RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 446

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 446 av 587 FørsteFørste ... 306 316 326 336 346 356 366 376 386 396 406 416 426 436 442 443 444 445 446 447 448 449 450 456 466 476 486 496 506 516 526 536 546 556 566 576 586 ... SisteSiste
Viser resultater 8,901 til 8,920 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fredagsvitsen

To gifte menn satt i en bar og drakk når den ene snur seg mot den andre: "Nå vet jeg snart ikke hva jeg skal gjøre! Hver gang jeg har vært ute og drukket, sniker jeg meg opp innkjørselen, tar av meg skoene før jeg går inn for å lage minst mulig støy, åpner døra forsiktig, forsiktig, lister meg opp trappa, tar av meg klærne utenfor soverommet og smyger meg ned i senga. Likevel er spretter kona mi opp, lys våken og gir meg huden full for at jeg har vært ute så lenge!"

Den andre mannen ser på ham og rister på hodet: "Du gjør det helt feil, kompis! Når jeg kommer hjem sparker jeg inn døra, tramper opp trappa, hopper opp i senga med skoene på, klasker kona mi på rumpa og roper 'Hva med en sugejobb?' - og jeg skal love deg, hun sover som en stein!"

---

Ha en god helg!

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Good one ^^

Er det virkelig slik?

Det var en gang en perfekt mann og en perfekt kvinne.

De traff hverandre og siden deres forhold var perfekt, giftet de seg.

Bryllupet var perfekt og deres liv som gift par var også perfekt.

En juleaften der det snødde mye kjørte det perfekte paret bilen på en svingete vei. Plutselig så de noen ved veikanten som hadde punktert.

Det var julenissen med sekken full av presanger.

Ettersom det de ikke ville skuffe alle barn, tilbød de nissen å sitte på med de slik at han rakk å dele ut alle presangene. Så begynte de å dele ut presangene.

Dessverre ble været dårligere og de tre kom ut for en ulykke.

Bare en av de tre overlevde. Hvem?

(Tenk først før du ser svaret nedenfor.)

Selvsagt var det kvinnen som overlevde.

Hun er den eneste av de tre personene som eksisterer i virkeligheten.

Alle vet at nissen og den perfekte mannen ikke eksisterer.

For kvinner slutter historien her. Menn kan lese videre.

Bonus for menn:

Dersom nissen og den perfekte mannen ikke eksisterer, så betyr det at det var kvinnen som kjørte.

Det forklarer ulykken.......

........og en ting til: Om du er kvinne og leste slutten av historien så beviser det at:

Kvinner aldri gjør som de blir fortalt ;-)
    Min tråd

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehhh....
    Thumbs up til dere begge to
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ja, de kommer skremmende nærme mitt opprinnelige mål på 20k for hele frontrekka. Det beste er jo at utseendet ikke har noen betydning, siden de bli skjult bak lerret/lerretsvegg :-)

Dette er nok det heteste alternativet akkurat nå. BEF og jeg har ganske like rom (i alle fall i bredde og høyde). Derfor ser jeg det som ganske safe å frekt kopiere hans oppsett (om enn med vesentlig mindre effekt).

Eneste negative med InMiles'ene er at det er litt FOR voldsomme i bredden. Mulig jeg må gjøre noen kompromisser med lerretsbredden.
    Ta deg en tur til BEF og få en liten lytt, er du ikke overbevist da, så vet ikke jeg om noe som kan hjelpe deg. 8)

Effekt er ikke noe problem. Hørte InMiles første gang på en reciver i 10K klassen og det spilte fletta av det meste jeg har hørt helt opp i syke prisklasser.

Hva med lydtransparent lerret slik BEF også gjør det? Vil vel kunne løse breddeproblemet.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Effekt er ikke noe problem. Hørte InMiles første gang på en reciver i 10K klassen og det spilte fletta av det meste jeg har hørt helt opp i syke prisklasser.
    Hva legger du i å spille fletta av? Volum? Det er gøy med slam, men jeg vet at jeg i 99.9% av tilfellene kommer til å se på film ved "moderate" nivåer.

Hva med lydtransparent lerret slik BEF også gjør det? Vil vel kunne løse breddeproblemet.
    Jeg skal ha lydtransparent lerret, men det løser ikke så mye, siden jeg har sluppet opp for plass sideveis!

Se under:

-front-view-gif

Med skyvedørs-akustikkplatene, rammeverk, Ernaer og rack foran, blir det uhyggelig tight med InMiles'enes 46 cm bredde. I teorien går det omtrent på millimeteren, men i praksis er det alltid ett eller annet som ikke går etter planen.

Så hva har vi å gå på?

Racket er nå helt minimalt i bredden, med 16 mm tykke plater (vet ikke helt hvor jeg har den dim'en fra, men det er det det er på tegningen) og ca 7 mm klaring sideveis for komponentene (dvs 45 cm bredde per "slot")). Går jeg ned til 2 komponenter i bredden er mye løst, men 4 komponenter... Ja, ja. Kanskje... (receiver, PVR, PS3+MediaBoks, BD). Vi får holde muligheten åpen. En evt HTPC og effektforsterkere kan i verste fall plasseres f.eks. over frontene.

Ernaene er så brede som de er...

Skyve-akustikken har jeg beregnet 10 cm til (2 x 5 cm) og dette vil i alle fall ikke ta noe MINDRE plass i praksis. Kanskje heller 1-2 cm mer.

Så var det disse klossene av noen InMiles da... Litt av magien er vel muligens basert på den store bredden (spredningskontrollen til hornet sammen med de store mellomtoneelementene). Stig Erik Tangen skrev vel til meg at bredden på InMiles'ene kunnne reduseres med noen (2-3) cm uten at det ville gi det helt store utslaget.

Jeg har skissert en mulig "InMiles Slim" under (vanlig InMiles til venstre):

-inmiles-slim-jpg

(slim'en er øket i høyden for å kompensere for tapt bredde, slik at volumet blir det samme)

InMiles Slim'en er muligens litt VEL slim, siden jeg har tatt av 3 cm på hver side = 6 cm... Dette forandrer antageligvis baffelbredden alt for mye. Men det kan jo være at en mellomting vil fungere. Det kan faktisk være at 3 cm er nok til å få dette tighte regnestykket til å gå opp.

Ja, nå vet dere hva jeg ligger våken om natta og grubler om...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når vi først er inne på høytalere. Mener disse er blitt nevnt tidligere?
    JBL LS 80

Likte forresten InMiles S'en din

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Når vi først er inne på høytalere. Mener disse er blitt nevnt tidligere?
    JBL LS 80
    Ja, det har vel vært snakk om, ja. Jeg har ikke hørt dem, men det største ankepunktet jeg har med disse er vel senteren, som (i alle fall på papiret) høres alt for pinglete ut (–3dB@85Hz!). JBL har vel en senter som skal passe til alle høyttalerene i hele LS-serien, og da blir den jo egentlig for sped for de største.

Men jeg tar mer enn gjerne imot erfaringer som sier det motsatte! Prismessig er de jo midt i blinken!

Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Likte forresten InMiles S'en din
    Hehe, joa de ser jo fine ut... Men hvis reduksjonen i baffelbredde ødelegger filterberegningene til Stig (tenker på evt Baffle Step-kompensasjon), som han helt sikkert har brukt masse tid på å teste fram og tilbake, er det jo bare tøys. Kan ikke bruke masse tid og penger på å ødelegge noe som er testet ut og beviselig fungerer meget bra!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge høyttalerne ikke blir plassert fritt i rommet vil ikke baffel step bli kun utfra baffelbredden uansett. Lyden vil bli reflektert fra Ernaer og vegger like gjerne som fra baffelen selv. Så i utgangspunktet vil baffelstep havne på en lavere frekvens enn om høyttalerne plasseres fritt i et stort rom.
    Forskjellen mellom 40 og 46 cm bredde på baffelen er heller ikke helt det store, så i sum mener jeg InMiles vil kunne fungere utmerket i slim utgave hos deg.

Her er forskjellen i baffel step mellom std og slim simulert med Basta!:

-inmiles_baffel-jpg

Edit: Vi snakker altså om mindre enn 0,5dB forskjell mellom 100 og 500hz FØR man tar høyde for plasseringen av høyttalerne.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva legger du i å spille fletta av? Volum? Det er gøy med slam, men jeg vet at jeg i 99.9% av tilfellene kommer til å se på film ved "moderate" nivåer.
    Poenget i min oppfattning av InMiles er at du ikke trenger å velge mellom volum/trykk eller lydkvalitet. Den har begge deler.
    For å bruke Gwandarion som eksempel (han var på den samme lyttesesjonen med InMiles på AVR300). "Det er som å ha Solveig Slettajel sittende på fanget....." Det vil si at vi stort sett spilte med moderat lydnivå og det imponerte like mye (faktisk mer) enn Ramstein på konsertnivå som også er ekstremt imponerende.
    Det jeg mener med "fletta av" er altså at de er bedre enn det meste av det jeg har hørt på alle mulige måter både på lavt og høyt volum.

-front-view-gif
    Hva med å løse hele problemet med bredde med å bygge racket så solid og bredt at Erna'ene kan stå oppå racket? Da slipper du å endre på tegningene på høytalerne.
    Alternativet nevner du jo selv med å ha to hyller i bredden (du kan jo gå opp litt på høyden også i følge tegningen).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget i min oppfattning av InMiles er at du ikke trenger å velge mellom volum/trykk eller lydkvalitet. Den har begge deler.
    Det var det jeg ville høre!

Hva med å løse hele problemet med bredde med å bygge racket så solid og bredt at Erna'ene kan stå oppå racket? Da slipper du å endre på tegningene på høytalerne.
    Fiffig tanke! Er litt usikker på om Ernaene med sine 170 på strømpelesten rett og slett får plass oppe på et slikt rack. Det er jo ting og tang oppunder taket her også (f.eks. kasse med lydfeller osv)... Er også litt usikker på hvordan det egentlig er å ha suber løftet opp fra gulvet på den måten (og hvordan det går med komponentene i racket ).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Her er forskjellen i baffel step mellom std og slim simulert med Basta!:

-inmiles_baffel-jpg

Edit: Vi snakker altså om mindre enn 0,5dB forskjell mellom 100 og 500hz FØR man tar høyde for plasseringen av høyttalerne.
    Jeg må absorbere dette diagrammet litt mer, men det ser jo ved første øyakast lovende ut... Hva med frekvensene over 500hz da? Litt mer liv og røre der? Jeg vet veldig lite om Baffel step, egentlig. Mulig forskjellene over 500Hz ikke har noe med dette å gjøre i det hele tatt...

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor kjøper man disse inmiles settene? og til hvilken pris?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å ha 2 i bredden og 3 i høyden på racket?
    Vil jo løse problemet ditt om ikke annet.

Ifølge tegningen har du jo litt å gå på i høyden

Eff og pc kan jo stå oppå benken, siden de ikke trenger direkte kontakt med fjernkontroll.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    hvor kjøper man disse inmiles settene? og til hvilken pris?
    AVShop har begynt å føre Beyma-elementene som InMiles bruker:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvetegnet Ernaene oppe på racket og det blir dessverre ikke plass som du ser:

-erna-elevated-jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Hva med å ha 2 i bredden og 3 i høyden på racket?
    Vil jo løse problemet ditt om ikke annet.

Ifølge tegningen har du jo litt å gå på i høyden
    Dessverre så har jeg nok ikke noe særlig å gå på i høyden. Jeg hadde ikke tegnet med maskeringen rundt lerretet. Den ser du her:

-rack-yde-jpg

Kunne selvsagt ha hevet lerretet noe, men vil helst ha senter så nær øyehøyde som mulig.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke racket plasseres bakom lerretet (slik at fronten er på linje med lerretkanten?)

Isåfall vil du jo ha plass til eff bakom, samme med pc, evt noe annet...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Skal ikke racket plasseres bakom lerretet (slik at fronten er på linje med lerretkanten?).
    Jada. Det var 3 i høyden jeg tenkte på at ikke går.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må absorbere dette diagrammet litt mer, men det ser jo ved første øyakast lovende ut... Hva med frekvensene over 500hz da? Litt mer liv og røre der? Jeg vet veldig lite om Baffel step, egentlig. Mulig forskjellene over 500Hz ikke har noe med dette å gjøre i det hele tatt...
    Jeg vil si mindre liv og røre, peaken ved 1500-2000hz er borte på slim varianten. Og delefrekvensen på InMiles er 900hz by the way.
    Uansett er dette bare flisespikkeri og plottet viser kun hva baffelen bidrar med. Frekvenskurven til elementet har nok mer ujevnheter enn dette oppover antar jeg, og ikke minst vil som nevnt plasseringen med kort avstand til vegger, rack og suber rote til det meste uansett :-D
    Og DET er noe du får med på kjøpet uansett hva du putter av høyttalere der.

Litt enklere sagt så vil bidraget fra rom og plassering LANGT overgå hva endringen i baffelbredde utgjør.

Til syvende og slutt blir det vel en form for romkorrigering/eq på frontene uansett?

Ingen tvil i mine øyne, er InMiles høyttalere du ønsker deg så er ikke en smalere baffel noe problem. Kjør på!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Ingen tvil i mine øyne, er InMiles høyttalere du ønsker deg så er ikke en smalere baffel noe problem. Kjør på!
    Det klør, det klør, tiddeli bom

Side 446 av 587 FørsteFørste ... 306 316 326 336 346 356 366 376 386 396 406 416 426 436 442 443 444 445 446 447 448 449 450 456 466 476 486 496 506 516 526 536 546 556 566 576 586 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •