RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 450

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 450 av 587 FørsteFørste ... 310 320 330 340 350 360 370 380 390 400 410 420 430 440 446 447 448 449 450 451 452 453 454 460 470 480 490 500 510 520 530 540 550 560 570 580 ... SisteSiste
Viser resultater 8,981 til 9,000 av 11737
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fredag:-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg slår til med en tegning denne gangen:

-egg-jpg

Ha en god helg!

På lørdag håper jeg å få kjøpt inn en del meter med relativt rett 36x48, slik at jeg kan begynne med lerretsveggen.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Konstruksjon av lerret

Jeg begynner å bli ferdig med funderingenge rundt konstruksjonen av lerretsveggen og den vil se ut omtrent som dette:
    -rammeverk-jpg

Selve lerretet vil bli nok ikke bli bredere enn 235 cm bredt og i 16:9. Orker ikke lage noe med spesielt foreløbig (dette er ting som lar seg "relativt" raskt endre i forhold til selve rommet...):

-ramme-lerret-jpg

Hele veggen med "alt" vil bli seende omtrent slik ut:

-alt-jpg

Det jeg lurer på er hvordan folk her på forumet har laget lerretsrammen sin. Hvilket materiale, hvilke dimensjoner, framgangsmåte osv...

Her er f.eks. et utkast til en lerrets-ramme:

-lerret-jpg

(Her har jeg brukt 36x48mm)

En ting jeg er litt opptatt av er: bør man lage rammeverket slik at ikke treverket ligger inntil det synlige lerretet? Altså at selve hovedrammen rundt bør trekkes utenfor det synlige rektangelet? Og at avstivningene merket grønt ikke bør berøre lerretet.

Jeg vil kjøre akustisk transparent lerret.

Noen som vet om fallgruber som bør unngås i mitt tilfelle?

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte glattkant på ca 25x96mm, husker ikke helt. På baksiden av denne lagde jeg 3-kantede hjørner av forskalingsplate. Jeg har ingen avstivninger, men kunne nok hatt en vertikalt i midten på lerretet.

Ser du har adoptert hengslene mine da er det mulig at 25mm tykkelse er lite. Nedre kant av lerretet er litt "dinglete" når rammen er løftet opp.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Ble så glad da jeg så kinoaktivitet i tråden din igjen! Lurer på hva du skal bruke til å dekke frontveggen? Vil scenemolton ha en veldig negativ effekt på lyden om man gjemmer høyttalere bak? Vurderer en slik gjemt løsning selv.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Generelt er stendere bak en transparent lerretsduk noe du skal være forsiktig med, men bruker du en sort molton rundt stenderne bak, litt avstand fra duken samt muligens også en sort backing vil det nok fungere bra.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BigT
    Hei! Ble så glad da jeg så kinoaktivitet i tråden din igjen! Lurer på hva du skal bruke til å dekke frontveggen? Vil scenemolton ha en veldig negativ effekt på lyden om man gjemmer høyttalere bak? Vurderer en slik gjemt løsning selv.
    Det blir sannsynligvis rett og slett svart høyttalerstoff. Det er jo mye mer gjennomsiktig enn Molton, så jeg kommer til å male alt av stenderverket svart og forsøke å gjøre veggene svarte også - muligens ved å kle dem med svart papp (ikke noe permanente greier).

Mener BEF bruker høyttalerstoff, så da burde det kunne fungere!

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det blir sannsynligvis rett og slett svart høyttalerstoff. Det er jo mye mer gjennomsiktig enn Molton, så jeg kommer til å male alt av stenderverket svart og forsøke å gjøre veggene svarte også - muligens ved å kle dem med svart papp (ikke noe permanente greier).

Mener BEF bruker høyttalerstoff, så da burde det kunne fungere!
    Takker! Snakker vi biltema-stoff, eller finnes det et bedre alternativ jeg ikke kjenner til?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Generelt er stendere bak en transparent lerretsduk noe du skal være forsiktig med, men bruker du en sort molton rundt stenderne bak, litt avstand fra duken samt muligens også en sort backing vil det nok fungere bra.
    Jeg har jo gavekort på ca 8k på DreamScreen-produkter fra AVShop. Kanskje det er bare tull å lage lerretsramme selv... Burde vel være mulig å få til en ferdig, flat ramme og et meget bra akustisk transparent lerret til rundt denne prisen?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BigT
    Takker! Snakker vi biltema-stoff, eller finnes det et bedre alternativ jeg ikke kjenner til?
    Det må være et stoff som selges i relativt store størrelser. Du (og jeg) må høre med BEF selv om dette.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    En ting jeg er litt opptatt av er: bør man lage rammeverket slik at ikke treverket ligger inntil det synlige lerretet? Altså at selve hovedrammen rundt bør trekkes utenfor det synlige rektangelet? Og at avstivningene merket grønt ikke bør berøre lerretet.

Jeg vil kjøre akustisk transparent lerret.

Noen som vet om fallgruber som bør unngås i mitt tilfelle?
    Noen tanker sett fra min side.
    Du bør sørge for å ha minst 1cm klaring til duken på de grønne avstiverne. Treverk er levende, og man vet aldri om det vil komme til å bøye seg litt med tiden.
    En annen sak kan være å lage de spisse eller rundet helt i front, slik at du ikke vil få en stor og synlig flate. Dersom avstiverne er spisse vil eventuelt gjennomtrengende lys bli reflektert ut til sidene og ikke lyse opp stenderen.
    Å male og kle de er et godt tips.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Å male og kle de er et godt tips.
    Male, ja, men svart eller hvitt? Intuitivt skulle man tro hvitt var best for ikke å skille seg for mye ut i forhold til lerretet, men svart for ikke å skille seg ut fra det mørkelagte "bakrommet". Ikke vet jeg.

Har sendt avgårde en mail til AVShop om anbefaling av ramme og lerret, så får vi se hva de sier.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende å se hva du kommer frem til her, jeg skal selv til med selvbygget rammekonstruksjon snart, og vil plukke opp alle nyttige tips!

Lurte også på å bare bestille både ramme og lerret. Men foreløpig blir det en egen konstruksjon, så byttes denne kanskje i en buet aluminiumsramme senere, da kanskje med lerret av typen DS Acoustic UltraHD V4.

Når det gjelder rammen bak lerretet så tror jeg det vil være best med matt svart, eller moltonbelagt. Et akustisk lerret slipper igjennom en del lys. Men lyset på forsiden er så mye sterkere at det antakelig ikke vil skape problemer uansett. Merker ingenting gjenlys bak lerretet på kinoen der jeg jobber, og det lerretet har store hull!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Blir spennende å se hva du kommer frem til her, jeg skal selv til med selvbygget rammekonstruksjon snart, og vil plukke opp alle nyttige tips!
    Vi får prøve å hjelpe/tipse hverandre så godt vi kan!

Skulle tro en del hadde laget en egen ramme med akustisk lerret? Eller kanskje ikke?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat laget og montert ramme på et DYI acousticV2 lerret.
    Laget en firkantet ramme i 23x48, med 9mm kryssfiner (30x30cm plater) i hjørnene, samt to stk 23x48 som vertikale avstivere i bakkant av hovedrammen.

Slisset så en tynn list som jeg stiftet rundt hele rammen i front(på den måten kommer lerret kun i kontakt med treverket HELT i ytterkant av rammen) Her vurderte jeg å bruke buelist men synes de bygget for mye.

Resultatet ble meget bra, har også lerret hengslet i topp og etter tre uker er det intet tegn til tilsig eller andre ulumskheter.

Uansett, så rette material som mulig, diagonalmåling og høvling/pussing av rammekanter er viktig!

Lykke til
    (Prøvde å legge til Sketchup tegning, men dette ble for avansert for meg.. Iallefall så sent på kveld!)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei audunivers, og velkommen til AVForum! Litt av en debut-post da mann, med gode råd og greier!

HER er forresten en kjapp guide for hvordan legge inn bilder.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunivers
    Jeg har akkurat laget og montert ramme på et DYI acousticV2 lerret.
    Laget en firkantet ramme i 23x48, med 9mm kryssfiner (30x30cm plater) i hjørnene, samt to stk 23x48 som vertikale avstivere i bakkant av hovedrammen.

Slisset så en tynn list som jeg stiftet rundt hele rammen i front(på den måten kommer lerret kun i kontakt med treverket HELT i ytterkant av rammen) Her vurderte jeg å bruke buelist men synes de bygget for mye.
    Dette var en god ide! Jeg vurderte alternativ B under (skråsage av lekten, slik at bare en liten kant kommer i kontakt med lerretet):

-ramme-jpg

Men det er ikke umulig at en meget tynn list rundt (alternativ C) er lettere å få til (bare man får den til å sitte like tight hele veien).

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del så har jeg duken trukket rett på glattkanten. Kan ikke se noe som helst av den gjennom lerretsduken.

Hele veggen bak duken er dekket av svarte rockwool akustikkplater.
    Når jeg har lys på i rommet, så kan jeg ikke se noe som helst bak duken.
    Selv med LED lyslist fra IKEA (bak duken) er det vanskelig å se noe.

Jeg tror ikke du trenger å gjøre dette kjempe-avansert. Så lenge rammen er stiv nok i alle retninger, så skal det holde i massevis.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er link til min lerretsramme.

Side 450 av 587 FørsteFørste ... 310 320 330 340 350 360 370 380 390 400 410 420 430 440 446 447 448 449 450 451 452 453 454 460 470 480 490 500 510 520 530 540 550 560 570 580 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •