RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 472

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 472 av 587 FørsteFørste ... 332 342 352 362 372 382 392 402 412 422 432 442 452 462 468 469 470 471 472 473 474 475 476 482 492 502 512 522 532 542 552 562 572 582 ... SisteSiste
Viser resultater 9,421 til 9,440 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Så får du heller følge godt med i starten på om Ernaene på plattingene vinner kampen mot de små skumklossene, og klemmer de flate... (går sikkert greit)
    Regner med at det går bra - elementene i Ernaene slår jo opp/ned og vekten virker jo kun nedover, så jeg regner med at belastningen på klossene (som kun støtter sideveis) blir minimal.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg pløyd gjennom alle 472 sidene!
    Veldig imponerende arbeid! Veldig lærerikt for andre som drømmer om noe lignende.
    Gleder meg til å lese fortsettelsen på prosjektet

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal du ha, RuZleBiFf, og all ære til deg som har orket å lese alt sammen

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal snart handle inn materialer til disse berømmelige skyve-akustikk-dørene (eller aksutiskk-døre-skyvene eller hva det var). En ting som er helt essensielt i dette prosjektet, er at materialene er rette. Her skal ting skyves ved siden av hverandre med noen mm klaring osv. Skjeve materialer vil spenne bena under hele opplegget. Problemet er at jeg ikke har vært i stand til å finne et sted hvor de har rette (nok) materialer her i distriktet.

Jeg tror jeg må lage dem selv.

Ja, jeg snakker ikke om å høvle dem selv, men å bruke det gode, gamle trikset til svigerfar, nemlig å lime sammen to emner (med halve tykkelsen du er ute etter) til ett solid, rett stykke. Gjerne med treet i "hver sin retning" på de to emnene.

I mitt tilfelle blir det i så fall å bruke mengder med 21x45 mm glattkant som limes sammen i 2 og 3 lag som vist under:

-akustikk-skyved-rer-jpg

Grunnen til 3 lag i bunn og topp er at det er her belastningen kommer i skinne-opplegget og at jeg trenger litt treverk å feste ting i "oppover" (bruker sannsynligvis vinkler).

Blir litt uggen bare av tanken på å handle inn 55-60 m 21x45 mm glattkant og ikke minst lime sammen alt, men må man så må man

Jeg kommer til å lage meg en jig for å få litt fortgang i prosessen. Er ikke sikkert det vil ta all verdens tid da. Kommer antageligvis til å gjøre finsagingen ( i lengderetning) etter limingen. har god erfaring med det.

Har lenge misunt dere "der ute" som har et stort og flatt bord å jobbe på. Jeg har aldri hatt dette. Skal prøve å lage noe ut av en sponplate som er påskrudd 36x148 (eller lignende) på undersiden i et "7-segment-8-tall" hvis dere skjønner...

Litt essensielt at denne under-avstivningen er helt rett da...

Så:

1. Plaste gulv
    2. Bygge arbeidsbord
    3. Kjøpe dør-akustikk-skyve-deler
    4. Lime akustikk-dør-skyvere-deler
    5. Bygge skyve-dør-akustikk

Etter denne prosessen vil jeg forhåpentligvis ha 4 relativt rette rammer å jobbe videre med.

---

Jeg har også begynt å tenke litt rundt mekanikken rundt bevegelsen til disse skyve-ak... ja, de der. Det vil jo ikke bli så mye som skal til for å bevege disse (jeg håper i alle fall virkelig ikke det!). Derfor regner jeg med å bruke wire med veldig liten diameter. 2mm er nesten i meste laget? Det blir jo en del brå svinger... Og så må jeg på et vis få tak i små trinser (eller blokker eller hva det heter), altså noe ale dette:

Her noen tips til hvor man går for å få tak i slike smådetaljer (og gjerne til en rimelig penge) så spytt gjerne ut!

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke bruke tau da?
    Da kan du jo bruke slike (diameter 25mm):

(trykk på bildet for link)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bruke noe annet enn treverk? Du har sikkert vært inne på tanken tidligere.

Kan jo f.eks kjøpe stålstendere, de er jo garantert rette, om en litt svake, men det vil jo løse seg når du fyller de/kler de med akkustikkplatene. Men stålstenderne er rette, lette og fryktelig enkle å tilpasse med platesaks.

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    ..Og så må jeg på et vis få tak i små trinser (eller blokker eller hva det heter), altså noe ale dette:

Her noen tips til hvor man går for å få tak i slike smådetaljer (og gjerne til en rimelig penge) så spytt gjerne ut!
    Dette var de minste (og rimeligste) jeg fant i farta. Både mindre og billigere enn de jeg fant på Clas'ern.
    MARINESHOP / MS BÅTUTSTYR Blokk m/nylonhjul 15 mm

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    Dette var de minste (og rimeligste) jeg fant i farta. Både mindre og billigere enn de jeg fant på Clas'ern.
    MARINESHOP / MS BÅTUTSTYR Blokk m/nylonhjul 15 mm
    Hmmm... det er jo i og for seg min ste-svoger () som driver denne sjappa + at den er i Særp. Så hvis de har noe passende, så skal det ikke stå på det. Ja, det på Clasær'n var litt i største laget. Har sett etter i forbindelse med et olabil-prosjekt...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Kan du ikke bruke tau da?
    Jeg er redd tau vil strekke seg slik at man må til med hyppige etterjusteringer og det vil jeg helst unngå.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espenc
    Hva med å bruke noe annet enn treverk? Du har sikkert vært inne på tanken tidligere.

Kan jo f.eks kjøpe stålstendere, de er jo garantert rette, om en litt svake, men det vil jo løse seg når du fyller de/kler de med akkustikkplatene. Men stålstenderne er rette, lette og fryktelig enkle å tilpasse med platesaks.
    Jeg har faktisk akkurat kastet en del stålstendere... Men de var uansett alt for brede (max 45 mm).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm de jeg har brukt var vel 45 eller 48mm litt usikker. Men man får vel muligens smalere. Finnes vel noe smalere som er ment til nedforing av tak osv, men vet ikke om de lar seg brukte til dette da. Bare tenkte at det var rettere, lettere og enklere enn å lime og kappe treverk.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er redd tau vil strekke seg slik at man må til med hyppige etterjusteringer og det vil jeg helst unngå.
    En fjær i den ene enden eller en som trekker litt sidelengs i tauet for å stramme det opp? Dette avhenger jo litt på hvordan du tenker å koble trinsene sammen...
    Det er jo fullt mulig å kombinere en av hjørne rullene med en fjær.

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har faktisk akkurat kastet en del stålstendere... Men de var uansett alt for brede (max 45 mm).
    Kan du bruke Alu-profiler? Alunor har en del. Vet ikke priser. Vet heller ikke om de selger direkte til sluttbrukere, men finner ingenting om at de ikke gjør det heller.

Aluminiumsprofiler

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et par problemer med bruke av metall (være det seg alu-profiler eller stål-stendere):

1. De skal trekkes med tekstil. Dette blir typisk stiftet fast langs kanten.
    2. De skal settes sammen. Dette betyr sveising eller en skru-løsning (gjenging? treverk mellom?)

Det er sikkert en løsning på dette også, men er er ikke sikkert at det alt i alt blir noe lettere gjennomførbart prosjekt.

Alu-profil er forresten ingen dårlig tanke i seg selv, randall. Jeg har nemlig vært inne på ideen selv

Men ikke for å lage selve rammen av, men jeg har tenkt litt på en langsgående L-profil i topp og bunn for å "binde sammen" de to rammene:

-akustikk-skyved-rer-jpg

har skrevet "stål" over her, men alu er selvsagt en del mer sexy ;-)

Men det kan godt hende jeg ender opp med 2 helt vanlige stålvinkler isteden.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til TV-heisen min brukte jeg de Biltema-trinsehjulene som paalab linker til, samt Biltemas plastbelagte wire. Det fungerer helt flott hos meg, men jeg har jo mer vekt og dermed mer strekk i wiren. Biltema har forøvrig de samme trinsehjulene som enkeltblokk, men de har ikke bilde av dem på nettsiden.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kom akkurat på et potensielt problem:

GARDINER!

Etter hva jeg kan se så er det relativt trangt mellom overkant av vinduet og skrådelen i taket.
    Kjenner jeg din W rett så skal hun vel ha gardiner i "kjellerstuen" ?
    -akkustikk_skyvevegg-jpg
    Ser for meg at du kan få et konflikt område her :?

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et par problemer med bruke av metall (være det seg alu-profiler eller stål-stendere):

1. De skal trekkes med tekstil. Dette blir typisk stiftet fast langs kanten.
    På disse akustikkplate rammene som jeg har på sideveggene, så er rammen i aluminium. De er trukket med molton som bare er limt til alu-rammen.

Jeg brukte biltema sin lim på sprayboks. Det sitter som bare det, og det er overhodet ingen problemer med at noe løsner.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer an på typen tau. Amsteel og tilsvarende produkter strekker seg like lite som stålwire afaik. Det blir brukt til vinsjing og slikt.

-Frikk

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Ser for meg at du kan få et konflikt område her :?
    Nei, gardiner er ikke noe som noen absolutt ha i dette rommet.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    På disse akustikkplate rammene som jeg har på sideveggene, så er rammen i aluminium. De er trukket med molton som bare er limt til alu-rammen.

Jeg brukte biltema sin lim på sprayboks. Det sitter som bare det, og det er overhodet ingen problemer med at noe løsner.
    Kan nok stemme det. Jeg kommer imidleritid til å bruke 2 lag med høyttalerstoff (fordi akustikkplaten under dessverre er hvit) og tror lim-metoden kan bli litt vanskelig.

Side 472 av 587 FørsteFørste ... 332 342 352 362 372 382 392 402 412 422 432 442 452 462 468 469 470 471 472 473 474 475 476 482 492 502 512 522 532 542 552 562 572 582 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •