RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 440

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 440 av 587 FørsteFørste ... 300 310 320 330 340 350 360 370 380 390 400 410 420 430 436 437 438 439 440 441 442 443 444 450 460 470 480 490 500 510 520 530 540 550 560 570 580 ... SisteSiste
Viser resultater 8,781 til 8,800 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kabelbruddet er, i følge de siste rapporter, funnet. Undertegnede er etter alt å dømme frifunnet. Bruddet er laget av vår venn snekkeren og det er et sted langs sørveggen (markert med rødt her):

-20040430-ixus_0002-jpg
    (Ja, bruddet er altså, praktisk nok, UNDER bunnsvillen et sted...)

Flere målinger må til for å avdekke om dette er det ENESTE bruddet. Det kan jo være flere brudd :neutral: ...

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra at bruddet er funnet :-)
    Håper det lar seg raskt reparere.
    Tipper han pigger ned og skjøter på egnet sted og så kan du fylle i med selv-utrettende masse etterpå :-)
    Kanskje hele sløyfen under svillen blir kuttet ut bare?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Så bra at bruddet er funnet :-)
    Ja, i alle fall et av dem ;-)

Tipper han pigger ned og skjøter på egnet sted og så kan du fylle i med selv-utrettende masse etterpå :-)
    Jeg har gitt FruW beskjed om å stå med støvsugeren hvis han pigger. Orker ikke tanken på å få pigge-støv i Moltonen. Det var jo det som var så fint med å få laminaten på plass - rommet ble "rent" og jeg kunne begynne med tekstilene...

Kanskje hele sløyfen under svillen blir kuttet ut bare?
    Ja, det er sikkert den enkleste løsningen. Da slipper han i alle fall å gå under svillen 2 ganger. Kommer sikkert litt an på hvor bruddet er...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siste hotte nytt fra varmekabelfronten:

Målemannen hadde aldri vært borte i hardere betong å pigge og aldri vært borte i verre kabel å få tak i. Skulle tro han aldri hadde vært borte i 10 cm stenderverk 5 cm fra veggen med 3 platelag før...

Han var veldig stor i kjeften om hvor lett det var å fikse slikt før han kom ned i De Fordømtes Kjeller.

Uansett: Enden på visa er at han skal pigge opp en antatt "frisk" del av kabelen for å sjekke om resten er uten brudd. Så pakker han sammen og drar.

Undertegnede skal da benytte resten av vinteren til å prøve å grave fram kabelen ved bruddet med bare neglene.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Siste hotte nytt fra varmekabelfronten:

Målemannen hadde aldri vært borte i hardere betong å pigge og aldri vært borte i verre kabel å få tak i. Skulle tro han aldri hadde vært borte i 10 cm stenderverk 5 cm fra veggen med 3 platelag før...
    Da har han nok ikke prøvd seg på prefab-elementer Mener å huske at du kjøpte ferdigbetong. Den er langt sterkere og hardere enn den man blander selv eller kjøper ferdig på pakke som det står "Heidi" på...

Han var veldig stor i kjeften om hvor lett det var å fikse slikt før han kom ned i De Fordømtes Kjeller.
    Opp som en løve, ned som en skinnfell?

Undertegnede skal da benytte resten av vinteren til å prøve å grave fram kabelen ved bruddet med bare neglene.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går vel ann å feste en presenning fra ene til andre siden av taket, da kan man dekke for slikt piggestøv i en viss grad. Er en måte å slippe å ødelegge platene i taket på i hvertfall.

Ønsker deg lykke til med dette prosjektet også, håper det går greit for seg i hvertfall.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Det går vel ann å feste en presenning fra ene til andre siden av taket, da kan man dekke for slikt piggestøv i en viss grad. Er en måte å slippe å ødelegge platene i taket på i hvertfall.
    Ja, regner med at jeg lager et "telt" av en presenning og stikker et støvsugermunnstykke inn bort til der jeg holder på.

Jeg må forresten regne med å måtte ta en del av veggen for å komme til kabelen også. Er jeg "heldig" (litt vanskelig å tenke i de baner akkurat nå) så slipper jeg unna med å ta en bit som likevel går under gulvlisten.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Brudd #2

Ved videre sjekking fant jaggu mannen enda ett brudd i kabelen. Det er nesten så en kan le - hadde det ikke vært fordi det sikkert koster mer å ha ham i kjelleren en hel dag enn det det kostet å ha snekkerene der som ødela kablene...

Irriterende at jeg ikke har på CinemaCam akkurat nå forresten. hadde bare vært å plugge det i kontakten.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved videre sjekking fant jaggu mannen enda ett brudd i kabelen. Det er nesten så en kan le - hadde det ikke vært fordi det sikkert koster mer å ha ham i kjelleren en hel dag enn det det kostet å ha snekkerene der som ødela kablene...

Irriterende at jeg ikke har på CinemaCam akkurat nå forresten. hadde bare vært å plugge det i kontakten.
    :shock:
    Det er jo lov å prøve seg på en reklamasjon på dette!
    Vi snakker om et seriøst snekkerfirma med gode referanser.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :shock:
    Det er jo lov å prøve seg på en reklamasjon på dette!
    Vi snakker om et seriøst snekkerfirma med gode referanser.
    Jada, men jeg er veldig langt fra sikker på at noen "kan tas" for dette (målemannen trodde ikke det). Hadde vært artig om det var noen snekkere her inne som visste noe om evt ansvarsforhold.

Er det slik at jeg må fortelle snekkerene at de må være forsiktige pga kabler når de ser dem stikke opp av gulvet?

Målemannen fortalte at snekkere ofte brukte korte plugger når de visste det var kabler under, men at dette ikke alltid hjalp så mye når de boret gjennom kablene når de forboret til pluggene...

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, men jeg er veldig langt fra sikker på at noen "kan tas" for dette (målemannen trodde ikke det). Hadde vært artig om det var noen snekkere her inne som visste noe om evt ansvarsforhold.

Er det slik at jeg må fortelle snekkerene at de må være forsiktige pga kabler når de ser dem stikke opp av gulvet?

Målemannen fortalte at snekkere ofte brukte korte plugger når de visste det var kabler under, men at dette ikke alltid hjalp så mye når de boret gjennom kablene når de forboret til pluggene...

For min egen og vårt firma's del kan jeg si følgende:

Er det opplyst om varmekabler er det vårt ansvar om de ryker ved boring.
    Dvs om det kan påvises at plugger vi har dundret ned tok livet av kabelen.

Av den grunn benytter vi som regel svært korte plugger (kun for å låse av svillen sidelengs) og monteringslim i områder med gulvvarme. (Vi bruker slagborr med dybdestopp)
    I enkelte tilfeller hvor vi ikke vet hvor dypt kabel ligger brukes kun monteringslim og litt trange staver for å presse ned svill til den er fastlimt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info MindWaste. Da er det kanskje noe å hente likevel.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om lagt av elektriker så skal det finnes måling av kabel før støping/etter legging,,, og etter støping...

Da er elektrikeren fri...

Er snekkeren informert så er det snekkeren sin skyld at snekkeren har borret i kabelen (på flere steder)...

Er det totalt uaktuelt med 2cm mindre takhøyde?
    Ny kabel og avrettingsmasse, billigere en å pigge livet av både gulv, mann, molton og hjem, uten å vite om kabelen er hel...

Slike kabler kan man ikke bare kappe bort 10meter av, da blir w/m for høy...

Se nederste produkt :P
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjedelige greier Rune. Men så var det dette med Murphys lov igjen da.......
    (Og da er det ikke bandet "Murphys Law" som deltok i MGP junior jeg sikter til)
    Uansett, kontakt snekker/byggmesterfirma og forklar problemet/feilen. De fleste firmaer med godt rykte vil heller ordne opp i dette selv og ta det på egen kappe enn å få et dårlig renomme. Er ikke alltid man må krangle selv om man reklamerer på en jobb eller et produkt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Om lagt av elektriker så skal det finnes måling av kabel før støping/etter legging,,, og etter støping...

Da er elektrikeren fri...
    Kablene ble målt og funnet i orden både før og etter støping. Når man pigger opp og ser at kabelen er torpedert av plugger, så er det nok ikke noe tvil om hvem som har skylda...

Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Er snekkeren informert så er det snekkeren sin skyld at snekkeren har borret i kabelen (på flere steder)...
    Informert og informert... Akkurat hva jeg sa om kabler husker jeg ikke, men når du skal snekre i en helt bar kjeller og du ser to slike som kommer opp fra gulvet:

-20071213-img_9139-jpg

Og det er relativt vanlig å ha varme i gulvet - ja da behøver man vel ikke akkurat være rakettforsker for å forstå at man bør være litt forsiktig...

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å ødelegge stemningen her Rune, men tror nok ikke det er så lett å få det over på noen andre.
    Når man legger varmekabler, så skal de heller ikke legges under noen vegg, det er ikke bra, for man risikerer at man ikke får ledet vekk nok varme, og kabelen går i stykker av egen varme.

Jeg ville rett å slett pigget opp å funnet den biten av kabelen som går inn under den svillen, å klippet den, skaffet meg en bit av tilsvarende varmekabel som ligger under svillen, å skjært et spor i gulvet langs med svillen, å lagt den nedi der, og fylt opp med avretningsmasse.

Hvor stor er kabelen? Har du noe dokumentasjon på den fra den tiden den ble lagt? Går det an å høre med leverandør om den vil tåle at den kortes inn? Altså den lengden som ligger under veggen klippes bort? Er kabelen veldig lang, ~100m, så er det ikke sikkert at det gjør noe om du klipper av 4,5m liksom...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Ikke for å ødelegge stemningen her Rune, men tror nok ikke det er så lett å få det over på noen andre.
    Hehe - så du oppfatter stemningen som lystig kanskje?

Jeg ville rett å slett pigget opp å funnet den biten av kabelen som går inn under den svillen, å klippet den, skaffet meg en bit av tilsvarende varmekabel som ligger under svillen, å skjært et spor i gulvet langs med svillen, å lagt den nedi der, og fylt opp med avretningsmasse.
    Ja, men det er et sant €&/#&#&€% å komme ca 10-15 cm innunder svillen for å få fatt i kabelen, så det gjør jeg helst så få ganger som mulig. Vi kommer til å koble oss på neste løkke, slik som dette:

-img_4210-jpg
    KABEL BRUDD SHORTCUT

Hvor stor er kabelen? Har du noe dokumentasjon på den fra den tiden den ble lagt? Går det an å høre med leverandør om den vil tåle at den kortes inn? Altså den lengden som ligger under veggen klippes bort? Er kabelen veldig lang, ~100m, så er det ikke sikkert at det gjør noe om du klipper av 4,5m liksom...
    Ja, den tåler fint 5% avkorting. Det holder vi oss innenfor med trikset over.

Her er forresten resultatet av dagens økt (med min high-end Biltema pigghammer):

-img_4209-jpg

Man kan skimte en mer eller mindre ihjeltygget kabel langt der inne. Jg skal overlate til trikkeren å få denne litt mer helskinnet ut...

Ellers ble dette "skammens telt" satt opp i kveld i anledning pigging med støv og dritt:
    -img_4204-jpg

Det andre bruddet var en smal sak å lege for målemannen:
    -img_4206-jpg

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får lyst til å grine når jeg ser dette Rune, forbanna møkk når slike ting inntreffer i alt det gode arbeidet du har lagt ned i dette prosjektet ditt. Håper de får lappet denne kabelen og alt går den rette veien, kanskje muligheter for å minske litt kostnader eller blir det rundt 5k for denne jobben?

En liten trøst så er du jammen den personen som har gitt mest av deg her inne, kudos til alt du har gjort her. Vi føler med deg på sidelinjen og håper på det beste.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Håper de får lappet denne kabelen og alt går den rette veien, kanskje muligheter for å minske litt kostnader eller blir det rundt 5k for denne jobben?
    Jeg aner ikke om det blir 3 eller 13k for å si det slik. Får ta det som en overraskelse...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff, dette var skikkelig kjedelig! Har min fulle sympati! Bra det ble funnet iallefall!

Side 440 av 587 FørsteFørste ... 300 310 320 330 340 350 360 370 380 390 400 410 420 430 436 437 438 439 440 441 442 443 444 450 460 470 480 490 500 510 520 530 540 550 560 570 580 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •