RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 463

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 463 av 587 FørsteFørste ... 323 333 343 353 363 373 383 393 403 413 423 433 443 453 459 460 461 462 463 464 465 466 467 473 483 493 503 513 523 533 543 553 563 573 583 ... SisteSiste
Viser resultater 9,241 til 9,260 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Nå er jeg langt fra noen prosjektorkjenner, men på min PT-AE900, så taper jeg mye lysstyrke når jeg bruker lens shift ut mot grensene. Jeg måtte sentrere den i lærretet for å bli fornøyd. Men så ligger jo den et tiår etter i utvikling da, mye mulig det er bedre på de nye prosjektorene idag..
    Håper det har skjedd noe, ja. Sentrering blir helt uaktuelt for mitt vedkommende i alle fall!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pøh, det er da bare en liten ombygging som skal til, så kan du gå for bakprojeksjon og plassere hvilken som helt PJ akkurat der det skulle passe. Eller rettere sagt akkurat der bildet blir perfekt.
    Man er da SÅ opptatt av å legge til rette for korrekt plassering av høyttalere vs sweetspot!

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jammen det er fredag i dag!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjefen for vår danske avdeling, var på jakt etter ny sekretær og påstod at han hadde an såkalt "sekretær-test". Den gikk ut på at de søkende skulle folde hendene bak nakken og stikke albuene fram. Deretter skulle de gå sakte mot en vegg. Hvis albuene var det første som støtte mot veggen, ble de automatisk diskvalifisert fra jobben... Er faktisk litt usikker på om det var en spøk eller ikke, men nok om det.

Sekretærer er alltid morsomt. Vi har en sekretær på jobben som sender all grisemail hun får videre til meg (av en eller annen grunn ). Her er den siste:

En sjef skulle ansette en ny privat sekretær til sitt kontor. Han satte inn følgende rett-på-sak-annonse:

"Storbrystet sekretær med fordelaktig utseende søkes til mitt kontor. Spesielle tjenester kreves. Høy lønn."
    Han fikk mange svar, og intervjuet flere storbrystede skjønnheter. Han bestemte seg til slutt for en enormt søt jente.

Da lønn og annet skulle diskuteres, ble han litt skamfull over at han hadde stilt de kravene han hadde, så han spurte;

"Det med spesielle tjenester... er det ok for deg?"

"Ingen problem. Jeg har ingen kjæreste og du ser ut som en trivelig fyr", svarte jenta.
    Sjefen ble både litt rød og flau og forklarte videre:
    "Så bra! Om det nå skulle ha seg at jeg ville ha litt moro og kos med deg, og for at ingen skal forstå hva vi prater om,
    så kommer jeg til å si at jeg vil ha skrevet et brev til Sudan."
    "Et brev til Sudan skrevet. Ok!", sa jenta.

Det gikk ett par dager. Sjefen kjente at lysten steg, og han trykte på callingen og sa:
    "Jeg skulle gjerne ha et brev til Sudan skrevet!" Svaret drøyde litt, men kom til slutt:
    "Gjerne, men nå har det seg sånn at jeg har det røde fargebåndet i skrivemaskinen i dag."

"Jahaaa..", svarte sjefen. "Da får vi ta det en annen dag."

Det gikk en liten stund. Sekretæren syntes hun sviktet sjefen sin, og trykte på callingen:

"Angående det brevet, vi kan jo ta det muntlig."

"Det er for sent", svarte sjefen. "Jeg skrev det nettopp for hånd..."

---

Ha en trivelig helg og husk å skriv masse brev til Sudan - håndskrevet eller ikke ;-)

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger ut en liten en jeg å da^^

Det var begynt å knipe med plass i himmelen, så St. Peter hadde fått beskjed om å kun slippe inn dem som hadde lidd en grusom død. Tre menn kommer bort til himmelrikets port og St. Peter lukker den første inn og ber ham forklare hvordan han døde.

- Jo ser du, jeg bodde i 25. etasje, og da jeg kom hjem i dag, lå min kone i sengen ved høylys dag. Jeg fikk selvfølgelig straks mistanke om at hun hadde hatt herrebesøk. Jeg kikket dermed under sengen, i skapet og hvor man ellers pleier lete, men uten å finne ham. Jeg gikk da ut på altanen, og der hang drittsekken etter fingertuppene over kanten. Grepet av raseri banket jeg løs på fingrene hans uten at han slapp taket, jeg for inn og hentet hammeren, og banket løs igjen. Han falt da ned, men landet i en busk og overlevde. Jeg gikk og hentet kjøleskapet og kastet det etter ham, og det døde han av. På grunn av opphisselsen fikk jeg hjertestopp og døde altså.

Det måtte St. Peter innrømme var en fæl måte å dø på, så han ble sluppet inn. Så kom den neste inn...

- Jo, ser du, jeg bodde i 26. etasje, jeg tar hver dag 25 armbøyninger og 20 hoppeøvelser ute på min altan. Men i dag da jeg var i gang med mine hoppeøvelser datt jeg over kanten på altanen. Jeg klarte dog å gripe fatt i rekkverket i 25. etasje. Etter det kom det en galning og banket løs på fingrene mine, jeg skriker selvfølgelig om nåde, men han løp inn og hentet en hammer, og banket videre til jeg slapp. Jeg landet heldigvis i en busk, og lå der uten å kunne bevege meg, men jeg var i live, og det var det viktigste. Dessverre var det ikke nok for galningen, så han kastet et kjøleskap etter meg, og det døde jeg av.

Det var en fæl omgang, så han slapp også inn. Så blir det den tredje og siste manns tur.

- Nå hvordan døde du da? spør St. Peter.
    - Ja, det er en litt pussig historie dette her. Men prøv å forestille deg følgende: Jeg sitter splitter naken og gjemmer meg i et kjøleskap.
    Min tråd

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1 Helgen er reddet! ;-)
    2. En god gammel klassiker

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk :-D

Begge var nye for meg

Newcomer mrcradock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig historie

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rammeverk ferdig

Jepp jepp jepp... Jeg vet det ser ut som jeg har gått i dvale, men det er faktisk ikke tilfelle. Ting er blitt gjort, men mest innen planlegging. Jeg har lange planleggings-perioder, der lite blir gjort og det beklager jeg selvsagt. men nå er jeg ferdig med en slik økt og er klar for å lufte planer og den lille progresjonen jeg har hatt...

Først det praktiske:

I går ble rammeverket til frontveggen ferdig:
    -_p1010744-jpg

Har ser vi den lille plassen jeg skal presse inn de akustiske skyvedørene:
    -_p1010746-jpg
    (måtte hell og lykke følge med på denne turen...)

Dette er den mystiske alkoven der racket skal stå:
    -_img_4303-jpg

Grunnen til at det ikke er en hel trekonstruksjon i overkant, er at jeg må spare på alle de cm jeg kan til rack-høyden. Det var derfor med en viss spenning at jeg målte hvor bra disse sidene matchet mot hverandre (for det hadde jeg faktisk glemt å måle mens jeg skrudde det opp).

Til alt hell viste det seg at det hele lå mer eller mindre på linje:

-_p1010749-jpg

-p1010749-jpg

Hvorfor to like bilder? Jo, nå skal dere høre en overskyet-historie!

Jeg bruker Google Picasa for å hente inn bilder fra kameraet og organisere dem på PCn. Jeg er 95% fornøyd og det er gratis. Men det er et par skavanker med det og en av dem er "eksport"-funksjonen. Jeg har den siste tiden eksportert alle mine bilder som jeg legger ut her direkte fra Picasa, med reduksjon til 800 pixler i bredden. Dette har fungert ok, men jeg har hatt følelsen av at det er noe galt med bildene. De har liksom ikke blitt så klare som de burde. Så i dag tok jeg en test. Jeg eksporterte bildene i full størrelse, tok dem inn i Photoshop, reduserte størrelsen og lagret.

Og skrekk og gru - bildene ble fantastisk mye bedre. Hvorfor skrekk? Jo, fordi jeg i et halvt år har eksportert bildene rett fra Picasa, med et elendig resultat...

Ja, det er til å grine av. Sjekk selv: Photoshop-eksport øverst og Picasa-eksport nederst. Sjekk kablene i boksen til venstre og detaljene rundt hånden/klokka mi. Fy for svarte så oppgitt man blir av å oppdage slikt. Det er helt utrolig at det går an....

Men, men. Nå vet jeg i alle fall bedre. Hvis noen bildeguruer her skjønner hvorfor det blir slik (det er uavhengig av JPG-kvalitet) så er jeg lutter øre.

----

Men som sagt har jeg gjort en god del (målt i timer i alle fall ) på planleggings og innkjøps-fronten. Skal komme tilbake til det, men føler at jeg bør jobbe litt nå...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var litt forskjell på de 2 bildene ja.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Men, men. Nå vet jeg i alle fall bedre. Hvis noen bildeguruer her skjønner hvorfor det blir slik (det er uavhengig av JPG-kvalitet) så er jeg lutter øre.
    Jeg kikket litt på disse to bildene, og så langt jeg kan se er det i praksis kun snakk om forskjell i oppskarping. Altså er det omtrent samme mengde detaljer i bildene, men det som er eksportert fra Picasa ser ut til å mangle oppskarping. I eksempelet ditt har også bildet fra Photoshop flere pixler enn det fra Picasa (og da mener jeg ikke at det fra Picasa er mer beskåret). Jeg prøvde å oppskalere og oppskarpe Picasa-versjonen, og da blir forskjellen veldig liten:

Photoshop-versjon (kun beskåret fra din versjon):
    -runew_photoshop-jpg
    Picasa-versjon (oppskalert og oppskarpet):
    -runew_picasa-jpg

Fremdeles er Photoshop-versjonen litt mer detaljert, men dette skyldes primært at Picasa-versjonen hadde færre pixler og derfor også måtte oppskaleres.

Konklusjonen min er at Picasa ser ut til å gjøre en slapp jobb i nedskalering/oppskarping, men den gjør ikke egentlig bildene dårligere. Det bare ser slik ut. :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Konklusjonen min er at Picasa ser ut til å gjøre en slapp jobb i nedskalering/oppskarping, men den gjør ikke egentlig bildene dårligere. Det bare ser slik ut. :-)
    Dette var interessant info! Oppskarping er jo egentlig noe "alle" gjør. Det eneste "oppskarpingen" jeg har gjort i Photoshop er å bruke "Bicubic Sharper (best for reduction)" i Photoshop når jeg skalerte ned til 800 pixels. Det er jo helt latterlig at Picasa ikke gjør såpass engang ved nedskalering...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For moro skyld skalerte jeg også ned med default-metoden på Photoshop, nemlig "Bicubic (best for smooth gradients)", uten at det gjorde den voldsomme forskjellen. Det blir uansett bøtter og spann bedre enn picasa-eksporten

Bicubic Sharper (best for reduction):

Bicubic (best for smooth gradients):
    -_p1010749-jpg

Picasa (85%):
    -__p1010749-jpg

Picasa (100%):
    -___p1010749-1-jpg

Har også tatt med et par Picasa direkteeksporter (nå med alle pixlene på plass), det siste har jeg gitt alle muligheter med å sette JPG-kvaliteten til 100%, men selv da er det ett eller annet irriterende med det. Sjekk f.eks. de grøtete, røde ledningene til venstre.

Det er nok manglende (automatisk) oppskarping som er forskjellen. Så lenge jeg ikke skjønner hvordan jeg evt får på dette, så får jeg holde meg til via-Photoshop-metoden.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

-_p1010749-jpg

-p1010749-jpg
    Se på fargene også. Ta f.eks gulvet ditt. I Picasa blir fargene blase og veldig lyse.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michaelsand
    Se på fargene også. Ta f.eks gulvet ditt. I Picasa blir fargene blase og veldig lyse.
    Ja, det føyer seg pent inn i rekken av ett-eller-annet som er galt (eller i alle fall annerledes) med Picasa-bildene. Merkelig.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dempede plattinger - Del 1: Seriøs planlegging og design

Som jeg har vært inne på før, så skal sub'er og fronter stå på dempede plattinger for å minimere vibrasjoner ned i gulvet. Disse vil bli plassert i hver sin "binge" som vist under:

-dempet-platting-3-jpg

Selve designet på disse er ikke så veldig avansert. Det viktigste er egentlig at de er tunge. Siden sand er så in (egentlig ikke, det e mest for vektens skyld), tenkte jeg å lage en sandwich (tok du'n?) med spon+spon+sand+spon+spon som vist under:

-dempet-platting-jpg

Det kunne med andre ord like gjerne ha vært en 10mm tykk stålplate eller en granittplate, men man skal få tak i det også...

Under vil jeg dempe med slike føtter:

http://212.37.255.141/vbilder/3000/D-GMT-WEB_l.jpg

Da i varianten D 30x28. Disse har en maksbelastning på ca 35 kg hver. Jeg bruker fire slike og det betyr en maksbelastning på 140 kg for platting og høyttalere.

Dempeføttene er bestilt hos T.O. Slettebøe AS som har vært veldig serviceinnstilt. De kostet 62,- per stk (+mva). Det finnes helt sikkert billigere måter å gjøre det på, men hadde lyst til å prøve denne "industri-måten" å gjøre det på. Får ting billigere på Biltema også, men der er ikke know-how'en akkurat den samme...

Jeg regner ca 50 på Ernaen og... tja... si 40 kg på fronten. da har vi max 50 kg igjen til plattingen.

Sand har vel en egenvekt på ca 1700 kg/m*3. Hulrommene er på ca 0.0377 m3, noe som blir ca 27 kg. Sponplatene veier ca 18 kg. Da blir det rundt 45 kg per plate og vi havner opp mot max belastning (best demping er det i det mellom 75% og 100% belastning).

Blir det for tungt er det ikke verre enn å spe på med to dempeføtter til (som skissert på tegningen over).

Under plattingen, vil jeg plassere en sponplate med 4 hull som matcher plattingen, slik at den ikke vandrer avgårde. jeg ser også for meg at jeg må tjore fast Ernaen på en måte, slik at ikke hun heller vandrer avgårde...

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det føyer seg pent inn i rekken av ett-eller-annet som er galt (eller i alle fall annerledes) med Picasa-bildene. Merkelig.
    Jeg synes ikke det er så rart. Forskjellige programmer har forskeliige algoritmer, forskjellig 'intelligens' og til en viss grad forskjellig preferanse på tilnærming av samme løsning.

Denne siden viser resultat fra 4 forskjellige proffe bildebehandlings-programmer (dog ikke Picasa ;-) ), så man ser tydelig at det er forskjell på algoritmer med samme utgangspunkt.

Jeg regner med at Picasa har blitt bedre med årene, men første versjoner var ikke mye å hoppe i taket for.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Jeg synes ikke det er så rart. Forskjellige programmer har forskeliige algoritmer, forskjellig 'intelligens' og til en viss grad forskjellig preferanse på tilnærming av samme løsning.

Denne siden viser resultat fra 4 forskjellige proffe bildebehandlings-programmer (dog ikke Picasa ;-) ), så man ser tydelig at det er forskjell på algoritmer med samme utgangspunkt.
    Nå er det vel ikke RAW-prosessorer vi snakker om, men nedskalering/lagring av et bilde. Men jeg skjønner jo, til en vis grad, hva du mener med at det er forskjellige måter å gjøre det på (jeg har f.eks egenhendig kodet nedskalerings-algoritmene i vårt eget program og det er helt garantert ikke den beste måten å gjøre det på... ;-)).

Det jeg finner merkelig er at et proft program som Photoshop skulle oppskarpe noe automatisk (selv på default settings), mens Picasa ikke gjør det. Jeg ville heller ha trodd det motsatte, nemlig at et slikt gratis-program ville ha tatt snarveier ved å oppskarpe.

Men som sagt 3 ganger før. Det er jo bare å drite i å bruke det...

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg har vært inne på før, så skal sub'er og fronter stå på dempede plattinger for å minimere vibrasjoner ned i gulvet. Disse vil bli plassert i hver sin "binge" som vist under:

-dempet-platting-3-jpg

Selve designet på disse er ikke så veldig avansert. Det viktigste er egentlig at de er tunge. Siden sand er så in (egentlig ikke, det e mest for vektens skyld), tenkte jeg å lage en sandwich (tok du'n?) med spon+spon+sand+spon+spon som vist under:

-dempet-platting-jpg

Det kunne med andre ord like gjerne ha vært en 10mm tykk stålplate eller en granittplate, men man skal få tak i det også...

Under vil jeg dempe med slike føtter:

http://212.37.255.141/vbilder/3000/D-GMT-WEB_l.jpg

Da i varianten D 30x28. Disse har en maksbelastning på ca 35 kg hver. Jeg bruker fire slike og det betyr en maksbelastning på 140 kg for platting og høyttalere.

Dempeføttene er bestilt hos T.O. Slettebøe AS som har vært veldig serviceinnstilt. De kostet 62,- per stk (+mva). Det finnes helt sikkert billigere måter å gjøre det på, men hadde lyst til å prøve denne "industri-måten" å gjøre det på. Får ting billigere på Biltema også, men der er ikke know-how'en akkurat den samme...

Jeg regner ca 50 på Ernaen og... tja... si 40 kg på fronten. da har vi max 50 kg igjen til plattingen.

Sand har vel en egenvekt på ca 1700 kg/m*3. Hulrommene er på ca 0.0377 m3, noe som blir ca 27 kg. Sponplatene veier ca 18 kg. Da blir det rundt 45 kg per plate og vi havner opp mot max belastning (best demping er det i det mellom 75% og 100% belastning).

Blir det for tungt er det ikke verre enn å spe på med to dempeføtter til (som skissert på tegningen over).

Under plattingen, vil jeg plassere en sponplate med 4 hull som matcher plattingen, slik at den ikke vandrer avgårde. jeg ser også for meg at jeg må tjore fast Ernaen på en måte, slik at ikke hun heller vandrer avgårde...
    Artig at du også vil bruke sand i plattingen! Som du også nevner kunne du ha brukt en granittplate, men disse koster noe så helt grassat å få kuttet til...
    Vet ikke om en stålplate hadde vært brukandes. Måtte i såfall ha kledd den inne i gips slik at den hadde ligget i en sandwitchkonstruksjon. Du hadde ihverfall fått god tyngde med 10mm...

Før du tetter plattingen må du sørge for at det ikke blir hulrom mellom sand og topplater. Evt legge inn et tynt lag isolasjon som ligger i press. Min erfaring med sand er at den over tid vil synke sammen litt. Det var derfor jeg valgte å frese ut mine topplater, slik at de alltid ligger på sanden direkte.

Blir spennende å se hvordan dempeføttene virker. Du har ihvertfall gått grundig til verks her og bestilt kvalitetsprodukter beregnet etter vekt!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Artig at du også vil bruke sand i plattingen! Som du også nevner kunne du ha brukt en granittplate, men disse koster noe så helt grassat å få kuttet til...
    Jeg stiller i en litt annen klasse en Hunsbedt, The Sand Man da men...

Før du tetter plattingen må du sørge for at det ikke blir hulrom mellom sand og topplater. Evt legge inn et tynt lag isolasjon som ligger i press. Min erfaring med sand er at den over tid vil synke sammen litt. Det var derfor jeg valgte å frese ut mine topplater, slik at de alltid ligger på sanden direkte.
    Ja, det er et godt poeng... Mulig jeg legger noe ala parkettunderlag på toppen av sanden og klemmer den ned med topp-platene.

Blir spennende å se hvordan dempeføttene virker. Du har ihvertfall gått grundig til verks her og bestilt kvalitetsprodukter beregnet etter vekt!
    Tjah... antageligvis fungerer de som noen til halv pris på Biltema, men jeg har litt moro av å komme i kontakt med firmaer og prate rundt disse tingene og å skaffe meg kunnskap på nye områder.

Side 463 av 587 FørsteFørste ... 323 333 343 353 363 373 383 393 403 413 423 433 443 453 459 460 461 462 463 464 465 466 467 473 483 493 503 513 523 533 543 553 563 573 583 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •