RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 449

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 449 av 587 FørsteFørste ... 309 319 329 339 349 359 369 379 389 399 409 419 429 439 445 446 447 448 449 450 451 452 453 459 469 479 489 499 509 519 529 539 549 559 569 579 ... SisteSiste
Viser resultater 8,961 til 8,980 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hehe - den skulle vi hatt til E6'en!

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hehe - den skulle vi hatt til E6'en!
    ops: Innrømmer at jeg hadde oversett den i katalogen :sad:
    Den er langt billigere enn de flaskene jeg endte opp med å kjøpe..

250ml til 79,90 (320kr/l)
    Pølsene koster 83kr/l... (hvis prisen stemmer da)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et alternativ hvor helt standard Miles er brukt kunne sett ut omtrent som dette:

-miles-alternativ-3-jpg

Da blir det 125 cm opp til diskanten på L+R og en liten heving (20 cm) til senter.

125 cm opp til til diskant på L+R er kanskje litt høyt, men med tanke på at noen lovpriser disse (164 cm på strømpelesten) så er det kanskje ikke så helt hinsides likevel...

VR-8 -- Von Schweikert Research

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må visst kaste meg på Miles-bølgen som rir AVF jeg også!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Må visst kaste meg på Miles-bølgen som rir AVF jeg også!
    Hadde denne interessen for Miles vært like stor for et par år siden, så hadde muligens Tangen AV Design fortsatt vært i virksomhet...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er blitt litt mer stuerent med proffelementer etter at vi andre ga litt blaffen i 'folk flest'

Newcomer Haugesund sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

JBL Config

Hva med Miles i Everest konfigurasjon ?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugesund
    Hva med Miles i Everest konfigurasjon ?
    Nei, det kan umulig være veien å gå, så mislykkede som Everest'ene er

Jeg skisset opp en variant med de to 15-tommerene ved siden av hverandre og hornet på toppen (kall det gjerne i Everest-konfigurasjon) i går, men skrev ideen ned i glemmeboken:

-inmiles-alternativ-4-jpg

Problemet er at jeg ikke aner hva jeg driver med. Det er lett å tegne, men det er ikke bare å klatte på med elementer her og der. Man bør ha en snev av kontroll... :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt bygging igjen

I kveld ble det litt bygging igjen. Jeg har rimelig klart for meg hvordan frontveggen skal se ut (selv om valg av høyttalere er i det blå).

I dag var det imidlertid utfor(d)ingslister til dørene som stod på tapetet. Som vanlig var ikke dette noen rett-fram-oppgave, pga dobbelt-dør-løsningen, så dette ble relativt grunne utforingslister som måtte skrus på. Har ingen bilder av akkurat dette, men det så sikkert hyggelig ut å stå ute i -16 for å forsøke å finkappe lister som var 17mm i den ene enden og 21 i den andre (for å ta et eksempel).

Tips til meg selv til neste gang: Mål og marker INNE og gjør bare selve sagingen ute.

Jeg gikk uansett tom for materialer så dette kjøpes i morgen. Videre begynte jeg arbeidene på noen merkelige innretninger. Det har jo blitt en farsott på forumet å legge ut bilder av deler av ting og gjett-hva-dette-er, men jeg skal spare dere. Dette er slik de er (og blir) bare dekket med stoff:

-p1010635-jpg

Men HVOR de skal sitte, kommer i neste omgang (når jeg kommer så langt).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cinemacam

Cinemacam er oppe igje (for de som måtte bry seg). Holder på med geriktene rundt dørene i kveld.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cinemacam

Dobbelpost.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cinemacam er oppe igje (for de som måtte bry seg). Holder på med geriktene rundt dørene i kveld.
    Vi lister oss så stilt på tå...
    Har du endret siden til cinemacam? Får bare opp "HQ.jpg"
    F5, F5, F5, F5 etc.....
    Den har kanskje sluttet å oppdatere seg automatisk? eller er det du som har linket feil i signaturen din.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Vi lister oss så stilt på tå...
    Har du endret siden til cinemacam? Får bare opp "HQ.jpg"
    F5, F5, F5, F5 etc.....
    Den har kanskje sluttet å oppdatere seg automatisk? eller er det du som har linket feil i signaturen din.
    Ja, php-scriptet virker av en eller annen grunn ikke lenger. Derfor denne HQ.jpg-varianten. Prioriterer å bygge kino foran å få fikset scriptet i første omgang (men, ja, det irriterer vettet av meg at det har sluttet å fungere og jeg finne ut av det).

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Kommer snart bilde av karmen så jeg :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg testet scriptet på nytt, så fungerte det selvsagt, så nå har jeg gjort tilbake sig'en igjen...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Kommer snart bilde av karmen så jeg :-D
    Nå blir det i første omgang forboring av gerikter...

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skisset opp en variant med de to 15-tommerene ved siden av hverandre og hornet på toppen (kall det gjerne i Everest-konfigurasjon) i går, men skrev ideen ned i glemmeboken:
    Det synes jeg ikke du bør. Den ideen synes jeg så spennede ut.8)

Men Norcad og Snickers eller andre som har faktisk greie på høytalerkonstruksjon kan sikkert påpeke om det er noe feil med ideen. Men jeg kan ikke helt se at den skulle forandre noe på forutsetningene for konstruksjonen slik Tangen har tenkt, gitt at du beholder kassevolumer ol. Det eneste jeg kunne tenke meg som har noen betydning akustisk er kanske at du burde hatt en like stor plate rundt diskant/mellomtone som det er på sidehøytalerne

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Norcad har jo frekventert denne tråden før, så han kan evt kommentere designet. Ville tro Everest'en aldri hadde sett ut som den gjør hvis det var noe fatalt feil med designet... Men man vet jo aldri hva som er gjort inni for å evt kompensere for "design-relaterte akustiske skavanker"...

Jeg har et alternativ til i tillegg til Miles'ene som kanskje kler meg enda bedre, så vi får se hva det blir til etterhvert...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kveldens økt

Som vanlig viste en av mine (i utgangspunktet velmente) ideer seg å gjøre det vanskelig for meg. Disse elskede skrå spot-boksene i kombinasjon med dørene medførte jo noen merkelige konstruksjoner og etterlot et par "åpne sår" etter at jeg hadde satt på platene:

-p1010650-jpg
    (høyre og venstre side av døra for de som trenger hjelp)

Det er altså disse stedene jeg måtte "fylle" med de merkelige formene jeg postet her om dagen. I dag var det videre jobbing med disse. Først var det å smøre dem inn med kontaktlim. Ja, i utgangspunktet gjorde jeg et helhjertet forsøk på å påføre spraylim, men det som kom ut av dysen var en konsentrert stråle med gode doser av kontaktlim, slik at jeg måtte ta vekk masse og prøve å smøre det jevnt utover (eventuelle skrivefeil kommer av sammenklistrede fingre og taster som blir med opp sammen med fingrene...).

Men spraylimet fungerte veldig bra som smøre-kontakt-lim det og etter det hadde "semi-tørket", var det bare å klemme fast stoffet og det satt som et skudd:
    -p1010649-jpg
    (jeg tar selvkritikk for kvaliteten på dette bildet (jeg orket ikke å gå ned i kjelleren etter stativet))

Her et nærbilde at en problematisk trekant:
    -p1010651-jpg
    (det var tre slike trekanter tilsammen og alle selvsagt med unike mål)

Og her prøving av en nyprodusert trekant-greie:
    -_p1010655-jpg
    (den blå rammen viser ca hvor pyntelisten kommer)

Men hvordan feste kostebinderiet? Etter en dyp samtale med Enur, ble vi enige om å bruke det gode, gamle spikre-en-dykkert-halvveis-inn-for-så-å-klippe-den-av-på-skrå-trikset:
    -p1010659-jpg

Slik ble resultatet:
    -p1010660-jpg

Da skulle det egentlig bare være å trykke, dunke, banke den inn...

Det viste seg at det var enda enklere - det var bare å presse den med litt "overtalende" trykk inn mot treverket bak og der satt den:
    -p1010663-jpg

De to andre "trekantene" trenger bare noen pigger så er de klare.

Den andre delen av kveldens økt var kapping av geriktene rundt dørene. Har bare dette bildet å vise til:
    -p1010657-jpg
    (gode doser med Sikaflex var en nødvendighet etter den håpløse sagejobben jeg hadde gjort ute i kulda der hjerne så vel som fingre fungerte enda dårligere enn normalt...)

Det ble tatt før spikringen, men dere får bare stole på meg når jeg sier at alle fire nå er på plass... Fire ja, for på toppen må jeg (igjen :??? finne på noe lurt. Har en ide om hvordan jeg skal løse det.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer

Men Norcad og Snickers eller andre som har faktisk greie på høytalerkonstruksjon kan sikkert påpeke om det er noe feil med ideen. Men jeg kan ikke helt se at den skulle forandre noe på forutsetningene for konstruksjonen slik Tangen har tenkt, gitt at du beholder kassevolumer ol. Det eneste jeg kunne tenke meg som har noen betydning akustisk er kanske at du burde hatt en like stor plate rundt diskant/mellomtone som det er på sidehøytalerne
    Takk for tilliten, men det er nok et hav av forskjell på mine og Snickers-is sine kunnskaper. Det enkle svaret er at jeg kan si at det vil bli feil ifht Miles, og at man i tilfelle må endre delefilteret. Snickers-is derimot har antagelig erfaring nok til å vite HVA som blir feil, hvor stor/alvorlig feilen blir, hva man evnt måtte gjøre i delefilteret, og OM det ville være håp om å få det bra.

Du er inne på noe med manglende baffel rundt diskanthornet, noe som vil gjøre spredningen av diskanten annerledes, en annen ting er at to elementer som spiller samme frekvensområde vil skape akustisk kortslutning (fasefeil) i horisontalplanet og gi noe merkelig og veldig ujevn spredning.

Den enkle konklusjonen er at kan man unngå å benytte liggende MTM så gjør man det

Side 449 av 587 FørsteFørste ... 309 319 329 339 349 359 369 379 389 399 409 419 429 439 445 446 447 448 449 450 451 452 453 459 469 479 489 499 509 519 529 539 549 559 569 579 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •