RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 434

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 434 av 587 FørsteFørste ... 294 304 314 324 334 344 354 364 374 384 394 404 414 424 430 431 432 433 434 435 436 437 438 444 454 464 474 484 494 504 514 524 534 544 554 564 574 ... SisteSiste
Viser resultater 8,661 til 8,680 av 11737
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Herlig!!
    På tide med litt frokost og en kopp kaffe ;-)

Hehe.. ikke frokostblanding håper jeg Frokostblandingen full av insekter - VG Nett

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Genialt!
    Gjett om jeg skal adoptere den løsningen, ved neste korsvei! ;-)
    Det som er ekstra artig er at jeg også har tenkt på eksakt denne løsningen på mitt noe sviktende parkettgulv, men jeg har enda ikke satt ideen ut i livet. Nå er det vel imidlertid liten grunn til å ikke bare klemme i vei! RuneW er en ledestjerne! :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare ikke skyld på meg hvis det går gæli da...

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Bare ikke skyld på meg hvis det går gæli da...
    Hva? Aner vi ansvarsfraskrivelse her? 8)

Newcomer rodsprit sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    genialt det du gjor med parketten.. eg ser ikje kor du borret hull på det andre bildet etter nøye studering

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk. Hullet er her:

-img_4186-1-jpg

Men det er nok ikke noe man legger såpass merke til at man irriterer seg over det til daglig nei.

Tips: Det kan være lurt å se seg ut et område i treverket som matcher fugefargen best mulig. Noen cm kan gjøre stort utslag.

Newcomer Frank87 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser ikke hullet jeg heller, ikke på det siste bilde engang

du er kansje rett mann å spørre om green glue også, funker stoffet veldig bra eller? (til lyddemping)
    ta en titt innom tråden min om du vil holder på å planlegge min egen hjemmekino

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    GreenGlue fungerer garantert ikke så fantastisk som produsenten skal ha det til.

Men om den fungerer halvparten så bra, så er det slett ikke galt det heller. Jeg har brukt det en god del og som de fleste andre som har gjort det, så aner jeg ikke i hvilken grad det har hjulpet. Det er nemlig ikke så enkelt å teste slike ting uten å:

1. Bygge uten GG
    2. Måle
    3. Rive ned igjen
    4. Bygge med BB
    5. Måle

En prosess selv ikke jeg hadde begitt meg ut på.

Sånn sett kan man si at GG er på trygg grunn, siden man i 99% av tilfellene ikke kan dukumentere grunnlag for å klage...

"Jeg er ikke fornøyd med lydisolasjonen!"
    "Men vet du hvordan det hadde vært uten GG da?"

---

Når det er sagt, GG har fått en del gode kritikker blant studiobyggere. Personlig gjorde jeg en ganske stor letejobb i forkant av min GG-bruk, og tilsynelatende har det noe for seg. Jeg ble satt ganske ettertrykkelig på plass da jeg på utenladske fora stilte meg kritisk til at de eneste målingene av GGs effekt er målinger bestilt av nettopp GG. Jeg etterlyste helt uavhengige målinger. Tingen med målinger bestilt av en produsent er at det er en stor fare for såkalt cherrypicking, altså at man fra en mengde undersøkelser plukker ut den med "best" resultat.

Men som sagt, når jeg stilte disse kritiske sprøsmålene, ble jeg nesten blåst ut av forumet jeg stilte dette i. Så enten er de betalte hele gjengen, eller så har GG en så klar effekt at å stille slike spørsmål er som å banne i kjerka...

Uansett: GG vil aldri erstatte en god rom-i-rom-konstruksjon når det gjelder lydisolasjon.

Forresten: Velkommen til AVForum og lykke til med prosjektet ditt!

Newcomer Frank87 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for langt å nøye svar RuneW
    blir vel så jeg trår til med GG jeg å, bare for å gjøre det lille ekstra

Active Gelbear sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    GreenGlue fungerer garantert ikke så fantastisk som produsenten skal ha det til.

Men om den fungerer halvparten så bra, så er det slett ikke galt det heller. Jeg har brukt det en god del og som de fleste andre som har gjort det, så aner jeg ikke i hvilken grad det har hjulpet. Det er nemlig ikke så enkelt å teste slike ting uten å:

---

Når det er sagt, GG har fått en del gode kritikker blant studiobyggere. Personlig gjorde jeg en ganske stor letejobb i forkant av min GG-bruk, og tilsynelatende har det noe for seg. Jeg ble satt ganske ettertrykkelig på plass da jeg på utenladske fora stilte meg kritisk til at de eneste målingene av GGs effekt er målinger bestilt av nettopp GG. Jeg etterlyste helt uavhengige målinger. Tingen med målinger bestilt av en produsent er at det er en stor fare for såkalt cherrypicking, altså at man fra en mengde undersøkelser plukker ut den med "best" resultat.

Men som sagt, når jeg stilte disse kritiske sprøsmålene, ble jeg nesten blåst ut av forumet jeg stilte dette i. Så enten er de betalte hele gjengen, eller så har GG en så klar effekt at å stille slike spørsmål er som å banne i kjerka...

Uansett: GG vil aldri erstatte en god rom-i-rom-konstruksjon når det gjelder lydisolasjon.
    Hei, har fulgt tråden din litt i bakgrunnen ganske lenge og må si det er en helt fantastisk dokumentasjon du legger ned. Dette er gull for oss som ikke har startet og sikkert også for de som har startet med sitt eget rom. Lurte selv litt på dette med GG, og tror faktisk jeg dropper det i mitt lille loftsprosjekt pga manglende overbevisning. Hadde det væer 20kr tuben, hadde saken vært en annen. Men det blir sikkert ikke dårligere med GG8)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var vel omtrent sånn jeg tenkte og. Kan ikke bli dårligere med GG.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan godt tenkes at det ville virket med silikon til 20kr tuben også. Poenget er å frikoble harde flater fra hverandre og tvinge lyden gjennom en myk, dempende masse slik at vibrasjonene som overføres til neste plate blir mindre.
    Dersom man skrur med for mange skruer vil disse overføre lyden til stenderverket. En løsning kan da være å isolere på baksiden av stenderverket (i en rom i rom løsning) slik at du ikke får noen direkte gjennom gang noe sted. (burde jeg sagt dette for 8671 poster siden? Kanskje jeg gjorde det også?)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang budsjette ditt, opptattere du den også inni mellom?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan godt tenkes at det ville virket med silikon til 20kr tuben også. Poenget er å frikoble harde flater fra hverandre og tvinge lyden gjennom en myk, dempende masse slik at vibrasjonene som overføres til neste plate blir mindre.
    Dersom man skrur med for mange skruer vil disse overføre lyden til stenderverket. En løsning kan da være å isolere på baksiden av stenderverket (i en rom i rom løsning) slik at du ikke får noen direkte gjennom gang noe sted. (burde jeg sagt dette for 8671 poster siden? Kanskje jeg gjorde det også?)
    Nei, her må jeg nok arrestere deg på en rekke punkter!

GG skal virke på den måten at den omdanner skjærkreftene/skjærbevegelsene(*) mellom to lag plater til varme. Virkemåten er altså ikke at platelagene frikobles mekanisk fra hverandre.

GG er altså ekstremt dempende når det gjelder egensvingninger / ringing i platelaget:
    [YOUTUBE]LiUBxjFG53o[/YOUTUBE]

Jeg har fortsatt tilgode å forstå hvordan dette egentlig gjør GG så voldsomt lydisolerende, men det er jo forsåvidt de samme mekanismene som transporterer akustisk energi gjennom to platelag...

Om silikon har den samme egenskapen er jo selvsagt et annet spørsmål...

(*) Når to platelag svinger sammen må de nødvendigvis "gnisse" litt mot hverandre (skjærbevegelser)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michaelsand
    Ang budsjette ditt, opptattere du den også inni mellom?
    Lenge siden nå ja - kanskje for ikke å bli for depressiv

Neida, skal se hva jeg får til.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, her må jeg nok arrestere deg på en rekke punkter!

GG skal virke på den måten at den omdanner skjærkreftene/skjærbevegelsene(*) mellom to lag plater til varme. Virkemåten er altså ikke at platelagene frikobles mekanisk fra hverandre.

GG er altså ekstremt dempende når det gjelder egensvingninger / ringing i platelaget:
    [YOUTUBE]LiUBxjFG53o[/YOUTUBE]

Jeg har fortsatt tilgode å forstå hvordan dette egentlig gjør GG lydisolerende, men det skal visst være det også... ;-)

Om silikon har den samme egenskapen er jo selvsagt et annet spørsmål...

(*) Når to platelag svinger sammen må de nødvendigvis "gnisse" litt mot hverandre (skjærbevegelser)
    Det er riktig som du sier, det er friksjonen som omdannes til varme. Platene vil bli "mekanisk frikoblet", dvs ingen gnisning mellom harde flater.
    En del av forutsetningene for at den skal virke optimalt er jo nettopp at den ikke skal skrus, dvs bare limes fast.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge siden nå ja - kanskje for ikke å bli for depressiv

Neida, skal se hva jeg får til.

Bare lurte Det så ut som at du hadde gjort det i den første posten, va derfor jeg spurte

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig som du sier, det er friksjonen som omdannes til varme. Platene vil bli "mekanisk frikoblet", dvs ingen gnisning mellom harde flater.
    Fælt så trassig du var med den mekaniske frikoblingen din i kveld da Pål... ;-)

En del av forutsetningene for at den skal virke optimalt er jo nettopp at den ikke skal skrus, dvs bare limes fast.
    Det er nok heller akkurat omvendt serru:

5. Do I use nails or screws in conjunction with Green Glue?

Yes. The Green Glue Company recommends the use of screws in accordance with local building codes. Screws assist with the compression of the Green Glue layer into a thin film.

Men det er forståelig at det oppstår litt forvirring. Det er egentlig et litt latterlig navn på GG for LIM er det ikke, i alle fall ikke i normal forstand.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fælt så trassig du var med den mekaniske frikoblingen din i kveld da Pål... ;-)

Det er nok heller akkurat omvendt serru:

5. Do I use nails or screws in conjunction with Green Glue?

Yes. The Green Glue Company recommends the use of screws in accordance with local building codes. Screws assist with the compression of the Green Glue layer into a thin film.

Men det er forståelig at det oppstår litt forvirring. Det er egentlig et litt latterlig navn på GG for LIM er det ikke, i alle fall ikke i normal forstand.
    Vil tippe at eksempelet ville vært annerledes dersom flisene var skrudd sammen.
    Med andre ord er eksempelet et "ikke tilfelle" (som ingen oppnår) siden de anbefaler bruk av skruer. De viser hva GG er god for "teoretisk", men ikke praktiske reelle tilfeller.
    Det er nok litt som du nevner at det er de som har betalt testene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tippe at eksempelet ville vært annerledes dersom flisene var skrudd sammen.
    Med andre ord er eksempelet et "ikke tilfelle" (som ingen oppnår) siden de anbefaler bruk av skruer. De viser hva GG er god for "teoretisk", men ikke praktiske reelle tilfeller.
    Tja. Effekten er jo basert på skjærbevegelser - noe du vil få enten platene er skrudd eller ikke.

Det er nok litt som du nevner at det er de som har betalt testene.
    Ja, men det betyr ikke at testene er ikke viser sannheten - jeg påpekte bare faren for "cherrypicking". Det er ganske stor enighet rundt omkring om at GG faktisk fungerer.

Side 434 av 587 FørsteFørste ... 294 304 314 324 334 344 354 364 374 384 394 404 414 424 430 431 432 433 434 435 436 437 438 444 454 464 474 484 494 504 514 524 534 544 554 564 574 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •