RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 431

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 431 av 587 FørsteFørste ... 291 301 311 321 331 341 351 361 371 381 391 401 411 421 427 428 429 430 431 432 433 434 435 441 451 461 471 481 491 501 511 521 531 541 551 561 571 ... SisteSiste
Viser resultater 8,601 til 8,620 av 11737
    Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg må nesten si noen ord om dette.

For det første er jeg helt lamslått av hvor mange hjelpsomme og hyggelige mennesker det er her inne. Det er så en stakkar ikke helt hva han skal si... ops:

For det andre så synes jeg det er litt vanskelig å tromme sammen til en dugnad fordi grunnen til at jeg står litt i stampe ikke er at jeg ikke klarer å gjøre ting, men at jeg ikke vet helt hvordan og hva jeg skal gjøre.

Marerittet er at noen snille mennesker dukker opp og jag må slå ut med hendene, smile og si at jeg ikke har noen oppgaver til dere...

MEN det vi kanskje kunne ha fått til er en fysisk "idédugnad". Idédugnader har vi hatt (noen vil si til det kjedsommelige) her inne, men det er mulig at det er lettere for folk å se problemene/løsningene "hands on"?

Og det kan jo også være greit å vise halvferdig kino også? Hvem vet, kanskje det er så ferdig som den noen gang blir
    Jeg skal ikke legge meg veldig mye opp i hva du skal gjøre eller ikke gjøre, men jeg tror du står i ei litt kreativ stampe. Du har vært så forbasket flink over lang, lang tid - 99 av 100 hadde hoppa av for lenge siden. Nå er det litt tomt for ideer. Synes jeg leste at BEF tilbøy seg litt hjelp (og mange andre med han) - ta den i mot. Om det kanskje ikke er fysiske/utførelses hjelp du for, så har han veldig god erfaring og kan gi deg noen hint. Litt brainstorming, lage en plan. Og det tror jeg er best hjemme hos deg selv.

Skal overhode ikke fremstå som noen som vet hva som skal gjøres, men det er noe som heter noe rundt dette: man ser ikke skogen pga alle trærne. Og der tror jeg du er Men om ikke så lenge, så er du tilbake på sporet igjen - garantert

Du trenger egentlig besøk av Winston Wolf - problem slover. Dog har du lang fra like alvorlige problemer som gutta her

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Du trenger egentlig besøk av Winston Wolf - problem slover. Dog har du lang fra like alvorlige problemer som gutta her
    Hehe, ja det gjelder å sette ting i perspektiv ;-)

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo bare "liksom" siste hånd på verket som gjenstår nå Rune. En telefon til f.eks BEF tror jeg hadde kunne hjulpet deg til den siste finishen av kinoen. :-D

Newcomer MacBeth sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vann over hodet

Hei, RuneW.

Det du er utsatt for er et klassisk eksempel på "å ta seg vann over hodet". Poenget med å få seg en hjemmekino, er å ha en hjemmekino til kinobruk. Ikke selve det å bygge den.

Jeg har fulgt tråden din fra dag èn, ble inspirert av den, bygget min egen hjemmekino i den gamle TV-kjellerstua - og - ble ferdig med den etter et par tre måneder.

Ikke verdens beste hjemmekino, men den virker supert til mitt bruk. Den er bra nok!

Du fikk deg ikke din egen hjemmekino fordi alt løste seg opp i flisespikkeri og detaljer. Ting som for de aller, aller fleste ikke betyr noe som helst. Det er kinoopplevelsen som betyr noe. Vi klarer oss egentlig bra med litt mindre.

Men RuneW, du og din tråd er en inspirator for oss andre, bare tråden leses med stor omhu og med fokus på en ting - bli ferdig!

Husk bare - intet blir 100 %, noen ganger er 99 % godt nok.

En vakker dag kommer du til å få deg din egen hjemmekino RuneW, den blir nok bare 99 % - men, det er bra nok RuneW...

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Hvorfor gå over bekken etter vann. Vi har da norske autoriteter på problemløsning

YouTube - Flytskjema Problemløsning

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg melder meg gjerne til dugnad Jeg er brukenes til det meste, og gjør konkret som jeg får beskjed om8)

Verktøy er også en sterk side, så hvis det er noe jeg kan stille til disposisjon ,er det bare å si i fra.

Jeg har gått den harde skolen ved å pusse opp huset som er bygd i 1892:???:
    For å si det pent, så var det ikke helt i water nå begynte:twisted:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MacBeth
    Hei, RuneW.

Det du er utsatt for er et klassisk eksempel på "å ta seg vann over hodet".
    Joa, det er vel også en passende betegnelse...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb1
    Jeg melder meg gjerne til dugnad Jeg er brukenes til det meste, og gjør konkret som jeg får beskjed om8)

Verktøy er også en sterk side, så hvis det er noe jeg kan stille til disposisjon ,er det bare å si i fra.

Jeg har gått den harde skolen ved å pusse opp huset som er bygd i 1892:???:
    For å si det pent, så var det ikke helt i water nå begynte:twisted:
    Hehe - jeg er meget takknemlig for tilbudet. Nesten synd det knapt nok er noe praktisk igjen å gjøre (i alle fall i forhold til det som er gjort).

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MacBeth
    Hei, RuneW.

Det du er utsatt for er et klassisk eksempel på "å ta seg vann over hodet". Poenget med å få seg en hjemmekino, er å ha en hjemmekino til kinobruk. Ikke selve det å bygge den.

Jeg har fulgt tråden din fra dag èn, ble inspirert av den, bygget min egen hjemmekino i den gamle TV-kjellerstua - og - ble ferdig med den etter et par tre måneder.

Ikke verdens beste hjemmekino, men den virker supert til mitt bruk. Den er bra nok!

Du fikk deg ikke din egen hjemmekino fordi alt løste seg opp i flisespikkeri og detaljer. Ting som for de aller, aller fleste ikke betyr noe som helst. Det er kinoopplevelsen som betyr noe. Vi klarer oss egentlig bra med litt mindre.

Men RuneW, du og din tråd er en inspirator for oss andre, bare tråden leses med stor omhu og med fokus på en ting - bli ferdig!

Husk bare - intet blir 100 %, noen ganger er 99 % godt nok.

En vakker dag kommer du til å få deg din egen hjemmekino RuneW, den blir nok bare 99 % - men, det er bra nok RuneW...
    Tror du tar feil i et par ting her!
    Har du fulgt tråden så er ikke flisespikkeri rette betegnelsen. Jeg har sett det som tvingende nødvendig.
    - Rommet skal brukes til mer enn kino, og skreddersys for flere oppgaver.
    - RuneW er avhengig av MEGET god støydemping om han skal kunne benytte kinoen slik han vil når han vil uten å vekke barna eller vekke vredene til FruW.
    - RuneW har en medfødt sykdom (som heter perfeksjonisme) så for han (og mange andre) finnes det ikke snarveier.
    - RuneW har brukt MYE tid på å dokumentere ALT for oss andre her på forumet, noe han tydeligvis har sett på som en viktig oppgave som virkelig tas på allvor. Og takk for det!
    - JEG tror veien er en del av målet. Selv har jeg planer om et AV-rom etterhvert, og vet jeg ikke klarer å være så nøye som RuneW, men kommer til å bruke like lang tid. Det kommer ikke av en sykdom men av en geografisk bestemt kronisk tilstand som kalles "ordentlig stresset totning! :-D

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veien er ABSOLUTT en del av målet. Det er moro å se film i "ferdigkino", men det er noe med tilfredstillelsen av å bruke ting man har laget helt selv.

"Selvgjort er velgjort" sies det jo, og det er mye i det. Ikke bare det med det at man har formet det selv, men også at det da på detaljnivå er gjort akkurat slik man vil.

Jeg tror ikke RuneW har tatt seg vann over hodet, det er heller det at verden har blitt slik at alt er standardløsninger, og når det dukker opp krav og utfordringer som krever noe mer enn standardløsninger (i dette tilfellet lister for ikke-standard vinkel), så krever det både gode ideer og skreddersydde løsninger som ikke er gjort i en håndvending, verken å komme på eller å realisere.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    ..........

MEN det vi kanskje kunne ha fått til er en fysisk "idédugnad". Idédugnader har vi hatt (noen vil si til det kjedsommelige) her inne, men det er mulig at det er lettere for folk å se problemene/løsningene "hands on"?

Og det kan jo også være greit å vise halvferdig kino også? Hvem vet, kanskje det er så ferdig som den noen gang blir
    Siden det er du selv som foreslår dette, er det antagelig en glimrende ide. En slags støttegruppe med felles bakgrunn og gode intensjoner som bidrar til at du finner hvilken vei som er best videre. Det er jo mange som har tilbudt seg allerede, med tung kompetanse og som har fulgt tråden slik at de vet litt hva det dreier seg om for deg. Tygg litt på ideen og vurder hvor mange du egentlig vil ha besøk av, jeg tipper det er mange som vil bidra. Dette er et prosjekt som er minst like engasjerende som Hjemmekino sin demokino var i sin tid.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1!
    Men det jeg personlig er litt redd for, er RuneW´s preferanser i forhold til detaljer og finish!
    Som dermed kanskje kan bli vanskelig å etterleve, eller "levere" hva håndtverk angår?
    Jeg tør faktisk si litt om akkurat det, ettersom jeg sjøl langt på vei er "helt idiot" hva slikt angår. (No offence, RuneW!).
    Av nettopp den grunn, har jeg i det store og hele tuklet og tusket for meg sjøl. Og gjerne brukt både tre og fire ganger så lang tid på ting.
    Nær sagt "all the way".
    Det som kanskje er å angre på i ettertid, er min egen intoleranse mtp andres slingringsmonn......

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei rune

Skjønner utrolig godt at det kan gå litt i stampe etter så lang tid!
    Problemet er vel at du føler det blir vanskelig å avslutte rommet med samme
    stil og fokus på hjemmekino, siden du har brukt så enormt med tid på detaljer.
    Blir vel ekstra mye press siden så mange følger tråden og du føler du må komme opp med noe fancy på slutten ?

Men om man tenker bilstereo.
    Folk bruker mange hundre timer på planlegging, bygging, akustikk og lyddemping.
    De bilene jeg blir mest imponert over er de som faktisk har gjort dette for så og se helt orginale ut etterpå!

Kanskje dette blir den nye trenden innen hjemmekino

En ide dugnad hadde vel kanskje vært noe, men blir fort ett stort press for deg og!

Det beste hadde vel kanskje vært om du hadde laget ett samle innlegg over alle problemområdene du går og grubler på, så kunne man ha hatt en ide dugnad, mens du tok fri fra hele rommet helt til en siste plan var klar ?

En annen ting jeg har tenkt på er at du hadde vært den perfekte skribent i bladet
    hjemmekino for hjemme hos repotasjer!
    For du har en utrolig evne til å skrive engasjerende med ett glimt i øyet!
    Greit nok at DU ikke føler du har den faglige kompetansen som behøves,
    men er imo ikke tørre fakta som engasjerer i den spalten!
    Er jo bare å se på fænskaren til denne tråden, så skjønner man at du er rett mann!

Lykke til med the finishing touch! og som skribent ?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj... her har det kommet noen poster uten at jeg har klart å få det med meg...

Først en kommentar til norcad, roffe, Counterpointer, Scrooge: Ja

Veien er målet og veien er litt bratt og kronglete noen ganger. Men det var godt med en pause! Jeg merker forresten allerede at inspirasjonen er på vei tilbake. Var til og med og kjøpte gulvlister i går - hey, hey! Flesket gjennom Sarpsborg med 5 meter lange lister festet med duct-tape på taket av min lett slitne Carina og gul pose bak...

Sitat Opprinnelig postet av grumle
    Skjønner utrolig godt at det kan gå litt i stampe etter så lang tid!
    Problemet er vel at du føler det blir vanskelig å avslutte rommet med samme
    stil og fokus på hjemmekino, siden du har brukt så enormt med tid på detaljer.
    Blir vel ekstra mye press siden så mange følger tråden og du føler du må komme opp med noe fancy på slutten ?
    Dette er veldig nærme sannheten, grumle. Veldig, nærme. Det er en del andre problemer også, selvsagt, men at det hele ender opp med en høyst ordinær hjemmekino, med påfølgende landsdekkende skuffelser - det er en reell frykt.

Mye snakk om hevesofaer og diverse automatiske duppeditter. Hvid det ender med at jeg flesker sammen noe for å bli ferdig, blir litt opp som en løve og ned som en skinnfell.

En ide dugnad hadde vel kanskje vært noe, men blir fort ett stort press for deg og!

Det beste hadde vel kanskje vært om du hadde laget ett samle innlegg over alle problemområdene du går og grubler på, så kunne man ha hatt en ide dugnad, mens du tok fri fra hele rommet helt til en siste plan var klar ?
    Dette er egentlig en god ide. Jeg kunne ha laget en litt mer strukturert oversikt over hver enkelt utfordring og sjekket ut hvert problem etterhvert som vi (AVForum og jeg :-)) finner ut av det.

Det er jo i og for seg slik jeg har gjort hele tiden - ja, bortsett fra den delen med "strukturert" da

En annen ting jeg har tenkt på er at du hadde vært den perfekte skribent i bladet
    hjemmekino for hjemme hos repotasjer!
    For du har en utrolig evne til å skrive engasjerende med ett glimt i øyet!
    Greit nok at DU ikke føler du har den faglige kompetansen som behøves,
    men er imo ikke tørre fakta som engasjerer i den spalten!
    Er jo bare å se på fænskaren til denne tråden, så skjønner man at du er rett mann!

Lykke til med the finishing touch! og som skribent ?
    Hehe - dessverre er det vel slik at for å være skribent i et blad som Hjemmekino så bør man ha et minimum av peiling på hva man skriver om...

Men takk for hyggelige ord uansett :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Den ligger på nattbordet ;-)

Har dessverre ikke kommet mange sidene i den enda. Håper det blir litt mer lesing utover høsten.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På nattbordet ja. Sovemedisin altså?

Jeg fikk det lokale biblioteket til å bestille den fra biblioteket på NTNU, så jeg har hatt den en ukes tid. Mye tung teori men jeg vil si at Master Handbook... inneholder mye av det samme men litt lettere tilgjengelig.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    På nattbordet ja. Sovemedisin altså?

Jeg fikk det lokale biblioteket til å bestille den fra biblioteket på NTNU, så jeg har hatt den en ukes tid. Mye tung teori men jeg vil si at Master Handbook... inneholder mye av det samme men litt lettere tilgjengelig.
    Sovemedisin trenger jeg ikke (har 3 unger)

Ja, stoffet i Master Handbook var definitivt lettere tilgjengelig, men jeg skal nok komme meg gjennom i alle fall deler av denne boka. Er en del som ikke er så interessant der.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har lest mye av de oppsummerende delene av de fleste kapitlene men har måttet hoppe over mye av det matematiske bakgrunnsstoffet, både pga. tid, har boka bare en uke, men like mye pga. manglede/glemte mattekunnskaper Det begynner å bli noen år siden jeg bruke fouriertransformasjon nå Men siden det finnes såpass mange kalkulatorer på nettet som kan beregne mye av det som presenteres i boka, så klarer jeg meg lenge med Master Handbook så lenge jeg føler å ha fått med en del av teorien bak kalkulatorene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må innrømme at jeg ikke fikk med meg så mye av Fouriér, selv da jeg hadde det på skolen - for omtrent 100 år siden...

Side 431 av 587 FørsteFørste ... 291 301 311 321 331 341 351 361 371 381 391 401 411 421 427 428 429 430 431 432 433 434 435 441 451 461 471 481 491 501 511 521 531 541 551 561 571 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •