RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 424

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 424 av 587 FørsteFørste ... 284 294 304 314 324 334 344 354 364 374 384 394 404 414 420 421 422 423 424 425 426 427 428 434 444 454 464 474 484 494 504 514 524 534 544 554 564 ... SisteSiste
Viser resultater 8,461 til 8,480 av 11737
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Duggpunktet avhenger av 3 faktorer:
    Temperatur, Relativ Luftfuktighet og Lufttrykk.

Kunne sikkert gravd fram noen diagrammer fra Pensumet i Termodynamikk / energiteknikk, men konkludere bare med at vi snakker om et ikke problem her ;-)

Men kan jo legge med en liten link :
    Relativ fuktighet - Wikipedia
    Kan anbefale "Lag rom i kjelleren" fra Sintef Byggforsk. Her står det bl.a. en del om hvordan man skal isolere og legge fuktsperrer og lekte ut vegger i kjellerrom over og under bakken osv.

http://www.sintefbok.no/Product.aspx...&categoryId=18

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Nå snakker vi! Det var dette diagrammet jeg var ute etter ;-) Det finnes en nedre del av dette også som tar for seg -5°C - 50°C eller noe slik.

Etter litt leting fant jeg det :-)
    -mollier_eksempel-jpg

Dette leses slik: Gå til aktuell temperatur, beveg deg horisontalt mot høyre til du treffer linjen for luftfuktighet (Buet linje) gå deretter vertikalt til du treffer dugglinjen (den nederste av de buede (1,00 = 100% relativ fuktighet)
    Gå deretter Horisontalt tilbake mot venstre og les av temperaturen.

Eksempelet jeg har lagt inn viser at dersom du kjøler ned luft 20°C luft med 40% relativ fuktighet så vil denne kondensere ved ca 6,2°C

Dette er for øvrig grunnen til at det er våte vanndammer under mange biler om sommeren ;-)
    Kjøler man ned 25°C luft med 90% Relativ fuktighet så kondenserer denne allerede ved 23°C
    Aircontition i et nøtteskall

Dette var nesten litt of topic men nyttig å vite om :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var nesten litt of topic men nyttig å vite om :-)
    Ja, det er vel ikke få som har hatt bilen på verksted for denne type vannlekkasje

---

On topic: I går begynte jeg litt smått i kjelleren igjen. Ble nesten jaget ned av FruW (nå har det tippet helt her). Egentlig har jeg begynt på et annet, ekstremt tidkrevende prosjekt (*), nemlig å scanne alle mine "analoge" bilder, men jeg forstår jo at jeg må bytte litt på og gjøre litt i kjelleren også.

Problemet mitt er følgende: Jeg har lagt lista så høy at jeg egentlig ikke har evner til gjøre "finishen" på samme nivå som det andre - og dette plager meg noe inni hampen. Jeg kommer ikke til å skrive side opp og side ned om disse kvalene, men kortversjonen er denne: Lister.

Ellers er dagens humring:
    22 års fengsel for drapsforsøk på synsk som spådde fengselsopphold - VG Nett om Russland

Hehehe - "I et anfall av omvendt logikk..."

(*) Det går fint an å gjøre en annen ting samtidig med denne scanningen - hvis det er en aktivitet som lar seg avbryte hvert 90'ende sekund og man kan gjøre det sittende ved siden av PC'n. Så lang har jeg ikke kommet på noe annet enn å surfe...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ellers er dagens /humring:
    22 års fengsel for drapsforsøk på synsk som spådde fengselsopphold - VG Nett om Russland

Hehehe - "I et anfall av omvendt logikk..."

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Visste du at kona til RuneW har begynt å mase sånn at han nå bare lister seg rundt hjørnet?

Hva er planen da Rune?
    Profilert listverk?
    Brede lister?
    Hulkil?
    Må alt gjæres eller er hjørneklosser etc godkjent?

Kan listene males et siste strøk etter montering, kan mye reddes med akrylmasse! :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet mitt er at jeg er en ingeniør og er sykelig opptatt av aksess.

Jeg har derfor lagt opp til at jeg skal kunne komme til og evt gjøre om disse skråkassene til ekte bassfeller. Per i dag er det bare sponplater med isolasjon bak, noe som fungerer til en viss grad. Jeg vet jo ikke om jeg trenger noe mer eller ikke...

Men med et opplegg hvor ting kan tas ned igjen "gracefully" (i mangel av noe norsk ord), har jeg automatisk valgt bort spiker og fugemasse (og jeg som er så glad i fugemasse ;-)).

Jeg gjorde et helhjertet forsøk med slike flexilister i går kveld, men resultatet var litt nedslående for å være helt ærlig.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet mitt er at jeg er en ingeniør og er sykelig opptatt av aksess.

Jeg har derfor lagt opp til at jeg skal kunne komme til og evt gjøre om disse skråkassene til ekte bassfeller. Per i dag er det bare sponplater med isolasjon bak, noe som fungerer til en viss grad. Jeg vet jo ikke om jeg trenger noe mer eller ikke...

Men med et opplegg hvor ting kan tas ned igjen "gracefully" (i mangel av noe norsk ord), har jeg automatisk valgt bort spiker og fugemasse (og jeg som er så glad i fugemasse ;-)).

Jeg gjorde et helhjertet forsøk med slike flexilister i går kveld, men resultatet var litt nedslående for å være helt ærlig.
    Så det er ikke de vanlige tak og gulvlistene i rommet som skaper frustrasjon altså? Eller må taklistene (langs veggene) være demonterbare også?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Så det er ikke de vanlige tak og gulvlistene i rommet som skaper frustrasjon altså? Eller må taklistene (langs veggene) være demonterbare også?
    Hehe, nei et sted går grensen - selv for meg :-)

Nei, det er i første rekke listene langs skråkassene som sliter på min mentale helse...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, skjønner. Det er disse Byggmax fleksi listene som er hodebryet da regner jeg med. For de alu listene ble vel bra eller?

Dritt når man treffer på sånne "bagateller" som både blir veldig tidkrevende og frustrerende på en gang.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er faktisk blitt fredag og tid for humor!

Svensken hittade en videofilm i en låda. Nyfiken på vad det är sätter han banden i videon och trycker på play. Han drar efter andan när han får se sin fru i säng med tre andra män. Han sätter sig ner chockad och funderar. Efter en stund pustar han ut och säger till sig själv: "Vilken jävla tur att det bara var på film...".

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svensken hittade en videofilm i en låda. Nyfiken på vad det är sätter han banden i videon och trycker på play. Han drar efter andan när han får se sin fru i säng med tre andra män. Han sätter sig ner chockad och funderar. Efter en stund pustar han ut och säger till sig själv: "Vilken jävla tur att det bara var på film...".

RuneW: Vi vente fortsatt på DIN vits! (eller sanne historie)

Newcomer Kaos73 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fredag....Kremt kremt

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hehehe - skal vel holde hardt om jeg klarer å toppe denne!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

RuneW: Vi vente fortsatt på DIN vits! (eller sanne historie)
    Ok. Ingen vits eller historie fra meg denne gangen, men et bilde...

Ikke så ekstremt morsomt, egentlig, men jeg humret mye da det ble tatt (av FruW med et latterlig dårlig mobilkamera).

Det har seg slik at vi har en slik kjekk NextBase bil-DVD-spiller (som man forøvrig må dunke 3 ganger på, be til høyere makter og ofre en kanin for å få til å starte, men det er en annen historie). Alle ungene har hver sin trådløse hodetelefon og i all sin visdom har NextBase (*) laget disse for voksne hoder.

Tips til NextBase: Prøv å bruk litt fantasi og forestille dere kundegruppen deres neste gang dere prøver dere på hodetelefoner. Jeg vil tro at ca 99% er barn, men hva vet vel jeg...

Uansett, dette medfører at de to største krapylene så vidt klarer å stille dem slik at de treffer ørene sine, mens minstemor får lyden på kjakene sånn ca... Etter mye styr og grining, i 130 km/t på motorveien, fant vi en velfungerende midlertidig løsning - tøysau mellom bøyle og hode (riktignok sklidd litt ut akkurat når bildet ble tatt):

-hodetelefoner-jpg

Jeg synes det ble så komisk der hun med største selvfølgelighet sitter med en dustete tøy-sau på hodet i flere timer

Legg også merke til hvor flinke vi er og serverer knaskerøtter istedenfor godterier (i allefall akkurat idet bildet ble tatt...;-)).

(*) Med forbehold om at det ikke er NextBase-hodetelefoner. De ble i alle fall kjøpt sammen med spilleren..

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Ingen vits eller historie fra meg denne gangen, men et bilde...

Ikke så ekstremt morsomt, egentlig, men jeg humret mye da det ble tatt (av FruW med et latterlig dårlig mobilkamera).

Det har seg slik at vi har en slik kjekk NextBase bil-DVD-spiller (som man forøvrig må dunke 3 ganger på, be til høyere makter og ofre en kanin for å få til å starte, men det er en annen historie). Alle ungene har hver sin trådløse hodetelefon og i all sin visdom har NextBase (*) laget disse for voksne hoder.

Tips til NextBase: Prøv å bruk litt fantasi og forestille dere kundegruppen deres neste gang dere prøver dere på hodetelefoner. Jeg vil tro at ca 99% er barn, men hva vet vel jeg...

Uansett, dette medfører at de to største krapylene så vidt klarer å stille dem slik at de treffer ørene sine, mens minstemor får lyden på kjakene sånn ca... Etter mye styr og grining, i 130 km/t på motorveien, fant vi en velfungerende midlertidig løsning - tøysau mellom bøyle og hode (riktignok sklidd litt ut akkurat når bildet ble tatt):

-hodetelefoner-jpg

Jeg synes det ble så komisk der hun med største selvfølgelighet sitter med en dustete tøy-sau på hodet i flere timer

Legg også merke til hvor flinke vi er og serverer knaskerøtter istedenfor godterier (i allefall akkurat idet bildet ble tatt...;-)).

(*) Med forbehold om at det ikke er NextBase-hodetelefoner. De ble i alle fall kjøpt sammen med spilleren..
    He, he. ikke så dumt.
    Guttungen min har også et sett med hodetelefoner av den typen med en stålbøyle.. Denne var jo selvsagt også for stor, så da måtte far tiltre med finurlige løsninger.
    litt bøy og tøy så var bøylen bøyd i en passe form slik at den passet, og tapet sammen slik at den ikke gled fra hverandre.
    Når jeg så den etterpå la jeg merke til at han faktisk liknet litt på denne fyren...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lerrets-vegg

Ok. Jeg tar en liten pause med disse liste-greiene til jeg finner en løsning og begynner på noe mer inspirerende isteden, nemlig lerrets-veggen!

Mange ting å tenke på her. Det ser ut til at jeg kanskje går for en helt skjult frontrekke og et 330cm 2.35:1-lerret. Jeg kommer til å kutte ut alle fancy gardin-tanker i første omgang. Hva slags høyttalere jeg ender opp med er et åpent spørsmål, men det er muligens noe litt spesielt på gang... Hvis det da ikke skulle dukke opp et veldig godt tilbud på en brukt frontrekke som tiltaler meg...

Nok om det.

Dette er det jeg omtrent ser for meg:
    -screen-front-view-jpg

-screen-front-view-2-jpg

Som sagt. Kommer til å gjøre dette relativt enkelt i utgangspunktet (for i det hele tatt å komme meg gjennom dette prosjektet), men kanskje legge opp til muligheter for en valse/rull på toppen som kan trekkes ned over hele fronten, så ikke grisete barnehender klarer å ødelegge et lerret til 6k...

Nå er jeg klar for gode råd når det gjelder å lage lerretsramme, for det kan vel ikke være nødvendig å betale 9000,- for en slik på AVShop? Vet forresten ikke om de har rammer til ikke-buede 330cm 2.35:1-lerret engang...

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å lage en lerretsramme er i utgangspunktet ganske enkelt. Det som kompliserer det litt, er at duken skal strammes en god del, og med så stor bredde som det er snakk om her, så vil de lange lektene fort komme til å bule inn mot midten hvis du ikke setter på vertikale avstiverstag bak. Hvis du planlegger å ha lyssetting bak lerretet for å vise frontrekka/senteren, så vil slike avstivere fort ødelegge litt av det visuelle intrykket.

Alternativet er å ha en sterkere ytre ramme i den falske frontveggen som lerretsramma er skrudd fast i.

Men dette var vel såpass basic at jeg like gjerne kunne latt være å skrive det... :-|

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte glattkant, med påmonterte hjørner fra forskalingsplater.

Bilder

Flere bilder

V2 duken var mye lettere å trekke på rammen. Husk å ha litt vinkling på duken, da denne er vevd 90gr.

En solid stiftemaskin gjorde jeobben enkelt. Det er egentlig samme medode som du brukte på molton-rammene dine.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du lekter fra Byggmax så er disse ferdig rundet i kantene. Her et bilde fra min byggetråd.

Dersom du IKKE tenker å ha lys bak der ville jeg gått for å laget et lite fagverk av lekter slik at lerretet blir stivt og ikke kommer til å henge med tiden.
    De små lektene kan være litt mindre f.eks 36*36 mens du bruker 48*48 i hovedrammen.
    Disse legges på linje med baksiden slik at de ikke kan komme nær duken.

-lerret_fagverk-jpg

Velger du å gå for opplyst rom bak, kan en ytre stiv ramme gjøre susen.

Stramme metoden slik som DenonBuster beskriver.

Side 424 av 587 FørsteFørste ... 284 294 304 314 324 334 344 354 364 374 384 394 404 414 420 421 422 423 424 425 426 427 428 434 444 454 464 474 484 494 504 514 524 534 544 554 564 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •