slike LED G4-pærer:

-led-g4-jpg

Har sett dem ned i 99,- stk i norske nettbutikker. DX-pris = 16,- per stk m/frakt.

Disse skal jeg prøve å lure inn i nødlysene over dørene som et rent eksperiment. aner ikke om det fungerer noe særlig, men det får vi se.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så slettes ikke så dumme ut :-)
    Vi venter i spenning på resultatet 8)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste er at da kan være noe lange. Skal rapportere om hvorvidt de får plass når jeg tar mandags-runden i kveld. Har håp om at det for en gangs skyld blir mulig å faktisk gjøre noe på en mandags kveld igjen...

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kontaktene kan vel sikkert kappes litt på disse. Så veldig lange ut på bilde i hvertfall.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Kontaktene kan vel sikkert kappes litt på disse. Så veldig lange ut på bilde i hvertfall.
    Ja og den plastdingsen er til å ta av. Kan evt teste det også om det kniper.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Masse greier a go go

Ja, nå har jeg hatt en drøy økt her. Har samlet opp litt bilder som jeg har tatt de siste dagene. Det er såpass med bilder at jeg kommer til å dele det i tre poster...

First thing first.

Noen husker muligens disse pynte-listene som jeg festet magnetisk til lydvinduene?

Det viste seg at magnetene jeg hadde brukt var for få og for små. Jeg hadde faktisk brukt noen latterlige 1x5 mm magneter hvis motstykke var skruene brukt for å skru sammen vinduene.

Dette holdt ikke mål. Ikke i det hele tatt. De satt så vidt på plass og skranglet med liv og lyst når jeg dunket på veggen ved siden av. Alle vet hvordan dette vil bli med litt bass i rommet. Og alle visste sikkert at undertegnede pga sin psykoser måtte gjøre det om igjen...

Så nå har jeg gjort det. Vekk med alle gamle magneter. Ny plan var å bruke 24 stk 2x12 mm neodym-magneter, hvor 12 ble felt inn i vindusramme og 12 i pynteramme). Sistnevnte er såpass tynn at dette var litt med hjertet i halsen.

Etter saumfaring av Biltema, fant jeg en slik som dette:
    -img_4460-jpg

Du kan si mye dritt om Biltema, men en ting er sikkert. De har aldri det du skal ha i butikken og har de det, så har de ikke den størrelsen du skal ha... Denne saken ville jeg helst ha i 15mm, men selv om den finnes i katalogen var den ikke i butikken. Jeg måtte nøye meg med 20mm. Grunnen til at jeg var litt stressa med dette med 15 og 20 mm er at jeg ville ha spissen i midten så grunn som overhodet mulig. Det var nemlig stor fare for å bore seg tvers gjennom disse tynne listene mine.

Ja, ja. Nok om det.

Først var det boring av 12 senkehull i vindusrammen:
    -img_4459-jpg

Deretter måling av plassering og ditto boring i pynterammen:
    -img_4461-jpg

Siste skrik innen magnetplasserings-teknikk:
    -img_4463-jpg

Araldit-type lim i gropa og magnet på spiker for å sikre 100% flush montering av magnet:
    -img_4465-jpg

Jeg har forsøkt med mye annet av jern, men felles for alle disse tidlige forsøkene er at jernet har blitt limt fast sammen med magneten og det har endt med gråt og tænders gnidsel.

Spikerene er rett og slett for små til at blir limt (godt) fast og er lette å fjerne når limet har tørket. Evt limrester lar seg lett skjære bort med kniv.

Med 24 neodym-magneter sier det seg selv at det kan bli brutalt. For ikke at rammene skal bli umulig å få av igjen (i en del) og for å hindre skrangling, satte jeg på små, små tettelist-biter på begge sider av hver magnet:
    -img_4482-jpg

Disse bli klemt relativt flate av magnetene, men ikke så flate at rammen blir umulig å fjerne.

Og det skrangler ikke for å si det sånn

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Priceless!
    Gleder meg til neste bildebolk, og hva som kan dukke opp av overraskelser der?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Del 2 av 3 - Tetting av takbokser

Jeg gidder ikke å finne fram gamle bilder av dette, men jeg har altså to takbokser over PJ som jeg ikke har behov for. Den ene var til strøm og den andre til evt trigger-signal. Det viser seg at jeg ikke har behov for noen av delene, så jeg kunne likeså greit tette dem. Men ikke slik at de aldri kunne "åpnes igjen" ved behov.

Første post var å tette k-rørene som gikk ut fra boksen og videre ut i taket. Jeg vurderte å fylle dem med Sikaflex eller lignende, men det måtte da finnes noe som var mulig å fjerne igjen? En eller annen form for propp som kunne passe. Gjerne noe som var laget spesielt for å tette for lyd...

Aha:
    -img_4466-jpg

Mine venner sov-i-ro! Som reddet mang en nattesøvn da jeg bodde under en idiot som fant det for godt å trene med hoppetau kl 3 på natten. Arupsgate i Oslo. Jadda, det var mange flotte mennesker på den kanten av byen da...

Uansett, disse passet helt perfekt:
    -img_4468-jpg
    (kom muligens LITT langt inn i røret, men med et bor burde det være mulig å få den ut igjen)

Til den andre boksen brukte jeg en brukt sov-i-ro og jeg skal spare dere for bilder av denne

I hver boks puttet jeg så en "sylinder" av isoalsjon...:
    -img_4469-jpg

... før en tilsaget plate ble varmelimt fast og deretter tettet med Sikaflex:
    -img_4484-jpg

Så lekkert som dette kan det faktisk bli:
    -img_4485-jpg

Hehe - neida, dette blir skjult bak både det ene og det andre, så utseendet spiller mindre rolle.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Priceless!
    Gleder meg til neste bildebolk, og hva som kan dukke opp av overraskelser der?
    Jeg er redd de store overraskelsene uteblir. Her er det mest detaljer og dill...

Del 3 av 3 - LED G4 installasjon

Her er LED G4-pærene fra DX ved siden av originalpæren:
    -img_4470-jpg
    (litt forskjell i størrelse er det jo...)

De lange beina var det bare å kutte med en gang:
    -img_4471-jpg

Before...:
    -img_4472-jpg

...after:
    -img_4473-jpg

På skrå:
    -img_4474-jpg

Som vi ser så gikk LED-pærene relativt smertefritt ned i rommet i spot'ene. Glasset gikk også greit på, selv om det ble noe tight:
    -img_4475-jpg

Etter en omgang med med loddebolt og krympestrømper, var det klart for testing. And lo and behold - det virker flott:
    -img_4478-jpg

Jeg lot det hele stå på noen minutter, men merket ikke at strømforsyningen ble varm, så jeg regner med at dette vil fungere helt utmerket. Det er jo tross alt, av naturlige årsaker, ikke noe som skal stå på i flere timer...

Etter litt knoting med å få stasen opp i spotkassen (jeg angrer som en stukken gris på at jeg loddet sammen hele stasen istedenfor å lage minst en kontakt mellom enhetene) var det klart for en ekte test:
    -img_4480-jpg

Det virket fortsatt. Litt blå-ekkelt LED-lys, men langt fra det verste jeg har sett. Og igjen: Dette er tross alt ikke noe man skal sitte å betrakte i timevis...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd du ikke kom med en sammenligning mellom pærene.
    Men nå er det jo litt sent da :/

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten korreksjon:

Jeg skrev at jeg skulle bruke disse til å feste pynterammene med:

Men det ble altså slike flate som under:
    -img_4482-jpg

Grunnen til at jeg vurderte kubiske magneter i utgangspunktet var at de krevde smalere hull og var desto dypere (hadde bare tenkt å bruke dem i vindusrammen). Men når jeg fikk tak i slik type "senke-bor", så falt dette argumentet bort. Og to flate magneter mot hverandre blir jo også minst 4 ganger så sterkt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Synd du ikke kom med en sammenligning mellom pærene.
    Men nå er det jo litt sent da :/
    Nei, jeg gjorde ingen sammenligning, fordi det ikke var noen "konkurranse" mellom pærene for mitt vedkommende. Litt lys på døra er det eneste jeg trenger.

Jeg trodde jeg hadde tatt et stillbilde av nødlysene i funksjon med de forrige pærene, men det var visst bare video...

En dårlig sammenligning (kveld på videoen og dag på bildet), men du får muligens en viss ide om forholdet pærene i mellom her:

[YOUTUBE]sQS50mvvMVY[/YOUTUBE]

Forskjellen i fargen på lyset fremkommer i alle fall relativt tydelig...

Nå skal det sies at jeg dummet meg litt ut når jeg kjøpte disse pærene. De finnes nemlig også i warm white:

Disse ligner nok vesentlig mer på halogen-lys enn de jeg har.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo eventuelt spraye glassene med "lyktlakk" i en eller annen farge f.eks gul, da vil ikke lyset bli så intenst blått.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Du kan jo eventuelt spraye glassene med "lyktlakk" i en eller annen farge f.eks gul, da vil ikke lyset bli så intenst blått.
    Som sagt, så er det helt greit som det er. bare man finner døra så er det greit.

Forøvrig så holder jeg på med "masse småskit" som ikke er noe interessant verken å skrive eller lese om. Ble ferdig med magnet-systemet til vindusramme #2 i går. Ellers gikk kvelden med til hyperinteressante ting som skjøting av en 9 mm for kort gerikt (opp mot spotboks/vegg-listen) med 2-komponent sparkel og godt humør...

Nå framover blir det videre liste-arbeider. Jeg er ikke helt fornøyd med de flexi-listene mellom vegg og spotkasser, men jeg skal ikke felle noen endelig dom før jeg er ferdig og har malt over en gang.

Side 493 av 587 FørsteFørste ... 353 363 373 383 393 403 413 423 433 443 453 463 473 483 489 490 491 492 493 494 495 496 497 503 513 523 533 543 553 563 573 583 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •