RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 474

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 474 av 587 FørsteFørste ... 334 344 354 364 374 384 394 404 414 424 434 444 454 464 470 471 472 473 474 475 476 477 478 484 494 504 514 524 534 544 554 564 574 584 ... SisteSiste
Viser resultater 9,461 til 9,480 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    En slik kanal er veldig vinglete, og er lite torsjon-stiv.
    Ja, det stemmer sikkert. I alle fall alene. Nå blir det jo en skinne over og under som er montert "feil veil", og skal tåle 60 kg sideveis. Mulig det hjelper en del.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil jo hindre at veggen får "svinge ut" og da burde det i grunn holde.
    Hadde du derimot bare hatt en nede, så ville det blitt vinglete siden den ytre siden ikke blir holt fast.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Argh... jeg føler veldig lite for å sveise og styre. Tror jeg går tre-veien istedenfor en halvdårlig stål/alu-løsning.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kva med å bruke xps-plater? (eks litex)
    Det er lett, formstabilt, enkelt å trekke med stoff, og sikkert solid nok til dette bruk. Lime/skru på skinnene. Evt slisse ut spor i platene og lime inn tynne lekter for "spikerslag".

Edit: Når eg tenke meg litt om.. greia var vel at det skulle akustikkplater inni, så never mind

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke bruke tau da?
    Da kan du jo bruke slike (diameter 25mm):

(trykk på bildet for link)
    Tau vet jeg ikke, men tror jeg skal sjekke ut disse "kulelagrene". Ser ut som disse kan være greie å feste med en bolt gjennom. Jeg trenger jo minst 8 (2 x 4) stk av disse, som skissen under viser:

-akustikk-skyved-rer-jpg

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut den siste tegningen der. Likte opphengsmulighetene slike små kulelagerhjul vil gi. Men for å få det til å virke bør du gå for en tynn plast-stålwire. Hva har du planlagt som stramme-mekanisme i enden? Kanskje en fjærbelastet trinse eller rett og slett bare en lengre fjær?
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner med at du skal styre det hele med noe slags elektromotor-løsning med to spoler som fikser uttrekk og retur via trigger-signal fra receiver? ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Ser veldig bra ut den siste tegningen der. Likte opphengsmulighetene slike små kulelagerhjul vil gi. Men for å få det til å virke bør du gå for en tynn plast-stålwire.
    Mener du en slags plastbelagt sak når du skriver plast-stålwire? Og i så fall: hvorfor ikke en vanlig wire (uten plast)?

Jeg har i utgangspunktet kjøpt inn 10 m 2mm wire bare for å se hvordan den virker (bøybar osv) på Clasærn. Var ikke store utgiften. Utfordringen med disse kulelagerhjulene er at wiren må være veldig god og stram for at den ikke skal glippe av. Vurderer faktisk å snu hjulene til vertikal stilling (i motsetning til det som er vist på tegningen over), men det blir jo andre utfordringer med dette...

Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Hva har du planlagt som stramme-mekanisme i enden? Kanskje en fjærbelastet trinse eller rett og slett bare en lengre fjær?
    Jeg har rett og slett tenkt å bruke et lodd i enden av wiren. Hvor tungt dette loddet bør være er jeg sannelig ikke sikker på. Kommer an på hvor lett ting går til slutt.

Sitat Opprinnelig postet av randall
    Jeg regner med at du skal styre det hele med noe slags elektromotor-løsning med to spoler som fikser uttrekk og retur via trigger-signal fra receiver? ;-)
    Hehe - jeg har en markisemotor til overs. Planen er å bruke denne til tilbaketrekket av dørene på begge sider. Denne motoren kan styres med en persienne-aktuator fra X-comfort, slik som mørkeleggings-gardinene. Ett trykk på X-comfort-fjernkontrollen med andre ord. Ja, eller så kan denne bevegelsen programmeres som en "makro" slik at den blir gjort samtidig med at lyset dempes og den slags morsomheter...

Ja, hvis jeg får det til da...

---

Ellers så fikk jeg et flott tilbud på 8 stk aluminiums-U-profiler:

"Samlet sum inkl mva: kr. 3.437,50"

Jepp, jepp, jepp. Da er det i alle fall en virkelig god grunn til å blåse i den løsningen...

Men, jeg har allerede vært på Byggmax i kveld og handlet inn materialer til 2 av 4 skyvedører så samme kan det være med hele aluminiumen

Ja, og handlet samtidig inn en sponplate og litt 38x148 som ramme for å lage ett plant arbeidsbord for en gangs skyld. Etter litt vatring og måling og skruing så er i alle fall det på plass.

Som et plaster på såret angående alu-prisen, så kommer det beste youtube-klippet jeg har sett på flere uker. Det er mange varianter av denne, men denne karen er bare så utrolig velegnet å ta dette trikset på :

[YOUTUBE]TXPQY_VRP6M[/YOUTUBE]

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hysterisk morsom! Har sett den før, men ikke klart å funnet den på Youtube.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha xD Gjett om det trikset skal prøves!
    Min tråd

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Mener du en slags plastbelagt sak når du skriver plast-stålwire? Og i så fall: hvorfor ikke en vanlig wire (uten plast)?
    Wire med plastkappe har ikke så lett for å flise seg opp! Med så små hjul er det mulig at wiren lettere vil flise seg. Men er den myk og av god kvalitet er det jo bare å prøve uten!

Smart med lodd i enden. Blir spennende å se om du får til markisemotor og aktuator...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW

Ellers så fikk jeg et flott tilbud på 8 stk aluminiums-U-profiler:

"Samlet sum inkl mva: kr. 3.437,50"

Sikker på at det ikke var 8 stk profiler på 6 meter hver? xD

Synes prisen var overdrevent høy :S

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Sikker på at det ikke var 8 stk profiler på 6 meter hver? xD

Synes prisen var overdrevent høy :S
    Det synes jeg også... Jeg vet ikke helt hva jeg har fått prisen på, men jeg sa hva jeg skulle ha og spurte hva det ville koste. I prisen var det bl a spesifisert TOLL, så ikke så rart det blir dyrt... Har uansett bestemt meg for å bruke trevirke, så samme kan det være. Det blir forøvrig ca 1000 kroner i materialer med tre. Ikke gratis det heller, men greit nok.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I kveld startet produksjonen av limtre-deler:

-img_4338-jpg

Har nå ferdig de lengste delene til 2 av 4 rammer. Det blir ikke på mikrometeren, men det viktigste i denne sammenheng er at de blir rette i den litt større sammenhengen. Jeg kan ikke ha noe "vindskjevt" når disse dørene skal skli ved siden av hverandre med noen mm i mellom...

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fredag?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fredag! Venter på vitsen din RuneW!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite tips. Istedet for å tape fast X antall A4 ark (som det ser ut som du har gjort) Hvorfor ikke kjøpe deg en slik rull på Biltema

Da er du sikret for dette i all framtid, samtidig som du har nok tegnepapir til ungene :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite tips. Istedet for å tape fast X antall A4 ark (som det ser ut som du har gjort) Hvorfor ikke kjøpe deg en slik rull på Biltema.
    Ingen dårlig ide - det er ikke underholdende å drive å lime på de papirarkene...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tegnspråk

En bygningsarbeider, som holdt på i 6 etasje på et uferdig bygg, hadde behov for en håndsag. For å slippe å gå alle etasjene ned og opp igjen, ropte han ned til kollegaen sin på bakken om han kunne ta med en opp. Men det var så mye bråk på arbeidsplassen at kollegaen ikke hørte et ord. Derfor prøvde mannen med tegnspråk isteden.

Først pekte han på seg selv ("jeg"). Deretter lagde han sagebevegelser med hånda ("sag"). Først bare tittet fyren på bakken dumt på han, men plutselig så det ut som det gikk et lys opp for ham. Han gjør imidlertid ikke tegn til å hente en sag, men drar ned buksene og begynner å onanere hemningsløst.

Mannen i 6 etasje tror ikke sine egne øyner og løper bannende ned hele veien ned til bakkenivå og skriker til den onanerende kollegaen på bakken: "Hva i svarte /&€(&%€/%& er det du driver med, din idiot? Jeg prøvde å signalisere at jeg trengte en sag!"

Kollegaen svarer: "Jeg vet det! Jeg prøvde å fortelle deg at jeg kom!"

---

Ha en trivelig helg med begrenset bruk av tegnspråk :-D

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Side 474 av 587 FørsteFørste ... 334 344 354 364 374 384 394 404 414 424 434 444 454 464 470 471 472 473 474 475 476 477 478 484 494 504 514 524 534 544 554 564 574 584 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •