RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 49

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 49 av 587 FørsteFørste ... 9 19 29 39 45 46 47 48 49 50 51 52 53 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 179 189 549 ... SisteSiste
Viser resultater 961 til 980 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ookami
    Ikke alt, feks QuvellUllerings-papp

Newcomer sax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ookami
    Ikke alt, feks QuvellUllerings-papp
    Har ikke hørt om det..

Du tenker ikke på Skriveleifs papir?

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Noe nytt på gang?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Noe nytt på gang?
    Jeg har tatt det litt pent i det siste. Venter bla.a på noen deler, pusler med de sedvanlige bakboksene. Jeg fikk endelig pakken fra elhandel for et par dager siden, med noen dobbelt bokser og en pakke med disse geniale dingsene til å feste k-rør i stenderverk med. Første gang jeg bestilte bokser til høyttalerterminalene, tenkte jeg ikke på at jeg ikke kunne bruke standard bokser, for de tar bare 16 mm rør (og jeg bruker bare 20 mm rør til høyttalerene). Så denne gangen hadde jeg bestilt 6 nye bokser, spesielt for 20mm rør.

Men hadde jeg klart det da??? Neida, samme &/%€&%€/(& boksene en &/%€/&%€( gang til!!! Jeg hadde sett på ytterdiameteren (20 mm) på boksrørene på websiden til elhandel. Kammmeloozo!!!

Så nå har jeg 12 mer eller mindre ubrukelige bokser... Eller vent! Jeg kjøpte noe greier på Clas Ohlson som kan brukes slik:

-img_9562-jpg

Dette er ikke helt optimalt, fordi det er ingen mothaker som "klikker" fast rørene i dem. Jeg må derfor smøre inn rørene med Araldit (eller lignende), før jeg stapper dem inn i boksene. Dette er ikke optimalt, med tanke på at de gjerne er i spenn i denne prosessen... Men, men. Kanskje jeg kan ha på litt smeltelim rundt kanten mens det andre limet tørker, slik at jeg ikke trenger å holde fast i 10 minutter, mens krampa sakte melder seg...

---

Andre mer eller mindre spennende ting jeg kommer til å ta fatt på over påske (nei, det blir ikke noe i påska, bortsett fra her på forumet da ;-)):

-> Jeg har fått de første delene blendingsgardinene. Så det blir garantert litt spørsmål og liv rundt den prosessen

-> Type-D HDMI-kontaktene er på vei over dammen med JetCarrier. Det blir spennende å se hvordan DE ser ut

-> Nye (kortere) banankontakter er på vei fra Hong Kong. Når begge disse to pakkene har kommet, kan jeg endelig banke "bakpanelet" og sende avgårde bestilling til Tyskland (og deretter bestille opp et komplett sett med kontakter)

-> Så er det de siste boksene til høyttalerene som skal på plass. Spikerslag bak alle vegghengte høyttalere er også et must.

Så har vi i tett rekkefølge:

- (re)isloering av taket
    - Sette opp vantilasjonsdeler som skal være mellom ytter- og innervegg
    - Isolere mellom ytter- og innervegg
    - Begynne med gipsen (yesss!!!)

God påske!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

20 rør til veggbokser-for 16mm rør

For å bruke 20mm rør til veggbokser (elko med 16mm stuss) er det bare å bruke en standard 20mm skjøtemuffe , som går på utsiden av stussen. Enkelt og greit.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av click1
    For å bruke 20mm rør til veggbokser (elko med 16mm stuss) er det bare å bruke en standard 20mm skjøtemuffe , som går på utsiden av stussen. Enkelt og greit.
    Ja, det stemmer jo det... Jeg brukte jo dette trikset selv her:

Hehe - snakk om pappskalle... Det er til og med både billigere og bedre... og de selger dem på Clas Ohlson.

Sånn er det når man blir gammel ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    ... og de selger dem på Clas Ohlson.
    Neida, det gjør det ikke, din pappskalle!

Det var selvsagt bare 16mm skjøtemuffer de solgte på Clas, eller 20 mm uten rørlåsing...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det var selvsagt bare 16mm skjøtemuffer de solgte på Clas, eller 20 mm uten rørlåsing...
    Biltema mann! de har skjøte muffer med låsing, men kanskje ikke samme høye kvalitet. Biltema Norge
    En runde med Isolasjonstape i skjøten så er du sikker. Men du kommer sikkert til å lime det fast med Acrylmasse likevell... :lol:

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har du sjekket på Europris? De har en del slikt.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Påskeferie?

Nå gikk det plutselig opp for meg hvorfor du ikke svarer! ops:
    Du er sikkert på hytta og bruker opp de "ubrukelige boksene"
    Vel, vel du får i så fall ha en god påske!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, det er fullt lovlig å snakke/skrive litt for seg selv uten å bli stempla som gal

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Ja, det er fullt lovlig å snakke/skrive litt for seg selv uten å bli stempla som gal
    Jeg er (av enn eller annen grunn) allerede stempla som gal både blandt familie og venner, så litt stempling fra eller til spiller ingen rolle!

Ja, jeg er på påskeferie, men ikke si det til noen, for da kommer bare folk til å stjele det sinnsyke hjemmekinoanlegget (5 satellitter + sub til 1000 kroner) mitt... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres mistenkelig ut som et bestillingstyveri! God forsikring skjønner jeg.....

Glad påsk!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kommet deg hjem fra påske fjellet?
    Vi venter spennt på nye spennende kameravinkler av fuging,
    trekking av K-rør og mye mer
    Har du bestemt deg for hvorden PJ skal festes?

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi venter spennt på nye spennende kameravinkler av fuging,
    trekking av K-rør og mye mer
    Så sant så sant:-) Dette har blitt en riktig lærerik og koselig tråd!

Kom deg hjem nå Rune:-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Back from påskeferie...

Ja, jeg lever!!!

Endelig tilbake fra påskeferie i Sälen i Sverige. Ingen stor dramatikk, bortsett fra da jentungen på 7 ble meiet ned bakfra i slalåmbakken på hennes første dag på slalåmski av en dame uten noen kontroll... Jeg kødder ikke når jeg sier at ungen ble slengt 270 grader rundt, dvs at hun på et tidspunkt hadde hodet ned og beina opp, før hun landet på magen. Tror faktisk hjertet mitt sluttet å slå i 3 sekunder... Men av en eller annen grunn gikk det bra. Når jeg kom bort til henne holdt hun på å lete etter den ene skia si med et "Jeg ble kjørt på, jeg, pappa". Det var verre med dama som hadde kjørt på henne. Hun lå, av en eller annen grunn, rett ut. Det gikk visst bra med henne også, men jeg turde ikke å nærme meg henne (vet ikke helt hva jeg hadde gjort).

Men, men. Det gikk jo bra, og nok om påskeferier!

---

Prosjektet mitt har stått litt stille i det siste pga forskjellige ting, bl.a har jeg ventet på litt forskjellige ting jeg har bestilt på nettet til dette berømmelige "bakpanelet" mitt.

I løpet av påskeuken dumpet både det ene og det andre ned på postkontoret. Jeg fikk f.eks. disse 2 HDMI Type-D-kontaktene jeg har ventet på. Slik ser de ut:

-img_9588-jpg

Helt som forventet, men så snur jeg dem og ser dette:

-img_9589-jpg

Heisann... er disse "utposingene" standard da? Det er nettopp pga slike overraskelser at jeg ikke har sendt avgårde en bestilling på alu-panelet enda. Jeg må vite nøyaktig hvordan alle kontaktene ser ut. Nå må jeg til å legge inn ekstra utskjæringer for denne kontakten. Ikke noe stort problem, men det skal gjøres.

Je, i tilfelle noen lurer på dette, så er altså HDMI-kontakten en hunn-hunn-sak, slik at HDMI-ledningen jeg trekker fra PJen settes inn i denne på baksiden og at jeg bruker en kort HDMI-kabel mellom panelet og receiver:

-img_9590-jpg

Om dette vil redusere signalkvaliteten i så stor grad at det går galt, har jeg igrunn ingen formening om. Men vi prøver...

Nok en pakke fra min terminal-pusher på eBay, Hong Kong Superseller, kom fram i påskeuken. Denne gang bananterminaler med litt kortere lengde:

-img_9593-jpg

De forrige jeg bestilte (i bakgrunnen) var tydeligvis ment for gjennomføring i treverk (les: høyttalere), og ville ha blitt unødvendig lange (redusert det viktige rommet inne bak panelet). De siste jeg bestilte tror jeg blir bra, og kommer til å gjøre et større innkjøp snart.

Tror du ikke at mine high-end høyttaler-kabler også var kommet I løpet av påsken??? Her den ene rullen:

-img_9595-jpg

Dessverre kommer de bare i svart og blått, og de har heller ingen eksklusiv strømpe å skilte med, men siden det er kobber nok (6 mm2) og de skal gå inne i veggen, lar jeg det gå... At de kostet meg en femtedel av tilsvarende "normal" høyttalerkabel hjelper jo også...

Her et dårlig bilde av snittet:

-img_9596-jpg

Når det gjelder hva jeg har GJORT og ikke bare det jeg har FÅTT, er det ikke så mye å melde. Surret litt nede i kjelleren i går (for første gang på to uker). Fikk satt opp alle boksene til bak og surround-høyttalere. Som vanlig måtte jeg tenke, og tenke en gang til, begynne, og så slutte for å tenkte meg om eng gang til osv... Hvor høyt skulle jeg plassere boksene? Under, bak eller over høyttalerene??? Og hvor høyt skal egentlig høyttalerene plasseres? En tommelfinger-regel er hodehøyde (når man står). Jeg har planer om å bruke RS-52 som surround/bak, og surfet på Klipsch for å finne ut hvor terminalene på disse var (litt greit før jeg skrudde opp boksene). Og der står det anbefalt å plassere høyttalerene ca 155cm over gulvet. Jeg er ikke spesielt stor, men heller ingen liten gnom, og 155 er IKKE min hodehøyde... Vel, vel. Det endte med at jeg skrudde opp boksene i overkant av der høyttalerene havner, så blir de i alle fall litt skjult. Kabel drar jeg da ned og på baksiden av RS-52'ene (hvis det blir disse).

Her bokser til bakhøyttalerene:

-img_9599-jpg

Og til venstre surround:

-img_9600-jpg

Dere får ikke neo bilde av boksen til venstre surround for den ble så sinnsykt amatørmessig satt opp ;-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel disse utposningene på kontakten som angir diameteren på kontakten.
    det resterende mellomrommet fuger du vel igjen

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel disse utposningene på kontakten som angir diameteren på kontakten.
    det resterende mellomrommet fuger du vel igjen
    Ja, det er det som er "spennende". Har ikke målt det enda, men det er det eneste logiske. Du får ta deg en tur med en av dine talløse skyvelærer!!! Jeg har, av en eller annen grunn, ingen slike (som jeg kan finne i alle fall... ;-)).

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er det som er "spennende". Har ikke målt det enda, men det er det eneste logiske. Du får ta deg en tur med en av dine talløse skyvelærer!!! Jeg har, av en eller annen grunn, ingen slike (som jeg kan finne i alle fall... ;-)).
    Du får 2 skyvelære i plast for 12.90 på Biltema. Alternativt et i stål til 98.00.
    Selv har jeg bare et som jeg egentlig ikke har oversikt over hvor er for øyeblikket.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte det samme! Uprofft dersom disse utposingene er "ekstra" i forhold til oppgitt diameter. Skyvelær har de vistnok på Feiltema (sorry, Biltema) har jeg hørt... :-D

Side 49 av 587 FørsteFørste ... 9 19 29 39 45 46 47 48 49 50 51 52 53 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 179 189 549 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •