RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 470

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 470 av 587 FørsteFørste ... 330 340 350 360 370 380 390 400 410 420 430 440 450 460 466 467 468 469 470 471 472 473 474 480 490 500 510 520 530 540 550 560 570 580 ... SisteSiste
Viser resultater 9,381 til 9,400 av 11737
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    He, he du tapte kampen ja

Nå venter vi bare på Fredagsvitsen din RuneW
    .
    .
    F5, F5, F5....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Johan og kona sliter med pengeproblemer og blir enige at hun må trekke på gaten for å spe på inntektene.

Kona er ikke helt sikker på hvordan hun skal gjøre det så Johan sier: "Det er bare å stå foran en bar. Stopper det en bil så si at det koster 500 kroner. Hvis du lurer på noe så står jeg parkert rett rundt hjørnet."

Kona står foran baren en stund, før det stopper en bil foran henne. Mannen inni bilen sier "Hvor mye?". Hun sier "500 kroner".

Han sier: "Alt jeg har er 100 kroner". Hun sier: "Vent et øyeblikk", og løper rundt hjørnet der Johan står parkert og sier: "Hva kan man få får 100?"

"En hånd-jobb", sier Johan.

Hun løper tilbake til mannen i bilen og sier at alt han får for en hundrings er en hånd-jobb. Det synes mannen er greit nok og hun setter seg inn i passasjersetet. Han drar ned buksesmekken og det viser seg at han har et aldeles enormt lem.

Hun bli sittende å stirre på det imponerende utstyret hans en stund før hun sier: "Et lite øyeblikk", løper rundt hjørnet, river opp døra til Johan og sier: "Kan du låne denne typen 400?".

---

Ha en trivelig helg, enten det blir av 100- eller 500-kroners typen!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God Helg!

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    ..Ha en trivelig helg, enten det blir av 100- eller 500-kroners typen!
    Huffda. Ryker nok på et par lapper i helga da skjønner jeg

Tilbake til noe helt annet. Jeg satt og funderte litt på surround-opphenget ditt. De surroundene dine "slår" vel med 90 grader vinkel mellom elementene (45 i forhold til vegg). Så, som du selv frykter, så vil nok elementene summert fortsatt gi en del kraft 90 grader på veggen i og med at de ikke kansellerer hverandre. Selvsagt hjelper det noe at elementene er høydeforskjøvet i forhold til hverandre, samt at det som regel ikke er allverden som foregår i bakkanalene. Men noe bevegelse inn/ut vil du nok få uansett med bare ett elastisk oppheng.
    Og, som du sier, så er det ikke sikkert det blir pent med oppheng på undersiden i tillegg.

Har du noen ide om hva avstanden mellom høyttaler og bakvegg vil bli? Er du noe fleksibel der? (Sitter og funderer på noen mulige løsninger)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    Tilbake til noe helt annet. Jeg satt og funderte litt på surround-opphenget ditt. De surroundene dine "slår" vel med 90 grader vinkel mellom elementene (45 i forhold til vegg). Så, som du selv frykter, så vil nok elementene summert fortsatt gi en del kraft 90 grader på veggen i og med at de ikke kansellerer hverandre. Selvsagt hjelper det noe at elementene er høydeforskjøvet i forhold til hverandre, samt at det som regel ikke er allverden som foregår i bakkanalene. Men noe bevegelse inn/ut vil du nok få uansett med bare ett elastisk oppheng.
    Du har, som vanlig, 100% rett. Blir jo en komponent rett inn/ut fra veggen med elementene 45 grader på den måten. Jeg husket ikke helt hvordan mine egne surround-høyttalere så ut når jeg skrev det jeg skrev. Det er jo 2 år siden jeg kjøpte dem (eller var det 3?).

Men hvor mye det har å si, er jeg ikke så sikker på.

Har du noen ide om hva avstanden mellom høyttaler og bakvegg vil bli? Er du noe fleksibel der? (Sitter og funderer på noen mulige løsninger)
    Det blir jo en høyttaler-terminal mellom høyttaler og vegg. Denne er riktignok innfelt, men jeg må ha plass til kabler og slikt mellom. Kanskje en cm eller to? en annen tin jeg tenkte på er å plassere filtknotter (gummi kunne lage merker) på baksiden av høyttaleren. Så trengte jeg ikke å bekymre meg for evt skrangling mot vegg.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nye dempere

Som skrevet, så bestilte jeg 8 nye dempere som var lagervare. I tillegg bestilte jeg 4 type A-dempere med gjenger i begge ender for å henge opp surround-høyttalerene i:

-demping2-jpg
    (beklager dårlig mobil-bilde)

Alt dette kom på godt under prisen av de første 8 demperene jeg bestilte - og de var mindre enn den største her...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil forslå å bruke 2 fester oppe. Høyttaleren vil da bli "rotasjonsfri" Slik elementene er montert vil de prøve å skape en viss rotasjon.
    Vil også foreslå å bruke en skumgummi eller liknende mellom høyttaler og vegg slik at eventuelle svingninger denne veien vil bli dempet.

Her forsøkt skisset inn
    -yttalerfeste_1-jpg

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, bra vits RuneW! Er spent på å se resultatet etterhvert.

BTW hørte jeg en bra vits i tidligere i dag:

Alle barna fikk bli, bortsett fra Marie Amelie..

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om det vil måles i timer eller dager før den gamle doren dukker opp?
    Den dukker vel opp inni veggen den dagen du skal rive kinoen en gang i fremtiden. Mens kinoen er i drift ligger den og skrangler inni veggen hver gang det skjer noe dramatisk på filmen.

Alternativt har du murt den ned i gulvet, og der ligger den og lager kortslutning i varmekablene...

Beklager om jeg virket noe negativ nå :twisted:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Den dukker vel opp inni veggen den dagen du skal rive kinoen en gang i fremtiden. Mens kinoen er i drift ligger den og skrangler inni veggen hver gang det skjer noe dramatisk på filmen.

Alternativt har du murt den ned i gulvet, og der ligger den og lager kortslutning i varmekablene...
    Hehe - ja, det hadde vært noe...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - ja, det hadde vært noe...
    Skrangling i veggen kan jo løses med en skikkelig magnet

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder surround-opphenget så er jeg enig i Paalab's forslag om et ekstra punkt i toppen for å dempe "vridningstendenser". Demper også noe av de horisontale (inn/ut fra veggen) bevegelsene.

Ellers ønsker du vel total frikobling fra veggen ettersom jeg forstår.
    Følgende forslag er muligens noe "far fetched" (og egner seg muligens bedre som en fredagsvits) men; Vil svingningene inn/ut fra vegg kunne dempes noe ved å montere en eller flere små flate, litt kraftige, magneter bak på høyttaleren og tilsvarende i "motfase" på veggen eller på den vertikale delen av opphenget ditt?
    Som altså konstant vil "skyve" høyttaleren ut fra vegg?
    Eller vil det kanskje fungere som en fjær og heller gjøre vondt verre?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som altså konstant vil "skyve" høyttaleren ut fra vegg?
    Eller vil det kanskje fungere som en fjær og heller gjøre vondt verre?
    Tja, si det du... Tror ikke det blir så ille som en bil uten dempere for å si det slik... Tro imidlertid et par myke gimmiklosser, evt skumgummi ville gjort ca tilsvarende jobb.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, du har sikkert rett. Men tanken var å unngå noen som helst kontakt mellom høyttaler og vegg og samtidig få tilført noe dempekraft.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, du har sikkert rett. Men tanken var å unngå noen som helst kontakt mellom høyttaler og vegg og samtidig få tilført noe dempekraft.
    Hehe - for fullstendig kontaktløshet må man vel få hele høyttaleren til å sveve på et vis (slapp av folkens, jeg skal ikke prøve på dette). Det går jo bra med forsker....:

[YOUTUBE]A1vyB-O5i6E[/YOUTUBE]

Noe sier meg at med de magnetfeltene man snakker om her, så vil det gå litt utover selve funksjonen til høyttaleren...

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..Noe sier meg at med de magnetfeltene man snakker om her, så vil det gå litt utover selve funksjonen til høyttaleren...
    Joda. Alt med måte, selvsagt. Men det er vel ikke voldsomme krefter vi snakker om i bakkanalene, så det skal sikkert ikke altfor mye til for å unngå at høyttaleren pendler såpass pga membranbevegelser at den smeller inn i veggen.
    Men en bit skumgummi, eller en gummidemper duger sikkert. Spørs bare hvor "følsom" du er over at baksiden skal "berøre" veggen og potensielt overføre vibrasjoner :wink:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men en bit skumgummi, eller en gummidemper duger sikkert. Spørs bare hvor "følsom" du er over at baksiden skal "berøre" veggen og potensielt overføre vibrasjoner :wink:
    Jeg har "vokst" litt i løpet av prosjektet (slik at føttene mine snart når ned til bakken) så et minimum av kontakt skal jeg nok overleve

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med og henge de elastisk i taket med noe fjærer eller noe sånt om du tror surround vil skape vibrasjoner

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Hva med og henge de elastisk i taket med noe fjærer eller noe sånt om du tror surround vil skape vibrasjoner
    Hehe - som sagt; nå skal vi ikke ta dette for langt (selv om det sikkert er noen som har gjort dette også...) ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - som sagt; nå skal vi ikke ta dette for langt (selv om det sikkert er noen som har gjort dette også...) ;-)
    Hvor får du den idéen fra?

Men må høyttaleren henge? Kan du ikke lage en hylle og sette høyttalerene på noen dempeføtter av noe slag.

Side 470 av 587 FørsteFørste ... 330 340 350 360 370 380 390 400 410 420 430 440 450 460 466 467 468 469 470 471 472 473 474 480 490 500 510 520 530 540 550 560 570 580 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •