RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 48

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 48 av 587 FørsteFørste ... 8 18 28 38 44 45 46 47 48 49 50 51 52 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 158 168 178 188 548 ... SisteSiste
Viser resultater 941 til 960 av 11737
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    En plate med kryssfiner, 13 mm samt avstivinger i form av knekter som jeg har herjet inn på tegningen din.

Ved du konkret at du havner midt mellom to stendere med PJ'en?

-pj_feste-jpg
    Med dette opplegget kunne jeg kanskje ha gått for en Barco likevel...

Når det gjelder om jeg kommer mellom to bjelker eller ikke, så er jeg vel i den posisjonen at jeg (til en viss grad) kan velge hvor jeg vil ha projektoren, men det er omtrent i dette området. Jeg har dratt 32mm k-røret til bakerste bjelke i den skissen vi begge har kludret på.
    Grunnen til at jeg la inn knektene var ikke for å øke styrken, men stivheten mot senter. De pingle-pyntelistene (;-)) du hadde tegnet inn regner jeg ikke med hadde bidratt til mye annet enn rett ved stenderen de var festet i...

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen grunn til at du ikke har vurdert plate/vinkeljern i aluminium? 5mm alu er iallefall sterkt nok..

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Er det noen grunn til at du ikke har vurdert plate/vinkeljern i aluminium? 5mm alu er iallefall sterkt nok..
    Hvor(dan) tenkte du at disse skulle bli brukt?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at jeg la inn knektene var ikke for å øke styrken, men stivheten mot senter. De pingle-pyntelistene (;-)) du hadde tegnet inn regner jeg ikke med hadde bidratt til mye annet enn rett ved stenderen de var festet i...
    Poenget med "pyntelistene" er for å ha noe å skru fast plata i, ikke for å stive opp noe som helst. Men du er sikkert inne på noe med avstiving. Vibrerende bilde er det vel ingen som vil ha!

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hvor(dan) tenkte du at disse skulle bli brukt?
    Vedlegg 30522

KJapp tegning; blå skal forestille vinkeljern, skrudd sammen med ei 5mm+ aluplate (orange). Bor hull og gjeng opp aluplaten, skru fast projectoren med maskinskruer. Det er vel den metoden som tar minst plass.....?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Vedlegg 30522

KJapp tegning; blå skal forestille vinkeljern, skrudd sammen med ei 5mm+ aluplate (orange). Bor hull og gjeng opp aluplaten, skru fast projectoren med maskinskruer. Det er vel den metoden som tar minst plass.....?
    Uten tvil! Eneste som er litt vanskelig er at jeg ikke vet hvilken PJ jeg skal ha eller målene på takfestet. Derfor er det litt lettere med et "skrubart" materiale som plate. Men hvis det er en standard for slike takfester, går det sikkert an å beregne dette på forhånd. Er det det?

Newcomer JT sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Hiver meg innpå denne tråden jeg også, fantastisk tråd

Det er ikke noen standard for takfeste, men det trenger du vel ikke. Du kan jo bare bore hull og gjenge opp når du har proj. feste, trenger vel ikke være værre enn det?

Jeg har et annet spørsmål til deg Rune. Ved inngangen til rommet ditt så skal du ha to dører, hvordan ser du for deg at du skal lage til "rommet" mellom dørene? Jeg tenker da på overgangen mellom rødt og blått som jeg har skrablet inn på bildet

Du kan vel ikke bare sette på en gipsplate for da blir jo de to veggene koblet i sammen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JT
    Hei, Hiver meg innpå denne tråden jeg også, fantastisk tråd
    Hey, hey og hjertelig velkommen! Alltid hyggelig med nye fjes, og ikke minst, nye bidrag/spørsmål.

Det er ikke noen standard for takfeste, men det trenger du vel ikke. Du kan jo bare bore hull og gjenge opp når du har proj. feste, trenger vel ikke være værre enn det?
    Kanskje det du! Jeg er ingen dreier (som min far var), så jeg har ikke så god peiling på gjenger... Det er kanskje ikke værre enn å drille hull og gjenge opp, nei... Hvor stor er sannsynligheten for at noe slikt vil ha en lykkelig utgang for en med 8 tommeltotter da? Jeg tenkter, hva hvis den /#&#€%&&( maskinskruen absolutt ikke vil entre etterpå? Husk at jeg skal gjennom 3 lag gips før jeg kommer til aluplaten.

Jeg har et annet spørsmål til deg Rune. Ved inngangen til rommet ditt så skal du ha to dører, hvordan ser du for deg at du skal lage til "rommet" mellom dørene? Jeg tenker da på overgangen mellom rødt og blått som jeg har skrablet inn på bildet

Du kan vel ikke bare sette på en gipsplate for da blir jo de to veggene koblet i sammen.
    Du har selvsagt rett i det. Jeg har liksom ikke kommet såpass langt enda i mine konkrete planer, men det betyr ikke at jeg ikke har lest litt rundt det... Så vidt jeg har skjønt er det en del som mener at dette frikoblingen av rommet mellom dørene, av en eller annen grunn, ikke er så fryktelig nøye. Jeg synes det er litt mystisk hvis ikke dette skulle ha noe å si all den tid det er så nøye over alt ellers.

Jeg kommer nok til å la det være en sprekk rundt hele som jeg fyller med fugemasse, Kanskje jeg slår en list rundt (som bare sitter i den ene siden) over, for syns skyld.

Som sagt, har ikke helt kommet dit enda. Men det er bra at dere passer på meg!!

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

PJ innfestning

Hvorfor ikke bare felle inn en plate av finer i første lag av gips?
    Du vil fortsatt ha 2 lag gips på utsiden.
    Ellers ville jeg kanskje bare brukt vanlige gipsanker av stål.
    Du har jo tross alt 3 lag.
    Skruene sitter nok aller best i finer plater. fordi disse består av trefiber og ikke "sagmugg" slik som spon og MDF er.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo også bare legge en 2*8" på flasken, og frese ned et parti på midten, slik at den går klar av bjelkelaget over.
    Skru bare noen flere skruer i dette området.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke MDF presset papp da Paalab? Ikke at det nødvendigvis er noe sterkere da! Er vel bare i det kverulerende hjørnet i kveld (Dette bidro jo absolutt til ingenting )

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ikke å krangle og kvervulere: Hva er MDF

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker da på overgangen mellom rødt og blått som jeg har skrablet inn på bildet
    For å være litt mer spesifikk enn jeg var på siste svar, så er planen å lage skillet mellom de to rommene på samme avstand fra kino-rommet som skillet mellom sålen og resten av huset. Denne kan du skimte på gulvet på dette bildet:

Det er forresten anbefalt å perforere sideveggene noe i dette lille rommet mellom dørene. Jeg spurte en akustiker om dette var for å hindre at den innesperrede luften i dette kammeret skulle virke som en fjær og forplante visse frekvenser (mass-air-mass), men han mente det kun var for at luften skulle ha et sted å evakuere slik at man fikk dørene lettere igjen.

Hvor vil jeg hen med dette siste? Jo, hvis det er anbefalt å perforere veggene, kunne man kanskje like gjerne hatt en 2mm sprekk hele veien? Nei, forresten. Det hadde jo blitt 100 cm2. Ikke kan man gå for 1mm sprekk heller, for såpass vil vel det innerste rommet bevege seg... Nei, fuging må nok til.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt mer om spikerslag til PJ

Bare så dere skal se litt av hva jeg snakker om. Her er en test med en bit av rupanel (tror det er 12mm):
    -img_9560-jpg

Som vi ser av dette bildet er det luft mellom, om enn ikke så mye...:
    -img_9561-jpg
    (Det vil faktisk bli mer luft også, når jeg tenker meg om. Når vi får på tre lag med gips, vil himlingsbjelkelaget "sagge" med minst et par mm. Hovedbjelkelaget er "ferdig-sagget" og vil heller ikke få noen større last (bortsett fra Rockwoolen jeg skal ha oppi da...))

Ingen post uten en bakboks! Bildene over var selvsagt bare en unnskyldning for å vise nok en bakboks, og hvordan det ble sikret at den mer eller mindre går i flukt med stenderverket:
    -img_9558-jpg

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OT:
    men du skal ikke vær redd for mått gjenge opp til skruene, vis du går alu/stå i konstusjonen til feste der PJ skal sitt

Kategori

verden har godt frem over på skrue fronten også

Troeen

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Troeen
    OT:
    men du skal ikke vær redd for mått gjenge opp til skruene, vis du går alu/stå i konstusjonen til feste der PJ skal sitt

Kategori

verden har godt frem over på skrue fronten også

Troeen
    Du får vel slike til en brøkdel av prisen på der du vet
    bruk vanlige litt fingjengede selvborende treskruer Såkalte "monteringskruer" så holder der meste...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for alle inspill folkens. Nå skal jeg la de koke rundt i hodet mitt og så får jeg se hva det blir til til slutt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ikke å krangle og kvervulere: Hva er MDF
    ops: My bad! Da er jo DIY Htene mine av treverk likevel da jo, og ikke papp...høres litt bedre ut egentlig

Newcomer sax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    ops: My bad! Da er jo DIY Htene mine av treverk likevel da jo, og ikke papp...høres litt bedre ut egentlig

Papp og papir er vel også laget av tre c",)

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sax
    Papp og papir er vel også laget av tre c",)
    Ikke alt, feks QuvellUllerings-papp

Side 48 av 587 FørsteFørste ... 8 18 28 38 44 45 46 47 48 49 50 51 52 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 158 168 178 188 548 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •