RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 492

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 492 av 587 FørsteFørste ... 352 362 372 382 392 402 412 422 432 442 452 462 472 482 488 489 490 491 492 493 494 495 496 502 512 522 532 542 552 562 572 582 ... SisteSiste
Viser resultater 9,821 til 9,840 av 11737
    Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Leer :-P

Newcomer Orchard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Puuh!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne ukas mandags-økt ble dessverre noe hemmet av barneaktiviteter. Undertegnede måtte for eksempel lide meg gjennom 2 timer med isdans på eksepsjonelt lavt nivå med minstemor. Hun var selvsagt fantastisk, men alle de andre håpløse ungene...

Ja, ja. Poenget er at jeg ikke kom igang før like sent som alle de andre dagene i uka, selv om mandag på en måte er kinobyggedagen min.

Men jeg fikk tenkt litt om ikke annet. Og handlet litt.

Nå er det flexilist på undersiden av skråspot-kassene som er i vinden og et problem dukket umiddelbart opp, nemlig den ekle gerikten:

-img_4453-jpg

Som vi ser, så blir det ikke veldig lekkert med den ultratynne flexilisten over denne, slik:
    -img_4454-jpg

Så i dag handlet jeg inn 6x25mm i metervis. 9 metervis. Planen er å fore ut flexilistene omtrent slik:
    -img_4455-jpg
    (nb! flexilistene blir spikret med små spikre, ikke skrudd slik at det blir store, stygge skruehull som denne test-biten har)

Da blir det i alle fall noe mindre stygt. Dette er jo ikke ting som slår deg midt i trynet når du kommer inn i rommet. Det er jo detaljer i ca 210 høyde på oversiden av en gerikt. Derfor tror jeg at jeg kommer unna med denne nesten ok løsingen.

9 meter ja... Tanken bak disse 9 meterene var som følger:

Det er ca 4 meter på hver side av rommet = 8 meter. Så plusser vi på 1 meter for sikkerhets skyld.

Bra tenkt, men siden det bare er vinduer på den ene siden av rommet, trenger jeg bare å fore ut på denne siden. Og det var nærmere 3 enn 4 meter viste det seg, uten at jeg skal gå i detaljer. Men lister er kjekt å ha!

---

Ellers så har jeg som sagt gitt opp magnet-opplegget til listene mellom takrammene. Men FruW kom med noen smarte betraktninger om dette i kveld, så jeg har grei plan B på lur.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cubemag

Fikk en ny ladning fra DX i dag:

-cubemag-jpg

Dette er noe så artig som kubiske neodym-magneter. jeg skal egentlig bruke dem til å feste rammene rundt vinduene med, men fant ut at de er veldig morsomme å lage skyskrapere med også...

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kule magneter!
    Når det gjelder flexilisten så kan det hende at det ville være like enkelt å felle den inn i store listen..

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Nå er det flexilist på undersiden av skråspot-kassene som er i vinden og et problem dukket umiddelbart opp, nemlig den ekle gerikten:

Som vi ser, så blir det ikke veldig lekkert med den ultratynne flexilisten over denne, slik:

Så i dag handlet jeg inn 6x25mm i metervis. 9 metervis. Planen er å fore ut flexilistene omtrent slik:
    Det blir sikkert bra å gjøre det på den måten du har tenkt, men hadde det ikke være like greit å kun fore over døren? Da mener jeg at du monterer opp fleksilist på vanlig måte, men at du samtidig lager en "spesiallist" som passer perfekt når den legges på toppen av fleksislisten.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det blir sikkert bra å gjøre det på den måten du har tenkt, men hadde det ikke være like greit å kun fore over døren? Da mener jeg at du monterer opp fleksilist på vanlig måte, men at du samtidig lager en "spesiallist" som passer perfekt når den legges på toppen av fleksislisten.
    Jeg henger ikke 100% med her... Det er et vindu vi ser på bildene, men du mener kanskje et annet sted?

For å klargjøre litt:

Access is everything, som er et mantra som går igjen her i huset... Og da mener jeg byggteknisk...

På bildet under ser du alle delene som enkelt skal kunne tas ned i rødt.

I tillegg har vi topp-utforingslisten til vinduet som er markert med blått. Denne skal også kunne tas ut (for å få tilgang til mekanikken i mørkeleggingsgardinene.

-vindu-jpg

FlexiListene må jeg dessverre spikre for at det skal bli pent, men de vil ikke bli spikret godt fast. Håper er at disse relativt lett skal kunne tas ned hvis jeg må ta ned noe. Ikke optimalt, men leg må leve med det.

Disse nye 6mm listene jeg holder på med vil bli delt i en egen del som går over vinduet, slik at vinduet kan demonteres uten at de hindrer dette. Disse vil altså være permanent festet i veggen, mens flexilisten vil være med "nestet fast".

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror han mener noe slik:
    -fleksilist-jpg
    Rød er tak/vegg Blå er fleksilist, Grønn er pyntelist som flukter med de andre listene på vinduet.

Det er i grunn samme tanke som jeg skrev om men jeg hadde ikke med den ekstra topplist i vinduet.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Jeg tror han mener noe slik:
    -fleksilist-jpg
    Rød er tak/vegg Blå er fleksilist, Grønn er pyntelist som flukter med de andre listene på vinduet.

Det er i grunn samme tanke som jeg skrev om men jeg hadde ikke med den ekstra topplist i vinduet.
    100% korrekt

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I C, jeg skal se på det når jeg kommer hjem, men er ikke veldig optimistisk. Det er visse problemer over vinduet der jeg må fjerne en del av flexilisten for å kunne ta ut vinduet (noe jeg renger med å måtte gjøre en gang i året for å vaske det på innsiden). Området som må trimmes er omtrent der jeg holder hånden på bildet under:

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det vært meg som skulle beliste det der, så hadde jeg avsluttet flexilisten på hver side av vinduet, og laget belistningen rundt hele vinduet i samme dimensjon, pluss en skrålimt list på list over vinduet for å dekke skruene som er synlige.

Slik som dette:
    -flexilist-jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow! Forseggjort tegimg!

Kanskje litt sent å si det nå, men geriktene rundt vinduet er altså ferdig kuttede, malt og spikret fast. Derfor kan jeg ikke ha en løsning der disse går helt opp til spotkassene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tredjeparts kommunikasjon med CRSZ-00/01 mulig?

Mens vi venter på at noe stort skal skje nede i dypet...

Er det noen som vet om det er mulig å kommunisere med CRSZ-00/01 (X-Comfort kommunikasjonsgrensesnitt) uten å bruke Moeller sitt eget program?

Jeg blir helt matt av prisene til det Sensio-greiene. Nå skal jeg innrømme at jeg ikke har satt meg inn i hvordan kommunikasjonen med CRSZ-00/01 fungerer, men jeg regner med at det går an å kjøre scenarier og rett og slett styre enhetene direkte fra PC skjermen? Det hadde vært morsomt om dette også kunne ha vært gjort med CLI-kommandoer (og fra et windows-program). Er dette mulig, er veien kort til å lage et enkelt Android/iOS-program som igjen kontrollerer dette programmet og plutselig er det mulig å styre spot'ene dine fra mobiltelefonen...

Jaja, det var dagens dagrømmeri... har googlet etter dette litt uten å finne spor av slike løsninger, så det er mulig jeg er litt overoptimistisk :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan jeg ingenting om, men ser i brosjyre at det står "A detailed description of the syntax will inform the expert on how the commands get interpreted or on how they should be interpreted." om "CKOZ-00/03 articlenr. 104928". Det må vel bety at syntaksen ikke er spesielt hemmelig. Kanskje du kan få låne en manual av noen som har en CKOZ-00/03 så slipper du å RE seriekommunikasjonen med en serial port monitor på egen hånd?

Du får ikke gjort alle de tingene du vil med gratisversjonen av MRF programmet eller? Da kunne du jo "ta opp" seriekommunikasjonen for hver enkelt ting og så "spille av" fra ditt eget program etter behov. Litt tungvindt kanskje.

Får lyst til å leke med dette sjøl nå, hehe.

-Frikk

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 0Frikk
    Du får ikke gjort alle de tingene du vil med gratisversjonen av MRF programmet eller?
    Vet ikke. Har ikke begynt å leke med det enda.

Sitat Opprinnelig postet av 0Frikk
    Da kunne du jo "ta opp" seriekommunikasjonen for hver enkelt ting og så "spille av" fra ditt eget program etter behov. Litt tungvindt kanskje.
    Må man så må man

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer Cinemarillion sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke helt tid til å stave meg gjennom tysken her, men leste på MediaPortal-forum litt om denne. Fins plugin til mediaportal , og skal kunne styre xcomfort.

Eaton Xcomfort: IP-Symcon :: Automatisierungssoftware

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Hmm... er det en forbindelse med X-Comfort her? Jeg tittet bare rask gjennom, men så det ikke.

Sitat Opprinnelig postet av Cinemarillion
    Jeg har ikke helt tid til å stave meg gjennom tysken her, men leste på MediaPortal-forum litt om denne. Fins plugin til mediaportal , og skal kunne styre xcomfort.

Eaton Xcomfort: IP-Symcon :: Automatisierungssoftware
    Hvis dette er det det ser ut som er det jaggu bra jeg ikke satte igang med neo prosjekt her! Dette kan nesten se ut som the missing link!

Må bare lese litt mer!

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moeller påstod en gang at man ikke kunne styre lyset med RS232 enheten, det er det den billigere USB enheten er til.
    Jeg ser ikke problemet med å faktisk kunne styre enhetene med RS232 snittet, da man i Moeller RF programmet kan sette lysnivåer og slå av og på akuatorer direkte fra programmet.

Jeg var i kontakt med Moeller for et par år siden, og skulle få kilden til koder og kommandoer for xcomfort styringen, mot at jeg oppdaterte dem hvordan det gikk i utviklingen av programvaren jeg ville lage. Men iom at jeg ikke er noen dataprogrammerer, så valgte jeg å stoppe før jeg kom så langt.

Så det er sikkert mulig å dra litt info ut av Moeller / Eaton om man har kompetansen og tid til å knote litt med programvare.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fredag!!! 8-)

Side 492 av 587 FørsteFørste ... 352 362 372 382 392 402 412 422 432 442 452 462 472 482 488 489 490 491 492 493 494 495 496 502 512 522 532 542 552 562 572 582 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •