RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 435

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 435 av 587 FørsteFørste ... 295 305 315 325 335 345 355 365 375 385 395 405 415 425 431 432 433 434 435 436 437 438 439 445 455 465 475 485 495 505 515 525 535 545 555 565 575 ... SisteSiste
Viser resultater 8,681 til 8,700 av 11737
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det er ganske stor enighet rundt omkring om at GG faktisk fungerer.
    Det er jeg ikke i tvil om at det gjør. Så lenge du bare har noen skruer med direkte mekanisk kontakt så må lyden gjennom disse for å komme videre. dvs at 99% av kontaktflaten ikke har direkte kontakt.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lang tid som RuneW har lagt ned i dette, så kunne han jo ventet til GreenGlue hadde herdet, for så å ta ut skruene igjen før han fuget og sparklet?

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal vi huske på at det er forskjeller på lydbølger og rene mekaniske viberasjoner. Jeg for min del ler av GG og kaller det rett og slett hysteri. At rom i rom, og luftdemping mellom veggene/gulv/himling er nødvendig for en viss (og veldig god) demping er selvsagt. GG er i mine øyne som kabeldebatten, helt og fullt bagatellmessig og så langt fra overbevisende nok til at jeg gidder å bruke det. Da velger jeg heller å gå for enda bedre demping i selve lydrommet for best mulig/optimal lydopplevelse der.. men hver sin lyst.. Beklager skepsisen, men jeg synes det "lukter" litt av enkelte produkter, eller skapte ("behov") som mange levrandører pøser ut i markedet...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med GG og tilsvarende er at det ikke finnes noen gode uavhengige målinger. Jeg er også usikker på om jeg skal investere i GG eller ikke. For min del, som skal dekke 60m2 (vegger og tak), så blir det snakk om en relativt stor sum. Er det virkelig verdt det?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke noen kjøpe et par tuber GG, og kjøre samme tester som i denne snutten på tilsvarende hobbyplater, gipsplater eller liknende som er skrudd da? En kan muligens få en indikasjon hvor vidt skruer ødelegger effekten eller ikke på den måten.

Eventuellt også en ABX-test mellom GG og andre rimeligere "alternativer" som er nevnt her.

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du mener muligens dette?

[YOUTUBE]_tQ22Q9UIug[/YOUTUBE]

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Kan ikke noen kjøpe et par tuber GG, og kjøre samme tester som i denne snutten på tilsvarende hobbyplater, gipsplater eller liknende som er skrudd da? En kan muligens få en indikasjon hvor vidt skruer ødelegger effekten eller ikke på den måten.

Eventuellt også en ABX-test mellom GG og andre rimeligere "alternativer" som er nevnt her.
    Ideelt sett burde det ha vært gjort målinger/ABX-tester i ferdig behandlede rom, ikke bare slike løse plater, men dette er jo nesten en uoverkommelig oppgave.

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja! Det var den filmsnutten jeg mente.Ser ut som han er litt lettere på lanken når han dunker på Greenglue-platene..hehe.
    Har akkurat fått en pall med det mystiske limet,så litt spent på virkningsgraden selv...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vi prøver oss igjen!

En liten rapport fra dypet.

Det jeg har holdt på med i det siste (ved siden av å bygge sub) er å male en haug med lister. Det dreier seg om gulvlister og gerikter til to dører og to vinder, her representert ved en liten bunke i hjørnet:
    -img_4197-jpg

Jeg må finne på noe "lurt" i forbindelse med vinduene. Under her ser vi disse pyntelistene som jeg har festet med magneter:
    -img_4198-jpg

Poenget med dette magnetopplegget er, som vanlig, aksess, aksess, aksess! jeg må kunne ha relativ lett tilgang til vinduets "innmat", ettersom det er "leamikk" der inne.

Jeg lurer derfor på å videreføre prinsippet med denne listen, nemlig å ta den videre utover og bygge gerikten direkte på denne:
    -img_4199-jpg

Kanskje litt lettere å forstå disse tegningene?

Nå:
    -graphic1-jpg

Kanskje etterhvert:
    -graphic2-jpg

Det vil da bli en komplett "kassett" som jeg setter inn i vinduet, komplett med gerikter.

Akkurat nå klarer jeg ikke å huske hvorfor jeg syntes dette var en knakende god ide, for geriktene festet på vanlig måte ødelegger jo egentlig ikke for aksessen (unntatt den horisontale på toppen).

Jeg får sove på det...zzzzz

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er FREDAG 8)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jasså, så du er på nett i dag?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jasså, så du er på nett i dag?
    Er en tur på hovedkontoret og jobber ;-)
    Har ikke vært inne på nett før nå...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fredags-frekkisen

På sykehuset

En mann besøker sin kone på sykehuset der hun har ligget i koma i flere uker. På denne visitten finner han plutselig ut at han, istedenfor å bare snakke til henne, vil kjærtegne det venstre brystet hennes. Han gjør så, og til hans store overraskelse gir hun fra seg et tilfreds sukk. Han løper ut til doktoren og forteller den gode nyheten. Doktoren foreslår at han skal prøve det samme med det høyre brystet hennes for å se om han kan få en tilsvarende reaksjon. Som sagt så gjort, og denne gangen kommer det et stønn fra kona. Mannen løper ut til doktoren igjen med den gode nyheten. Denne gangen foreslår doktoren at han skal prøve oralsex. Full av forventninger løper mannen inn på rommet og låser døra.

Etter noen minutter, kommer mannen ut igjen, hvit som et laken og forteller doktoren at kona er død. "Hva hendte?", spør doktoren. Hvorpå mannen svarer: "Hun ble kvalt".

---

Ha en god helg!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha

Den vakke dum Rune, du glimter til skjønner jeg.

-

Det var to menn som snakket sammen og den ene spurte: Har du vært gift?
    Nei, svarte mannen men jeg har lidd mye for det jeg.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor kuken aldri kan få seg fast jobb? Den har hull på hjernen,den tenker bare på *****- og den skal ha minst en times pause etter at den har jobbet i fem minutter...8)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hyggelig besøk av BEF + Snickers-Is

I dag hadde jeg gleden av å få besøk av både BEF og Snickers-Is nede i hulen min. Hadde i utgangspunktet avtalt møte med BEF, men plutselig kom Snickers-Is også gett! The more the merrier osv.

Vi snakket om alt mulig, egentlig, men også en del rundt akustikk og praktiske løsninger i kinorommet mitt (og det var jo også det jeg håpet med besøket).

Kan jo liste opp det vi kom fram til. Dette er mest for min egen skyld, slik at jeg har det skrevet opp et sted...:

Lister mellom tak-rammene
    Disse lar jeg forbli ubehandlet og går for børstet aluminium. Jeg fablet om å male de, men lar de være som de er. Det vil nok bli litt mer gjenskinn i dem fra PJen på denne måten, men ser an hvor ille det blir.

Lister mellom skrå takbokser og tak
    Her gjør jeg et forsøk med børstet aluminium i samme gate som de andre listene. Tror det blir vanskelig med magnetfester her, så jeg satser på skruer (ikke så tett-skrudd).

Lister mellom de skrå takboksene
    Kjører med børstet alu her også. Mulig jeg gjør et magnetforsøk før jeg evt gir opp og skrur dem. BEF og jeg hadde en ide om å lime neodym-magneter på listene og bruke senkeskruer med en større dim som metallet magnetene skal feste seg på. Skruer gjør det enkelt å få 100% riktig høyde.

Lerretsveggen
    Trekkes noe tilbake i forhold til de verste fantasiene mine, der den omtrent gikk til glasset på vinduet.

Behandling av førsterefleksjonspunkter
    Vinduet til venstre foran er et sårt punkt:

FruW har sagt ifra i meget tydelige ordelag hva hun mener om å dekke til hele dette vinduet med akustikkplater... Vi gutta hadde en liten hjerne-stiv-kuling og mange forslag til fjernbare løsninger ble diskutert. Det var imidlertid et par løsninger som skilte seg ut. Skilte seg ut i den forstand at de er geniale :-) Jeg skal ikke ta æren for akkurat denne løsningen (det må nok en med-østfolding gjøre):

Begge løsningene er basert på 100% skjulte akustikkplater når de ikke er i bruk (dvs. bare når FruW er på inspeksjon ). De vil da bli skjult i en spalte i lerretsveggen.

Løsning A - foldeløsningen
    -skjult-rsterefleksjonsbehandling-gif

Denne løsningen går ut på å ha en plate på "møbel-skinner" (men i en høykvalitets-variant - ikke den flatpakke-varianten som varer ca 1 år). I enden av denne platen er nok en plate hengslet. Når man har trukket begge platene ut, foldes den siste platen helt ut og akustikkplaten er effektiv.

Løsning A - Skyveløsningen
    -skjult-rsterefleksjonsbehandling-gif

Her er grunnprinsippet det samme, men den andre platen er festet med skinner på den første, slik at begge trekkes rett ut.

Jeg vet sannelig min hatt ikke om noen av løsningene er laseggjørbare, men de virker veldig tiltalende. Mulig jeg blir nødt til å ha tilsvarende på høyre side av veggen også, både for det estetiskes skyld, men også for å ha muligheter til å justere akutsikken. Vi får se om det i det hele tatt er mulig å gjennomføre.

Ja, i enden av de sammenfoldede eller sammenskjøvne platene, kan fargen være mest mulig lik lerretsveggen, slik at de når de er dyttet inn blir "borte".

Bakveggen
    Der vil jeg satse på å lage en skyline-diffusor (om enn med begrenset dybde) på ca 180 x 100 cm mellom bakhøyttalerene.

Jepp, kommer sikkert på mer etterhvert.

Tusen takk til begge guttene for meget hyggelig besøk og meget gode råd og vink angående byggtekniske og akustiske spørsmål!

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bakveggen
    Der vil jeg satse på å lage en skyline-diffusor (om enn med begrenset dybde) på ca 180 x 100 cm mellom bakhøyttalerene.
    Heldig som får så celebert besøk :-D

Jeg på min side gleder meg til å se din skyline-diffusor DIY løsning!

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flere som kunne tenkt seg besøk av så eminent besøk i byggeprosessen, ja faktisk etter byggeprosessen også.

Av de to panel-løsningene så ligger min favoritt på versjon 2 - skyveløsningen.

Side 435 av 587 FørsteFørste ... 295 305 315 325 335 345 355 365 375 385 395 405 415 425 431 432 433 434 435 436 437 438 439 445 455 465 475 485 495 505 515 525 535 545 555 565 575 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •