RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 447

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 447 av 587 FørsteFørste ... 307 317 327 337 347 357 367 377 387 397 407 417 427 437 443 444 445 446 447 448 449 450 451 457 467 477 487 497 507 517 527 537 547 557 567 577 ... SisteSiste
Viser resultater 8,921 til 8,940 av 11737
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Husker ikke hvor dypt rommet bak lerretet var men kunne en slik løsning vært aktuell (venstre side sett ovenfra)?

-sub_venstre-jpg

Ved å trekke Ernaen litt bakover og benytte en kasseform som et trapes så vil du kunne vinne noe plass.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke kuttet inn mere en 5cm på bredden til InMiles konstruksjonen, vis du går for bruk av 30mm MDF. Dette for at elementet skal få litt luft når du monterer det inn i kabinettet. Bruker du 22mm MDF kan du gå ned på 40cm i total bredde.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Luft hvor da tenkte du på? På sidene på utsiden av kassa?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Luft hvor da tenkte du på? På sidene på utsiden av kassa?
    På innsiden av kabinettet. Slik at du ikke må frese plass for å få inn elementet. Elementet har en innvendig diameter på 34,95cm.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, selvsagt! 30mm MDF stjeler rimelig godt med inneplass! Takk for heads-up'en, Bjørn Erik!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det har vel vært snakk om, ja. Jeg har ikke hørt dem, men det største ankepunktet jeg har med disse er vel senteren, som (i alle fall på papiret) høres alt for pinglete ut (–3dB@85Hz!). JBL har vel en senter som skal passe til alle høyttalerene i hele LS-serien, og da blir den jo egentlig for sped for de største.

Hehe, joa de ser jo fine ut... Men hvis reduksjonen i baffelbredde ødelegger filterberegningene til Stig (tenker på evt Baffle Step-kompensasjon), som han helt sikkert har brukt masse tid på å teste fram og tilbake, er det jo bare tøys. Kan ikke bruke masse tid og penger på å ødelegge noe som er testet ut og beviselig fungerer meget bra!
    Er enig i at det er viktig med en skikkelig senter. Har hverken sett eller hørt senteren i denne serien, så skal ikke uttale meg stort om akkurat det.

Når det gjelder InMiles, ser det ut til at alle vil de skal passe inn hos deg :-D Kunne det vært en ide og sett på den mindre modellen? Husker ikke i farta hva den heter. Låter vel ikke direkte dritt den heller, kan jeg tenke meg, og tilfredstiller sikkert de fleste. Hvis det er 15" i den også, er man jo like langt, men noe sier meg at det var 12"?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Til syvende og slutt blir det vel en form for romkorrigering/eq på frontene uansett?
    Jau, ett eller annet korrigeringssystem blir det vel, men som vanlig er det greit å ha best mulig utgangspunkt vil jeg tro...

Uansett, da har jeg laget et par alternativer til. Den innvendige bredden VAR faktisk 36 cm på tegningen, men jeg hadde regnet på feil mål. Dermed blir den økte høyden langt mindre enn først beregnet og InMiles S (til venstre under) ligner mye mer på originalen:

-inmiles-s2-jpg

Så til et annet spørsmål til norcad eller andre drevne byggere. Jeg må ha senteren liggende. Derfor må jeg lage den omtrent som til høyre over. Det jeg lurer på er om hva en slik MTM-konfigurasjon vil gjøre av skurkestreker hvis jeg evt bruker den på L+R også? Dette er ikke noen form for syk utforskertrang fra min side, men det ville rett og slett være enklere å produsere 3 identiske høyttalere...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Når det gjelder InMiles, ser det ut til at alle vil de skal passe inn hos deg :-D
    Ja, det er rørende ;-) Det kommer vel snart en hel gjeng og hjelper meg å presse ut veggene noen cm

Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Kunne det vært en ide og sett på den mindre modellen? Husker ikke i farta hva den heter. Låter vel ikke direkte dritt den heller, kan jeg tenke meg, og tilfredstiller sikkert de fleste. Hvis det er 15" i den også, er man jo like langt, men noe sier meg at det var 12"?
    Det er vel Duke du sikter til:

Det er 2 x 12" ja. Det er vel regnet for å være en dårligere høyttaler, ikke minst pga mangelen på horn/waveguide. Så vidt jeg har forstått.

Jeg ikke ha InMiles altså ;-) Det er bare at de passer veldig bra inn i budsjettet mitt og stygge DIY-kasser (og hvis noen tror at jeg ikke klarer å klaske sammen noe upent så se på E6 ;-)) passer veldig bra inn bak en lerretsvegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er rørende ;-) Det kommer vel snart en hel gjeng og hjelper meg å presse ut veggene noen cm

Det er vel Duke du sikter til:

Det er 2 x 12" ja. Det er vel regnet for å være en dårligere høyttaler, ikke minst pga mangelen på horn/waveguide. Så vidt jeg har forstått.

Jeg ikke ha InMiles altså ;-) Det er bare at de passer veldig bra inn i budsjettet mitt og stygge DIY-kasser (og hvis noen tror at jeg ikke klarer å klaske sammen noe upent så se på E6 ;-)) passer veldig bra inn bak en lerretsvegg.
    Uff, må ikke begynne å gjøre mer med rommet nå, har vært nok en stund nå

Ja, det var Duke jeg tenkte på. Tangen selv sier vel at Miles er bedre, men man kan alltids lure på om Duke er dårlig? Tviler på at den mannen har konstruert ræl. Det er nok bedre spredningskarakteristikk på diskanten i InMiles pga hornet. Den spiller også litt dypere. Spørsmålet er vel hva man kan bli fornøyd med selv? Hvis det blir litt sånn at man må bygge det beste fordi man alltid vil lure på hvor mye bedre den vil være enn den nest beste, ja da er det bare å bygge InMiles S

Newcomer fsmidt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vil jeg ikke si at jeg er noen ekspert på området, men det burde ikke være noen krise å flytte diskanten i mellom basselementene. Ikke stort værre enn å forandre bredde/høyde på baffelen tror jeg. Det vil kanskje påvirke vertikal spredning noe. Den er vel i utgangspunktet ikke all verden med den diskanten utifra hva jeg har lest. Jeg går ut i fra av det er en 2,5 veis konstruksjon siden den i utgangspunktet er TMM.

Det jeg er mer sikker på er at du burde prøve å få til stående senter. Liggende MTM senter er det ikke mye positivt med hvis du har mulighet for noe annet. Mye bedre spredning hvis du holder elementene over/under hverandre. Det ser jo ut som du har plass til dette på bildet på forrige side. Eventuellt flytte diskanten over og ha 12" ved siden av hverandre. Det som måtte være av delefilter tilpasning stemmer alikevel ikke når den ligger.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fsmidt
    Det jeg er mer sikker på er at du burde prøve å få til stående senter. Liggende MTM senter er det ikke mye positivt med hvis du har mulighet for noe annet. Mye bedre spredning hvis du holder elementene over/under hverandre. Det ser jo ut som du har plass til dette på bildet på forrige side. Eventuellt flytte diskanten over og ha 12" ved siden av hverandre. Det som måtte være av delefilter tilpasning stemmer alikevel ikke når den ligger.
    Nei, når du nevner det så har jeg vel egentlig hørt en del negativt om liggende MTM'er ja (selv om det er er den vanligste senter-løsningen?).

Stående senter er egentlig mulig, ja. I alle fall hvis den er MTM. Ser jo litt morsomt ut med en løsning som under:

-st-ende-inmiles-mtm-jpg

Jeg har gjort en del andre endringer også. Har gjort om racket til 2 i bredden, og plutselig fikk jeg plass til en hel masse gitt! Nå sklir både Ernaer og InMiles'er inn mellom stenderverket så det griner etter... Ja, nå kan jeg egentlig lage InMiles Std'er fordi jeg plutselig har masse plass... Men senteren være MTM (og det er fortsatt lettere å lage tre like kasser).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en skisse av InMiles std på sidene og InMiles MTM i senter:

-inmiles-std-mtm-jpg

Alle utvendige mål på frontrekka er som på originalene, det er bare stokket om på element-rekkefølgen på senter.

Om det er bedre å ha likt hele veien aner jeg ikke, men med rack-forminskningen har jeg egentlig plutselig "alle" muligheter...

God natt!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    InMiles er 2-veis, med basselementene plassert i hvert sitt kammer.
    Å bygge MTM burde ikke være noe problem, men da må de heises opp fra gulvet slik at diskanten kommer opp i "normal" høyde vil jeg tro.
    Antar det er grunnen til at du mener senteren MÅ være MTM Rune?

Nå er disse kabinettene veldig enkle å bygge, så jeg ser ikke helt at det er så mye enklere å bygge alle tre like. Eneste forskjellen vil jo bli hull til elementer i fronten, plasseringen av skilleveggene inne i kassen, og hull til bassrefleksrørene på baksiden.

BTW; du har plass nok bak høyttalerne mtp bassporter på baksiden?

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad

BTW; du har plass nok bak høyttalerne mtp bassporter på baksiden?
    I følge Tangen, så kan man uten problem plassere bassportene på siden, om det er plassproblemer i dybden.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    I følge Tangen, så kan man uten problem plassere bassportene på siden, om det er plassproblemer i dybden.
    Bassportene kan bli en utfordring. Jeg får vel ca 20 cm til bakvegg. På siden kommer jo Ernaene, men disse er jo sylondriske og blir kanskje mer 'tilgivende' siden de 'kurver vekk' fra en evt port.

En tredje løsning er selvsagt å sette portene framover, men da roter jeg (nok en gang) med designet... Duke'n har jo hylleport i front, men det er vel gjort om til porter bak av en GRUNN på InMiles'en?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En tredje løsning er selvsagt å sette portene framover, men da roter jeg (nok en gang) med designet... Duke'n har jo hylleport i front, men det er vel gjort om til porter bak av en GRUNN på InMiles'en?
    Den har nok porten bakover mest pga. dens store størrelse, det er to porter på 19cm!!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Den har nok porten bakover mest pga. dens store størrelse, det er to porter på 19cm!!
    Det er sikkert grunnen. En tilsvarende hylleport blir ca 14 cm høy tror jeg. Sikkert for mye for noen, skjønt det blir jo ikke så mye i forhold til totalstørrelsen på denne bæibien

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et forslag til en InMiles-"klone" med slot ports i front (den blir da nødvendigvis ca 14 cm høyere enn originalen):

-inmiles-mtm-sp-jpg

Om det er et sjakktrekk å plassere portene helt inntil hornet må langt klokere hoder enn meg evaluere ;-) Jeg regner med at det finner lignende konstruksjoner det går an å skjele til...

Og her et utkast til denne brukt som stående senter:

-inmiles-alternativ-3-jpg

Newcomer fsmidt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er nok å ha portene ytterst. Så liten av stand som mulig mellom elementene er tingen i MTM. Riktignok er delefrekvensen lav her, men så er elementene store også. Så lenge du ikke må ha dem i mellom hadde jeg flyttet dem ut.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 20cm til bakvegg skal det ikke være noe problem med porter bak.
    Det er jo ikke noe problem på suber med port ned mot gulvet.

BEF kan vel svare på hvordan dette fungerer i praksis?

Edit: Kikket på kassetegningen til Tangen og fikk se at korrekt navn er inConcert Miles!

Side 447 av 587 FørsteFørste ... 307 317 327 337 347 357 367 377 387 397 407 417 427 437 443 444 445 446 447 448 449 450 451 457 467 477 487 497 507 517 527 537 547 557 567 577 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •