RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 423

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 423 av 587 FørsteFørste ... 283 293 303 313 323 333 343 353 363 373 383 393 403 413 419 420 421 422 423 424 425 426 427 433 443 453 463 473 483 493 503 513 523 533 543 553 563 ... SisteSiste
Viser resultater 8,441 til 8,460 av 11737
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vil det si at det er din brors venn?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke som jeg vet...

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herre jemini, det samme skjedde med en chihuahua på bastøyferga.dette ble bevitnet av noen kollegaer av sambon. De skulle ta noen bilder av nurket på dekk. De la den lille tassen i nyinnkjøpt liten hundeseng oppe på dekk. Rygget bakover for å ta bilde, da en måke stupte inn å tok med seg hunden på en fly tur. Hunden ble naturligvis borte, utrolig at det er mulig egentlig..:cry:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke umulig at det er samme historie og at noen av detaljene er litt uklare. Høres jo utrolig ut at det samme skal ha skjedd to ganger...

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RuneW, for noen år og 7888 poster siden, la du k-rør rett på muren bak stenderverket til rom-i-rommet ditt. Rørene havner jo da bak isolasjonen i stedet for inni, som vel er en mer normal praksis. Noen spesiell grunn til at du gjorde det slik? Du unngår jo da å svekke stenderverket, men samtidig legger du jo k-røret i kald sone, og risikerer vel da kondens? Eller?

Jeg spør siden jeg vil få samme problemstilling i min egen pågående/kommende bygging.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    RuneW, for noen år og 7888 poster siden, la du k-rør rett på muren bak stenderverket til rom-i-rommet ditt. Rørene havner jo da bak isolasjonen i stedet for inni, som vel er en mer normal praksis. Noen spesiell grunn til at du gjorde det slik? Du unngår jo da å svekke stenderverket, men samtidig legger du jo k-røret i kald sone, og risikerer vel da kondens? Eller?

Jeg spør siden jeg vil få samme problemstilling i min egen pågående/kommende bygging.
    Disse k-rørene ligger vel mot den gamle ytterveggen så vidt jeg vet dermed vil det bli minimal kulde fra denne.
    Det er også varmekabler i gulvet som vil trenge inni dette hulrommet og hindre at det vil bli så kalt så det blir kondens. Uansett om det er innervegg eller yttervegg.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tenker på sånt som dette?

Ja, du har rett i det med kondens, og det er kanskje en viss liten mulighet. Det begynner å bli lenge siden, men det er vel stort sett i dette hjørnet jeg har lagt k-rør (nesten) rett på veggen (langveggen med døra er jo en innervegg, så der er det ikke noe problem). Jeg tok sjansen på dette fordi:

1. Dette hjørnet ligger for det meste under bakkenivå
    2. Jeg har brukt 25cm isoblokk, slik at det er isolert (om ikke like bra) også på utsiden av "inne-isolasjonen"
    3. Det er en viss bevegelse i luftrommet mellom inner- og ytter-rom, slik at tendenser til fuktdannelse blir redusert

Ja, og det Pål skriver med varmekablene da selvsagt!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Disse k-rørene ligger vel mot den gamle ytterveggen så vidt jeg vet dermed vil det bli minimal kulde fra denne.
    Hvis det skal bli kulde fra noe sted, så må det vel være fra ytterveggen? I mitt tilfelle er det (hel)støpt mur uten innvendig isolasjonskjerne, så denne vil være rimelig kald i forhold til inni/innenfor isolasjonen.

Jeg sjekket for moro skyld min vegg nå, og muren er 14 grader på innsiden (der den er under bakkenivå), mens isolasjonen er 20 grader inn mot rommet.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det skal bli kulde fra noe sted, så må det vel være fra ytterveggen? I mitt tilfelle er det (hel)støpt mur uten innvendig isolasjonskjerne, så denne vil være rimelig kald i forhold til inni/innenfor isolasjonen.

Jeg sjekket for moro skyld min vegg nå, og muren er 14 grader på innsiden (der den er under bakkenivå), mens isolasjonen er 20 grader inn mot rommet.
    Det er den GAMLE ytterveggen, dvs at den nå er en innervegg med isolasjon og varme rom på alle kanter. Det kan selvsagt være at det kommer noe kaldt fra bakken, men neppe noe problem.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Du tenker på sånt som dette?

Ja, du har rett i det med kondens, og det er kanskje en viss liten mulighet. Det begynner å bli lenge siden, men det er vel stort sett i dette hjørnet jeg har lagt k-rør (nesten) rett på veggen (langveggen med døra er jo en innervegg, så der er det ikke noe problem). Jeg tok sjansen på dette fordi:

1. Dette hjørnet ligger for det meste under bakkenivå
    2. Jeg har brukt 25cm isoblokk, slik at det er isolert (om ikke like bra) også på utsiden av "inne-isolasjonen"
    3. Det er en viss bevegelse i luftrommet mellom inner- og ytter-rom, slik at tendenser til fuktdannelse blir redusert

Ja, og det Pål skriver med varmekablene da selvsagt!
    Ja, var dette jeg tenkte på. At dette hjørnet ligger under bakkenivå er vel strengt tatt ikke et poeng? Temperaturen i muren er nok mer stabil, men jeg ser ikke at det hjelper så mye, egentlig. At du har isoblokker hjelper nok ganske mye, ja. Det har ikke jeg.

Kanskje du skulle vakuumert alle k-rørene? Hvis de er lufttomme så kan de ihvertfall ikke kondensere på innsiden...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Det er den GAMLE ytterveggen, dvs at den nå er en innervegg med isolasjon og varme rom på alle kanter. Det kan selvsagt være at det kommer noe kaldt fra bakken, men neppe noe problem.
    Ok, da må jeg ha misforstått noe vesentlig. Murveggen er altså et skille mellom to varme rom? I så fall er jo det jeg skriver bare tull og tøys, beklager.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må du ikke sette for mange griller i hodet på RuneW da ;-)
    Ettersom rørene blir plugget i endene så vil det jo ikke sirkulere noe luft i rørene
    Dersom han lukker rørene på vinterstid når det er tørt i lufta (forhåpentligvis) så vil den relative fuktigheten i rørene være veldig liten og temperaturen i rørene må nærme seg 0°C for å i det hele tatt nærme seg duggpunktet (kondenspunktet).

Satte jeg enda en grill i hodet ditt nå Rune ops:
    .
    .
    .

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da må jeg ha misforstått noe vesentlig. Murveggen er altså et skille mellom to varme rom? I så fall er jo det jeg skriver bare tull og tøys, beklager.
    Den mørke veggen til høyre på bildet er massiv (nå innervegg) mens den lyse til venstre er Leca Isoblokk (yttervegg). Så du tar ikke helt feil :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, var dette jeg tenkte på. At dette hjørnet ligger under bakkenivå er vel strengt tatt ikke et poeng?
    Hvorfor ikke? Du skal jo ikke så langt ned under bakken før det er frostfritt. Alle disse tingene vil jo virke inn på sannsynligheten for at det vil bli 0 (eller minusgrader) rett innenfor murveggen.

Og til Pål: Jeg har blitt litt mer resistent mot griller i det siste

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke? Du skal jo ikke så langt ned under bakken før det er frostfritt. Alle disse tingene vil jo virke inn på sannsynligheten for at det vil bli 0 (eller minusgrader) rett innenfor murveggen.

Og til Pål: Jeg har blitt litt mer resistent mot griller i det siste
    Hæ? Kondensering oppstår jo ved temperaturforskjeller, og det ingenting i veien for kondensering ved temperaturer over 0.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spraylakk (boks) i kundespesifiserte farger - hvor?
    St.Hanshaugen farvehandel ? ( hvis den eksisterer enda...)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hæ? Kondensering oppstår jo ved temperaturforskjeller, og det ingenting i veien for kondensering ved temperaturer over 0.
    Dette vet du tydeligvis mye mer om enn meg, men slik jeg har oppfattet det så er det innen bygg skillet mellom pluss og minusgrader (nullpunktet) det skjer, og at man bør holde ting og tang (som f.eks. k-rør) på innsiden av dette punktet.

Det er i alle fall det jeg har lagt vekt på, så får vi håpe det ikke blir katastrofe ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Spraylakk (boks) i kundespesifiserte farger - hvor?
    St.Hanshaugen farvehandel ? ( hvis den eksisterer enda...)
    Bedre sent enn aldri

Jeg har kjøpt meg en ferdigblandet boks og når jeg en gang får ut hånda og begynner med bygging igjen så skal jeg teste hvor langt unna denne fargen er.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette vet du tydeligvis mye mer om enn meg
    Nei, det er slett ikke sikkert.
    men slik jeg har oppfattet det så er det innen bygg skillet mellom pluss og minusgrader (nullpunktet) det skjer, og at man bør holde ting og tang (som f.eks. k-rør) på innsiden av dette punktet.

Det er i alle fall det jeg har lagt vekt på, så får vi håpe det ikke blir katastrofe ;-)
    Jeg trodde ikke nullpunktet hadde noe med temperaturen (altså ikke 0 grader) å gjøre, men at det beskriver duggpunktet, altså det stedet i veggen hvor kondensering oppstår. Husk på at kondensering oppstår ved forskjellige temperaturer alt etter luftfuktighet (og trykk, men det er mer akademisk her).

Men vet du hva, jeg tror du bare skal glemme mine rablerier her, jeg er ganske sikker på at du ikke vil få noen reelle problemer med dette. Jeg lurte bare på hvordan du hadde tenkt, jeg.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Duggpunktet avhenger av 3 faktorer:
    Temperatur, Relativ Luftfuktighet og Lufttrykk.

Kunne sikkert gravd fram noen diagrammer fra Pensumet i Termodynamikk / energiteknikk, men konkludere bare med at vi snakker om et ikke problem her ;-)

Men kan jo legge med en liten link :
    Relativ fuktighet - Wikipedia

Side 423 av 587 FørsteFørste ... 283 293 303 313 323 333 343 353 363 373 383 393 403 413 419 420 421 422 423 424 425 426 427 433 443 453 463 473 483 493 503 513 523 533 543 553 563 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •