RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 448

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 448 av 587 FørsteFørste ... 308 318 328 338 348 358 368 378 388 398 408 418 428 438 444 445 446 447 448 449 450 451 452 458 468 478 488 498 508 518 528 538 548 558 568 578 ... SisteSiste
Viser resultater 8,941 til 8,960 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    He he, kjært barn har mange navn osv.

Jeg skal prøve å skrive Miles heretter...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fsmidt
    Det beste er nok å ha portene ytterst. Så liten av stand som mulig mellom elementene er tingen i MTM. Riktignok er delefrekvensen lav her, men så er elementene store også. Så lenge du ikke må ha dem i mellom hadde jeg flyttet dem ut.
    Takk for tipset, fsmidt! Det er notert! Når det gjelder senteren, kan jeg vel egentlig med fordel ha portene på siden(e) også. Jeg veil egentlig prøve å begrense høyden på senterenm, fordi "stativet" den står på egentlig kommer litt høyere enn jeg liker.

Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Med 20cm til bakvegg skal det ikke være noe problem med porter bak.
    Det er jo ikke noe problem på suber med port ned mot gulvet.
    Nei, det er vel en eller annen tommelfinger-regel for hvor tett på en flate en port kan være, men jeg husker det ikke her i farten. Om det er tilsvarende port-diameteren eller hva det var.

(ps! Det er ikke meningen å "spamme" min egen tråd, men jeg må løpe litt til og fra og klarer ikke å holde meg unna, for jeg har ikke hatt det så kino-spennende på lange tider...)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

THX tilsier at aqustisk skal lyden ligge 2/3 opp på bildet`s høyde... ;-) litt høyere nå så er du der

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    THX tilsier at aqustisk skal lyden ligge 2/3 opp på bildet`s høyde... ;-) litt høyere nå så er du der
    Hehe - nei, det tror jeg nesten blir for mye av det gode - hadde håpet å få hørt litt på musikk også (ute å stå).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Vel, en såkalt "D'Appolito" konfig - også kalt MTM - kan under helt spesifikke forutsetninger (som går på filtersteilhet og avstand mellom elementene) gi en viss reduksjon i spredningen vertikalt, men kun i et relativt smalt frekvensbånd. I praksis er det svært vanskelig å oppfylle disse kravene, og man ender opp med en meget grisete off-axis respons i vertikalplanet.

Jeg anbefaler også å montere mellomtonen høyt, over diskanten altså, hvis man kan tåle en veldig høy høyttaler. Grunnen til dette er at man øker avstanden til gulvrefleksjonen, som i praksis er vanskelig å gjøre noe med. Ulempen er selvsagt at man så får problemer med takrefleksjonen, men den er det mulig å dempe/diffusere så den ikke lager altfor mye krøll.
    Hehe - ser ut til at jeg kan glemme Miles MTM... Har nok ikke fulgt godt nok med i TangenAVDesign-tråden.

Da sliter jeg litt med senteren altså...

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du måååå jo ikke ha dobbel 15" også i center, jeg tror kanskje jeg hadde gått for en slik løsning med kun 1 stk 15" der. Vil egentlig tro at enkel 15" også er nok på l/r også siden du har suber

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten protest på den.
    Centeren er vel strengt tatt den viktigste høyttaleren i kinosammenheng, så der er det vel liten grunn til å kompromisse? ;-)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...men at man uansett etter all sannsynlighet klarer seg lenge med èn 15-tommer er jeg nok litt mer enig i...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...headroom..

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    En liten protest på den.
    Centeren er vel strengt tatt den viktigste høyttaleren i kinosammenheng, så der er det vel liten grunn til å kompromisse? ;-)
    Jepp!

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...men at man uansett etter all sannsynlighet klarer seg lenge med èn 15-tommer er jeg nok litt mer enig i...
    Jeg ikke ha 2 15-tommere, men vil helst ikke tøyse med et så vellykket design.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    ...headroom..
    Joda.. men BEF har bevist at InMiles er istand til over 130dB, setter en dette opp mot at de aller færrest noen gang kommer opp i nivå over 110dB (kanskje med unntak på subene) så har en PLENTY med headroom selv med 1 stk 15" (Husk også på det at det ikke er unormalt med kun 1 stk 15" i kinosaler på LCR, så jeg tror det holder greit i de fleste hjemmekinoer også)

At en derimot ikke vil tukle med InMiles konstruksjonen er en annen ting som jeg derimot har forståelse for, prøvde bare å komme med ett konstruktivt innspill til problemstillingen rundt plassproblem

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    At en derimot ikke vil tukle med InMiles konstruksjonen er en annen ting som jeg derimot har forståelse for, prøvde bare å komme med ett konstruktivt innspill til problemstillingen rundt plassproblem
    Alle innspill mottas med takk! Ja, jeg har vel klargjort hvor jeg står i spørsmålet rundt antall 15-tommere. Jeg kommer ikke til å kjøre noe dB-drag. Headroom er kjekt, men det går selvsagt en grense et sted. Og i motsetning til BEFs kompromissløse kino, er min kino et eneste stort kompromiss...

Om det hadde eksistert en vellykket Miles-variant med en 15" så hadde jeg ikke et sekund vurdert den med 2 x 15".

Ok, kanskje et sekund da. Eller noe mer...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Om det hadde eksistert en vellykket Miles-variant med en 15" så hadde jeg ikke et sekund vurdert den med 2 x 15".
    Du får høre med BEF når han blir ferdig med surroundhøyttalerne sine om han mener det kan være en fullgod løsning også som fronthøyttalere, det blir jo som kjent en "InMiles" med kun 1 stk 15"

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja og jo... Det stilles vel litt andre krav til fronter... Og da snakker jeg ikke bare om lydtrykk.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ja og jo... Det stilles vel litt andre krav til fronter... Og da snakker jeg ikke bare om lydtrykk.
    Følsomheten blir noe lavere ett enn med 2 elementer, men Miles/Duke spiller ikke spesielt dypt uansett. Mellomtonen blir ikke dårligere med 1 vs 2 x 15", muligens bedre..

Du gir opp en god del headroom nedover, men sammenliknet med hva? Sammenliknet med vanlig utstyr vil du fortsatt ha brutalt med krefter. Disse elementene har høy følsomhet og tåler masse power.

Argumentet for å ikke tulle med en god konstruksjon som Miles skjønner jeg godt, men deler du høyttalerne aktiv har du gode muligheter til å få det til. Skal du kjøre passivt er det litt vanskeligere.

Hadde jeg hatt din kino hadde jeg helt klart gått for singel 15 eller singel 12". Beyma 12P80Nd tror jeg er helt glimrende så lenge man har subber under 80hz.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei og nei, nå ble det brått litt laber stemning her. Må prøve å holde den positive trenden oppe nå som RuneW aldeles sprudler av iver etter å fortsette kinobyggingen! :-D

Alle høyttalere, lytterom, hjemmekinoer og høyttalerplassering er en (uendelig) rekke kompromisser. Mitt forslag er å bygge tre stk InConcert Miles ifølge Tangens tegninger, og godta at diskanten på senteren kommer litt høyt.
    De fleste av oss har senteren under lerretet, noen har den over, og du får den uansett bedre plassert.
    Du kan vel vinkle senteren litt fremover også kanskje?
    Og evnt heve frontene en smule opp fra gulvet?
    Eller heve senteren så langt du kommer og sette den opp/ned? :-D
    Du vil uansett inngå færre kompromisser enn de aller fleste av oss.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei og nei, nå ble det brått litt laber stemning her. Må prøve å holde den positive trenden oppe nå som RuneW aldeles sprudler av iver etter å fortsette kinobyggingen! :-D
    Laber stemning? Ikke for min del. Hvis du tenker på kommentaren min om at kinoen min er et eneste kompromiss, så sier jeg det med en viss grad av stolthet. Morsom utfordring å få det beste ut av det!

Og diskusjonen rundt Miles-versjonene er bare interessant.

Mitt forslag er å bygge tre stk InConcert Miles ifølge Tangens tegninger, og godta at diskanten på senteren kommer litt høyt.
    De fleste av oss har senteren under lerretet, noen har den over, og du får den uansett bedre plassert.
    Du kan vel vinkle senteren litt fremover også kanskje?
    Ja, nedover, mener du? Kan vel vippe hele stasen jeg... De store mellomtonelementene er vel relativt direktive i en del av arbeidsområdet sitt de også?

Og evnt heve frontene en smule opp fra gulvet?
    Ja, de blir plassert noe høyere enn normalt. Vil gjøre et forsøk på å lage en platting som både sub'er og fronter står på. Denne skal jeg prøve å lage dempet mot gulvet (dempeføtter? markplater?) for å mimimere vibrasjon fra høyttalerene ned i gulvet (lydisolasjon).

Eller heve senteren så langt du kommer og sette den opp/ned? :-D
    Mjo... 15-tommerene går jo så høyt som 900Hz, det blir vel veldig mye lyd oppunder taket på den måten....

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he det var kommentaren din om at du sleit med å få til en senterkanal jeg synes hørtes litt laber ut
    Må jo passe på så senterkanal ikke havner i samme kategori som listverket var for noen mnd siden

Poenget mitt var at eneste grunnen til å lage MTM måtte være å få diskanten i lyttehøyde selv om senteren står oppå racket. Det aller beste er jo at diskantene på fronter og senter er sånn noenlunde på linje, for at lyden ikke skal "hoppe opp" når den panorerer fra den ene fronten til senteren.
    Prøvde derfor å komme med noen forslag til å minimere den effekten, samtidig som jeg forsøkte å trøste deg med at "vi andre" må leve med mye større kompromisser på det området.
    Men hvis det er så forbasket viktig å få dette bedre enn oss, så sett nå den lille pinglesenteren opp/ned da!
    (Derfor var det en smiley etter det forslaget)

Men forslaget med å vinkle senteren var seriøst ment, og noe jeg har stor tro på at vil fungere. Når du ser på film er jo avstand og derav vinkel rimelig fastsatt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he det var kommentaren din om at du sleit med å få til en senterkanal jeg synes hørtes litt laber ut
    Må jo passe på så senterkanal ikke havner i samme kategori som listverket var for noen mnd siden
    Jepp! Lister og senterkanaler venter vi med til slutt

Poenget mitt var at eneste grunnen til å lage MTM måtte være å få diskanten i lyttehøyde selv om senteren står oppå racket.
    Det har du 100% rett i. Akkurat nå er det mitt eneste lille problem med frontrekka/frontveggen.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du ender opp med DIY-høyttalere. Kanskje dette er noe for deg?

Biltema selger PU-lim i 600ml pølser til 49,90 :-D

Side 448 av 587 FørsteFørste ... 308 318 328 338 348 358 368 378 388 398 408 418 428 438 444 445 446 447 448 449 450 451 452 458 468 478 488 498 508 518 528 538 548 558 568 578 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •