RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 478

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 478 av 587 FørsteFørste ... 338 348 358 368 378 388 398 408 418 428 438 448 458 468 474 475 476 477 478 479 480 481 482 488 498 508 518 528 538 548 558 568 578 ... SisteSiste
Viser resultater 9,541 til 9,560 av 11737
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    God helg!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Jeg har dette i hele underetasjen, og det fungerer ypperlig foruten at den spiser pærer og led lys lyser veldig dårlig og du får ikke dimmet led lys 100%.

Har ikke budsjett til å dra opp det på loftet dog.
    Husk at du kan stille inn maks og min grenser for dimmingen på PC-programmet.
    Dvs vanlig lyspære (glødepære) kan dimmes fra 0-100%, mens en LED-pære har kanskje dimmeområdet fra 45-100%. Da vil du ikke se noen forskjell i lysstyrken når du kommer under 45% ved dimming.
    Har sett en graf på dette på et kurs engang.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Null problem Rune.. Håper det blir til hjelp
    Vi kan jo starte med denne:

Er dette (ja, jeg har en USB - RS-232-overgang) alt som skal til for at jeg skal kunne programmere mine X-Comfort enheter og sette opp "scenarier" vha en PC?

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Vi kan jo starte med denne:

Er dette (ja, jeg har en USB - RS-232-overgang) alt som skal til for at jeg skal kunne programmere mine X-Comfort enheter og sette opp "scenarier" vha en PC?
    Jepp, du behøver ikke mer enn det, programmet ligger gratis på moeller sine hjemmesider. Det kan være et sant H****** å finne frem på de sidene noen ganger men..

EDIT: Nå hadde de ryddet der så det ut som, riktig så greit å finne frem! Her er nedlastings-siden: Eaton Electric AS - Programvare
    Du trenger bare "For PC/Laptop: MRF versjon 1.60"

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, du behøver ikke mer enn det, programmet ligger gratis på moeller sine hjemmesider. Det kan være et sant H****** å finne frem på de sidene noen ganger men.
    Takker! Prisen på ELFA er jo mistenkelig mindre grisedyr (ordet "billig" går ikke sammen med noen X-Comfort-enhet) enn f.eks. på elhandel.no.

Jeg får vel bestille noen godsaker fra Elfa over helgen

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde håpet du hadde en kompis å handle slikt igjennom. Jeg er glad jeg jobbet som elektriker når jeg bygde mitt hus..

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Phu... en at jeg glemte helt av fredagsvitsen i går Men sandelig ble det en god start på lørdagen da :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde håpet du hadde en kompis å handle slikt igjennom. Jeg er glad jeg jobbet som elektriker når jeg bygde mitt hus..
    Ja, jeg har det, men om det blir vesentlig billigere vet jeg ikke. Mener å huske at han indikerte at det ikke var mye å spare i forhold til de billigste nettbutikkene, men jeg kan jo alltids høre med ham...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ufattelig lite å skrive hjem om som har skjedd i det siste. Det har blitt mye kryping langs gulvet med pensel og tape... Nå har det verste male-trøkket heldigvis roet seg og jeg har begynt med hen haug med småarbeider igjen. Ja, det er kjedelige saker. Mye morsommere med litt sprø ting som fjernstyrte, skyvbare førsterefleksjons-dører og hevesofaer. Men det er en del smått som også må gjøres - dessverre, dessverre...

Jeg har pusset og lakket disse ludo-lys-spot-ramme-greiene og skrudde dem opp i kveld (etter å ha trukket godt med ledninger):
    -img_4345-jpg

Ja, trekke ledninger ja... Jeg har ikke noe bilde av dette akkurat nå, men for å få ledninger ut til disse lysene (som er i en av takrammene), så måtte jeg gjøre noe "lurt". K-røret til denne rammen har et brudd akkurat der rammen kommer inntil veggen. Håpet var at k-røret i rammen og den i skråboks-enden (vanskelig å forklare - skulle ønske jeg hadde et bilde av det her) skulle matche såpass at det var mulig å tre ledninger uten alt for mye knot.''

Men akk, det skulle vise seg å være klin umulig å få trekkefjøra forbi dette berømmelige skjøtepunktet. Jeg prøvde fra den ene siden, så den andre, lagde bøy ytterst på trekkefjøra og roterte rundt i tilfelle det var en skjevhet mellom endene på de to k-rørene. Men det var heeeelt umulig.

Til slutt fant jeg ut at jeg med min umåtelige intelligens hadde klart å trekke molton over dette k-røret og effektivt blokkert enhver mulighet til å få gjennom noen trekkefjør...

BALLE!

Nå viste det seg heldigvis at det var mulig å kappe vekk det blokkerende stoffet med et langt blad på tapetkniven og litt tålmodighet. Dermed slapp jeg å ta ned en ramme bare for dette...

Her en nærmere titt på ludo-lys-ramme-greia:
    -img_4346-jpg

Jeg er fortsatt litt usikker på hva slags armatur jeg skal dytte oppi her. Originalplanen var noe slikt:

Men med max 20W er jeg redd for å komme i situasjoner der det blir litt dårlig spillelys for oss gamle med dårlig nattsyn...

LED-teknologien rekker jo å modnes iløpet av den tiden jeg holder på og vi har jo slikt som dette:

Lavtbyggende og greier, men det er dyre saker (blir fort 1500-2000,- med LED dimmer). Ikke vet jeg om det lyser noe bedre heller.

Har noen gode råd å dele, så er jeg åpen for forslag. Jeg har vel 53mm å rutte med i høyden...

Ellers så har jeg satt opp slike småspot'er som det første alternativet over på bakveggen:
    -img_4350-jpg

Her et praktesemplar:
    -img_4347-jpg

Videre har jeg begynt å tenkte på å lodde/feste høyttalerterminaler. Dette skulle vise seg å medføre visse utfordringer. Jeg hadde på et par-tre steder benytter meg av noen ikke-ELKO-veggbokser og disse ver det noe rart med, slik at jeg ikke fikk plass til å sette terminalene rett inn. Så da er det saging og mekking for å få det til...:???:

Videre var det en intern diskusjon innen familien om de skulle være svarte eller lakkeres i Cafe Latte (som en del annet går i), men jeg tror absolutt jeg skal la de være svarte:
    -img_4348-jpg

Her er et lakkert prøve-eksemplar og dette synes jeg ble litt tacky...:
    -img_4351-jpg

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart penere med sorte terminaler!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke bedre å ta de i samme farge som veggen?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå for svarte!
    De blir skjult bak de svarte høyttalerne dine likevel

Ellers ville jeg brukt samme farge som veggen (som ikke ser ut som Cafelatte med mine øyne).

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med BlackkoZ/paalab: Sort der de blir skjulte av høytalere, veggfarge der de blir synlige.

Stusset ørlite på ledningene du har trukket til spot'ene. Er det vanlig RK/PN jeg ser eller har du trukket noe varmebestandig PLS-90 kabel?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Gå for svarte!
    De blir skjult bak de svarte høyttalerne dine likevel

Ellers ville jeg brukt samme farge som veggen (som ikke ser ut som Cafelatte med mine øyne).
    Nei veggen er noe helt annet - det er listene som er cafe latte...

Men terminalene blir uansett skjult bak høyttalerene, så det er jo ikke akkurat grisenøye. Terminalene nede ble vel laget i tilfelle framtidige passive sub'er bak. De vil bli skjult av sofaen, så det er vel egentlig ikke så nøye med dem heller...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Enig med BlackkoZ/paalab: Sort der de blir skjulte av høytalere, veggfarge der de blir synlige.

Stusset ørlite på ledningene du har trukket til spot'ene. Er det vanlig RK/PN jeg ser eller har du trukket noe varmebestandig PLS-90 kabel?
    Ja, det er jo bare tøys det jeg har gjort ser jeg nå. Tror jeg må ha holdt på i søvne - godt noe følger med!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns og at du skal gå for svarte. Mye finere. Støv og slikt vises lett på hvit.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Nei veggen er noe helt annet - det er listene som er cafe latte...

Men terminalene blir uansett skjult bak høyttalerene, så det er jo ikke akkurat grisenøye. Terminalene nede ble vel laget i tilfelle framtidige passive sub'er bak. De vil bli skjult av sofaen, så det er vel egentlig ikke så nøye med dem heller...
    Hvis de ikke skal brukes kan du jo bare trekke en "trekkesnor" og sette på et malt blendelokk? Når du om en 5-10 års tid tenker å legge opp en passiv sub kan du jo lodde på ledningene da...
    og lage 5-6 nye sider på denne byggetråden

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Hvis de ikke skal brukes kan du jo bare trekke en "trekkesnor" og sette på et malt blendelokk? Når du om en 5-10 års tid tenker å legge opp en passiv sub kan du jo lodde på ledningene da...
    og lage 5-6 nye sider på denne byggetråden
    Malt blendelokk hadde absolutt vært å foretrekke - hvis jeg hadde funnet noe som passet. Llitt knot å lage det, siden det uansett blir hull i midten som må sparkles etc. - ja, men mindre man er så stø på labben at man klarer å bruke en nikkesag til å sage veldig nøyaktig med da... Når jeg tenker meg om, så tror jeg faktisk jeg vil prøve på nettopp dette. De blir jo uansett skjult, så nøye kan det vel ikke være :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lerrets-duk ankommet

Ja, da kom endelig V3 lerretsduken fra AVShop også:

-lerret-jpg

Så da er det bare meg det står på ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med lerret! Rull den ut og sjekk for flekker etc. før du lar den stå for lenge...bare et stalltips fra en som fant en stor rustflekk samme kveld jeg skulle montere :evil:

Side 478 av 587 FørsteFørste ... 338 348 358 368 378 388 398 408 418 428 438 448 458 468 474 475 476 477 478 479 480 481 482 488 498 508 518 528 538 548 558 568 578 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •