RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 458

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 458 av 587 FørsteFørste ... 318 328 338 348 358 368 378 388 398 408 418 428 438 448 454 455 456 457 458 459 460 461 462 468 478 488 498 508 518 528 538 548 558 568 578 ... SisteSiste
Viser resultater 9,141 til 9,160 av 11737
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    De så geniale ut de klemmene. Det som kan være avgjørende her er hvor mye de tåler, eller kanskje hvor mange man velger å bruke. Husker selv når jeg skulle spenne opp mitt eget...måtte dra temmelig hardt i for å få strammet det skikkelig.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    De så geniale ut de klemmene. Det som kan være avgjørende her er hvor mye de tåler, eller kanskje hvor mange man velger å bruke. Husker selv når jeg skulle spenne opp mitt eget...måtte dra temmelig hardt i for å få strammet det skikkelig.
    En annen utfordring er hvordan man skal få til jevnt strekk hele veien. Kanskje vha sikksak-gjennom-stang-prinsippet...

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    En annen utfordring er hvordan man skal få til jevnt strekk hele veien. Kanskje vha sikksak-gjennom-stang-prinsippet...
    Tror det er en lur løsning å bruke

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Ja, hvis man må ha 5 cm mellom hver slik for at de skal holde, blir det fort 2500,- i bare klemmer - selv med Biltema-priser...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hvis man må ha 5 cm mellom hver slik for at de skal holde, blir det fort 2500,- i bare klemmer - selv med Biltema-priser...
    Vil jo tro at du kan klare deg med hver 30-50 cm eller noe slik.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - det er nok av eksempler på at jeg har gått til storinnkjøp før jeg har testet ting (godt nok) også, men det lar vi ligge nå...
    Har f.eks. akkurat bestilt 28 løpemeter med høyttaler-stoff uten å ha testet det på forhånd. Denne handelen skulle vel føye seg fint inn i rekken av slike eksempler...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kunne kanskje lage en slik "strips" løsning.
    -lerret_feste-jpg
    En lekte med en gummilist. (Biltema bagasjeromsmatte vil egne seg godt) Du kan også legge matte på den smale lekten slik at du får "tenner" på begge sider.

Stram opp skruene (festet ca med 20-30cm mellomrom) litt slik at du klarer å stramme lerretet.
    Skru deretter til skruene slik at det ikke går tilbake.
    Du må kanskje slisse små spor i lerretet slik at det får "skli" fritt ved skruene..

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Hvis du bruker 5-mm profil skal du ikke se bort i fra at dette holder. Kanskje det ville vært like greit å lage rammen i stålrør?
    Dersom du bruker 4 kant profiler med f.eks 2mm tykkelse er det ikke sikkert at ramma blir så mye tyngre enn en massiv treramme med aluminiums forsterkning. Vil også tro at det er vesentlig billigere å kjøpe stålet enn Aluminiumsprofilene.

Uten å ha regnet på noe vil jeg tro at du kan bruke Doble 40*40*2 oppe og enkle på resten av rammen
    De doble rørene i topp må sveises sammen med jevne mellomrom ca. 30mm sveis hver 20cm eller noe slik.

Edit: La til litt info
    For noen år siden bygde jeg en treetasjers hylle til anlegget og flatskjerm. Brukte stålrammer til dette, tror de målte 20x50mm, ca 2mm tykke. Dette var lagervare hos denne blikkenslageren, ikke dyrt heller. Kanskje dette kunne være noe for en lerretsramme. Siden den er flat er det jo lett å feste eks en avrundet trelist rundt rammen som lettetet kan ligge inntil på forsiden. På baksiden skulle det jo også greit kunne festes holdere til klemmer.

Vet ikke hvor sterkt dette er, man må muligens også sveise på to avstivinger i mellom tverrliggerne. Skal prøve å sjekke (pris og styrke) dette i kveld.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I forhold til ramme for lerret DIY er Rolf Hult sitt et godt eksempel. Det er akustisk transparent (SMX) og ca 300 cm i 2.35:1
    Han har brukt tynne metalstenger og hoppstrikk til å stramma lerretet på ramma.

link til post

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette bildet var svært nyttig! Det ser ut som det er bruk dørforingslister, men når jeg ser i tråden til Rolf Hult er det jo en 15cm glattkantlist med lekter påskrudd.

Man kan jo få ennå bredere dør/vindusforinger (også i MDF), og dette må jo bli sterkt nok. På baksiden av utsparingene er det mulighet for å sette inn så mange avstivinger man ønsker, uten at de kommer nær lerretet!

Og siden det ikke er sydd lomme på DIY V3 duken, kan man jo bare stifte seg en lomme og så få tak i noe passende rundstål. Ser at det er benyttet SMX-lerret, men denne måten bør da også fungere på V3?

Ikke meningen å kuppe tråden din Rune, men dette var veldig nyttig for meg!
    Flott at du fant dette, Counterpointer!:grin:
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Ikke meningen å kuppe tråden din Rune, men dette var veldig nyttig for meg!
    Kuppe tråden? Kjære vene, gode ideer er alltid velkommen her! Og dette er jo on topic så det holder...

Flott at du fant dette, Counterpointer!:grin:
    Ja, en takk til Counterpointer fra meg også!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men han godeste Rolf Hult - har han både stiftet og strammet lerretet? Jeg er litt usikker på hvordan denne patenten egentlig fungerer.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig å kunne komme med noen innspill som gir ideer (er vel strengt tatt hovedpoenget med et forum :-D )

Det er godt beskrevet i tråden til Rolf hvordan han har gjort det + at han svarer sikkert på mail også. I likhet med så mange her på forumet er han en hjelpsom og grei kar.

Her er linken til tråden
    http://avforum.no/forum/av-rom-konst...tml#post592566

Starten av tråden
    http://avforum.no/forum/av-rom-konst...de18-20-a.html

Minhjemmekino link
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Rolf%20Hult

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men han godeste Rolf Hult - har han både stiftet og strammet lerretet? Jeg er litt usikker på hvordan denne patenten egentlig fungerer.
    Skal ikke si dette sikkert, men jeg tror han stiftet bare lerretet for å lage lommene, ellers er det jo ikke noe vits i hoppestrikken...
    Er ikke helt sikker på dette,allikevel. Har oversett viktige ting tidligere her i tråden...

Kanskje vi skulle spørre konstruktøren og pioneeren på dette feltet selv? Er jo snart fire år siden han holdt på med dette.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kontaktet sjefen sjøl så får vi se om det blir noe respons...

Ellers så må jeg si at designet hans på rammen tiltaler meg veldig. Liming av lekter vil gjøre konstruksjonen mye sterkere og tvinger den til å fortsette å være rett en stund... jeg tenker da ikke på strekk-retningen mot senter av lerretet men sideveis, noe man også bør ta hensyn til.

Dette er en arbeidstegning av rammen (baksiden):

-lerret-rolf-hult-version-jpg

Jeg har "eksplodert ut" de fire hoved-delene til rammen. Regner med å produsere hver og en av disse først ved å limeskru lektene på glattkanten i en jig som sikrer at de blir rette og fine. Hvis jeg nå får produsert 4 rette slike, antar jeg at rammen også vil bli rett når jeg setter dem sammen...

De røde strekene er 21x120mm glattkant. De grå rektanglene er 48x48 mm justerte lekter (med runde kanter, slike som de selger på Byggmax). Detaljene rundt strekkingen av lerretet vet jeg fortsatt ikke helt hvordan blir, men det finner vi ut av.

Tror fortsatt jeg vil bruke noen (avrundede) lister langs ytterkanten i front av rammen.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bare bestille noen cm ekstra med lerret, og sy lommer på selv med sikkelig kvalitetstråd/ståltråd o.l.

Da vil du kunne kjøre en gjengestav igjennom, og gjerne 1-2 hull i "lomma" der du kan feste en form for stramme mekanisme til gjengestaven. I tillegg til de som blir på hver ende.

Så mekker du ramma i seg selv i stål profil =)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Hva med å bare bestille noen cm ekstra med lerret, og sy lommer på selv med sikkelig kvalitetstråd/ståltråd o.l.
    Lerretet er allerede bestilt. Flaks da et jeg har bestilt et 50 cm høyere og 70 cm bredere lerret enn den endelige størrelsen ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke si dette sikkert, men jeg tror han stiftet bare lerretet for å lage lommene
    Jepp det stemmer. Jeg har nå fått bekreftet dette fra RH selv.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

God Jul!

Heisann alle sammen!

Jeg vil bare ønske dere alle en riktig God Jul og et Godt Nytt År!

Prosjektet mitt går fremover med sneglefart og jeg er imponert over hvor mange som faktisk gidder å henge med fortsatt. Jeg kan bare si som jeg har gjort før: Jeg arbeider ikke sakte med vilje! Jeg har 3 små (vel de har faktisk blitt litt større siden jeg startet) unger og nok av annet å henge fingrene i av prosjekter.

Det har vært mange opp og nedturer underveis i prosjektet og sist med disse bruddene i varmekablene da jeg neste ga opp. Når det er slike tilstander er alle dere hyggelige AVForumoholikere en kjempestøtte å ha i ryggen. Det er faktisk litt vanskelig å formidle hvor mye det betyr. Nå ser det imidlertid litt lysere ut og jeg har i det minste en relativt klar plan framover.

Jeg kan vel også for første gang se noe som kan minne om et lys i tunnelen. Så får vi håpe det er åpningen i andre enden...

Uansett: Håper vi ses også i 2011 og at denne tråden i alle fall delvis fortsatt kan være til hjelp og inspirasjon for noen.

Da vil jeg bare takke alle for nok et særdeles hyggelig 2010 ved å dele med dere årets pepperkakebakst:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God jul til deg og dine også, gleder meg til å følge videre med når du starter opp igjen

(Ps: Likte veldig godt pepperkakene dine )

Side 458 av 587 FørsteFørste ... 318 328 338 348 358 368 378 388 398 408 418 428 438 448 454 455 456 457 458 459 460 461 462 468 478 488 498 508 518 528 538 548 558 568 578 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •